HOME FORUM Wandelgebieden Zweden: Padjelantaleden

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Hey Ivo. Goeie reis gehad? 🙂

Ik zou idd nog dezelfde dag de nachttrein kunnen nemen, maar de speling daarvoor leek me toch redelijk krap.  Als het vliegtuig dan iet of wat vertraging heeft, wordt het al een stressy gedoe.
    Lijkt me ook nog wel leuk om een avond en voormiddag Stockholm een beetje te verkennen.
    Treintickets had ik al besteld voor jouw post. Heb een gewone zitplaats genomen. Zal misschien iets minder comfortabel zijn, maar daar gaan we niet dood van 🙂

Ik ben trouwens niet van plan om te overnachten in de hutten. 420 kronen (+-45 euro zeker?) is idd een dure grap. Ik veronderstel dat er genoeg mooie plekjes zijn om men tent neer te poten.

Merci voor de tip trouwens, zal dan Primus kopen in die shop op de luchthaven.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

De XXL shop bij de luchthaven van Bromma verkoopt ook brandstof.

Ah, da’s goed om te weten, was al outdoorshops op het internet aan het zoeken in Stockholm 🙂

roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

Op woensdag, vrijdag en zondag is er een vlucht van Charleroi naar Stockholm Skavsta. Bromma ligt 50km van Stockholm, Skavsta ca100km. Uiteraard zijn er bussen naar Stockholm centrum. Maar aangezien je al geboekt hebt… komt deze tip te laat.

Op de hutten van STF viel het mij op dat er zonnepanelen werden bijgeplaatst. Bij die van het park is dat nog minder het geval. Bij mij werkt zowel GPS als fototoestel op wegwerpbatterijen. De GSM staat meestal af.

Rover

KevinP87
    Bijdrager

Hey Rover, toch bedankt voor de tip 😉

Vorig jaar heb ik mijn smartphone gebruikt als fototoestel. Had toen een powerbank mee van 15000 mAh. Aangezien ik dit jaar langer weg ben, zal dit misschien niet meer toereikend zijn.
    Kan je misschien zeggen welk fototoestel (met wegwerpbatterijen) interessant is? Een €150 zou ik er maximaal aan willen geven.

Als iemand wat meer info kan geven over wat je kan kopen qua proviand in Staloluokta? Redelijk qua prijs?
    Ik overweeg om misschien alleen eten mee te nemen voor het eerste deel van de trip, maar zou toch niet graag 5 dagen op mijn kin kloppen 🙂

KevinP87
    Bijdrager

Trouwens, volgens google maps is Stockholm Bromma toch maar op 10km van het centrum. Of mis ik iets? 🙂

roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

Ik bedoelde eigenlijk Arlanda (50km), de grote luchthaven van Stockholm. Bromma ligt inderdaad dichter, als je daar kan landen. De vraag is: tegen welke prijs. Die van Ryanair zijn duidelijk.

Wat het fototoestel betreft: Dat betrof een Nikon Coolpix L610, zoom 14x. Maar dit toestel is ondertussen niet meer verkrijgbaar. Eén van de weinige op wegwerpbatterijen is de A10, maar die heeft maar een zoom van 5x. De B500 en de L340 werken ook met wegwerpbatterijen, maar die zullen duurder zijn en ook minder compact en kwetsbaarder.

KevinP87
    Bijdrager

Bedankt voor je antwoord roversmountains 🙂

Wat betreft het fototoestel etc. heb ik ervoor gekozen om toch gewoon foto’s te gaan nemen met mijn smartphone. Zoom is wat beperkt, maar kwaliteit wel best ok.
    Een goed fototoestel kost ook wel wat…

Qua stroomvoorziening had ik al een powerbank van Xtorm van 15.000 mAh.
    Heb er op bol.com eentje bijgekocht van 20.000 mAh voor maar €50.
    Daarmee kan ik dus minstens 10x mijn smartphone opladen.

Soit, om nu eigenlijk tot mijn vraag te komen.
    Het thuisfront krijgt graag af en toe een berichtje.
    Veel gsm-masten zal ik niet tegenkomen natuurlijk…
    Maar ik vermoed dat je hier en daar toch wel dekking hebt?
    Kan iemand daar iets meer over vertellen?

Vrijdag vertrek ik naar Stockholm en zondagnamiddag zou ik aankomen in Ritsem 🙂

Cheers

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

Er is geen gsm ontvangst in Padjelanta. Alle hutten gebruiken satellietnoodtelefoon.

De laatste punten zijn kvikkjok en de voet van de Akka.

Wat gedaan wordt is een satelietontvanger alle spot of 2-way .

KevinP87
    Bijdrager

Bedankt voor de info Abisko!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1009

Ik kan het verhaal van Abisco bevestigen.

Neem verder die 20000mA met een korreltje zout.

Het zelfde verhaal als het verbruik van de auto uit de catalogus van de fabrikant.

http://www.notey.com/@unbox_unofficial/external/8526316/xiaomi-20000mah-mi-power-bank-review-more-mah-than-you-know-what-to-do-with.html

Goede reis. Laat weten hoe het is gelopen. Benieuwd hoe het weer gaat evolueren.

Het hoofdlampje kan alvast thuis blijven

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,geonameid=8000121

KevinP87
    Bijdrager

Hey Ivo.

Bedankt voor de links.
    De capaciteit van die powerbanks moet idd met een flinke korrel zout genomen worden.
    Heb dat vorig jaar ook gemerkt met die Xtorm. Wel een degelijk toestel.
    Al vind ik de indicatie met de 4 lampjes een beetje beperkt.

Maar heb volgens mij wel voldoende marge qua capaciteit.
    In principe heb ik 35.000 mAh voor een batterij van 2.110 mAh.
    In de review melden ze een efficiëntie van 73.5%.
    Met een gemiddeld totaal rendement van 60.3% zou ik nog altijd 10 keer moeten kunnen opladen.

Het weer ziet er nog wel best oké uit.
    Als ik naar Kvikkjokk kijk zou het begin juli zelfs regelmatig heel zonnig zijn.
    Al zullen er ook zeker dagen zijn met zware regenval.
    Maar als Belg zijn we al wat gewoon natuurlijk 🙂

Heb de topografische kaart BD9 Padjelanta-Sulitelma ondertussen in mijn bezit en heb ook het boek Trekking in Zweden van Sander van Der Werf.
    Zijn er aandachtspunten voor de oriëntatie/bewegwijzering?
    Langs de ene kant lijkt het me natuurlijk nuttig dat ik nog eens heel de beschrijving in het boek goed doorneem. Maar anderzijds wil ik ook nog graag wat verrast worden door een prachtig uitzichtspunt, mooie hangbrug, doorwading, …

Ik laat alleszins zeker weten hoe de tocht verlopen is.
    Waarschijnlijk schrijf ik ook wel een uitgebreid verslag op mijn nieuwe blog.
    Je kan er trouwens ook al een verslag lezen van mijn trip van vorig jaar in Fins Lapland.

Cheers

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

Als je het boek van Sander gebruikt: Alle slaapplaatsen zijn heel mooi en goed gelegen behalve de laatste voor Kvikkjokk, op de heuveltop. Daar is geen water in de buurt. De beste plaats is de rivier te noorden van die top.

Hij gebruikt decimale coordinaten (Zweeds), niet de 360 van ons.

Alles is perfect bewegwijzerd en het is zowat onmogelijk om van het pad af te geraken.

Bij mooi weer is de extra beschreven tocht aan de zuidflank van de Akka richting Sarek erg de moeite waard.

KevinP87
    Bijdrager

Nogmaals bedankt voor de info Abisko!

JonasC
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

Hallo, wat een schat aan informatie hier! Ik ben misschien ook van plan Padjelantaleden te doen. Wat ik me nog afvraag: is het nodig de trein, bus en boot op voorhand te boeken?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1009

Het is veiliger om de trein en bus te boeken. Zeker wanneer er weinig tijd is tussen de overstap weten ze het bij SJ als er vertraging is. Je moet eens wat simulaties doen hoe de prijzen van de trein zich gedragen bij een planning op korte termijn of voor een ticket in de toekomst . (Dat geldt ook voor je vliegtuigticket). Boot moet je niet bespreken

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.