Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 122)
  • Auteur
    Berichten
  • toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136
    In reactie op: Harz wandelkaart #14334

    Ik heb deze in huis:
    http://www.buecher.de/shop/harz/harzer-hexen-stieg-wander-und-freizeitkarte-mit-fuehrer/bauer-hans-krooss-stefan/products_products/detail/prod_id/12717574/
    De schaal is 1/30.000 Bedekt het gebied van de Hexenstieg van Osterode tot Thale. Clausthal-Zeilerfeld, St. Andreasberg, Braunlage, Trautenstein, Blankenburg zijn zowat de buitenste dorpen die aangegeven zijn.
    Twee jaar geleden kostte die 14€ inclusief port, maar ik moest er wel even op wachten. Je mag ook de mijne komen lenen. Daarvoor moet je dan in Antwerpen zijn.

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Niet al te warm; een tiental graden? Met daarbij veel wind en ook wel regen. Tot de zon schijnt. Of tot de regen sneeuw wordt. Je moet toch een beetje voorzien zijn op alles.
    Voor dagtochten zou ik meenemen:
    Voor het bovenlijf een thermische laag. Daarboven een ietwat dikkere windstopper met kap die, wanneer het regent, kan dienen als fleece onder een dunne regenjas. Ik heb héééél graag een kap aan mijn windstoppende laag, zodat het niet tocht in mijn nek. Vergeet geen muts.
    Voor de benen een lange broek en een regenbroek.
    Voor de voeten. Ik weet niet wat er gevraagd wordt voor de gletsjertrekking, maar anders zou ik sowieso voor trailrunners kiezen. De paden in de buurt van El Chalten zijn okidoki.
    Voor kampeertochten zou er nog iets warms bij moeten voor ’s avonds.

    Suerte!

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Prachtige reis. Schitterende foto’s. Super blog. Felicitaties!

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Als je al jaren zonder stokken wandelt, is er denk ik niet echt een reden om er nu ineens beginnen te gebruiken. Blijkbaar heb je goede gewrichten die het extra gewicht van een zware of lichte rugzak aankunnen. Geniet ervan en bespaar je de extra zorgen.
    Op rotsachtig terrein kunnen stokken inderdaad in de weg zitten. Zonder rubberen top glijden ze snel weg waardoor ik er geen vertrouwen in heb, ze geraken geblokkeerd tussen rotsen en zijn zo bij mij al eens geplooid, wanneer ik snel een hand wil zetten voor evenwicht hangen ze nutteloos te bengelen aan de lus aan mijn pols. Neen, dan steek ik ze liever even op de rugzak. Of voor een kort stukje gebruik ik ze gewoon voor mijn evenwicht.
    Buiten rotsvelden gebruik ik wel wandelstokken. Vroeger eentje, omdat ik twee te moeilijk vond voor mijn gebrekkige coördinatie: je twee voeten én je twee stokken op een nuttige plaats zetten, dat was teveel werk in mijn brein. Ondertussen zijn het er wel twee. Oefening baart amateurkunst. Ik gebruik ze om mijn tarp recht te zetten en om sneller te wandelen. Zeker bergop kan je je optrekken aan je wandelstokken.
    Bij een eventuele aankoop moet je vooral letten op het systeem dat gebruikt wordt om de stokken in lengte te verstellen. (Ik ken niet veel mensen met niet-verstelbare stokken.) Zoals velen hier op het forum verkies ik het systeem met klemmen ruim boven het draaisysteem. Daarbuiten kan je letten op het handvat. Soms loopt dit verder door naar beneden. Dat is handig wanneer je je stok een stukje hoger op een steil pad wil zetten. Je kan je stok dan lager vastnemen en toch nog grip hebben. Je kan ook op het gewicht letten. Er worden ook stokken aangeboden met een anti-schoksysteem. Persoonlijk vind ik dat onzinnig.
    Zelf ben ik zeer tevreden van mijn Leki Thermolite XL’s.
    Wanneer je niet-verstelbare stokken zoekt en je krijgt ze in Europa, dan moet je eens gaan zien bij http://www.UphillDesigns.com

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136
    In reactie op: Camino de Santiago #13262

    Ik zou zeker eens gaan zien bij Altavia in Antwerpen. Als ik me niet vergis wandelde de eigenaar naar Santiago.

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Helaba,

    In dit topic is mijn eerste paklijst degene waarmee ik naar Zwitserland ben gegaan. Ondertussen zijn er fouten uitgehaald en spullen vervangen. Mijn nieuwe paklijst staat verder in het topic. Daarmee zou de WHR zeker te doen zijn.
    Wat betreft de door het boek opgegeven tijden… Dat is altijd een beetje een moeilijke. Ik deed dus twaalf dagen over de tocht, maar de laatste dag was kort. Nadat ik dus van de flank naar beneden was moeten komen, sliep ik op een camping niet ver van waar de automobilisten de auto moeten achterlaten en de trein op moeten. (Nogmaals… geen gids bij de hand. sorry). Het was een vlak pad van daar tot in Zermatt. Ik was dus sneller dan het boek, maar heb een paar zwaardere en langere dagen gehad. Ik denk dus dat het boek een goed schema voorstelt.
    Helaas moet ik Woubeir gelijk geven: Zermatt is een oord van verderf 🙂 Als je toch een betaalbaar hotelletje zoekt: boven Zermatt ligt Edelweiss.
    Zij toch maar voorzichtig in het hooggebergte. Tijdens de Romantiek was sterven in de bergen misschien nobel…
    Off topic. Deze al gelezen?

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Hey,

    Ik kan momenteel weinig gedetailleerde uitleg geven, omdat mijn gids thuis ligt en ik niet. En dat gaat nog even duren. Vandaar dat het soms wat vaag gaat klinken.

    Ik wandelde vorig jaar deze route van 18/9 t.e.m. 29/9. Mooi hoor! Geen overdreven afstand, maar wel heel wat hoogtemeters. Je gaat in vorm zijn als je terug komt. Ik heb twee keer sneeuw gehad op de uitgezette route. Ik herinnner me vooral een nacht onder de tarp iets onder ‘die bekende hut met spectaculaire ligging aan die heel bekende sneeuwval’. Sneeuw en vooral koud. Overdag was er echter geen enkel probleem. Wanneer de zon scheen, was het best wel heet voor al die hoogtemeters! Ik wandelde niet veel in de sneeuw. Er is een bepaalde plek waar je via ladders bovenop een pas komt. Je hebt om daar te geraken twee opties. Ik koos om via de hut te gaan en op weg daarnaar lag er sneeuw. Na de hut moet je een gletsjer over, maar de route is heel duidelijk aangegeven met signalen op heel regelmatige afstand. Zelfs bij slecht weer kan het geen probleem zijn. Kortom: voor de uitgezette route in jouw periode zijn piolet en stijgijzers volgens mij overbodig.

    Sowieso is de route in zijn geheel duidelijk aangegeven.

    Wat betreft de twee laatste dagen over die route op de flank van de vallei van Zermatt. (Europaroute?). Op een bepaald moment gaat die over een lange hangbrug die over een plaats gaat waar vaak stenen/rotsen van de helling komen. Deze was gesloten, wegens vernield door inderdaad steenval. Er zat niets anders op dan naar beneden gaan en in de vallei volgen tot Zermatt. Een beetje spijtig, want het had de kroon op de trekking moeten zijn. Misschien kan je je op voorhand ergens informeren om niet teleurgesteld te worden.

    Over je zijsprongen kan ik me niet uitspreken. De naam Cabane de Bertol doet een belletje rinkelen, maar ik weet niet van buiten hetwelke. Wat betreft de Breithorn herinnner ik me dat er vanuit Zermatt zeer regelmatig uitstappen georganiseerd worden. Op een scherm aan de toeristische info worden verschillende vertrekken geafficheerd. Ik denk niet dat het overdreven duur was. Misschien is dat het overwegen waard. Solo in het hooggebergte is maar solo, hé. En als het al lang geleden is… En dan moet je je klimgerief niet meenemen op al je hoogtemeters…

    Als je nog vragen hebt, shoot, maar pas over een dikke twee weken kan ik exacter zijn…

    Succes alavst!

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136
    In reactie op: Sneeuwcondities #12605

    Net nog eens mail gekregen uit Hemavan in Zweden:

    Hi Toon.

    Mojo in Hemavan again.

    Conditions right now. We are now having a nice ummer down in the valleys but over treeline (800 meter and up) we stsill have winter. People are hiking and it is possible now but still it is lots of snow. from HEmavan and to the second cabin on the Kungsleden it is 80-90% of snow.
    We dont have any heat here. Toady we hav 15 celsius and in the night it is just over +.

    It is possible to hike but if they are planning to hike do it in hiking boots and bring warm clothes.

    mvh. Mojo

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136
    In reactie op: Trekking Kirgizie #12489

    Eerst en vooral. Waw! Stikjaloers. Super land! Super de super mensen!

    Heb je deze al gezien?

    Ik was er in Juli en Augustus 2011 en wat volgt is gebaseerd op die ervaring. Ondertussen zijn de zaken misschien veranderd.

    Reality check. 15 dagen is weinig. Zaken worden niet op één twee drie geregeld. Zeker niet door een onafhankelijke reiziger. Ik probeerde er zelf mijn visum te verlengen. Als het op administraties aankomt, ben ik nogal koppig, maar ik heb moeten plooien. Via een lokaal reisbureau was het op 24u geregeld. Ik was al bijna twee weken zelf aan het proberen… Dus als je het maximum uit je 15 dagen wil halen zorg je -hoe bourgeois dit ook moge overkomen- dat alles van hieruit geregeld is. Het huren van kampeergerief zal je op zeer exotische plaatsen brengen, plaatsen die zonder zwans de moeite waard zijn om te zien, maar er zal weinig tijd overschieten om je gerief te gebruiken.

    Als je zelfstandig wil gaan trekken, neem je alles van hieruit mee. Je neemt een busje naar de plaats die je gekozen hebt. Je neemt een peiling op je kompas en je wandelt. (Moest je toch een relatief gedetailleerde kaart vinden, koop hem dubbel! Ik heb er veel geld voor over…) Je zal een mooi stuk natuur gezien hebben, maar slechts een klein stuk van Kyrgyzstan.

    Ik denk echt waar dat je beter af bent, meer gezien gaat hebben, meer mensen gaat ontmoeten, meer gaat verstaan van wat de mensen zeggen… als je je 15 dagen in handen geeft van een organisatie. En CBT is inderdaad de moeite waard om te contacteren. Via hun afdeling in Koshkor kwam ik in contact Beka, mijn gids/paardenman voor mijn trekking. Ze zullen je zeker verder kunnen helpen. En ze kunnen je een programma samenstellen waarin er plaats is voor een paar dagen trekking.

    Waar naartoe? Zal je zelf moeten uitmaken. Wat ik al snel besefte toen ik uiteindelijk Kyrgyzstan verliet, en wat ik weer maar al te goed besef nu ik dit typ, is dat ook ik me heb laten vangen door die drang om als zelfstandig reiziger over te komen. En daardoor te weinig gebruik heb gemaakt van de mogelijkheden die er zijn en daardoor te weinig heb gezien van het land. Ik deed een kortere trekking in de buurt van Bishkek, ik rafte wat en ik deed een schitterende trekking van 21 dagen met Beka en twee paarden van het Song Kul tot in Karakol, maar ik heb nog steeds spijt dat ik niet dichter geraakte bij de bergen op de grens in het Zuiden, en dan zeker naar het Westen van het land toe. De grens met Tajikistan… Ze gaan over de 7000m. Buiten de Himalaya ga je niet hoger vinden…

    Moest ik nu opnieuw gaan, voor 15 dagen, tastte ik diep in mijn portefeuille en huurde ik een gids en een auto. Gegarandeerd avontuur! En veel vriendschappen…

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136
    In reactie op: GR20: Vraag naar tips #12462

    Op de officiële blog van het park, staat nu een fotoreeks van de alternatieve route tussen Ascu Stagnu en Tighjettu. (Even naar boven scrollen.) Blijkbaar is ie zo goed als klaar en zou de weg duidelijk moeten zijn.

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136
    In reactie op: GR20: Vraag naar tips #12459

    Tussen Calvi en Calenzana is er geen openbaar vervoer. Ik meende ergens gezien te hebben dat dit in Juli en Augustus wel is, maar ik ben er helemaal niet zeker van en voor jou is dat al niet relevant. Wanneer je ’s avonds in Calvi aankomt en dan nog naar Calinzana zou willen, lijkt een taxi mij de enige optie. Overdag kan je wandelen met uitgestoken duim (deed ik met succes), maar zeker ’s nachts is de weg naar Calenzana gevaarlijk. Teveel blinde bochten, geen verlichting en vanop de camping aan de gîte d’etappe heb ik ’s nachts twee keer een auto weten beginnen aan een race: er werd afgeteld en dan stoven ze met een rotvaart weg. De taxi gaat dan weer heel duur zijn. Wanneer ze een rugzak zien, weten die chauffeurs ook wel hoe laat het is…

    In Calenzana is inderdaad een gîte d’étape met, maar helemaal geen toffe. De duurste van heel de trip, uitgebaat door de gemeente, geen tentjes ter beschikking, geen winkeltje, vergeven van de mieren,… Er zijn ook minstens 4 hotels in het centrum en wat chambres d’hôtes in de buurt en wat bars en restaurants voor een laatste avondmaal.
    Zorg dat je voldoende tijd hebt wanneer je uit Calenzana vertrekt. Je gaat direct een pak moeten klimmen (1400m) en er zit al een stukje bij waarop het trager zal gaan dan verwacht, zeker moesten de rotsen wat nat en glibberig zijn.

    Ik denk dat wat @bergkonijn bedoelt, is dat je niet teveel op de datums moet letten bij de reservaties: wanneer de gardiens zien dat je betaald hebt, zal er wel een plaats voor je gevonden worden. Zo zie ik op de reservatiesite (calendrier des disponibilités) dat er zondagavond in je eerste refuge nog maar 5 bedden, 9 kampeerplaatsen en 3 tentjes gereserveerd zijn. Wanneer je later aankomt zal de situatie er natuurlijk al heel anders uitzien. Maar als je al betaald hebt, moet je die cash al niet de berg mee opnemen…

    Moest je per sé toch je eigen tent willen meenemen, zorg echt wel dat ie klein en licht is. Heel klein en heel licht. Denk aan het uitgangspunt: je wilt zo weinig mogelijk in je rugzak.

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136
    In reactie op: GR20: Vraag naar tips #12454

    Wat betreft de regen was mijn info inderdaad niet correct. Maar ik zou er nog altijd geen regenbroek voor meenemen.

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136
    In reactie op: GR20: Vraag naar tips #12428

    Ligt je vervoer naar Corsica al vast? Want dat zal waarschijnlijk je vertrekpunt bepalen en dan kan ik daar nog wel wat extra info over geven. Zoniet, zou ik opteren om vanuit het Zuiden te starten (vliegen met Ryanair naar Figari of nog plezanter: met de TGV naar Marseille om dodo te doen op de nachtboot naar Porto Vecchio).

    Je uitgangspunt: je wil zo weinig mogelijk in je rugzak.

    Ook in het andere topic vermeldde ik de drie opties die je hebt om te slapen. Om gewicht te besparen kan je best je eigen tent thuis laten. Ik checkte daarjuist even de pagina waarop je reservaties doet: http://www.parc-corse.org/vad/ en blijkbaar krijg je bij de tentjes van de refuges zelf ook een matje. Een lichte slaapzak (ik had er één bij tot -5°C, maar die was te warm) is dus voldoende voor zowel slapen in de refuge en slapen in één van hun tentjes. Persoonlijk zou ik voor dit laatste kiezen. Ik slaap niet graag samen met dertig anderen.

    Wat betreft eten, is de lichtste optie om al je eten in de refuges te kopen. Je kan er niet alleen een menu of à la carte dineren, ontbijten en lunchen, maar er is ook telkens een winkeltje waar je allerhande lekkers kan kopen voor onderweg. Bij de refuges zijn er ook altijd gasvuren voor wie zelf wil koken met de gekochte spullen of meegebrachte ingrediënten. Soms, maar ik ben niet zeker of dit altijd is, zijn er zelfs potten en pannen. Je zou dus kunnen koken als die mogelijkheid er is en anders ‘op restaurant’ gaan. Op deze manier moet je behalve een heel dikke portefeuille helemaal niets meenemen om te eten. Wanneer je wel eten meeneemt, zou ik als eerste zaken meenemen om overdag onderweg te eten: nootjes, abrikozen, rozijnen, misschien wat sportbars,… Veel koolhydraten!

    Geld afhalen of met kaarten betalen is trouwens niet mogelijk, dus neem voldoende cash mee.

    Kledij… Veel heb je niet nodig. Ik had enkel één lange broek mee. Veel te warm! Neem er twee korte mee, dan moet je ook niet als een onnozelaar rondlopen in je natte broek als je ze dan al eens uitgewassen hebt. Twee paar sokken. Eén of twee T-shirts. Zelfde verhaal als de broek, maar een natte T-shirt is niet zo onnozel. Een warmere laag voor ’s avonds. Enkel een regenjas of een poncho waar je rugzak mee onder gaat, niet nog een windwerende laag ook. Geen regenbroek. Als je al regen hebt, zal het waarschijnlijk in de vorm van een onweer zijn. En dan kan je dus beter zorgen dat je ergens beschermd zit. Heel lang duren ze toch nooit. Vergeet geen pet, eventueel met bescherming voor de nek, of hoed en vergeet geen zonnebril. Je gaat veel meer last hebben van de zon dan van de regen. Insmeren! Flipflops had ik niet bij, maar waren handig geweest. Het liefst heb je allemaal spullen die snel drogen. Zorg dat je schoenen goed ingelopen zijn.

    Materiaal. Wandelstokken! Al vind ik het op de steilere stukken soms gemakkelijker zonder. Mijn coördinatie is niet het van het en ik ben tevreden als ik mijn twee voeten al juist geplaatst krijg zonder dat ik nog eens moet zien of mijn stokken niet staan op een plaats waar ze toch maar weg gaan schuiven als ik er gewicht op ga verplaatsen. Geen GPS! De GR20 is zeer duidelijk aangegeven. Als je even geen rood/wit hebt gezien, ben je zeker dat je fout zit. Ga terug naar het laatste signaal en kijk nog eens goed rond. Waarschijnlijk heb je een haarspeldbocht in het pad niet gezien, omdat je een beetje aan het dromen was. Neem een wandelgidsje mee met de routebeschrijving en wat kaartjes erin en je hebt ruim voldoende. EHBO. Ik zag veel mensen met schaafwonden, dus misschien kan je daarvoor iets meenemen.

    Over de tracker spreek ik me niet uit. Op veel plaatsen, maar niet overal is er ontvangst voor de GSM. Er zullen toch wel mensen in de buurt zijn. Trouwens nog een voordeel van de route van Zuid naar Noord te wandelen: je bent met minder. De meest mensen die je overdag tegenkomt, wandelen in tegenovergestelde richting, dus zijn de contacten korter dan wanneer je met een hele bende samen in dezelfde richting wandelt.

    Als je nog vragen hebt, laat maar weten. Als ik nog iets bedenk, zal ik het laten weten.

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Over het aantal mensen in Juli en Augustus kan ik niets zeggen. Ik dacht dat Juni en September de drukke maanden waren, juist omdat ze net iets minder heet zijn. Ervan uitgaand dat het niet drukker is dan die 70à80 personen, moet je niet reserveren voor de tentjes van de refuges. Voor de eigen tent, denk ik dat het zelfs niet mogelijk is om te reserveren. Wanneer de refuge op een erg schuine helling ligt, of in een bos, zijn er platte plaatsen met keien afgebakend. Wie eerst komt, heeft eerste keus en wie laatst komt zal misschien tevreden moeten zijn met een minder goede plaats. -Plaatsen die groot genoeg zijn voor een Trailstar zijn trouwens zeer schaars :)- Sowieso staan bij sommige refuges de tenten dicht op elkaar. Voor een moment alleen in de natuur moet je inderdaad niet naar de GR20…

    toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

    Slapen in de refuges is niet verplicht. Slapen aan de refuges is wel verplicht. Er zijn dan drie mogelijkheden. Ofwel slaap je in de refuge wat als ik me niet vergis 15Euro kost. In het drukke seizoen is reserveren noodzakelijk, omdat er veel mensen een plek willen. Iets wat ik niet goed begrijp, omdat er ook mogelijkheid twee is aan 10Euro per persoon: rond de refuges staan tentjes opgesteld waar je in kan slapen. Op die manier moet je geen eigen tent meenemen, maar slaap je toch niet in de grote zaal met een hoop snurkers. In die tentjes was er altijd plaats, dus als je een matje meeneemt, moet je nooit niets reserveren. Wanneer je met je eigen tent komt, betaal je 7Euro voor één persoon en één tent. Ik ben vergeten te vragen wat twee personen en een tent zou kosten. Aan de refuges is het ’s avonds dus wel druk. Ik schat een 70,80 man. Ik weet niet of ook dat een vaste prijs heeft, maar ik zag dat een menu in de refuge van Carrozzu 18Euro kost: soep, pasta met tomatensaus en een stuk chocoladecake.

    Ook voor mij lijkt Zuid naar Noord de meest logische keuze. Het zuidelijk stuk is relatief gezien wat gemakkelijker dan het noordelijke. Er zijn langere stukken door de bossen, de niveauverschillen zijn beperkter. Als je in Vizzavone wil stoppen, gaat dit gemakkelijk. Als je door wil gaan, ben je ‘opgewarmd’.

    Begrijp me niet verkeerd. Ook ik deed soms dubbele etappes. Wanneer je ’s ochtends vroeg vertrekt, ben je op de dagen met kortere etappes ’s middags al aan de volgende refuge. Dan kan een dag lang duren. Ik lees mijn ene boek geen twee keer. Wat regelmatig gedaan werd, is één etappe voor het onweer en één etappe na het onweer. In juni gaat de zon pas om 21uur, dus schiet er zelfs na het onweer nog voldoende tijd over voor een etappe.
    Ik verschoot er echter van hoeveel mensen wel niet dubbele etappes deden. Je moest precies al een goed excuus hebben om ‘maar’ een enkele te doen. En die sfeer zou er niet mogen zijn. En lijkt me een beetje gevaarlijk.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 122)