HOME FORUM Materiaal en techniek zonnepaneeltje en USB laders

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Besten,

Graag jullie advies. Na wat slechte ervaringen met te kleine zonne-laders dacht ik het volgende uit te proberen voor het opladen van AA-batterijen (garmin gps) en smartphone en kleine camera (3.7V batterij). Na lang zoeken leek dit mij het meest interessante systeem:

– Voltaic 2W paneel van 99g met AA lader (zowel voor opladen AA batterijen als voor omgekeerd laden ander gerief met die AA batterijen) voor 39$: https://www.voltaicsystems.com/aa-solar-charger-kit

– als oplaadbare AA-batterijen gebruik ik nu Eneloop Pro, waar ik bijzonder tevreden van ben, ze wegen wel 30g/stuk

– USB 5V regulator voor 7$: https://www.voltaicsystems.com/solar-usb-regulator

– een kleine USB battery pack indien ik geen AA-batterijen zou gebruiken: ik vond 2 lichte batterijen die ongeveer de capaciteit hebben die overeenkomen met het 2W paneel: GoalZero (2600mAh , 70g): http://www.goalzero.com/p/307/flip-10-recharger  of Anker (3350 mAh of 12Wh, 80g). Mijn voorkeur gaat uit naar de Anker batterij wegens hoger vermogen en het gebruik van Panasonic Li-batterij. Maar Goalzero zal ook geen rommel verkopen veronderstel ik.

– een lader voor 3.7V camera-batterijen: https://www.pearl.fr/article/PX8039/chargeur-usb-pour-batteries-lithium-3-7v-akku-gator

Alle andere systemen die ik vond zijn ofwel te groot en te zwaar voor wat ik slechts nodig heb (bv GoalZero heeft als kleinste systeem 7W zonnepaneel) of zijn te klein om echt stroom te kunnen leveren en bv AA batterijen te kunne opladen (daarvoor is effectief voldoende stroomsterkte voor nodig).

Materiaal heb ik niet op een Europese site kunnen vinden, dus moet ik het in de VS bestellen, en hopelijk heb ik geen al te hoge importtaksen te betalen. Heeft iemand hier ervaring mee (aankoop webshop in de VS en naar België laten sturen?).

Het alternatief is geen zonnepaneel meenemen (zoals nu) en het lichtste is dan wegwerp AA Li-batterijen te gebruiken die slechts 17g/stuk wegen maar niet goedkoop zijn. Daarmee kan je ook met een AA-USB-lader uit de voeten. Maar ik vind dat wel minder sympathiek al die wegwerp. En met een zonnepaneeltje ben je autonoom, leuk gevoel (als het werkt!).

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Hoi,

3 jaar geleden heb ik dit eens onderzocht. Mijn focus was daarbij op gewichtsbesparing en autonomie (eigen pad trekken en niet afhankelijk van onbekende laadmogelijkheden). Je doet er goed aan om alles in wattuur (Wh) om te rekenen. Lees bijvoorbeeld dit eens: http://www.voltaicsystems.com/blog/estimating-battery-charge-time-from-solar/

1. Hoeveel wattuur gebruik je per dag?

2. Reken uit wat voor een zonnepaneel je nodig hebt om je dagelijkse energiebehoefte te vervullen

3.  Ga corrigeren naar efficientie (paneel is nooit loodrecht op de zon, zonnekracht, laadverlies etc). Voltaic zelf zegt al maal 2.

4. Neem het weer in acht van je doelgebied. Als het vaak bewolkt is dien je met een groter zonnepaneel in kortere tijd meer energie op te slaan -> vergroot je zonnepaneel en bereken hoe groot je powerbanks moeten zijn om bewolkte dagen te overbruggen.

Uiteindelijk was mijn eigen conclusie dat het voor mij niet echt interessant was. Maar wellicht kom jij tot andere inzichten. Wees vooral erg skeptisch over de door fabrikanten opgegeven waardes.

Wat mij bij is gebleven is dat die Goalzero producten niet interessant waren qua prijs, gewicht of vermogen. Ga niet klakkeloos op een ‘a-merk’ af vanwege de naam.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Wat leesvoer uit de zoekmachine:

En deze is wel apart want ik zie dat er een ervaring is geplaatst die tegen de natuurkunde in lijkt te gaan.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ook ooit over nagedacht, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat extra batterijen meenemen minder weegt dan de zonneoplader zelf. En het is wat eenvoudiger ook.

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Dank voor de interessante antwoorden. Inderdaad, een berekening van het aantal Wh/dag is belangrijk en ook het in rekening nemen van omzettingsverliezen, bewolking, plaatsing van paneeltje dat niet altijd optimaal is etc.
    Ik had mijn inschatting ongeveer zo gemaakt:

– gebruik GPS: gebruik ik maar af en toe, indien erg ruim geschat doe ik 4dagen met 1set oplaadbare AA batterijen (2x Eneloop Pro 2500mAh x 1.2V= 6Wh), dus per dag: 6Wh/4=1.5Wh. Ik schat (gok) dat er 30% verlies is bij opladen van AA batterijen, dus in totaal 2.1Wh/dag
    – gebruik smartphone (staat meestal uit, erg ruim genomen voldoende voor 1 week): 9.88Wh voor 7 dagen= 1.4Wh/dag. Ik gok op 20% oplaadverlies, dus 1.8Wh/d
    – gebruik fototoestel: 2.5Wh voldoende voor 10d= 0.25Wh/dag met 20% verlies 0.33Wh/d

Totaal inclusief verliezen bij opladen: 2.1Wh+1.8Wh+0.33Wh= 4.2Wh/dag
    Verliezen van zonnepaneel en bekabeling (gok) 10%: 4.7Wh/d

Het paneeltje van 2W moet dus gemiddeld een goede 2h per dag optimaal functioneren, wat mij zeer realistisch lijkt. En het verbruik is overal ruim ingeschat. Voltaic heeft ook een paneeltje van 3.5W dat een goede 150g weegt, maar dat lijkt me dus echte overkill voor weersomstandigheden in bv de zomer in de Alpen. Ze hebben ook een (nieuw) paneeltje van 1W, maar dat kan krap worden en bespaart maar 30g. Het meet slechts 14 x 11 cm en kan gemakkelijk boven op mijn rugzak vast bevestigd worden zonder dat het ergens hindert.

Ik betwijfel ook dat dit echt gewicht zal besparen tov meer batterijen meenemen, maar ik schat dat het een nuloperatie wordt, en het is ook voor de lol natuurlijk.
    De meest nuchtere benadering lijkt me die van Debbie (“Tijdens een kampeertocht (tussen 1 tot 3 weken) neem ik gewoon een extra batterij mee voor mijn fototoestel en schakel mijn GSM en GPS enkel in als ik die van doen heb.”) 🙂

Jan.

Roos Muylaert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Hoi,

Ik gebruik een zonnepaneel voor langere tochten waar een gps nodig is. Ik bivakkeer in het wild en vaak is dat mijn enige manier om aan elektriek te geraken, gebruikt voor Suunto, Smartphone (gebruik ik als gps en fototoestel) en powerbank.

Ik gebruik een GoalZero Nomad 7 zonnepaneel. Het is niet licht (425gr), maar levert wel wat en kan tegen wat. Technische gegevens ken ik niet, twee voorbeelden in de praktijk om je een idee te geven:

Verleden jaar langs Via Dinarica: comfortabel om dagelijks Suunto op te laden (dat was mijn gps), smartphone gebruikte ik zelden, fototoestel en e-reader hoefden ook niet veel opnieuw opgeladen te worden, de powerbank heel regelmatig.

Dit jaar langs de Sendero Historico was het niet voldoende omdat ik tracks bijhield op Suunto, Smartphone overdag opstond omdat ik die gebruikte als gps (Viewranger), fototoestel en om blog te schrijven, plus om een powerbank bij te laden. Om het tekort te compenseren laadde ik regelmatig bij als ik in een café zat. Zoveel gebruik van elektronische toestellen op tocht ga ik in het vervolg dus niet meer doen.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

bekijk ook de waka waka eens, gemaakt door een ‘social enterprise’ dat ook als doel heeft mensen in de derde wereld van energie te voorzien. Als je er een zonnepaneel koop steun je de goede zaak. Ben er zelf zeer tevreden over en is al op verschillende tochten mee geweest.

Bananeman
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Ik heb een Big Blue zonnepaneel gekocht van 28W/5V op Amazon. Die heeft een laadstroom tot 4A. Die 5V is belangrijk, omdat dat dezelfde spanning is als de meeste smartphones en digitale camera’s.

Een powerbank mee opladen gaat idd goed, is waterdicht en je hebt 2 USB poorten waarmee je tegelijkertijd kan mee opladen.

Positie naar zon is toch belangrijk.  Plat alle flappen open, kon ik bij bewolkt weer tot 2A laden.. Bij heldere lucht +3A..

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.