HOME FORUM Materiaal en techniek X-Mid 1 tent

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hi,

heeft iemand ervaring met de X-Mid 1 tent van Durston? Misschien is het antwoord irrelevant aangezien het onmogelijk lijkt om deze tent momenteel te bestellen (tenzij iemand iets weet wat google niet weet).

Of, als iemand een goed alternatief kan voorstellen voor een ultra lichte tent (mag dus i.c.m. trekking poles) die dubbelwandig is (condensatie) en toch ruim genoeg voor livability…

Bedankt,
    Stijn (beginnende hiker die na een paar eerste meerdaagse trektochten vooral zijn pack weight wil minderen)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Altijd prettig te weten dat in deze tijden niet iedereen op de facebookpagina zit.

Welkom stijn.

De kans dat iemand voorbij komt met een persoonlijke ervaring met de x-mid acht ik onbestaande. Mocht je een wat langere bespreking willen lezen van een x-mid2 dan laat je het maar weten, dan stuur ik een artikel door (omdat je het vermoedelijk niet kan lezen https://backpackinglight.com/durston-x-mid-2p-review/)

Ik heb een paar vragen: Welke tent had je? Hoe lang ben je? Loop je nu ook met stokken? (bij een nee, zou ik uitkijken naar een meer klassieke tent) Heb je een idee van je toekomstige tochten? Hoort daar winter, wind en sneeuw bij? De x-mid lijkt dan minder geschikt denk ik.

Wil je één breed inzetbare tent (voor een aantal jaren) of ga je op termijn verschillende tenten op het rek hebben liggen (vermoedelijk een onmogelijke vraag om zover in de toekomst te kijken.

Je gebruikt de term “ultra lichtgewicht”. Meestal betekent dat: duur en minder duurzaam. Wat is je max. budget?

KaurieVleugels
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hoi,

Misschien wat laat, maar ik heb zo’n tent! 🙂 En ik ben er tot nu toe heel tevreden van. Ik heb de tent besteld uit de US, een paar jaar geleden.

Zeer licht, 2 ruime voortenten, en heel handig dat je geen extra stokken moet meenemen!

StijnG
    Deelnemer

Dag Ivo,

Sorry voor het late antwoord maar ik was te druk bezig op facebook  had uw reactie niet gezien ;-).

Mijn eerste (korte) hikes had ik gedaan met de 2P forclazz tent van decathlon. Eigenlijk is dat voor zijn geld best wel een goeie comfortabele tent. Enige (groot) minpunt is het gewicht van net geen 3kg.

Aangezien ik toch trekking poles gebruik zocht ik een tent alla x-mid en ben ik uiteindelijk voor de High Sierra route gegaan. Deze weegt zo’n 800gr en valt van prijs heel goed mee. Ik ga deze dit weekend voor het eerst echt gebruiken in de bossen van Oud-Heverlee. Ik weet dat die minder comfort/ruimte zal bieden dan de forclazz maar de 2kg lichter zal dat wel compenseren.

In April sta ik voor mijn eerste langere tocht, de west highland way.

Mijn hiking toekomst zal vooral van die tocht afhangen.

Greetz,

Stijn

StijnG
    Deelnemer

Hi Kaurie,

Nooit te laat voor een goeie reactie.

Goed om te weten dat je er (ook nog na 2 jaar) nog heel blij mee bent. In januari was er opnieuw een sale moment maar voorraad was beperkt en aldus binnen een paar minuten uitgeput. Als mijn high route mij niet helemaal bevalt zal ik de Durston goed in de gaten houden :-).

Tx,

Stijn

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door StijnG.
    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Stijn,

ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Toen de eerste modellen eraan kwamen waar andrew shurka aan heeft meegewerkt had ik het even overwogen om er een na te maken. Bij de X-mid heb ik ook even deze drang gehad. Uiteindelijk is het er nooit van gekomen. Ik begijp dat er bij de huidige versie veranderingen zijn tov de eerste versie. Ik lees dat,vanuit gewichts overwegingen, de vloer inmiddels uit 20D stof is gemaakt. Dat soort zaken vind ik jammer. Als ik jouw was zou ik vanaf het begin een grondzeiltje mee nemen (type polycro bv) om de vloer toch enigzins te beschermen en de waterkolom wat op te pimpen. Voor mensen die graag anderen aan het woord horen als het over “geartalk” gaat: https://andrewskurka.com/preview-sierra-designs-high-route-tent-updated/

succes met je aankoop

StijnG
    Deelnemer

Hey Ivo,

Zelf een tent maken? Cool! Ik moet toegeven dat ik er nooit bij stilgestaan heb dat er mensen zijn die dit doen/kunnen :).

Ik heb dit weekend dus de tent geprobeerd in bivakzone <span style=”color: #585858; font-family: Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 12px;”>Troostembergbos</span><span style=”color: #585858; font-family: Verdana, Geneva, sans-serif; font-size: 12px;”>.</span>

Ik moet toegeven dat ik mijn decathlon tentje toch wel mistte :). Toch tenminste voor het opzetten en ‘leven’ in de tent. Het is, zoals bij zoveel hiking onderwerpen, een keuze tussen ‘luxe’ en gewicht. Had de decathlon tent een kilo minder gewogen (dus een kilo meer dan de sierra) dan zou ik daarbij blijven. Daarmee dat de X-mid op mijn wish list zal blijven staan; een klein beetje zwaarder maar toch significant ruimer.

Ondervonden nadelen van de sierra:
    * perfect opzetten is geen evidentie; 1 trekking pole bleef nooit zitten op de verharde plaats in de buitentent waar hij hoort te zitten (uiteindelijk heb ik het opgelost door de guy line rond de tent/pole te draaien zodat die op zijn plaats bleef). Hier zal ik waarschijnlijk nog wat op moeten oefenen
    *  de 2 vestibules zijn te klein om uw rugzak in op te bergen. De enig manier was op de rugzak rechtop te laten staan maar dan leunt hij ofwel op de buiten ofwel de binnentent en dat lijkt mij ook niet ideaal. Hier ga ik eens kijken of ik de tent anders kan opzetten zodat ik 1 vestibule kleiner kan maken en de andere dan groter.
    * ik had wel wat last van condensatie maar ok, echt een probleem was het ook niet en het was wel heel vochtig
    * de ruimte; het is een van de ruimere 1P tenten maar die extra ruimte dat de decathlon tent biedt maakt toch wel verschil

Ik wil niet te negatief klinken over de tent (zal hem opnieuw gebruiken), ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. En er zijn uiteraard ook wat positieve kanten:
    * gewicht uiteraard; met de decathlon tent zou ik aan 16kg gezeten hebben ipv 14kg en op 40km wandelen maakt dan een niet te onderschatten verschil
    * niet veel ruimte in de breedte maar er is wel wat overschot aan hoofd en voeteinde dus je kunt nog wel heel wat materiaal in de tent zelf kwijt
    * heel snel af te breken (in vgl met de decathlon tent)

Bedankt voor de link, interessante lectuur.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.