De Droomweg Munchen - Venetië tocht valt in de aller zwaarste categorie, door zijn lengte in combinatie met de absolute beheersing van staptechnieken over alle terrein vereist (rots, grind, en in mindere mate op sneeuw) en een goede vertrouwdheid met de omgang met staalkabel zekeringen en Klettersteig- of via ferrata-uitrusting voor wie de Chiara overschrijding doet.

Ken je deze route goed? Wil je graag je kennis toevoegen aan deze pagina?
Geef ons een seintje op communicatie@hikingadvisor.be

Facts

De Droomweg gaat door de streken Inntal, Karwendel, Zillertal, Pustertal, Puez Geisler, Sella Gruppe, Bindelweg (Viel del Pan), Val Civetta, Dolomiti Bellunesi, Veneto.

Overzichtskaart

Foto: www.dezwerver.nl

Moeilijkheidsgraad en techniciteit

Om deze tocht te volbrengen, moet je ofwel heel veel tijd hebben ofwel je eigen lichaam en conditie goed inschatten, zodat je jezelf niet verbrandt door jezelf te forceren. Maak dat je beide schoenen goed ingelopen zijn. Mijn voeten hebben het meeste last gehad van de eerste dagen in het Isartal, door de combinatie van vochtig weer, veel kilometers en zwaarder terrein dan ik voorzien had.

Naast zelfkennis, moet je voor deze tocht een veelheid aan vaardigheden bezitten. Het gaat hier over staptechniek op alle soorten terrein, inclusief plaat, los grind en sneeuw in beperkte mate, elementaire klimtechniek en zelfzekeringstechniek met behulp van een Klettersteigset. Bovendien moet je elementaire kennis hebben van meteo en flexibel zijn in je plannen.

Pas je reisplannen aan in functie van het weer, je fysieke conditie en je kunde. Zelfoverschatting leidt tot ongelukken. Ga in de bergen, maar kom vooral terug (levend!).

Etappes en varianten

De volledige Droomweg wordt in verschillende reisgidsen een lengte van 25-30 stapdagen gegeven.

Verwijzen voor de etappe indeling naar het volledig verslag op https://roversmountains.com/munchen-venetie/ .

Indeling per week:

  • München - Hall
  • Hall - Niedervintl
  • Niedervintl - Belluno
  • Belluno - Venetië

Het laatste stuk van Belluno naar Venetië wordt minder aangeraden. Je doet het om het volledige traject af te werken, maar in vergelijking met de voorafgaande dagen valt het toch wat tegen.

Omwegen en extra’s

  • de alpine variant naar de Lizumer Hütte
  • de omweg over de Coldai en de Tissi Hütte.

Openbaar vervoer en bereikbaarheid

München is vlot bereikbaar per trein. Venetië kan ook per vliegtuig vanuit Treviso. De tocht is opsplitsbaar in 4 delen. In het post-covid tijdperk zal je moeten kijken wat er beschikbaar is van openbaar vervoer te land of via de lucht.

Topokaarten en gidsen

Reisliteratuur

  • Wandelgids: Von München nach Venedig (reeks Dumont Aktiv, www.dumontreise.de)
  • Een recentere (2010) en uitgebreidere uitgave bestaat er nu bij Rother (www.rother.de) (met GPS-coördinaten en 2 soorten tracklogs.) Op dit ogenblik de beste en vooral meest gedetailleerde gids. Geen enkel risico om te verdwalen, maar het neemt er wel een beetje het avontuur uit.

Stafkaart

Enkel de getekende kaarten in het gidsje en de digitale kaarten: City Navigator Europe, Land navigator Italia en Topo Oesterreich van Garmin, samen met een Garmin 60 CSX GPS. Dit toestel kan 10.000 Tracklog points opslaan.

Om de vereenvoudigde tracklogs behorend bij de Rother gids van de volledige route München Venetië op te slaan heb je 5 x 500 = 2500 points nodig. De niet vereenvoudigde tracklogs bevatten tot 10.000 waypoints voor elk van de vijf delen.

 

Bewegwijzering

Bivakkeren en overnachting

Bevoorradingsmogelijkheden onderweg

Nuttige bronnen