HOME FORUM Wandelgebieden Wintertrekking wandelgebied gezocht

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Hoi,

Ik zou graag begin Maart een toerski trektocht doen.
    We hebben al enige ervaring en we zoeken een gebied met:
    * Bossen voor kampvuurtje s’avonds
    * Slapen in onbemande hutten met afwisseling in tent.

Iemand tips voor een regio ?

Alvast bedankt,

Jean

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Jean,

ik denk dan na verhalen van anderen gelijk aan Finland maar met dat land heb ik zelf geen persoonlijke ervaringen.

Persoonlijk niet zo’n grote voorstander van bosgebieden en een lauwe minnaar als het over kampvuren gaat. Ik zal je vraag ook eens doorsturen naar een collega die daar wel al eens een tocht heeft gemaakt. Wat ik er zelf van onthouden heb: Het probleem met dergelijk bosgebied is dat je bij een slechte gebiedskeuze opgezadeld zit met diepsneeuw die onvoldoende is “gezet” waardoor het eerder ploeteren wordt dan schuiven. Bij populairdere routes heb je dat probleem minder omdat anderen hebben meegeholpen. Als het al geaccidenteerder is zijn sneeuwschoenen misschien eerder aangewezen. Ik heb hier nog een pp presentatie van een wintertocht door https://www.nationalparks.fi/karhunkierros  maar ze zijn ook met rugzak en sneeuwschoenen gegaan. laat maar weten of je ze wil inzien dan stuur ik ze wel door (mailadres hoef je niet door te sturen, dat kan ik opvissen). Bekijk de info van finland eens op de HA site. Daar komt de winter en de onderkomens ook ter sprake. Verder loont het de moeite om eens te kijken wat organisaties aanbieden (bv into the artic)

volgende kan ook helpen in het maken van een keuze:https://toerlanglauftochten.wordpress.com/fins-lapland/

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Jean,

De combinatie onbemande hut en bos, doet me ook meteen aan Finland denken.
    Al kan je dit in Zweden ook vinden. De hutten staan dan waarschijnlijk niet allemaal op dagafstand maar als je een tent mee hebt kan dat geen kwaad. Je zal dan best ten zuiden van de kungsleden gaan zoeken (onder Hemavan). Zelf heb ik geen ervaring in dat gebied.

Je gaat, zoals Ivo al aanhaalde, al afhankelijk van de sneeuwdikte ook rekening moeten houden met de stuifsneeuw, die zich diep kan onder de bomen/tss de struiken.

In Frankrijk zijn er ook gebieden met onbemande hutten maar niet altijd even sneeuwzeker.
    Lees alle winterinfo op de site eens door. Als de vraag gerichter wordt, dan stel je ze hier maar opnieuw.

Ik ga er trouwens van uit dat je ski-langlauf/cross (of beter back) country bedoelt en niet toerski – want dit is een andere discipline waarmee ik je niet kan helpen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.