HOME FORUM Materiaal en techniek Winterslaapzak

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Lucius,
    ik heb je verhaal wat gevolgd.
    Vergeef het mij als het allemaal wat ongenuanceerd overkomt.
    Soms moet je accepteren dat je niet in de wieg bent gelegd om sommige zaken die het leven te bieden heeft mee te mogen maken. Bij koude omstandigheden kom je blijkbaar al snel je grens tegen. Probeer te genieten van het buitengebeuren bij wat prettiger temperaturen en gebruik de koude maanden om je zomerse tochten voor te beiden.
    Als ik lees dat je vrij tenger bent, nogal blessuregevoelig, moet je jezelf tijd geven om mogelijk de weerstand wat te verbeteren. Tegelijk geef je jezelf wat tijd om te sparen voor geschikt materiaal en volg ik Debby in haar redenering dat je niet moet beginnen rommelen met allerhande lapmiddelen of gaan beknibbelen op materiaal kosten omdat dat op de duur toch zuur op zal breken. Je moet er alles aan doen om het totaal gewicht op de rug zo laag mogelijk te houden als je wil blijven bivakkeren. Een pipedream 800 blijft dan de voorkeur hebben op een skyehigh 1000 (omwille van de iets betere kwaliteit van de donsclusters.)/ om maar een voorbeeld te noemen
    Inderdaad geen twee matten meenemen (aankopen) als het niet nodig is. Beter sparen voor één goede wintermat (bv exped down mat).
    Als cadeautijd is aangebroken, probeer dan geld vast te krijgen ipv een cadeaubon uit een of andere winkel. Het beperkt soms heel erg de keuze.

Lucius1988
    Deelnemer
    Aantal berichten: 51

Geen probleem Ivo,even goeie vrienden!
    het feit is bij mij dat ik toch al redelijk wat moeten aanvaarden heb in mn bestaan omwille van diverse redenen. Moest ik moeten rekening houden met mijn lichaam en dergelijke zou ik eigenlijk in een vaste structuur moeten zitten en helemaal niks ondernemen van sport door mijn kwetsbaarheid. Mijn psyche zou hierdoor ook niet echt dat meer zijn en dan mogen ze me terugvinden in de psychiatrie. Dus soms wil ik toch wel dingen doen,die inderdaad soms niet echt het beste zijn voor mijn lijf.

Bon even on topic terug: Ik zal idd zoveel mogelijk centjes proberen vast te krijgen,al dat iedereen dat niet wil geven. Hopelijk is het een gulle Kerst en Nieuwjaar dit jaar :-).

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Dat is alvast een goeie ingesteldheid voor een vrouw. De meeste laten zich afschrikken door kou en kamperen. 🙂
    Maar het is inderdaad zoeken naar wat voor jou lukt.

Het extra matje dat mijn man en ik gebruiken is:
    http://www.berghut.be/slaapmateriaal/slaapmat/slaapmatjes-schuim/alu-isomat-190-60. Het is een combinatie van ‘nopjes’ en een alu-reflectiedeken. Dat maakt toch al een heel verschil uit, vind ik. Zo’n matje weegt niet zo heel veel (210 gram) en hang je aan de buitenkant van je rugzak. Of het voldoende is, ga je zelf moeten ondervinden. Maar bon, je kan er al wat ervaring mee in de Ardennen opdoen en als je dan binnen 2 jaar een serieuzere wintertrekking gaat doen in het buitenland en wat budget hebt, kan je inderdaad een synmat of downmat aankopen.
    In de Berghut vind je diverse winterslaapzakken. Jammergenoeg verkopen ze het merk waarvan ik sprak (Warmth Unlimited) niet meer, ik heb die toen ook daar gekocht, maar wel vele andere (en duurdere) o.a. TNF Inferno waar ik al goeie ervaringen heb gehoord. Het scheelt dat je al meteen 10% korting krijgt. Nu, ik zou me van slaapzakken zeker nooit enkel op de Berghut alleen richten, maar eens een lijstje maken van slaapzakken die aan jouw maatstaven voldoen.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Beste Lucius,

Ik liep tegen dezelfde situatie aan als jij, namelijk ’s nachts als eerste koud hebben en te weinig geld hebben voor een warme gans. Daarnaast hike ik nog niet zo lang, dus zelfs met even doorsparen had ik de grote investering van >400 euro voor een warme donszak niet zomaar gemaakt, wie weet gaat de lol er af of verpruts ik de isolatie door het nat te laten worden.

Na veel wikken en wegen ben ik uitgekomen bij een Husky Anapurna, een betaalbare synthetische slaapzak. Low comfort -19 celsius, high comfort -12 celsius, extreme -28 celsius. Schade was 119 euro op basicgear.nl.

Ik twijfelde bij aanschaf, deze temperaturen zie je over het algemeen niet terug bij slaapzakken onder de 400 euro, dus ik had rekening gehouden met tegenvallende warmte. Ik beredeneerde maar zo: indien de haalbare temperaturen 10 graden minder koud uitvallen dan genoteerd staat ben ik tevreden met de gedane investering.

Conclusie:
    Met 2,26kg redelijk zwaar, maar ik laat nu gerust m’n tent thuis aangezien een beetje vocht mijn nacht niet zomaar koud maakt. Netto kan ik dus lichter op pad. Ook de nazorg van de genoemde webshop was top, ik had wat praktische vragen die tot aan de fabrikant zijn uitgezocht. (bijvoorbeeld of de slaapzak in compressiefoedraal in een compressiezak met ventiel meegenomen mag worden, scheelt nog eens 50% pakformaat, dan blijft er weinig formaat van over). Zit een extra uitneembare zak in bij de voeten, zakje binnen, zakje buiten, aan te snoeren halskraag naast de gebruikelijke aan te snoeren capuchon. Voorzien van antislipvlakken aan de onderzijde.

Maar het belangrijkste – met deze slaapzak heb ik afgelopen nacht bij -10 in de achtertuin geslapen, zonder fancy slaapmat, zonder tent of bivakzak, gewoon ongeisoleerd Gelert banenbedje van €9,95 op een hoop sneeuw. Vroeg op de avond is de zak nat geworden, maar ik heb droog en warm geslapen. In de ochtend werd het wat kouder vanaf onderen. Mijn volgende investering wordt een mooie Exped mat, aangezien alle ervaren koude via de ondergrond naar binnen kwam (no surprise there). Ook op eerdere hikes is deze zak nog niet tegengevallen.

Mijn ervaring staat tot niets vergeleken met de eerdere reacties (mijn koud weer overnachtingen zijn nog op twee handen te tellen) en ik heb nog nooit iemand zijn/haar ervaringen over deze zak gehoord. Maar wie weet kan je wat met deze info / review.

Succes!

Massimo

Lucius1988
    Deelnemer

Ik ga me weldra de Neoair xtherm aanschaffen. Ik heb wel nog een vraagje hierover. Ik ben 1.m68 groot dus in principe kan ik gaan voor de regular qua maat. k heb echter mijn andere matje nagemeten en dat is 53 cm breed. Dit matje is maar 51.2 cm en ik rol er al meestal van af. Kan ik dan niet beter voor de large gaan? Het is wel 90 g meer en pakt meer volume in mijn rugzak,maar ik zal er wss wel comfortabeler op liggen dan..

Lucius1988
    Deelnemer

210 gram bedoel ik*

BrMo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 24

Als je 90 gram minder draagt maar je slaapt minder goed, weegt dat matje omdat je minder goed uitgerust bent dan voor je gevoel niet even zwaar als een iets zwaarder matje waar je wél goed op slaapt?

Ik vind in elk geval dat je op slaapcomfort niet mag beknibbelen.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Eens met BrMo, een goede nachtrust maakt iets extra tillen al gauw goed.

Sommige matjes hebben ‘features’ die je makkelijker op de mat laten liggen. Zo heeft Exped met de synmat/downmat dikkere banen aan de buitenzijde die voorkomen dat je er af rolt.

Mocht je een rugslaper zijn dan is een bredere mat altijd handig, voorkomt dat je met je armen in de slaapzak naast de mat gaat hangen en dat je daarmee warmte verliest, of erger nog, je slaapzak nat wordt. Sommige mat/slaapzak combinaties heb je hier geen problemen mee, als de slaapzak een beetje nauw is blijven de armen vanzelf op de mat… 🙂

Aangezien je dit topic begon over warmere nachten… Een goed isolerende slaapmat scheelt een hoop, dus probeer een ‘zo warm’ mogelijke uit te zoeken, zal weer wat schelen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

90,210…
    volgens de fabrikant 140 gram verschil tussen een R en een L
    Een reactie uit de categorie muggenzifterij.
    Ik weet niet wat de toekomstplannen zijn maar met een brede mat kom je misschien in de problemen wil je hem ooit combineren met een bivakzak. Beetje jammer van dat overschot aan lengte waar je niets aan hebt.
    Ik vraag mij af dat die paar cm links en rechts het verschil gaan maken om niet van de mat te rollen.
    Ik zou in de winkel gaan ‘proefliggen’ want waarschijnlijk ligt die nieuwe mat wel wat beter dan je trail lite en als hij niet keihard is opgeblazen lig je iets meer in een kuip.
    Niemand in de buurt die een dergelijk soort mat uit wil lenen voor een proefnacht binnenshuis?
    Een neoair zal een beetje luidruchtiger zijn dan een exped.
    De xterm R loopt een beetje taps naar binnen richting voeten terwijl bv een exped down overal even is breed is en een betere R waarde heeft.
    Bij de xterm kan je een blaasbalg kopen om te vermijden dat er condens ontstaat langs binnen door je adem. Maakt het volgens mij wat omslachtiger dan een interne pomp zoals bij de exped.

Lucius1988
    Deelnemer

Ivovm,ik heb het uitgerekend via de http://www.outdorado.com/Therm_A_Rest_NeoAir_Xtherm.jsp . Misschien dat de gegevens anders zijn dan?

Die exped down lijkt me nu ook wel een goed matje.. Het weegt idd wel meer.. Als beginner is het moeilijk om keuzes te maken in materiaal,sorry als ik daarom soms belachelijk overkom bij sommige mensen.. Ik wil ook geen onnodige kosten doen over iets waar ik misschien later dan spijt van zou hebben.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

NIets om je over te schamen. Ook ervaren hikers breken hun kop bij keuzes! Buitensportmateriaal kost veel geld en niemand wil een miskoop doen.

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Ik het zelf een NeoAir XTherm, deze zomer zowat 120 nachten op geslapen en voorlopig kan ik er niet veel slechts over vertellen. Voelt erg fragiel aan, maar indien je voorzichtig bent kan je gaatjes zeker vermijden, ik heb er in elk geval nog geen gehad. Meer zelfs, na 120 nachten waren m’n 2 vorige Therm-a-rests, de klassieke en over het algemeen veel robusster geachte ProLite’s, al klaar voor de vuilbak vanwege delaminatie (zoiets: http://farewellburt.files.wordpress.com/2010/04/thermarest.jpg?w=468&h=624)

Wat het gewichtverschil betreft: op verschillende sites idd verschillende informatie. Hier vind ik zelfs een nog veel groter verschil van 210g tussen de Regular en de Large: http://www.backcountrygear.com/therm-a-rest-neoair-xtherm.html
    Afgewogen op de keukenweegschaal kom ik voor m’n eigen Regular op 434 gram.

Ik denk dat je nog de beste berekening kunt maken aan de hand van de oppervlakte van de matjes; De Regular is 0,51×1,83 = 0,9333m²; de Large 0,63×1,96 = 1,23m². Als ik met die verhouding werk kom ik voor de Large uit op een gewicht van 571 gram, een verschil van 137 gram dus.

Behalve als je nachtrust echt slecht is doordat je vaak van je matje rolt zou ik in dit geval toch voor de Regular gaan. Eenmaal je een paar dagen op tocht bent begin je normaal gezien ook wel een stuk vaster te slapen. Langs de andere kant ben ik het wel met Bruno eens, voor m’n matje kijk ik net iets minder op prijs en gewicht. Goed slapen is zowel fysiek als mentaal ongeloofelijk belangrijk als je langere tochten maakt.

12 berichten aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.