HOME FORUM Wandelgebieden Zweden: Padjelantaleden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Hallo iedereen.

Zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Kevin, een 28-jarige beginnende hiker. In juni 2015 heb ik mijn eerste tochtje gemaakt. Heb in Finland de Karhunkierros-route (85km) afgehaspeld. Ben alleen gegaan omdat er in mijn vriendenkring geen geĂŻnteresseerden waren. Was supergoed meegevallen, veel toffe Finnen ontmoet en was echt een topvakantie! Had me goed voorbereid. Buiten een paar heel frisse nachten (iets te koude slaapzak) geen fysieke ongemakken gehad.

Nu ben ik van plan om in dezelfde periode volgend jaar naar Padjelantaleden te trekken. Heb hiervoor gekozen omdat ik een vaste route prefereer. Vond Lapland ook prachtig en Padjelanta nationaal park is langs de andere kant dan toch ook weer een iets andere vegetatie vergeleken met vorig jaar.

Ik heb in het archief gezien, dat enkele forumleden deze tocht al gedaan hebben. Dus hopelijk kunnen jullie enkele van mijn vragen beantwoorden 🙂

1 Periode
    Enkele bedenkingen.
    Heb graag niet te veel last van de muggen. Vorig jaar nauwelijks last van gehad.
    Wil de “grote drukte” vermijden. Mei en vroeger lijkt mij absoluut te koud.
    Juni lijkt mij dan de beste optie? Al heb ik ook hier en daar gelezen dat eind Augustus wordt aangeraden.

2 Route

ScandinaviĂ«rs hebben toch iets andere normen dan wij Belgen. Uit mijn ervaring van vorig jaar is “easy-going terrain” toch soms met een korrel zout te nemen. Padjelantaleden is ongeveer 140km.
    Belangrijk is uiteraard om te plannen in hoeveel dagen dit ik zou kunnen doen. Zeker in verband met transport dat op voorhand vastligt. Heb een goede conditie, maar veronderstel mij als de gemiddelde hiker. Heb geen goed zicht op de hoogteverschillen. 8 dagen lijkt mij wel voldoende?

Zoals volgende kaart aangeeft, zijn er 2 alternatieven:

Map

De standaardroute (Kutjaure-Vaisaluokta) of de route in stippellijn (Kisuris-Akka).
    Kan iemand hier iets meer over vertellen aub?

Tenslotte vraag ik mij af of er belangrijke verschillen zijn om de route van N naar Z of omgekeerd af te leggen?

3 Ritsem

Voor de oversteek van Vaisaluokta naar Ritsem is er blijkbaar lokaal “een bootje”. Hoe zit dit qua “dienstregeling”. Hoeveel keer per dag kan je de oversteek maken? Wat kost het ongeveer?

Zal later ongetwijfeld nog wel andere vragen hebben, maar ga het hier nu bij houden. Alvast allemaal een prettig en avontuurlijk 2016 gewenst! 🙂

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

Ik heb de padjelantaleden 2 jaar geleden van Ritsem naar Kvikkjokk gedaan.

Als referentie ‘Trektochten in Zweden’ van Sander van der Werf gebruikt (alleen zijn laatste campeerplaats op de top was zonder water).

Maak je geen zorgen over drukte, die zit op de Kungsleden of op in het zuiden van Zweden. Als je 5 mensen per dag in augustus ziet is het veel. Padjelanta is afgelegen en moeilijk te bereiken.

Noord-Zuid is meest gedane route. Kvikkjokk heeft een luxerestaurant met warme douche 🙂

Je hebt 2 boten, van Ritsem naar Akka en voor de oversteek naar Kvikkjokk. Als je geen lid bent van STF komt het denk ik op 250 + 150 SEK.

Om er te geraken. Brandstof inkopen in Stockholm(niet te krijgen in de plaatsen), de nachttrein naar Gullivare(10u daar) en de bus naar Ritsem(14u).  Boot naar Akka half uur later. Alles sluit op elkaar aan. Volg de toeristen met een rugzak.

De officiële Padje met hutten gaat van Akka naar Kisuris. Vaisaluokta zijn houten vakantiehuisjes. Er is geen garantie op kwaliteit van het pad of bruggen daar.

Van moeilijkheid. Het pad en de bruggen zijn van goede kwaliteit. Lichte A schoenen moet voldoende zijn. Padjelanta is een hoogvlakte met moreneruggen, geen echte hellingen of klims. Reken 800 meter op en af. Er is 1 rivier die tot boven de enkels komt.

De muggen. Ten zuiden van Staloluokta kom je lager en groeien er planten die muggen aantrekken. Het zijn laagvliegende muggen, lange broek is voldoende. Je tentlocatie is normaal hogerop en zonde beetsjes.

Over je wandeldagen, als je met tent gaat zou ik er toch minsten 9 van maken.

roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

Het antwoord op al uw vragen vind je terug op https://roversmountains.wordpress.com/padjelantaleden-2/.

Padjelantalden is van het eenvoudigste wat je gaat vinden in Scandinavië, zolang je op het hoofdpad blijft.

KevinP87
    Bijdrager

Bedankt voor jullie reacties Abisko & roversmountains!

KevinP87
    Bijdrager

Roversmountain, mijn complimenten voor je erg uitgebreide verslag. Heb het helemaal doorgenomen.
    Mijn bedoeling is om van Kvikkjokk via Vaisaluokta naar Ritsem te gaan. Ik hou graag het beste voor het einde 🙂
    De STF-hut in Kvikkjokk is in 2016 geopend van: 29/2-24/4 en 17/6-25/9.
    De STF-hut in Ritsem is in 2016 geopend van: 4/3-8/5 en 23/6-18/9.

Over de boottaxi’s kan ik nog niets concreet terugvinden, maar ik veronderstel dat van zodra de STF hut open is, je ook de bijbehorende oversteek kan maken ?

Misschien ben ik er wel heel vroeg bij, maar heb al een ruwe planning gemaakt. Om verschillende redenen zou ik graag relatief snel al het transport willen vastleggen. Van Ritsem terug naar GĂ€llivare is ook nog een beetje een blinde vlek momenteel. Enkele prijzen zijn concreet, anderen gebaseerd op jullie info. Zou op ongeveer €550 komen voor al het transport, wat best nog wel schappelijk is.

Ik hoor graag jullie feedback over mijn voorlopige planning!

KevinP87
    Bijdrager

Ik ga trouwens inderdaad met de tent gaan. Wil de kosten toch enigzins drukken en zou graag in totaal onder de €1000 blijven. Materiaal kan ik grotendeels hergebruiken van vorig jaar.

Abisko
    Bijdrager

Volg je de officiële Padjelantaleden van Anonjalme naar Kvikkjokk of de Nordkalottleden naar Vaisaluokta ?

Nordkalott is minder onderhouden, je hebt geen gsmontvangst in het park en geen hutten met nooddtetefoon.

Je kan pas 3 maand op voorrand de nachttrein vastleggen. Boek trein en bus samen, SJ is verantwoordelijk dat je op locatie komt als de trein te laat zou aankomen.

Als je kampeert ga niet van hut naar hut. De hutten zijn van sami bevolking en zijn niet bedoelt als campeerplaats. Zoek op de kaart naar een riviertje of meer waar je mooi uitzicht hebt.

Ik raad je aan om dat boek van ‘Trektochten in Zweden’ in de bib te halen of te kopen. Zie <span style=”color: #006621; font-family: arial, sans-serif; white-space: nowrap;”>https://books.google.be/books?isbn=9038917457</span&gt;

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

ivm “kosten drukken”
    alle beetjes helpen door gewoon de bus te nemen ipv een taxi
    Het treinstation ligt pal naast het busstation
    http://www.flygbussarna.se/en/bromma

Abisko
    Bijdrager

Gezien die vraag dikwijls terugkomt

Campinggas/Primus vind je in Stockholm in de natuurcompaniet <span style=”color: #545454; font-family: arial, sans-serif; font-size: small;”>SveavĂ€gen 62 (aan het park met de kerk), niet in de winkel aan de Kungsgatan. Kan je vanaf het station te voet naar toe.</span>

Yves
    Bijdrager
    Aantal berichten: 13

De uurroosters van de boten vind je hier:

Alle andere info over hutten, noodtelefoons, contactgegevens en transport kan je hier nalezen.

Zoals je op bovenstaande site kan zien, vaart de boot tussen Ritsem en Vaisaluokta soms niet uit vanwege de wind. Hou er bij het plannen van je bus- en vliegreis dus rekening mee dat je misschien enkele uren (of langer) zal moeten wachten. Een paar jaar geleden kwam ik in Vaisaluokta een Brits koppel tegen, dat daarom noodgedwongen moest terugkeren naar Kutjaure, om daar een dure helikopter naar Ritsem te nemen. Dit jaar vliegt die pas uit vanaf 29 juni, dus voor jou zou dat sowieso al geen oplossing zijn. Als je genoeg tijd hebt, kan je ook vanuit Vaisaluokta de oever van het Akkajaure naar het oosten volgen en in Suorva of Vietas de bus naar GÀllivare tegenhouden.

Wat de muggen betreft: als je er echt een hekel aan hebt, is eind augustus – begin september inderdaad een betere periode, maar je moet er ook wat geluk mee hebben. Zo lag er vorig jaar nog tot begin juli heel wat sneeuw en trok het “muggenseizoen” pas wat later op gang.

Als je een beter idee wil krijgen van de afstanden en hoogtemeters, kan je de topografische kaart online raadplegen.

Veel succes met de verdere planning.

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

Een aantal spontane notities:
    – Een reisgids is m.i. niet nodig. De BD9-stafkaart van Padjalanta is voldoende (ISBN 9789158895065). Bij deze ook een nieuwjaarscadeautje: een kmz-versie van de topo-kaart. Heel leuk & nuttig om mee te spelen in o.m. Google Earth: https://drive.google.com/file/d/0B-zP74TMXj4ATjYtTE5XYkJjYjQ/view?usp=sharing  (tip in Google Earth: de slider-functie & ctrl+muis-functie).
    Een digitale versie van de topo-kaart vind je hier: https://drive.google.com/file/d/0B-zP74TMXj4AbGpkM0lIdzZ3RTQ/view?usp=sharing (let wel: 123 MB!).
    Voor de ervaren forumgangers: het eerste bestand dekt ook Sarek! Het tweede bestand dekt de regio Padjelanta tot en met Kebnekaise, dus inbegrepen Sarek.

– Mijn ervaring is dat de Padjelanta toch wel iets drukker is dan Abisko’s ervaring. Maar inderdaad wel niet te vergelijken met het noordelijk deel van de Kungsleden.

– 8 dagen is haalbaar, mits lichtgewicht. De Padjelanta wandelt bijzonder vlot. Bij goed weer Ă©n lichte bepakking is meer dan 20km/dag zeker mogelijk (bij slecht weer eigenlijk ook 
 als er nog voldoende stigma rest). Wel enig voorbehoud in het begin van de zomer: dan kan er nog veel onvoldoende bewandeld (rot) sneeuw liggen, wat het wandelen aanzienlijk kan bemoeilijken.
    Desalniettemin zou ik 9 of 10 dagen plannen. Per slot van rekening is het een vakantie.

– Men kan kamperen nabij alle hutten, tegen vergoeding. Een interessante optie bij slecht weer: middels een ‘dagticket’ kan men de  keuken-eetruimte overdag benutten.

– De taxikost mag je inderdaad schrappen, om de reden die Ivo reeds aanhaalde.

– Vermijd je trip te plannen tijdens de FjĂ€llrĂ€ven Classic race (2016: 5-12 augustus): zeker voor de nachttrein zal er dan gevochten worden voor een zitje.

– Ik lees in je reisschema ‘korte oversteek rivier’ nabij Kvikkjokk. Quasi niemand wandelt tot vlakbij Kvikkjokk: iedereen neemt de taxiboot nabij MierdejĂĄvre/Böbacken (er is een schuilhut met een telefoon, waarmee de schipper gecontacteerd kan worden. Desgewenst organiseert hij een extra rit. Het wandelpad verder richting Kvikkjokk is, naar het schijnt, in (heel) slechte staat.

– Weinig geweten: men kan vanuit Stockholm (Arlanda) ook vliegen op GĂ€llivare. Normaliter iets sneller, maar ook duurder (turboprops: vergeet de oordopjes niet ). En geen bus van de luchthaven naar GĂ€llivare. Een (gedeelde) taxi is wel mogelijk.

– Overweeg van Ritsem naar Kvikkjokk te wandelen, dus zuidwaarts :
    Meer flexibiliteit: als je voor ben op schema, kan je vlak na Staloluokta naar het westen afslaan voor de omweg via de Nordkalottleden (let wel: spectaculair doch ruiger terrein, maar tegen dan ben je waarschijnlijk al ‘gerodeerd’ en inschatten wat je voorkeur & mogelijkheden zijn. Zit je krap op schema, dan loop je gewoon verder over de Padjelanta, waarbij je wel sneller onder de boongrens zal zitten  (leuk voor Ă©Ă©n of twee dagen, maar daarna is het nieuwe er wel van af, zo leert de ervaring (zowel van mezelf als anderen). Onder de boomgrens betekent over het algemeen ook meer muggendruk. Bij deze laatste optie zal je ook aanzienlijk last hebben van de helikopters (tijdens het zomerseizoen benutten velen de helikopterdienst tussen Kjikkjokk & Staloluokta, o.m. net omdat een groot deel van dat traject onder de boongrens zit). Soms een – storend – komen en gaan.
    + De herbevoorrading is veel ruimer in het zuidelijk deel

– Indien de bovenvermelde Nordkalottleden-optie gekozen wordt: Pieskehaure hut voorziet ook ruime proviand.

– Boven de boomgrens zijn muggen een loterij: soms niets, en soms een plaag, en zeer moeilijk voorspelbaar. Tegen het einde van augustus daalt de muggendruk (volledig). Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Mits gepaste uitrusting, routine en ingesteldheid vallen die muggen eigenlijk wel mee, en wordt de problematiek m.i. overroepen.
    Mijn advies qua timing: eind augustus – begin september. Bijkomende bonus: in ScandinaviĂ« starten de scholen reeds +/- midden-augustus. Maar het blijft een afweging.

KevinP87
    Bijdrager

Amai, ik zit hier op een goede wei 🙂

@Abisko

Heb “Trekking in Zweden” besteld bij bol.com. Misschien geen vereiste om de tocht te plannen, maar lijkt me sowieso leuke lectuur. Over mijn precieze route ga ik nog wat verder nadenken. Zeker na de verdere info die ik nu heb. Heb alleszins nog tijd genoeg om te plannen.

@ivovm

Dat ik daar niet aan gedacht heb… Ga dan uiteraard de bus nemen ipv taxi. Merci!

@Yves

Bedankt voor de uurroosters. Een helikoptervlucht zou ik liever vermijden, maar is uiteraard wel handig om achter de hand te houden. Eind augustus vertrekken heeft idd zijn voordelen precies.

@wim_depondt

Bedankt voor de topo kaarten!
    Vorig jaar woog men rugzak ongeveer 20kg. Ik ga proberen, maar veel gewicht ga ik niet meer kunnen besparen zonder comfort op te geven.
    Het is inderdaad een vakantie en het mag zeker geen race worden om op tijd het volgende transport te halen. Zoals je verder aangeeft, is flexibiliteit idd ook wel een groot pluspunt.
    Dan misschien toch de andere richting kiezen…

KevinP87
    Bijdrager

Nog eens allemaal bedankt voor jullie feedback. Heb dan ook mijn planning aangepast en ziet er nu als volgt uit 🙂

Vliegtickets heb ik al in januari geboekt.
    Ondertussen zijn de tickets voor de nachttrein nu ook beschikbaar op http://www.sj.se.
    Ik twijfel nog of ik een gewone zitplaats zou nemen of een couchette.
    Ik denk dat ik ook wel al zittend kan slapen, maar misschien is een couchette toch een meerwaarde?
    Totaal van transport- en overnachtingskosten zou rond de €650 moeten liggen. Serieuze meevaller!
    Cheers

Abisko
    Bijdrager

Als je een couchette neemt, neem een plaats onderaan, die 2 hoog waggelen gigantisch. Ik heb ooit pech gehad om met 3 (wilde) kinderen in zo’n cabine te zitten.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Veerle,Kevin en ik zijn ook net terug van de padjelantaleden op ski’s.

Ik probeer te begrijpen waarom je in Stockholm blijft overnachten terwijl je op dezelfde dag door zou kunnen reizen met de nachttrein. De reistijd is zo al lang genoeg. Neem een bed op de trein. In de ochtend kan je naar het zitgedeelte. Daar is meer plaats om op je gemak te ontbijten.

De XXL shop bij de luchthaven van Bromma verkoopt ook brandstof. Verder zijn de prijzen van de lappenhutten flink opgetrokken tot 420 kronen. Voor lui verslaafd aan elektriciteit voor hun apparatuur: ik zag dat je in de hut met een sigarettenaansteker-stekker elektriciteit ter beschikking hebt (12V)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.