Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38
    In reactie op: Bear canister #21155

    Wij vertrekken binnen drie weken naar de VS (kleine week zion, 8 dagen Yellowstone en 8 dagen Glacier NP). We hebben voor ursack gekozen owv gewicht en flexibiliteit in het pakken van de rugzak. Nadat ze waren toegekomen ontdekte we dat ursack niet toegelaten is in Yellowstone. We zullen er daar dan huren en voor de rest de Ursacks gebruiken. Hopelijk ondervinden we geen problemen met de Garcia’s nu we die niet hebben kunnen testen.

    Zal je in de herfst laten weten wat onze ervaring was met die twee modellen.

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Vrijwel elk benzine station met een winkeltje aan heeft een assortiment brandstoffen alsook de meeste supermarkten. De winkel ‘Felleskjøpet’ (herkenbaar logo https://www.felleskjopet.no/Styles/Images/felleskjopet-logo.png) is een speciale boerensupermarkt, ook daar vind je allerhande brandbaars 🙂
    Neem niet de rødt sprit, die werkt goed in een alcoholbrander maar minder goed in een vuurtje type whisperlight.

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38
    In reactie op: Koken onder vriespunt #18826

    Als het ’s morgens -20 is en je begint te rommelen in je tent, brander aansteken, sneeuw scheppen, roeren,… dan kan je niet lekker in je zak blijven liggen. Je tent is open, daar verlies je warmte, je slaapzak is open dus ook die verliest warmte. Bevroren condens valt neer… Je koelt gewoon af.
    Ik wil liefst zo snel mogelijk bewegen wanneer ik beslis om op te staan. Daarom al dat kook-gedoe de avond/namiddag voordien.
    Tijdens pauzes afkoelen is ook niet zo moeilijk bij dergelijke temperaturen, zeker als de zon niet van de partij is of het stevig waait. Donsjasje helpt niet zo veel dan.
    Dat warme drank je enkel psychologisch opwarmt…dat is nieuw voor mij. Dat het weinig energie bevat, dat klopt maar het brengt wel degelijk warmte naar binnen. Je maag wordt een klein warm-water kruikje.

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38
    In reactie op: Koken onder vriespunt #18823

    Ik gebruik een primus omnifuel.
    Ik kook steeds ’s avonds water, soms tijdens een langere pauze overdag als het aangenaam weer is om wat stil te zetten.
    Het water in mijn thermos is dan ’s morgens nog warm genoeg voor ontbijt en koffie/thee/choco. Ik wil dan geen tijd gebruiken om water te koken, krijg het dan vaak te koud als ik daarop moet wachten.
    Ook best een lage, brede pot gebruiken ipv een hoge smalle (in verhouding met de grootte van de sproeier) en steeds met deksel.

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38
    In reactie op: Koken onder vriespunt #18797

    Heb ook nog nooit veel succes gehad met gas in de winter, het comfort van een benzinebrander weegt voor mij ruim op tegen het gewichtsvoordeel van een gasbrander.
    Ik probeer ook nooit een liter in een keer te koken. Ik zorg dat ik steeds ca 200ml water over heb en smelt daar sneeuw in, net zoveel tot het water het vriespunt bereikt heeft (ik heb dan bijna 300ml water). Dat kook ik dan en giet er 200ml van in mijn thermos of bij m’n droogvoeding, de overige 100ml gebruik ik dan weer als startpunt voor de volgende lading sneeuw. Zo gaat het een dik half uur tot drie kwartier door. Dan heb ik een paar liter en heb ik ondertussen ook kunnen eten en drinken.

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Eerst even de strenge uithangen 🙂
    Het wildkamperen in Noorwegen staat onder druk de laatste jaren, er gelden namelijk enkele regels die steeds meer mensen aan hun laars lappen.
    Je mag geen open vuur maken tussen 15april en 15september en er wordt verwacht dat je geen sporen achterlaat, dus geen kampvuren maken, geen bomen hakken om iets te bouwen, …
    Om te vissen moet je een vergunning kopen ter plaatse en niet in alle rivieren of meren is het toegelaten te vissen.
    Deze regels gelden ook voor Zweden, alleen heb je daar geen algemeen verbod op kampvuren. Daar hangt het af van gemeente tot gemeente en afhankelijk van het weer.

    Steeds meer mensen komen naar Scandinavië om te bushcraften en te wandelen en niet iedereen volgt de regels. Regelmatig ontstaan er daardoor bos- en heidebranden of worden oude bossen of gevoelige vegetatie beschadigd en elke keer laait de discussie dan weer op of dat allemansrett niet wat ingeperkt moet worden. Dat zou jammer zijn voor al die andere die wel op een respectvolle manier voor de natuur kunnen genieten.

    Scandinavië lijkt groot maar om 4 dagen van beschaving te zitten in alle richtingen ga je goed moet zoeken, dat ga je volgens mij enkel vinden in Finmark op de Noors-Finse grens, de regio rond Padjelanta/Sarek of de streek rond Borgefjell (beide kanten van de Noors-Zweedse grens).
    Andere mooie en minder gekende plekken zijn :
    De streek tussen Namsos en Namsskogan
    Blafjella/Skjækra NP
    Sjunkhatten NP (lofoten zonder toeristen)
    Deze zijn kleiner maar als je een dag wandelt, weg van de paden (er zijn amper paden in deze gebieden) dan kom je hoogstwaarschijnlijk geen mens tegen .

    Dat filmpje hierboven is vanop Kvalvika op Lofoten, prachtige plaats maar op lofoten kan je je niet verstoppen voor volk in de zomer.

    Groeten!
    Jelle

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Moet net lukken dat ik gisterenop TV een aflevering van ‘Monsen på villspor’ zag, in de streek van Troms.
    Dat is een programma waar Lars Monsen (Noorse lange afstand trekker) gedropt wordt op een onbekende plaats en moet zijn weg naar een eindpunt vinden.
    Deze keer werd hij afgezet op zee, in een bootje, iets ten noorden van Vannøya. Al roeiend en wandelend ging hij van het ene eiland naar het andere (Vannøya, Helgøya, Nordkvaløya en Ringvassøya).
    Misschien een idee voor met de packraft 🙂 Wel afhankelijk van een rustige zee. De afstanden tussen de eilanden zijn niet al te groot maar met een wildere zee toch wat te ver lijkt me. 5km met een packraft zal ook aanzienlijk meer tijd kosten dan met bv een zeekayak.

    Het zag er alleszins prachtig uit daar. Je komt er waarschijnlijk ook niemand tegen.

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Hey!

    Ben er enkel in de winter geweest om te skiën (Fastdalen – Lyngstuva). Lyngen is prachtig maar steil, zeker het noordelijk eiland. Met een volledige bepakking over die toppen en ruggen klauteren lijkt me enorm zwaar. De valleien liggen er hoofdzakelijk oost-west, als je dus van zuid naar noord gaat moet je er wel over.

    De traditionele route Lyngen på Langs, een skiroute (noordelijke deel ervan heb ik vorige lente gedaan) gaat als volgt:

    Nordkjosbotn – Elvevoll
    Elvevoll – Furuflaten
    Furuflaten – Fastdalen
    Fastdalen – Sørlenangsbotn
    Sørlenangsbotn – Vaggas
    Vaggas – Lyngstuva

    Deze etappes vertrekken en komen aan bij een hut of dorpje. Jullie zullen dus vrijer zijn als je met de tent gaat. Te voet zijn ze ook best lang, zeker met een volle bepakking maar de routes zijn doenbaar te voet. Enkel de oversteek van stupbreen, tussen fastdalen en Sørlenang is technisch moeilijk. Steile graten, los gesteente en een gletsjer. De gletsjer (zowel stupbreen en lenangsbreen) zijn moeilijk te navigeren. Zelfs in de winter moest je enorm opletten ingebonden zijn.  Ze hebben enorm veel spleten en velen lopen verticaal.
    De gletsjers rond Jiehkevarri (zuidelijke deel) ken ik niet.

    De Veidalstinden-rug is schitterend, lijkt wel weggenomen uit de himalaya. Vrij gemakkelijk vanuit Sørlenang tot steinfjellet, daarna een heel technische graat die je kan volgen tot de andere kant van het eiland. Waarschijnlijk te moeilijk maar ook heel mooi te zien vanuit lenangsbotn.

    Ik denk wel dat het mogelijk is om een gevariëerde route te vinden door Lyngen, sommige massieven zoals stupbreen zal je waarschijnlijk moeten rondwandelen maar over het algemeen is er wel overal een col te vinden die doenbaar is. Reken wel genoeg dagen.
    De man van een vriendin hier is opgegroeid in Lyngen en kent het als zijn binnenzak, hij trok een bewonderingswaardige gezicht bij het horen van dat plan 🙂

    Als je een route in gedachten hebt, kan ik die altijd eens voorleggen aan hem als je wil. Hij weet beter wat welke klim of afdaling haalbaar is.

    Van die andere eilanden weet ik niet veel buiten het feit dat kvaløya en ringvassøya op mijn fotografie-lijstje staan na een documentaire ervan gezien te hebben 🙂

    Saluut.

    Jelle

     

     

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38
    In reactie op: Noorwegen in december #17315

    Het kan alle kanten op in december. Sommige jaren ligt er al een meter sneeuw in de meeste gebieden, andere jaren helemaal niets. Kies sowieso voor een vlak terrein, in december is de sneeuw nergens stabiel genoeg in de steilere gebieden. Femundsmarka en ook forollhogna zijn mogelijk. Er is over het algemeen genoeg beschutting te vinden, december kan vaak zwaar weer geven.
    Noorderlicht zien is mogelijk daar maar je moet chance hebben met het weer en het moet al een vrij sterke aurora zijn.
    De dagen in december zijn er ook erg kort. Het is in die gebieden klaar van iets na 10u tot iets na 14u met wat schemering ervoor en erna. Op bewolkte dagen lijkt het nooit echt dag te worden.
    Maak er alleszins geen te ambitieuze toch van. December en de eerste helft van januari zijn de enige weken dat Noren binnen blijven, met een reden.
    Anderzijds, heb je echt goed weer kan het een heel speciale en onvergetelijke ervaring zijn.
    Wij gaan met Kerst naar een hutje in de bergen hier (Lom) en vieren dat daar zonder moderne luxe en dat is puur genieten. (Ben wel blij dat het maar 3u is op ski’s van de auto tot daar)

    Groeten

    Jelle

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Scherpe prijs!! Erg leuke ski’s, sturen verrassend goed in diepere sneeuw.

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Tenzij je op campings verblijft of aangelegde bivakzones met bvb bbq’s raad ik je aan geen kampvuren te maken. Het komt niet zo vaak in de Vlaamse media maar bosbranden zijn schering en inslag in scandinavië in de zomer. Niet alleen is het gevaarlijk maar bivakkeren gaat uit van een overnachting en de plaats achterlaten zoals je die aantrof: geen afval en geen beschadigingen. Dus ook geen kampvuur.
    Het allemansrecht dat in Noorwegen en Zweden geldt, ligt elk jaar weer onder vuur net door die drang van mensen om kampvuren te maken midden in de natuur.

    De enige plaats waar je eventueel een kampvuur kan maken is langs een waterlijn waar getijden de brandplek kunnen overspoelen.

    Daarbij, een gasvuurtje is veel gemakkelijker, betrouwbaarder en sneller en gas vind je overal in scandinavië (campinggaz, die blauwe busjes, zijn zeldzamer maar primus, coleman,… vind je in elke sportwinkel.)

    groeten

    Jelle

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Het allemansrett houdt, vrij geïnterpreteerd, inderdaad in dat je kan gaan en staan waar je wil en geldt voor heel de Noorse ‘utmarka’, dwz gebied weg van de bebouwde kom.
    Je hoeft je dus niet aan de aangelegde paden te houden (voor zover je de Noorse paden, aangelegd kan noemen). Je let hier wel op dat je bijv geen broedplaatsen voor vogels verstoord (zoals de grote jager die op de grond broedt), zie je een kudde rendieren dan ga je er ook niet recht op af lopen maar blijf je rustig en maak je een omtrekkende beweging.

    Kamperen kan overal. In de buurt van hutten geldt vaak een restrictie. Kampeer je in de buurt van de hut dien je te betalen. Je laat uiteraard niets achter en laat de plaats achter zoals je deze aantrof. Dat betekent ook geen vuur maken (dit mag sowieso nergens in de zomermaanden, vorige jaar waren er meer dan 100 bosbranden/heidebranden in Noorwegen).

    Meer info: http://www.miljodirektoratet.no/Documents/publikasjoner/M86/M86.pdf

    Routes (bewegwijzerd of zelf uit te stippelen) vind je op http://www.ut.no/kart of http://www.ut.no/tur/.

    Wil je echt de rust en zelden iemand tegenkomen dan zou ik Hardangervidda, Jotunheimen, Rondane en Dovrefjell vermijden. Niet dat het daar rijtjes lopen is maar je komt er gegarandeerd anderen tegen, zeker bij de hutten. Wandelingen zoals Kjeragbolten, Preikestolen, Bessegen, Knutshøe, Galdhøppigen, Glittertinden en trolltunga zijn de populairste en worden jaarlijks door 100-duizenden gelopen. In de buurt van die plekken is het met momenten onaangenaam druk.

    Minder gekende gebieden zijn

    Børgefjell, Blåfjellet, Reisa, Tafjord-Reinheimen voor als je glooiend, gevarieerd terrein wil. Wil je het wat ruiger of alpiener dan zijn Lyngen en Saltfjellet/svartisen zeker de moeite. Ze zijn een stuk uitdagender en vereisen wel meer ervaring. Er zijn minder aangeduide routes en je zal vaker je plan moeten trekken. Ook zijn er niet zoveel hutten om op terug te vallen. Dit laatste geldt trouwens ook voor Børge- en Blåfjell.

    Wil je graag nog sneeuw tegenkomen dan kan je je tocht plannen van half juni tot eind juli. Daarna is de meeste sneeuw weg. De mooiste periode (vaak ook het meest stabiele qua weer) is september. Weinig volk, herfstkleuren, rijpe bessen en de meeste kans om rendieren, elanden, herten, e.d te zien.
    Vanaf 25 september blijf je wel best weg uit de dichtere bossen. Dan begint immers de elandenjacht en voor veel jagers is dat het hoogtepunt van het jaar met veel aquavit. Elk jaar gebeurt er wel een jachtongeluk.

     

    Groeten

    Jelle

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Een wat uitgebreider antwoord volgt maar toch een ding snel meegeven. De mooiste overnachtingsplek langs een fjord in Noorwegen is Skageflå. 2 á 3 uur wandelen vanuit geiranger. Een prachtig gerestaureerde boerderij op de kliffen langs de Geirangerfjord. Overdag komen er redelijk wat toeristen maar ’s avonds ben je helemaal alleen met een prachtig uitzicht over de fjord (https://www.flickr.com/photos/kurv/18187247733/in/datetaken/)

    Je zou bijv van Skjåk naar Geiranger kunnen wandelen over Tafjordfjell ( http://www.ut.no/kart/ Als je sommerstier aanvinkt kan je gemakkelijk een  bewegwijzerde route samenstellen).

    Het is een vrij onbekend gebied en je komt er een stuk minder mensen tegen dan in Jotunheimen of Hardangervidda bijvoorbeeld.

     

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Ik weet niet hoe het dit jaar is op Hardangervidda maar hier in jotunheimen zijn de muggen veel later dan normaal. Ik kan me dus inbeelden dat ook daar de piek in augustus lag. September is echt laat op het seizoen dus ik denk niet dat er nog veel muggen gaan zijn. We hebben nu juist de eerste nachtvorst gehad in lom en dat ligt maar op 400m. Op de Hardanger is het minstens even koud. Een paar van die nachten en die beestjes zijn dood. Ik zou me er dus niet veel zorgen over maken. Wil je zeker zijn kan je een hoofdnetje meenemen, dat weegt amper iets.

    Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

    Is hetzelfde rondje als in jolanda haar boek maar zij doet ergens een “omweg” om aan een hut uit te komen. Ik heb dat stukje afgesneden.

    Ik kan er ook wat naast zitten met de km’s, is ondertussen al enkele jaren geleden. Ik herinner me wel nog dat het vlot te doen was op 3dagen.

    Op ut.no/kart staat de route ook aangegeven met kilometers erbij.

     

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)