HOME FORUM Materiaal en techniek Zelf een Trailstar maken

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

    Naar aanleiding van een e-mailconversatie, maak ik een topic aan m.b.t. zelf een trailstar maken. Ik heb Ivo wat vragen gesteld via de mail, en hij (en ik zelf ook), vonden het wel een goed idee om dit te posten op het forum om alles te delen met andere geïnteresseerden.

    Mijn vragen zijn als volgt:

    – Zijn er ook tekeningen/naaipatronen zodat we die gewoon kunnen volgen?
    – Tevens ben ik benieuwd waar je alle bevestigingspunten hebt zitten en hoe je de verstevigingen op de hoeken hebt gemaakt?
    – Welke materialen heb je exact gebruikt en wat raad je aan? (bijvoorbeeld deze)
    – Heb je ook wel een nest (binnentent) gemaakt voor aan trailstar?

    Suggesties en aanvullingen zijn welkom, ik zal deze post ook proberen up to date te houden, maar de aanzet is er.

     

    Materialen
    Materialen kunnen o.a. in deze webshops besteld worden.

     

    Tekeningen/patronen
    Nog aan te vullen…

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

    De naden van de vijf ribben is een klassieke flat felled seam
    Bij mij is de breedte 15mm maar dat mag desnoods smaller
    Mijn afmetingen van een van de vijf gelijkbenige driehoeken die je moet maken:
    de basis is 225 cm
    hoogte vanaf de basis: 180 cm
    dat geeft dan een schuine zijde van 214 cm.
    Maar hiermee kan geëxperimenteerd worden (groter of kleiner)
    Ik had begrepen dat Joery plannen heeft om een kleinere te maken.
    Waarschijnlijk zal hij ook wel reageren
    Anders dan bij de foto in volgende reeks
    Heb ik bij mijn laatste ontwerp enkel maar een catenary curve toegepast op de schuine zijdes (maat 214 cm) van 5 cm.
    Een rekenprogramma om die catenary curve te berekenen vind je in volgend artikel.
    Laat weten als dit onleesbaar is voor niet leden.
    Het is niet nodig om op de basis een catenary curve toe te passen omdat dat de opening aan de basis te groot maakt.
    Heel mooie stof is te koop bij thru hiker maar het kost je waarschijnlijk flink wat portkosten om die stof hier te krijgen. De shelter in de foto’s hierboven is coyote brown terwijl volgende foto een trailstar uit
    sun yellow laat zien.
    Extrem textil: hun voorraad kan nogal eens wisselen.
    Momenteel lijkt alleen produkt 70772 voorradig.
    Rood silnylon zoals de kleur in bovenstaande foto van een soulo copy.
    65 gr: dat hoeft in principe niet zo zwaar te zijn maar heeft wel het voordeel dat, doordat de stof wat steviger is, het veel gemakkelijker te verwerken (naaien) is dan flinterdunne, super gladde sil nylon uit lagere gewichtsklasse. Koop alvast genoeg spelden als je niet een af ander fixeermateriaal gebruikt.
    Joery gebruikt power pritt om zijn stof tijdelijk te fixeren om het naaien gemakkelijker te maken terwijl ik blijf zweren bij verdunde siliconen
    De afspan punten:
    zie hiervoor naar de eerste foto reeks: line loc’s op de hoeken en in het midden van de driehoek nog een line loc of een gewone lus.
    Ik kom daar later evt gedetailleerd op terug hoe je dat het best aanpakt.
    De originele trailstar heeft ook langs de binnenkant lussen. Niet echt noodzakelijk maar
    nodig als je een inner wil maken maken of als je een punt wil hebben om het hoofdeinde van een bivakzak met muggengaas wil gebruiken.
    Op de inner wil ik evt later terug komen. Maak eerst je trailstar, dat is veel handiger om daarna aan de inner te beginnen. Zelf heb ik er geen maar heb hier wel materiaal liggen om er een te maken voor iemand.
    Om een trailstar te maken heb je met wat extra marge een stoflengte nodig van 3x de basis maar tel daar veiligheids halve nog een halve meter bij.
    De overblijvende halve driehoeken links en rechts heb je nodig om de afspanpunten te maken en nog belangrijker, om de top van de driehoek te maken omdat de stof die je kan kopen niet breed genoeg is.
    Een lang verhaal dat ik nu niet uit de doeken ga doen
    Voor een opbergzak heb je ook nog wat stof nodig.
    Tot zover

    Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

    OK Ivo, bedankt voor de eerste aanzet! Er zijn blijkbaar dus nog geen webshops/shops (althans niet uit  nl/be/de) bekend die stof breder als 150cm kunnen leveren begrijp ik uit je verhaal? Dat is jammer.

    Het artikel van de cantenary curve is leesbaar voor niet leden. ik had ook nog dit topic gevonden: http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=40183

    Deze afbeelding vond ik ook duidelijk (en volgens mij dezelfde afmetingen: trailstar

    Daarnaast heb je dus extra stof nodig omdat 60 inch (152cm) te laag is en voor de versterkingen op de hoeken + stuffzak. Echter omdat er nog een stuk “op” moet, is deze tekening ook niet helemaal correct volgens mij?

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

    Je zou eens wat draden kunnen spannen of met wat goedkoop plastiek een trailstar in elkaar zetten.
    Geeft een eerste indicatie of die verkorte versie (in de hoogte) ook voldoet.
    Anders kom je er niet onderuit om er een extra top in te zetten.
    Hou er ook rekening mee dat de maten die ik hierboven heb doorgegeven de afmetingen van een onverwerkt pand is. Eenmaal afgewerkt verkort de trailstar een beetje.
    Om je een idee te geven, de basis van 225 cm verkort met ongeveer 11 cm bij het gebruik van 15 mm naad (naast de stof die in de ribben verdwijnt moet ook de basis twee maal worden omgeplooid om de ruwe zijde langs de onderkant weg te werken
    Om gemakkelijk te beginnen, wat uitleg hoe je een afspan punt kan maken:
    Een foto om het te visualiseren.
    Nadat de vijf panden met elkaar zijn verbonden en de koepel gesloten is kan begonnen worden met het afwerken van de onderkant.
    Zelf blijf ik de voorkeur hebben om de verstevigingen met een soldeerbout uit te snijden.
    Met de binnenkant naar boven prik je de hoek vast op een schuimplaat zodat hij rimpelvrij is.
    Eventueel prik je enkele naalden door het zeil op de lijn waar de versteviging moet eindigen.
    Op de foto is de rand al omgezet dus in werkelijkheid was die hoek (voor een 15mm naad) 30 mm groter.
    Maak de versteviging op maat van de hoek van de shelter.
    Trek met een fijne alcohol stift of iets dergelijks twee lijntjes op dit lapje stof op 30 mm van de rechte randen.
    Met een plamuurmes en pure silicone leg je over deze patch een dunne laag silicone maar kom niet voorbij de 30 mm lijnen en kleef de patch op het zeil en met een roller zorg je ervoor dat hij stevig verbonden wordt zonder luchtbellen.
    Je brengt geen lijm aan op de rand omdat anders door al die laagjes silnylon/silicone op elkaar het geheel te dik wordt.
    Verdunde silicone kan wel.
    Hiermee werk je desgewenst ook de rand af.
    De versteviging in het midden op de basis kan je wel tot de rand verkleven.

    Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

    Ik denk dat ik die extra hoogte wel ga willen, ik ben zelf 1.89m dus ik heb graag iets meer ruimte, niet dat ik nou supergroot ben, maar ik weet inmiddels wel wat ik fijn vind. Daarnaast moet ik dus rekening houden met die 11cm

    Heb je de grote panelen ook met de solderbout gesneden/gesmolten? De versteviging bij de ingang, heb je daar nog voor extra sterkte gezorgd?

    Het maken van een plastic variant/mal is sowieso wel handig denk ik.

     

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

    Zelf ook 192 cm en daarom denk ik dat je je kan baseren op de maten die ik heb doorgegeven.
    Bij de laatste gele trailstar heb ik de grote panden met een schaar uitgeknipt en enkel de verstevigingen met de soldeerbout uitgeknipt omdat daar de rand in het zicht blijft.
    Idem de onderrand omdat ik, om het aanzetstukje boven zo klein mogelijk te houden,
    ook een stukje heb gebruikt wat geen silicone coating had.
    Silicone coating beperkt het risico op rafelen van de rand.
    Geen extra versteviging van de deur, gewoon omdat je van ieder pand een opening kan maken.
    Joery heeft ook silicone gebruikt als versteviging bij zijn laatste groepstarp
    MYOG Group tarp
    Naar mijn idee een stuk steviger van het origineel.
    Eventueel kan je mijn trailstar copy komen halen om hem te bestuderen,
    kan ik ook de mal meegeven.
    Dat werkt een stuk gemakkelijker dan alles zelf te moeten verzinnen.
    De eerstkomende tijd heb ik hem toch niet nodig.
    Je mailt maar om een en ander af te spreken.

    Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

    Ivo, bedankt voor je geweldige aanbod! Kan je aangeven in welke plaats je woont?

    Ik denk dat ik alles wat je verteld wel snap, maar zonder naai-ervaring is het soms lastig om het allemaal goed te volgen (maar ik denk dat ik je tot nu toe prima kan volgen), maar samen met iemand die wel ervaring heeft gaat dat vast geen probleem zijn. Ik krijg ook de vraag welk garen je gebruikt? Extra sterk garen bijvoobeeld zoiets? Of is minder sterk garen ook goed?

     

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

    Zelf gebruik ik gutermann extra strong polyester garen
    Heeft het voordeel dat het garen in verschillende kleuren te koop is en een standaard artikel in de veritas winkels.
    Anderen zweren bij polyester garen met een omhulsel van katoen. (dat zwelt onder invloed van vocht en daardoor lekkages tegen gaat.
    Ik kies dan garen wat gelijkend op de kleur van het zeil. Het verbergt de fouten een beetje.
    Woon in zoersel.

    Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

    Na een aantal e-mailwisselingen met Ivo, en het bestuderen van de mal en trailstar (gemaakt door Ivo), gaf hij aan dat hij de curves op de zijde minder zou uitvoeren op een nieuwe variant. Nu is mijn vraag zou iemand, met originele trailstar,  kunnen meten hoeveel de curves van de zijden zijn?

    Overigens zijn we per ongeluk op een leuke projectnaam gekomen: De Trainstar, op de een of andere manier maakt de automatische spellingscorrectie er steeds Trainstar van, toepasselijk 🙂

     

     

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

    Het zal niet gemakkelijk te meten zijn omwille van de elasticiteit van de silnylon.
    Ben zelf benieuwd.
    Voor hetzelfde geld heeft mld geen curve toegepast op de ribben.
    Ik ben beginnen twijfelen nadat ik bij het laatste werk de vlakke basis een mooie curve zag maken bij het opspannen door de elasticiteit op de ribben doordat de kracht daar niet evenwijdig met de schering en inslagdraden loopt.
    Krijgen we geen duidelijk antwoord, dan is er nog geen probleem.
    Om een fractie meer ruimte te krijgen onder het zeil zou je het doorzakken kunnen halveren (ongeveer 2,5 cm) zonder probleem
    Bij wijze van test naai ik dan twee wat grotere rechte driehoeken aan elkaar die ik opspan.
    Het zal een goede indicatie geven over hoe de rest zich zal gedragen.

    Eloi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

    even een vraagje wat is nou precies een catenary curv?

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

    Dit
    moet je op weg helpen.

    Volgende relevante inhoud toegevoegd uit topic

    Reactie Luuk:

    Nu de trailstar zo goed als af is, heb ik de volgende punten waar wij tegenaan liepen:

    Door de grote hoeveelheid silnylon, glijdt en valt het alle kanten op tijdens het naaien (het naaien zelf gaat prima) zijn er handig methodes/manieren om dit te voorkomen?
    het dichtmaken van de top met een cirkelvormig stuk silnylon, ging eigenlijk prima, wij hebben dit gedaan door de cirkel in te snijden tot het middelpunt, vervolgens 1 deel vast plakken en het andere deel hierover heen te trekken (er ontstaat dan een conus). Daarnaast hebben wij de top op een balon gelegd om enigzins een strak oppervlak te creëren, hoe deed jij dit Ivo?
    het is soms lastig om de naden en onder bovenkanten uit elkaar te houden. Hierdoor zit er eigenlijk een maakfout in mijn trailstar. Het extra puntje aan de top heeft een naad, die nu aan de verkeerde kant zit (hij “vangt” water) nu is dit denk ik wel op te lossen door wat extra silicone aan te brengen, maar dit had voorkomen kunnen worden door alles beter uit elkaar te houden en op te letten. Hoe doe jij dit? Schrijf jij iets op de panelen zelf?

    Zelf ben ik er wel erg blij mee, er moeten nog een paar verstevigingen gedaan worden en dan is hij af! Al met al denk ik wel dat je sneller resultaat kan halen als je wel de bredere stof te pakken kan krijgen, daarnaast is een houten mal misschien ook wel handig.

    Antwoord Ivo:
    Ik heb ook geen oplossing voor het gaan lopen van de stof tijdens het naaien. Geregeld stop ik even en gooi alles op een hoop op de tafel en leg het volgende stuk vlak wat genaaid moet worden.
    Het dichten van de top: mijn probleem is dat ik beter in het verleden alles in detail had uitgeschreven hoe ik het aanpak. Nu moet ik er steeds terug over nadenken hoe ik het eerder deed.
    Ik werk met een stuk stijf karton dat ik in de juiste hoek snij zodat die, als de trailstar vlak gelegd wordt en in de top geschoven wordt, het geheel oprekt zodat de top opgespannen staat binnen één vlak.
    Daarna werk ik in twee etappes.
    De versteviging langs de binnenkant, daarvan snij ik de cirkel ook tot het midden maar voor de versteviging van de buitenkant en om de top een mooie afwerking te geven werk ik met een volledige cirkel. Het overtollige stuk wordt teruggeplooid en nog een keer vastgelijmd op de buitenkant.
    Ik prik het cirkelvormig stuk vast op een PU plaat zodat er geen kreukels in zitten en strijk het dan in met zuivere siliconen en leg de onderkant van de vlakke top op het ingesmeerd deel, druk dat goed aan en plooi dan de flappen links en rechts naar binnen.
    Daarna haal ik het karton uit de top en modelleer de top zodat alle luchtbellen weg zijn.
    In principe hoef ik eigenlijk niets op de stof te schrijven. Behalve dan natuurlijk de lijn waarlangs ik moet knippen
    In mijn eerste modellen heb ik ook de afwateringsfout gemaakt in de top. Nu heb ik daar extra aandacht voor gehad dat hij dakpansgewijs ligt.
    Ik gebruik zelf een hardboard mal om een aanzet te hebben voor de alcoholstift om de snijlijn te trekken op de silnylon.
    Eerst wordt de silnylon vlak op de vloer gelegd, zonder plooien.
    Handig is om op de hoeken een gewicht te leggen.
    Leg het patroon van een pand op de silnylon.
    Het best wordt een doorzichtig stuk PE gebruikt, dan kan je zien of de silnylon rimpelvrij blijft liggen.
    De hardboard plaat (met dezelfde curve als het patroon) leg je op het patroon en verschuif je voorzichtig tot de rand om dan de lijn af te tekenen
    Op de vloer van mijn huis heb ik de drie punten van de driehoek vastgelegd door drie stukken wit papiertape met een kruis erin. De silnylon is doorzichtig genoeg om die punten te zien en dienen als extra referentie om het doek te leggen.

    Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

    De trailstar is inmiddels klaar. Heeft gelijk een hele nacht flinke regen moeten doorstaan. Dit ging uitstekend. Mijn seam-seal-werk werd gelijk op de proef gesteld 🙂 (overigens vond ik dit een lastige klus om netjes te doen).

    Ik ben er erg blij mee, en ben blij met de hulp die ik heb gekregen. Zonder deze hulp was het zeker niet gelukt, of was het niet netjes geworden. Ik zal nog wat foto’s posten binnenkort en ook de punten waar ik tegenaan ben gelopen beschrijven.

    Ivo bedankt voor je hulp!

    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

    Graag gedaan.
    Benieuwd naar het resultaat.
    Op ons DIY weekend is er door enkelen lustig geoefend in het maken van een verstevigde hoek/afspanpunt. Ik vond de resultaten van hun werk meer dan behoorlijk.
    Ik heb wat tekst van een eerdere conversatie die elders stond voor de duidelijkheid hierboven toegevoegd.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.