HOME FORUM Materiaal en techniek Zelf eten drogen

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Jef,

Je moet uiteraard de gedroogde grammen terug omrekenen. Zoals Ivo zegt, het vocht is er gewoon uit.
    Nu ben ik zelf niet zo’n rekenaar en gooi ik op tgevoel wat samen. Per maaltijd zoiets van 125 gr gemiddeld. Hangt er wat van af wat het is. Chili con carne zal meer wegen. Aardappelpuree (uit pakje) met groenten en vlees, minder. Jij zal wat meer nodig hebben. Al herinner ik me nog dat je voor je wintertrekking verbazend weinig meedeed 🙂

Ik heb toevallig mijn boekje van in tbegin terug gevonden. Daarin staat dat ik voor gehakt blijkbaar gedroogd aan +/- een 5de van het oorspronkelijk gewicht kom. Dat zijn dan zo’n droge korrels geworden. Ik gebruik wel enkel onbewerkt gehakt dat ik bij veeakker koop. Lees gemalen taai vlees zonder toevoeging van vet. Vooral dat laatste is belangrijk voor het droogproces. Als alternatief kan je americain nemen (de zogezegde gemalen biefstuk).
    Ik kook dat vlees altijd gewoon eerst vooraleer te drogen. Vet kan je later weer bij het ‘koken’ toevoegen bv olijfolie.

Wil je snel groenten drogen, koop dan gewoon diepvries en ‘gooi’ die op de droger. Die groenten zijn al geblancheerd.
    Zoete aardappel, pompoen, … kook ik altijd eerst en pureer ik dan. Dat droog ik. Je krijgt dan van die vellen. Die kan je gewoon scheuren of vermalen tot poeder in een koffiemolen.

Het grote voordeel van zelf drogen, is dat je weet wat je eet en het kan kruiden naar eigen smaak. Het nadeel is dat je het toch altijd zelf nog wat moet opkoken. Daarom neem ik op een langere trekking ook altijd een 2 tal gevriesdroogde maaltijden mee. Voor van die dagen dat het heel de dag slecht weer was of je wat meer moest doen dan op voorhand gepland.

Jef Dr
    Bijdrager
    Aantal berichten: 61

mercikes voor de extra tips. Zeker de tabel met voedingswaarden eens bekeken. Net 4 maaltijden voor 2p in zakskes gestoken. Elke avond eens evalueren; na volgende week gaan we een stuk wijzer zijn :-).

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.