HOME FORUM Tussen pot en pint workshop: knutsel je eigen bergmateriaal

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Op 24 november verzorg ik een 45 min. durende workshop op de After Summer beurs in Bornem.
    Vooral benieuwd wat de meest gangbare vragen of verwachtingen zijn van een dergelijke workshop.
    Reacties helpen mij erg vooruit om een selectie en een programma op maat te maken.
    Kan je niet aanwezig zijn dan nog ben ik benieuwd wat er leeft bij een ‘gemiddelde’ buitenmens met interesse rond zelfbouw.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ivo, leuk!
    Ik persoonlijk ben het meest geinteresseerd in aanpassingen. Bv. Een bestaande rugzak of slaapsysteem aanpassen voor de eigen situatie en gewichtsbesparing.
    Zelfbouw gaat een hele stap verder, maar een tarp zelf maken lijkt mij het leukste.

JanE
    Deelnemer
    Aantal berichten: 36

Nuttige adressen waar materiaal te kopen.
    Bij stikken en naaien. Wat soort draad en welke naalden gebruik je voor buitensport materiaal. Kan het met een gewone naaimachiene.

Waterdicht maken, product kennis silicone met white spirit ….

Terug zelf kousen breien haha

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Mijn ma heeft pas een nieuw naaimachine aangeschaft. Nu wouden wij graag eens zelf een regenhoes/flyhoes maken. Wij steken onze rugzak in de vlieger toch liefst in een hoes. Maar we willen dit dan combineren met een flyhoes. We hebben nu eentje maar die weegt ruim 350 gram en dat moet toch mogelijk zijn om het lichter te krijgen.

Welk stof zou jij hier voor aanraden? Cuben of Chikara? Deze twee stoffen zijn in onze binnentent gebruikt. Beide waterdicht, ik denk het laatste iets slijtvaster omdat dit als bodem gebruikt is.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik heb nooit met ‘chikara’ gewerkt. Voordeel is dat dit hier gemakkelijker te pakken is te krijgen via het vliegercircuit dan silnylon. Naar wat ik ervan begrepen heb is chikara ook een nylon stof die waterdicht is gemaakt.
    Blijkbaar wordt er zowel siliconen als PU coating gebruikt. Silicone coating zou mijn voorkeur krijgen omdat die gemakkelijker is te herstellen dan de moeilijker te vinden PU coating.
    Silnylon/chikara zou voor mij persoonlijk met voorsprong de voorkeur krijgen.
    Cuben is duur en geraakt waarschijnlijk iets sneller beschadigd in contact met scherpere voorwerpen en bij puntbelasting.
    De mylar folie waarom de vezels langs beide kanten zijn bevestigd is zeer dun.
    Cuben wordt ook eerder verlijmd of getaped dan genaaid.
    Algemene tips voor het verwerken van nylon
    https://sites.google.com/site/kites4all/home/kite-sewing-101

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Het gaat hier wat off-topic, maar even doorgaan op Kasper zijn vraag want ik vind Ivo zijn advies ok als het om een regenhoes gaat maar niet als het om een flighthoes zou gaan. Voor enkel een regenhoes is cuben zowel als silnylon geschikt. Maar als het een flighthoes moet zijn die over bagagebanden gaat rollen in de luchthavens en daarbij zoals gewoonlijk met niet veel respect wordt behandeld zal je zowel met cuben als met licht silnylon telleurgesteld worden. Beide materialen zijn daar absoluut niet duurzaam genoeg voor en gaan snel vol gaten en scheuren zitten. Als je ook nog eens een handvat aan die flighthoes wil maken zal dat een erg zwak punt worden met cuben of licht silnylon. Voor een flighthoes kies je beter voor een stevige nylon, cordura of polyester stof, iets rond 200 denier of meer zou ik zeggen met daarop dan PU- of silicone coating. Als je gaat kijken naar flighthoezen in de winkels zal je merken dat deze allemaal van zulke stof zijn gemaakt en rond 300g of meer wegen. Daar is niet voor niks een reden voor. Je zult ook een stevige naaimachine nodig moeten hebben om probleemloos met zulke materialen te werken.

Chikara is trouwens gewoon ripstop nylon met PU-coating langs beide kanten en is vooral geschikt als grondzeil, ok voor een regenhoes, maar zeker te licht voor een flighthoes.

Kasper
    Deelnemer

Oké ja het de machine zou stevig genoeg moeten zijn. Mijn ouders maken er ook zelf vanalles mee en dit zijn ook dikke stoffen. Ik wil er vooral eentje maken omdat die we nu hebben is eigenlijk een 110L flightcase dus veel te groot voor ons 50L rugzakje he. We wilden graag eentje maken die wat beter past want deze is gewoon veel te ruim. Deze zijn ook maar rap aangeschaft in Oslo toen de onze gestolen waren.

Koen
    Deelnemer

Ha Ivo, leuk idee!
    Waar ik zelf mee zat/zit, en waar ik mijn moeder erg dankbaar voor ben zijn de meest basale en praktische dingen van naaien en naaimachines. Hoe krijg je zo’n naaimachine uberhaupt aan de praat? Meestal is het idee er wel, zijn stoffen via de webwinkels(+informatie fora) wel te vinden. Echter als je het materiaal in je handen hebt, wat dan? De naaimachine ‘opstarten’, netjes knippen etc etc. Maargoed, hier heb je al snel 45 minuten mee vol gepraat 😉

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.