Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 85)
  • Auteur
    Berichten
  • Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87
    In reactie op: Sneeuw in de Vogezen #25457

    Sneeuwhoogtes in de Vogezen kan je volgen op http://www.meteofrance.com/previsions-meteo-montagne/neige/vosges/monp007vosges: een interactief kaartje waarbij je kan kiezen tussen verschillende referentiehoogtes en noordelijke of zuidelijke flank van de hellingen. Wanneer je met de muis over de kaart gaat, krijg je te zien hoe dik het sneeuwdek is.

    Op https://www.geoportail.gouv.fr/carte kan je online topo-kaarten van Frankrijk bekijken. Een handige layer in de winter is de hellingskaart. Deze vind je terug in het dropdown menu links op het scherm: Cartes>Données Thématiques>Développement durable, énergie>Risques>Carte des pentes. Deze layer toont de lawinegevoelige hellingen (hellingen vanaf 30°).

    Lawinekaarten voor de Vogezen zijn er niet, maar lawines treden er wel op, en er vallen van tijd tot tijd ook doden bij deze lawines. Het zijn de steile wanden van de oostelijke cirques die gevoelig zijn. Bovenaan deze cirques ontwikkelen zich ook corniches (onder invloed van de voornamelijk westelijke winden). Deze corniches blijven bovendien langer bestaan dan het sneeuwdek zelf; de kaart van MeteoFrance kan dus een vertekend beeld geven, met op de toppen en de schaduwzones nog belangrijke sneeuwvelden.

    Ter hoogte van de Petit Hohneck zal je moeten opletten. Afhankelijk van de hoeveelheid ijs op de Sentier des Roches zal je klimuitrusting (en een helm) nodig hebben. Afhankelijk van de sneeuwcondities kunnen de dagafstanden te lang zijn.

    Misschien is het belangrijkste voor een wintertrekking in de Vogezen wel het kunnen aanpassen van je plannen aan de omstandigheden. Sneeuwcondities kunnen van dag tot dag (+40cm op 1 nacht) en van plaats tot plaats (samengewaaide stuifsneeuw van meer dan een meter diep) sterk verschillen.

    Voor de rest, veel plezier, en hou het veilig.

     

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87
    In reactie op: Ezeltrekking #24978

    Toen wij in 2015 op zoek waren naar een bestemming voor een trektocht met 2 kinderen (toen 11 maanden en bijna 4 jaar oud) heb ik http://www.bourricot.com/Selection/Selection.html  gebruikt om een overzicht te bekomen van mogelijke verhuurders van ezels voor trekkings. Als je op het kaartje klikt, krijg je per departement een overzicht van waar de verhuurders zich ongeveer situeren.

    Gezien de jonge leeftijd van de kinderen wilden we niet te ver van de bewoonde wereld gaan. Uiteindelijk viel de keuze op het zuiden van het Centraal Massief, op de grens van de Grand Causes en de Cévennen. De ezel huurden we bij Anatole Rando Ane, zij hielpen ons ook met het aanpassen van de door hen voorgestelde tocht naar onze wensen: bv. afwisseling wildkamperen/bivak bij boer, gite d’étappes, kleine gemeentelijke camping/bivakplaats, grotere toeristische campings; kwestie van de kinderen wat rustdagen te gunnen en de bepakking (gewicht van het eten voor ons en de ezel!) te beperken. Ze laten de keuze open of je zelf je overnachtingsplaatsen regelt, of dit via hen doet.

    We zijn met de trein van Gent tot Millau gereisd, waar zij ons kwamen oppikken. De eerste nacht hebben we op hun camping verbleven. De volgende dag hebben ze uitleg gegeven over wandelen met een ezel, verzorging van de ezel, de tochtplanning nog eens overlopen en ons naar het vertrekpunt gebracht. Bij het toekennen van een ezel houden ze rekening met de noden van de groep, je ervaring met ezeltrekkings en het karakter van de ezel zelf. Omdat we met heel kleine kinderen en veel bepakking op stap waren, kregen we een grote, maar makke ezel mee (ze hebben verschillende soorten).  Toen de ezel onderweg een oogontsteking opliep, zijn ze de nodige medicatie komen brengen en hebben we samen de  routeplanning aangepast.

    Ik meen mij van mijn zoektocht te herinneren dat ik soortgelijke verhuurders (voorgestelde routes die op maat worden aangepast en vrijheid qua overnachtingsmogelijkheden) ben tegengekomen in de Cantal, Pyrenneeën en Vercors.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87
    In reactie op: Ardennen / hoge venen #23442

    En dan is Ivo die andere referentie site van dezelfde persoon vergeten: trekkings.be

    Alles wat je mogelijks zou willen weten over een meerdaagse trektocht in de Ardennen kan je er terug vinden.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87
    In reactie op: Nieuwe regenjas #22804

    @Haaiker:

    Delamineren valt bij 2.5 laags jassen onder “normale gebruiksslijtage” en dus niet onder garantie. Mijn jas werd niet opgestuurd naar de verdeler/Patagonia omdat het woord tegen woord is i.v.m. “normaal” gebruik, manier van wassen, etc…  Mogelijks eindeloze discussie waar ik geen zin in had.

    Ik weet niet wat er mis was met de rits van Thomas, maar ik kan me voorstellen dat je daar een gelijkaardig verhaal krijgt. Moeilijk om aan te tonen dat het een constructiefout is, dan wel schade door eigen toedoen… De reparatiekosten om de rits te vervangen en vooral de jas dan terug 100% waterdicht krijgen, lijken me inderdaad zo hoog dat een nieuwe jas kopen/krijgen (in geval van garantie) een betere optie is.

    Om te eindigen met een positieve noot. Ik heb ook een 3laags H2No jas die al meer dan 10 jaar meegaat (wel enkel gebruikt op trektochten, en niet heel vaak gewassen). Mijn broer had dezelfde jas en gebruikte die dagelijks. Zijn jas werd dus veel meer gewassen en is na een achttal jaar beginnen delamineren.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87
    In reactie op: Nieuwe regenjas #22797

    Ik kan Ivo en Andrew Skurka alleen maar bijtreden: eender welk membraan of coating je kiest, op de momenten dat het er echt toe doet, ademen ze niet zoals beloofd.

    Een dik jaar geleden heb ik een einde reeks Patagonia jas gekocht met de oude versie Gore-tex Active. Vreemd genoeg heeft de jas pit-zips, uniek voor jassen met dit membraan bij alle merken die ik toen bekeken heb. Als ik het mij goed herinner, verbood Gore-tex dit omdat hun  Active mebraan enkel voor de lichtste jassen in aanmerking kwam. Waarschijnlijk kwamen net nadat deze jas op de markt kwam een nieuwe versie van Gore-tex Pro en Gore-tex C-KNIT uit.

    Maar ondanks de belofte van extreem ademend te zijn, merk ik al fietsend naar mijn werk geen enkel verschil met de Patagonia 2.5 H2No coating jas die ik ervoor had. Snit is gelijkaardig, binnenstof van de Active voelt aangenamer aan dan de H2No coating. Misschien had ik een maandag model van die H2No jas, maar ik was uitermate teleurgesteld in de duurzaamheid: na 2 jaar begon die al te delamineren. De Vaude jas met 2.5 Ceplex coating die ik ervoor had, is een vijftal jaar meegegaan. Met een 3laags zou je normaal toch een tien jaar moeten voortkunnen…

    Moraal van het vooral: koop gewoon de jas die je het beste past en voldoet aan je eisen (kostprijs, duurzaamheid, gewicht, pit-zips, zakken, verstelbaarheid kap, …), en leer ermee leven dat bij bepaalde omstandigheden en inspanningen je vanbinnen uit nat wordt…

    Voor een trekkingsjas zou ik persoonlijk nooit kiezen voor een jas zonder pitzips.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

    Een lekke GTX laag herstellen, kan alleen maar door ze te plakken. Aangezien je bij een schoen niet aan de GTX kan, kan je de laag niet repareren.

    Wat je bij een jas typisch herstelt bij het wassen, is:

    1. het ademend vermogen van de GTX door vuil, zouten en vetten weg te wassen
    2. de DWR door de buitenstof opnieuw te impregneren

    Bij schoenen met GTX liner kan je het ademend vermogen herstellen door er lauw water in te gieten en even te laten inwerken. Waterafstotend vermogen kan je verhogen door ze in te vetten of een impregnatie spray te gebruiken, maar beiden verlagen/verhinderen het ademend vermogen.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87
    In reactie op: Robens Starlight 1 #21600

    Dag Thijs,

    Op basis van de website van Nordisk valt onmogelijk af te leiden wat de nuttige ruimte is bij die Svalbard. Je zal zeker eerst eens moeten uitproberen of jij en je rugzak er wel inpassen.

    De Robens lijkt mij over meer nuttige ruimte te beschikken. Als je een beetje oplet zou het wel moeten lukken je rugzak in de voortent te leggen zonder het buitenzeil te raken.

    Maar ik zou zeker Saskia haar aanbod overwegen. Voor een beetje meer geld heb je dan “the real stuff”

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

    Toen wij in Aktse passeerden eind augustus, begin september, was er een beperkt aanbod van voedsel in blik (vis, vlees), gevriesdroogde maaltijden, snoep en krackers/knackebrod. Naar het schijnt is het aanbod ruimer in het begin van het seizoen.

    Vers brood verkochten de hutten niet, zelfs niet deze die bereikbaar zijn met de wagen/openbaar vervoer (Vakkotavare, Kvikkjokk)

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

    Enkel een klein vlammetje nadat je een paar keer je pot hebt omgestoten? Grote kans dat de sproeikop verstopt is geraakt. Kijk eens in de manual (§7. Maintenance en Fig 3) hoe je je vuurtje moet demonteren en de sproeikop schoonmaken.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

    Dag Siegried,

    Zoals Ivo al aangeeft, staat de gasknop niet echt ideaal geplaatst om het blikje omgekeerd te gebruiken. Stabiel krijg je het wel met wat stenen of andere dingen die je bij de hand hebt, alleen kan je ondertussen de toevoer niet bijregelen (niet dat ik dat in de praktijk veel doe). Als er sneeuw ligt, is het natuurlijk helemaal geen probleem 🙂

    Ik moet wel zeggen dat ik de brander nog nooit in echte winterse omstandigheden heb gebruikt. Hoogstens Ardennen rond het vriespunt (kan ook al genoeg zijn om een gewone brander te laten sputteren, dus ik zie niet in waarom er problemen zouden zijn bij echte koude). Moest ik een nieuwe kopen zou ik uitkijken naar één met een bredere vlambasis.

    Misschien niet onbelangrijk om te vermelden: ook gasbranders hebben soms onderhoud nodig. Het sproeikopje dat het vloeibaar gas in de voorverwarmingsbuis of naar de branderkop spuit, kan verstopt geraken. Gewoon het sproeikopje doorprikken met een naald (bij een benzinebrander doe je dit quasi dagelijks), en de brander werkt weer als nieuw.

    Ik snap niet goed waarom je eta express niet gemaakt/vervangen zou worden. Ook al is het eindereeks, je hebt recht op 2 jaar garantie (minimale garantieperiode opgelegd door EU). Ik zou toch minstens een te-goed-bon proberen te versieren.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

    Naar mijn ervaring/gevoel is dons met hogere cuin waardes (fill-power) gevoeliger voor luchtvochtigheid dan dons met een iets lagere cuin waarde. Met andere woorden, een zak met 850FP zou in minder ideale omstandigheden minder kunnen loften dan een vergelijkbare zak gevuld met wat meer 700FP dons (die tweede zak zou dus wel meer wegen).

    Als ik die redenering doortrek, zou ik denken dat een zak met 600g dons + 100g overfill in minder ideale omstandigheden beter zal presteren dan een gelijkaardige zak met 700g dons, omdat de maximale loft door de overfill langer behouden blijft (donskamers zullen bij de 700g zak relatief groter zijn).

    Het is maar een gevoel en wilde gok van mij; misschien zijn er hier mensen met een betere technische kennis die me zullen tegenspreken.

    Geen idee of Cumulus een differential cut voorziet, maar ik zou denken dat dat standard is bij een proffesionele producent? Wat ik wel terugvind op hun site is dat er bij de Teneqa relatief meer dons in het voeteinde zit, wat bij de andere types niet vermeld wordt. Misschien dus wel iets om rekening mee te houden als je snel koude voeten hebt 🙂

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87
    In reactie op: Koken onder vriespunt #18807

    Ook de spuitkop (aan het uiteinde van de voorverwarmbuis) van een gasbrander kan verstopt geraken, met gereduceerd vermogen tot gevolg.

    Zoals LFone al aangaf zal corrosie aan het gaas (dat de vlambasis maakt) na een tijd wegbranden. Als je brander daarna nog sputter of gele vlammen maakt, moet je die spuitkop schoonmaken (doorprikken met een fijne naald).

    Het is al een tijd geleden dat ik nog in de winter gekampeerd heb, maar mij staat het toch ook voor dat van sneeuw tot kokend water langer dan 10 minuten duurt (met een benzinebrander). Het is hier ook al aangehaald: het is belangrijk steeds met een bodempje water te starten, anders zal de sneeuw sublimeren (meteen verdampen ipv smelten) en je pan aanbranden.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

    Op http://www.geoportail.fr kan je de Franse (toeristische) stafkaarten raadplegen (carte topographique IGN als layer activeren). Zo zie ik door Le Vigan (als ik het juiste dorpje gekozen heb tenminste) de GR 7 en de GR 60A passeren.

    Op https://www.mongr.fr/sentier vind je een interactieve kaart van de Franse instantie die instaat voor het beheer van de GR paden. Van de GR 7 bestonden vroeger (10tal jaar geleden) topogidsen, maar nu niet meer. Misschien vind je nog zo’n oude gids in de bibliotheek?

    Deze topogids loodst je door de verschillende landschappen ten noordwesten van Le Vigan. De streek is zeer rijk aan (GR) wandelpaden, sommige beschreven in topogidsen, andere enkel aangeduid op de stafkaarten. De Mont Aigoual is een kruispunt van allerlei paden. De mogelijkheden zijn eindeloos.

    Het voordeel van de topogidsen is dat ze een overzicht geven van de wandelafstanden/wandeltijden, van de verschillende overnachtings- en bevoorradingsmogelijkheden, alsook aansluitingen met openbaar vervoer. En je steunt er de GR organisatie mee.

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

    Om terug te komen op Sven zijn vraag:

    Ik heb een TNF Solar Flare. Ik zou het moeten nakijken, maar ik dacht dat er in staat: upper comfort limit -10°C, lower comfort limit -18°C, extreme -29°C. Ik vind de slaapzak inderdaad pas aangenaam vanaf -7°C, daarboven is ze echt te warm. Openritsen vind ik in de winter niet altijd even handig, als je jezelf bloot woelt is het ineens wel heel koud…

    Die Cumulus Tenequa zou dus ook wel eens te warm kunnen zijn tussen -1 en -10°C…

    Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

    Het onderhoud van de Primus Express Spider staat precies beschreven in de manual. De sproeikop is onderdeel 9 en zit (bij deze brander) gemonteerd voor de voorverwarmbuis.

    Benzine/allesbranders hebben een gelijkaardig onderdeel. De grootte van het gaatje in de sproeikop hangt af van het type brandstof. Een MSR Whisperlite Universal heeft er bijvoorbeeld drie (UC-jet voor gas, UG-jet voor (was)benzine, UK-jet voor zwaardere brandstof).

    Zelfs sommige gasvuren voor huishoudelijk gebruik hebben twee setjes van sproeikoppen: 1 set voor stadsgas en 1 set voor butaanflessen. Maar dat leidt ons ondertussen wel ver af van de oorspronkelijke bedoeling van deze post :-).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 85)