HOME FORUM Materiaal en techniek Wintertent

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Kan iemand mij inlichten wat de vereisten/wensen zijn voor een tent in de winter?

En hoe zet je een tent goed op in de losse sneeuw?

Wat is precies de reden dat men vaak een kuil graaft om de tent in te plaatsen? Werkt de losse sneeuw niet juist goed als isolaterende laag?

Alvast bedankt!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

We graven nooit de sneeuw helemaal weg maar inderdaad wel een kuil. Waarom? Om de tent beschutter op te stellen, met de sneeuwblokken die we uitgraven maken we intussen ook een muurtje. Zo ben je beschermd tegen de wind, die in de winter soms serieus te keer kan gaan. Stormlijnen trekken we vaak doorheen de muur, wat de verankering nog meer ten goede komt.
    De overblijvende sneeuwlaag compacteren we nog door met de sneeuwschoenen eroverheen te lopen, anders wordt het een erg bultig slagveld waar je amper op kan slapen.
    Wat de tent betreft, kies je hoe dan ook voor een 4-seizoenstent met dus wat steviger materiaal en ook erg windvast. Zelf hebben we de Lightwave G2 Mountain, een semi-geodeet die voldoet voor de winter maar één belangrijk nadeel heeft: de stokken moeten in sleuven van gaas. En in koude vochtige condities durven die al eens toevriezen, wat dus wel heel onhandig is zowel bij het opzetten als het afbreken. We hebben geen extra flappen aan het buitenzeil die in de sneeuw begraven kunnen worden, maar op onze tochten heeft dat nog geen problemen opgeleverd. Wat we wel doen is extra sneeuwblokken langsheen het buitenzeil zetten (tussen binnen het sneeuwmuurtje) om te vermijden dat er toch nog wind onder het buitenzeil blaast.
    Tot slot heb je ook sneeuwpiketten nodig (maanvorming).

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Eigenlijk wil je wel de sneeuw afgraven tot op de grond. Omdat de grond 0 graden is. Dat is lekker warm in de winter. Maar dit is totaal niet praktisch. In de winter is het vroeg donker en sneeuw afgraven is best inspannend.

Reden nummer 2 om de tent in te graven en met de uitgegraven sneeuw een muurtje te maken is dat er minder sneeuw onder je tent waait. De muur bevind zich ook in de richting van de wind en zo kort mogelijk bij het tentzeil. De opening van de tent staat uit de wind.
    Een wintertent verschilt van een zomertent doordat het buiten tentzeil veel lager tegen de grond komt. Hierdoor kan de uitgeademde condens slechter weg maar waait er veel minder sneeuw tussen binnen en buitentent. Deze sneeuw hoopt zich op tegen het grondzeil van de binnentent. Als de opstaande rand van dit grondzeil niet hoog genoeg is dan komt het gewoon binnen. De binnentent laat meestal stuifsneeuw door.
    Ik heb eens in de Pyreneeën in een T3 ultralight tent van de decathlon gelegen in een ijzelstorm. We lagen met 3 in de tent. Ik lag aan de kant waar de wind onder het buitenzeil kwam. Tegen dat de storm gedaan was lag er een 10tal cm hagel bolletjes opgehoopt tegen het grondzeil. Mijn kont lag in de slaapzak tegen die zijkant van het grondzeil maar ik heb de kou heeeeeeel hard gevoeld, arrrggg. Gelukkig dat het grondzeil van zo een T3 redelijk hoog komt. Want anders waren de hagelbolletjes door de mesh binnentent gekomen om alles nat te maken. Dit fenomeen heb je dus ook in de winter in de sneeuw met wat wind.

Voor de verankering kan je alles behalve je schup gebruiken. Je schup heb je nodig de volgende morgen om al je ankers uit te graven. Die zijn dan stijf bevroren en krijg je met man/vrouw-kracht niet los. Sneeuwschoenen, sneeuwpicketen, zakjes met opgevulde sneeuw, wandelstokken, pickel, … Alles wat breed/lang genoeg is en blijft steken. De samenstelling van de sneeuw kan je wel parten spelen. In echt droge poedersneeuw blijft niet veel steken.
    Als je dit wil testen; aan zee in de droge duinen je tent gaan opzetten. Als ze daar blijft steken blijft ze ook steken in de sneeuw.

massimo
    Deelnemer

Dank voor jullie reacties!

Ik begrijp het nu een beetje en heb een beeld gekregen door de tent van Debbie te vergelijken met andere tenten. Ik begrijp dat de oppervlaktespanning en support voor het tentdoek heel belangrijk is om in de wind te kunnen staan en waarom de buitentent tot laag moet aansluiten icm een hoog opstaande rand van het grondzeil van de binnentent. Ook heb ik een beeld van een doelgewicht, ik neem aan dat het gewicht van de tent van Debbie een goed gewicht betreft?

Enkele maanden geleden heb ik mijn 3×3 tarp al eens opgezet in de duinen van Texel, goed in de wind en alleen maar droog, mul zand. Dit was een behoorlijke uitdaging met standaard haringen en ik heb in de nacht meermaals een van de haringen opnieuw moeten plaatsen, gelukkig binnen handbereik vanuit slaappositie, maar hier kom je in een sneeuwstorm niet mee weg. Dit zal ik dan ook moeten verbeteren.

Zijn er meer mensen die voorbeeldtenten en/of specificaties willen benoemen?

Overigens snap ik niet waarom de grond per definitie 0 graden is, misschien begrijp ik het verkeerd maar dit lijkt mij sterk…?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Even bergkonijn corrigeren, de grond is uiteraard niet per definitie 0°C. In de winter is er heel vaak nachtvorst. Dus kan het aan de grond flink vriezen. De vorstgrens ligt dan een stuk dieper in de bodem. In de marge, het is voor de bouw erg belangrijk deze vorstgrens te kennen om te weten hoe diep leidingen mogen liggen.
    Onder een dikke laag sneeuw, kan de bodem inderdaad 0°C zijn omdat de sneeuw werkt als isolator. Sneeuw bevat namelijk heel veel (stilstaande) lucht die als het ware gevangen zit tussen de sneeuwkristallen.
    Ook als je je tent bovenop de (aangestampte) sneeuw zet, vriest het aan het sneeuwoppervlak. En sneeuw isoleert niet als je erop gaat liggen, het zorgt vooral voor veel conductie. Is je luchtmatrasje te ‘dun’, dan gaat heel veel lichaamswarmte verloren door contact met de sneeuwlaag. Onderkoeling ligt dan op de loer. Het is dus heel erg belangrijk om je goed te isoleren van de grond, zie ook ons artikel over slaapmatten.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Verder nog dit over wintertenten. De ingangen van onze binnentent bestaan deels uit tentdoek, deels uit gaas. Bij een echte wintertent kan je je ingangen volledig winddicht afsluiten.
    Een grote luifel is erg belangrijk in de winter. Je materiaal moet er in kunnen en je moet er veilig met je benzinebrander kunnen koken (dat heeft wel wat ruimte nodig).
    Het gewicht van onze tent is inderdaad goed. Echte wintertenten wegen trouwens vaak nog iets meer door kwalitatief beter materiaal.

massimo
    Deelnemer

Hey Debbie,

Dank voor je advies.

Ik heb de mogelijkheid om deze tent te lenen. Wat betreft constructie & gewicht lijkt deze erg op die van jou:
    http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/tents_+_shelters/tents/dragonfly_2_xt—382/

Als ik bovenstaande goed begrepen heb is deze tent geschikt voor een stevig winterbivak?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Vermoedelijk wel, het ziet er een vrij stevige tent uit met een buitenzeil dat schijnbaar tot aan de grond komt.

Twee vragen/bemerkingen:
    – Ik zie op de foto niet veel mogelijkheden tot bevestiging van een scheerlijn. Wij hebben bijvoorbeeld 7 scheerlijnen (1 aan het achterraampje, en 6 langszij, bij elke tentstok).
    – Betekent die “No-See-Um mesh door” dat het enkel mesh is?

Zeker eens in het “echt” gaan bekijken voor je een beslissing maakt!

massimo
    Deelnemer

Scherp gezien Debbie.

Ik heb foto’s gezocht en zie ten minste 6 punten voor scheerlijnen en dat de deur volledig winddicht afgesloten kan worden.

Daarom is het mooi dat ik deze kan lenen, dan kan ik er een goed beeld van krijgen alvorens iets aan te schaffen. Al zou ik persoonlijk, mocht de tent bevallen, voor het ruimere model gaan van 150 gram meer. Ik schat dat je er in de winter toch redelijk wat tijd in door brengt en dan kan de extra ruimte geen kwaad.

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Debbie wij hebben een Hilleberg Nammatj 3 deze is dan volgens jouw ongeschikt voor in de winter te bivakkeren? Want in principe is dit toch ook een wintertent omdat het een 4-seizoenstent is en de wanden komen tot aan de grond. Hij heeft wel geen voortent…

Debbie
    Sleutelbeheerder

Je tent voldoet maar de voorluifel is inderdaad heel klein, die bij onze tent is die meer dan 1m lang. Heb je genoeg ruimte om je materiaal, zo nodig enkel tijdens het koken, in je tent te leggen?

Kasper
    Deelnemer

Ja het is een 3 persoonstent. De rugzakken konden er altijd bij in. De schoenen passen er ook nog makkelijk in.

Kasper
    Deelnemer

Is het eigenlijk aan te raden een setje snow pegs mee te nemen? Of hebben deze totaal geen nut? Ik heb de tent wel al in de winter opgezet in de tuin en dan lukt dit wel nog met gewone pikketen maar mij lijkt dit in de winter moeilijker.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Met gewone piketten ben je inderdaad weinig in sneeuwrijk gebied. Ik ben zelf voorstander van echte sneeuwpikketten, sommige werken met andere systemen vb. zakjes ingraven. We hebben grotere exemplaren voor de stormlijnen, en kleinere voor de haringlussen aan de tent zelf. Ik heb er zelfs naar de K2 in Antwerpen moeten omgaan om deze kleinere (en lichtere) exemplaren te vinden omdat Avventura in Gent en Berghut in Hamme enkel zwaardere en grotere sneeuwharingen verkopen. Online vind je vermoedelijk meer aanbod.

Kevin
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

Wij gebruiken de Blizzard’s van Msr als aanvulling op de ski’s, raketten, pikkel,…
    Ze wegen bijna niks en geen enkele storm haalt deze uit de grond, als ze goed geplaatst zijn in voldoende sneeuw. Ik plaats ze altijd zoals een dode man anker…
    Ik heb er wel overal een koordje aangehangen zoals die van Hilleberg.

Bij Expe Frankrijk (thuislevering mogelijk):
    Piquet Blizzard MSR: http://www.expe.fr/fr/piquet-blizzard.html

Bever Nederland:
    Hillberg sneeuw haring: http://www.bever.nl/hilleberg-haring-sneeuw-zand-1185c20003?id_colour=1048

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.