HOME FORUM Wandelgebieden Zucht … misbruik bivakzones

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Dit weekend bivakkeerde ik op het bivak ‘La Roche Trouée’ in de Viroinval. Wil nu dat daar een groep van ongeveer 15 wandelaars toekwam ondersteunt door een Land Rover Defender met remork en zo ongeveer de ganse bivakplaats koloniseerden met hun veldkeuken en reuzeshelter. <span style=”line-height: 1.42857143;”>Ik geloof niet dat dat de bedoeling van die bivakzones is. </span>

ps. Nog een chance dat het stil was en ze ’s morgens geen afval achtergelaten hebben.

Kenneth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Dat is wel erg veel pech hebben. Voertuigen zijn er niet toegestaan, lees ik op bivakzone.be. Weet iemand of er daar beperkingen gelden wat betreft het aantal tentjes, zoals in de Vlaamse Ardennen het geval is?

Wel een leuke streek daar, de Viroinval. Wij liepen er afgelopen herfst ook.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Boswachter bellen. Geen compassie hebben. Die Land Rover met remorque is er ver over.

Luc
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Dag Werner,

Voor de  bivakplaatsen in de Viroinvallei staat er  geen limiet op het aantal personen / tenten. Wel is het zo dat er moet worden gebivakkeerd binnen de afbakening met paaltjes. Of daar 15 personen + logistiek in passen betwijfel ik. Er zitten wat kinderziekten in het project, zo zijn een aantal bivakplaatsen te kort bij een verkeersweg gelegen of te vlot toegankelijk met een voertuig, wat ook voor La Roche Trouée het geval is.

In principe is het idd niet toegelaten om er met een gemotoriseerd voertuig te komen, de ervaring leert dat veel mensen met een auto absoluut tot op de bivakplaats willen geraken. Idem in Vlaanderen. Zo bleken in de eerste maand na de openstelling van een Oostvlaamse bivakzone dat er zich al 3 X een auto met bivakkeerders had vast gereden op een vettig veldwegje dat toegang geeft tot die bivakzone. Nochtans is die veldweg daarvoor helemaal niet bedoeld. De boeren in de buurt willen die auto’s er nu ook niet meer komen uittrekken.

Wat je daaruit en uit nog wat ander gedrag leert, is dat bivakkeerders in natuur niet automatisch synoniem zijn met respectvolle bivakkeerders. Die groep met al die logistiek had moeten uitwijken  naar een bivakplaats voor groepen (daarvan zijn er genoeg in de Virioinvallei) of naar een camping.

Nu kan ik op bivakzone.be nog sterker gaan hameren op de regelgeving ter zake, zeer de vraag of dat zou helpen, het is ook niet de bedoeling om schoonmoeder te gaan spelen voor  wat kan en niet kan. Ik probeer daarom onrechtstreeks het gebruik van gemotoriseerd privé-vervoer te ontmoedigen door bvb de mogelijkheden tot benadering van de omgeving met openbaar vervoer aan te stippen.

Misbruik van een bivakplaats zal er wel altijd zijn want het systeem is gebaseerd op vertrouwen in goed gebruik, boswachters  hebben niet de tijd om constant met de bivakplaatsen bezig te zijn. Sommige mensen zouden per auto naar het toilet gaan als dat kon.

Deel van het plezier is net om de bivakzone per fiets of te voet te ontdekken. Er is altijd wel een oplossing te vinden als dat moeilijk ligt. Bvb een familie met kleine kinderen en daardoor surplus aan bagage kan een bivakzone benaderen met een bolderkar. Een bivakkeerder is doorgaans een creatief iemand, bij een bivakzone benaderen moet dat dus ook kunnen.

Indien je de mogelijkheid hebt om buiten vakanties en weekends rond te trekken is er veel kans dat je elke nacht rustig alleen kan bivakkeren.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Wij hebben dit vorig jaar ook gewoon met voertuigen gedaan . . .
    Je kon tot redelijk in de buurt komen met de auto (over verharde wegen) en dan de laatste 10 minuten gewandeld.
    We waren niet op wandeling maar zijn met een groepje vrienden die graag in de natuur vertoeft.
    Hebben dus gewoon gekozen om nog eens een nacht buiten te slapen en te genieten van de natuur en afwezigheid van andere mensen. ’s avonds na het werk daar allemaal aangekomen. Tenten opgezet (2) en rustig wat rond een vuurtje gezeten (er was een plek voorzien die afgebakend was). ’s ochtends de boel opgekuist en terug weg. Niets zou erop geduid hebben dat we daar met auto’s waren.
    Ik zie niet in waarom je met de bus moet aankomen als voorwaarde.
    Er zijn later wel locals opgedaagd die met de auto echt tot daar gereden waren maar deze hoorden niet tot onze groep en die zijn daar ook niet gebleven. Die waren gewoon benieuwd wa er int midden van hun velden gebeurde en wa gezelschap zochten :).

Er stond al wel 1 tent van mensen en die kloegen wel omdat we lawaai maakten (met 6 rond een kampvuur zitten praten) en zij kwamen er net om van volledige stilte te genieten, sja. Maar zij gebruikten de plaats ook niet zoals het hoort. Zij hadden er zo goed als vast een grote tent staan. En zij kwamen dan gewoon om de tijd met de fiets tot daar om in die tent te slapen die ze lieten staan.

Ik kan wel begrijpen dat de OP het niet fijn vond dat er ineens zoveel volk was op de bivakplaats waar hij hoopte alleen te zijn. Maar als ze binnen de markeringen blijven doen ze niets wat niet mag. De landrover mag natuurlijk wel niet zomaar van de baan gaan rijden. Maar ze hadden ook al hun spullen even heen en weer kunnen dragen als de grote baan toch zo dichtbij was.

Kenneth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Wij hebben dit vorig jaar ook gewoon met voertuigen gedaan . . .

Niemand kan dit uiteraard verbieden, maar ik denk dat je wel begrijpt dat het ietwat indruist tegen de geest van het project. De bivakzones zijn in de eerste plaats bedoeld om een slaapplaats te bieden aan ’trekkers’ die te voet of per fiets op tocht zijn.

Hebben dus gewoon gekozen om nog eens een nacht buiten te slapen en te genieten van de natuur en afwezigheid van andere mensen.

Dan zal je wellicht ook wel begrip kunnen opbrengen voor het feit dat de bewoners van het andere tentje het niet zo fijn vonden dat de rust door jullie werd verstoord.

Eigenlijk wilden jullie allebei hetzelfde (complete rust en eenzaamheid), maar werd dit onmogelijk door de aanwezigheid van de ander. Het is een klassiek voorbeeld van de vaak moeilijke evenwichtsoefening om de verwachtingen van de ene te verzoenen met deze van de ander. De ene verwijt de andere een gebrek aan respect, de andere vindt de ene dan weer te weinig tolerant.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Niemand kan dit uiteraard verbieden, maar ik denk dat je wel begrijpt dat het ietwat indruist tegen de geest van het project. De bivakzones zijn in de eerste plaats bedoeld om een slaapplaats te bieden aan ‘trekkers’ die te voet of per fiets op tocht zijn.

Er is volgens mij nergens aangegeven dat dit is om trekkers of fietsers een slaapplaats te bieden. Zoals ik het las in de ontwikkeling ervan was dit om een alternatief op wildkamperen te bieden en mensen terug de kans te geven in de “echte” natuur te kamperen ipv op een kamping. Ongeacht hoe je daar komt.
    Niet vergeten dat we niet naast onze tent stonden geparkeerd maar langs de openbare weg. Dus ver genoeg van de kampeerplaats. En buiten onze tenten hadden we ook geen uitgebreide set up bij ofzo.

Dan zal je wellicht ook wel begrip kunnen opbrengen voor het feit dat de bewoners van het andere tentje het niet zo fijn vonden dat de rust door jullie werd verstoord.

Natuurlijk.
    Wij hadden geen last van hen hoor. Wij vonden hen niet weinig tolerant. Volledig hun recht dat ze het balen vonden. Als ik daar kwam om te slapen zou ik dat ook vervelend gevonden hebben.
    Ze hebben er ook verder geen probleem van gemaakt buiten die ene opmerking.

Goh, evenwichtsoefening. Als je er aankomt in de hoop alleen te zijn is de aanwezigheid van iemand anders al teveel he. Verschil was gewoon dat wij geen last hadden van hun omdat zij sliepen en zij wel van ons gepraat.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.