HOME FORUM Materiaal en techniek Winterslaapzak

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 51

Na een wat frisse ervaring te hebben op de bivak in Gavere met mijn Gelert 1200 xtreme lite ben ik toch op zoek naar een wat beter alternatief. Op hun site stond een comfort tussen 0.5 en -5,4. Op mijn liner stond een comforttemperatuur van 3 graden ºC,zeer vreemd. Ik ben dus duidelijk een enorme koukleum.. Mijn budget is niet echt enorm groot dus duurdere merken zijn al uitgesloten. Ik zou toch graag een slaapzak vinden die een comfort heeft van -6 dan. Ik voel me wat belachelijk door dit voorval op de bivak..

Lucius1988
    Deelnemer

Ik vond deze maar ik twijfel nu ook aan de waarheid van die waarden die ze zeggen…: http://www.gelert.com/products/pinnacle_400_double_layer_sleeping_bag

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Hoeveel wil je er maximaal aan uitgeven?

Die nieuwe Gelert die je vermeld weegt 2,4kg… dat zal je je al snel beklagen als je die elke dag moet dragen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Je hoeft je nergens voor te schamen. Ieders metabolisme is anders en veel hangt ook van de condities af. Waar hebben jullie ergens gebivakkeerd? Dichtbij de Schelde? Als de vochtigheid bijvoorbeeld erg hoog is, gaat er wat van isolatie verloren. Het regende ook pijpenstelen, hé. Sliep je in een tent of onder een zeil?

Gelert is inderdaad goedkoop maar de kwaliteit is dan ook wat minder. Een donzen slaapzak blijft aan te raden voor de winter. Maar bon, ik ben ook met een Vango gestart om in de winter op stap te gaan, zelfs nog een stuk lichter dan de Gelert. Deze slaapzak is oke voor Ardennen in de winter maar extremere dingen zou ik er dus niet mee doen. Hij is niet alleen te zwaar, hij zal ook niet warm genoeg zijn voor een ‘echte’ wintertrekking. Maar het hangt dus af van je plannen.

Lucius1988
    Deelnemer

Het was op de bivak van Hiking,in het bos in Asper. Het gewicht is idd wel heel erg zwaar van die Gelert die ik vernoemd heb. Goh,wat ik er aan wil uitgeven is nogal moeilijk,ik ken de prijzen nu ook niet zo goed van deftige slaapzakken. Maar Ik verdien atm nog niks omdat ik student ben,dus liefst zo laag mogelijk. En ook idd een gewichtscategorie lager dan 2,4 kg. De plannen zijn wat rondtrekken in de Ardennen enzo,echte verre tochten zitten er nog niet in. Misschien volgende winter naar Schotland.

Lucius1988
    Deelnemer

Oja,ik sliep in mijn tent (die overigens ook niet echt the best is (Pop up tentje van Decathlon).

BrMo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 24

Alpkit Pipedream 400 of 600. Respectievelijk 150 en 170 pond, wat iets van een 200 tot 230 euro is.

Prijs/kwaliteit/warmte zijn die slaapzakken echt wel dik in orde.

230 euro is natuurlijk wel wat geld, maar je moet ook denken dat je er dan meteen langer mee voortkan.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Winterslaapzakken kosten makkelijk 400-500 euro en meer. Ja, ze zijn duur.
    Alpkit lijkt me het meest betaalbaar voor jou zoals de pipedream 800: http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16417&category_id=286. Maar levertijd is bij Alpkit vaak een probleem dus tijdig bestellen.
    Verder is er ook cumulus: http://www.sleepingbags-cumulus.com.
    En uiteraard zijn er veel andere merken die betere kwaliteit bieden maar wel aan een veel hogere prijs.
    Als je echt van plan bent om winterse tochten te doen op sneeuwschoenen én met wildkamperen, dan is een echte donzen winterslaapzak onontbeerlijk.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Lucius,

De Gelert slaapzak die je nu hebt is een sythetische slaapzak. Alle (ja echt alle) fabrikanten die sythetische slaapzakken fabriceren liegen over de (comfort)temperatuurwaarden van hun slaapzakken. In tegenstelling voor donsslaapzakken bestaat er vreemd genoeg voor sythetische slaapzakken immers geen consensus voor de opgegeven temperatuurwaarden. Met andere woorden, alle fabricanten geven veel te optimistische temperatuurwaarden aan hun synthetische slaapzakken waardoor het voor de consument erg verwarrend wordt en er vaak mensen zijn die een veel te dunne synthetische slaapzak kopen voor de nachttemperaturen die ze op het oog hebben. Dat gezegd zijnde…

Gelukkig bestaat er wel een manier om de echte comforttemperatuur van zowel synthetische- als donsslaapzakken bij benadering na te rekenen. Zo heb ik voor mezelf ooit een excelfile aangemaakt waar ik al die rekenformules in heb verwerkt en nu maar het type vulmateriaal, vulgewicht enzoverder hoef in te vullen en de benaderende comfortwaarde is zo berekend. Doe ik dat voor de Gelert 1200 xtreme kom je op +2°c uit. Dit is echter in de veronderstelling dat deze slaapzak gevuld is met de beste synthetische vulling die er tegenwoordig voorhanden is. Gelert gebruikt echter niet dit topmateriaal, dus de werkelijke comfortwaarde zal vermoed ik nog paar graden hoger liggen, wellicht 4 of 5°c.

Maar comfortwaarden van slaapzakken alleen zijn één ding en zeggen nog steeds niet exact tot welke temperaturen je nu comfortabel met die gegeven slaapzak zou kunnen slapen. Je dient immers je hele slaapsysteem in rekening te brengen waarbij vooral je slaapmatje een heel grote rol speelt. Immers, 35% van je lichaamswarmte wordt geïsoleerd door je slaapmatje en niet door je slaapzak. Nu kan je natuurlijk ook de comforttemperatuur van je hele slaapsysteem berekenen. Doe ik dat voor je Gelert slaapzak dan kom ik op het volgende uit:

Slaapzak + zomermatje + licht thermisch ondergoed: +10°c
    Slaapzak + zomermatje + warm thermisch ondergoed (of die liner die je gebruikt): +7°c
    Slaapzak + wintermatje + licht thermisch ondergoed : +2°c
    Slaapzak + wintermatje + warm thermisch ondergoed (of die liner die je gebruikt): 0°c

Als zomermatje heb ik hier een Thermarest Prolite genomen met R-waarde van 2,2 en als wintermatje een thermarest Xtherm met R-waarde 5,7.

Verder dien je nu eens na te gaan tot welke temperaturen en met welk slaapsysteem (matje + kledij dat je aanhad) je het zoal warm genoeg hebt gehad of net niet en dat te vergelijken met de hier opgegeven comforttemperaturen. Deze berekende comforttemperaturen zullen immers niet voor iedereen perfect overeenstemmen met wat je werkelijk ervaart omdat ieder individu ook nog eens een andere warmtehuishouding heeft (er zijn immers nog altijd koukleumen en mensen die het net niet snel kou krijgen dan een gemiddeld persoon). Dat verschil dien je nu altijd verder in rekening te brengen wanneer je een slaapzak gaat zoeken.

Als je wil uitkijken naar een nieuwe slaapzak zou ik proberen een donsslaapzak te nemen. Donsslaapzakken behouden immers veel beter hun isolatiewaarde. Synthetische slaapzakken isoleren geleidelijk minder goed des te langer je ze gebruikt. Heb je het budget echt niet dan kan je nog altijd naar een synthetische slaapzak zoeken maar daar komt dan wel bij dat je in vergelijking altijd een erg zware slaapzak zult moeten meezeulen. Maar wintertrekkings met een sythetische slaapzak kan wel degelijk. Ik heb vrienden die het doen, ook al weegt hun slaapzak dan om en bij 3kg.

Kort samengevat: Als je eens heel gericht een idee wil hebben wat voor slaapzak geschikt kan zijn moet je maar eens laten weten welk slaapmatje je gebruikt en tot welke temperaturen met welk slaapsysteem je het nog net warm genoeg hebt gehad. Hoe koud was het dus op die bivak, welke kledij had je toen aan en welk slaapmatje gebruikte je toen?

Lucius1988
    Deelnemer

bedankt Dzjow voor deze interessante post!

Mijn slaapmatje was een thermarest trail lite,ik had redelijk veel kleren aan: een geleend Woolpower underware shirt van 200,een dunne fleece van Decathlon,nog een fleece van The north face,een zachtere stof van pull,denk ook een soort van fleece maar aaibaar en dan nog mijn North face triclimate jas… Een heleboel dus. Mijn broek was een minder goeie keuze,een dikke stoffen broek had ik aan en mijn woolpower kousjes die ik had gekregen. Ik had ook een muts aan van het merk van As adventure,ook in die aaibaare stof.

Ik had de vorige trekking bij ongeveer 5graden denk ik,just genoeg van warmte. Had ook ongeveer hetzelfde aan toen maar zonder het woolpower t-shirt. Volgens de medehikers was het eergisteren 3 graden buiten,voor mij voelde het veel kouder aan..

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Lycius,

Bedankt voor de informatie. Daar kan ik mee beginnen rekenen ook al is het mogelijk niet super exact omdat het exacte materiaal van je kledij niet overal ken. Voor de eenvoudigheid reken ik nu ook met waarden voor kwaliteits synthetisch materiaal voor je slaapzak. Ik kom dan op het volgende uit:

Voor de nacht toen het 5° was en je geen woolpower shirt aanhad, is de berekende comforttemperatuur voor je slaapsysteem 3,3°c. Je hebt het net warm genoeg gehad, dus dat cijfer blijkt wel te kunnen kloppen.

Voor de nacht dit weekend heb ik even de minimum temperaturen opgezocht. In de Vlaamse Ardennen bleek dat 1° in thermometerhut en 0° op grashoogte. Zullen we het maar op 1° houden. Ik veronderstel dat het niet echt veel warmer was in je tentje. Wel voor die nacht is de berekende comforttemperatuur voor je slaapsysteem 2,5°c. Nemen we aan dat het inderdaad 1° was dan blijkt dit cijfer ook te kunnen kloppen want je had het te koud.

Mogelijk is je eigen warmtehuishouding nog naar de iets koudere kant dus moet je bij die berekende comfortwaarden nog een graadje bij tellen.

Even in de marge: Als je meer warmte wilde hebben tijdens de bivak van voorbije weekend was het effectiever om een gesloten celschuimmatje onder je thermarest matje te leggen. Hiermee had je de isolatie veel effectiever mee verhoogt en dus de comforttemperatuur van je slaapsysteem veel sterker mee verlaagt dan extra kledij bij aan te trekken (extra kledij heeft zijn effect maar werkt vooral heel effectief als je donskledij kunt bij aan trekken, maar het effect van baselayers, fleece en liners is veel beperkter). Met een gesloten celschuimmatje als de thermarest Solar boven op je gebruikte matje zou de comforttemperatuur van je systeem nog een paar graden lager zijn geweest en zou je het wellicht wel warm genoeg hebben gehad, mogelijk zelfs met wat minder kledij bij aan. Dat gezegd zijnde…

Tot welke temperaturen jij nog comfortabel wil kunnen bivakeren is iets wat je uiteraard voor jezelf moet uitmaken. Ik zal hier enkele comforttemperaturen opsommen voor slaapzakken in combinatie met je Trail lite matje en licht thermisch ondergoed (eerst genoemde temperatuur) en voor een combinatie met een wintermatje, winterslaapkledij (baselayer + woolpower 200 met lange mouwen of gelijkaardig + thermische lange onderbroek + wollen sokken + muts) (tweede genoemde temperatuur).

Alpkit Pipedream 600: +0,9 / -6,5 / 950g / 170£
    Alpkit Pipedream 800: -3,1 / -10,5 / 1150g / 190£
    Alpkit Skyehigh 800: -1,0 / -8,4 / 1415g / 155£
    Alpkit Skyehigh 1000: -4,5 / -11,9 / 1680g / 180£
    Cumulus Mysterious traveller 700: +0.2 / -7.2 / 1080g / 265$
    Mountain Equipment Classic 750: -0,6 / -8,0 / 1340g / 250£
    Mountain Equipment Titan 850: -1,3 / -8,7 / 1495g / 270£
    RAB Ascent 700: +0,7 / -6,6 / 1290g / 139£
    Valandré Swing 700: -0,2 / -7,6 / 1157g / 289€
    Marmot Teton: -1,2 / -8,5 / 1590g / 239€

Gelert Pinnacle 400: -7.5 / -14.9 / 2400g / 70£

Met andere woorden, je zult niet alleen op zoek moeten naar een beter isolerende slaapzak, ook naar een wintermatje. Nu hoef je niet speciaal een echte wintermat aan te schaffen. Je kan je Trail lite ook opwaarderen door deze in combinatie met een gesloten celschuimmatje te gebruiken. Dit matje leg je gewoon boven op je Trail lite. Een thermarest solite of solar zijn daarvoor de beste matjes, maar een spotgoedkoop evazote matje heeft ook al, weliswaar stuk beperkter, effect.

Ter vergelijking de warmste synthetische slaapzak van Gelert erbij gezet (de hier gegeven comforttemperaturen zijn wellicht paar graden te laag). Gewicht heeft zijn prijs.

Met al deze slaapzakken kan je al wel wat doen in de Ardennen en Schotland tijdens de winter, zolang je de echt koudere nachten vermijdt. Voor veel kouder winterweer heb je natuurlijk een nog warmere en dus duurdere slaapzak nodig.

Lucius1988
    Deelnemer

bedankt voor de verduidelijking Dzjow,chapeau dat je hier zoveel kennis over hebt! Ik vind het zeer interessant trouwens!

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ik zou niet twijfelen:
    Alpkit pipedream 800 voor als het tegen de -10C moet kunnen
    Alpkit pipedream 600 voor als het net onder het vriespunt moet kunnen
    En daarbij een thermarest neoair xlite in de maat R

Ik zou beginnen met de slaapmat 135 euro
    http://www.futurumshop.nl/thermarest-neoair-xlite-slaapmat-regular.phtml#tabDescription
    Omdat een upgrade van de R waarde van je slaapmat het meeste gaat opbrengen. In gewicht en isolatiewaarde. Zulke goede mat kost wat geld. Maar mijn ervaring is dat je dit in de toekomst toch koopt. En dan kan je beter 1 maal geld uitgeven.

Slaapzak upgraden; trek deze zak van den decathlon over je huidige zak;
    http://www.decathlon.be/slaapzak-s15-ultralight-id_8206687.html
    of iets wat je van de familie kan lenen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Zoals Joery zei, kan je eenvoudig je huidig slaapmatje upgraden door een extra goedkoop matje te gebruiken. Mijn man doet het al jaren op die manier. Aangezien je een beperkt budget hebt, is een betere slaapzak prioritair. Los van alle ditjes en datjes waarmee je het temperatuurbereik van een slaapzak kan verhogen, is niets zo efficiënt als een warmere donzen winterslaapzak kopen. De feestdagen komen eraan, ’t is de moment om wat budget te ronselen.

Denk alleszins goed na voor je iets koopt, en luister goed rond. Ik heb in buitensportzaken zelden degelijk advies gekregen omdat (1) weinig verkopers ervaring hebben met échte wintertrekkings en (2) ze vaak mannen zijn en vaak een stuk ‘warmbloediger’ dan mij.
    Zelf heb ik een Poolse slaapzak (Warmth unlimited) die voorlopig voor mijn doeleinden voldoet. We reizen vaak later in de winter (maart/april) of naar meer zuiderse regio’s en dus liggen de nachttemperaturen niet zo laag als bijvoorbeeld het hoge noorden. Ik betaalde rond de 400 euro wat ik toen nog meevallen vond aangezien er nog veel duurdere slaapzakken zijn. Interpreteer de comforttemperatuur altijd met de nodige voorzichtigheid want bij vochtigere condities, bij vermoeidheid, enz. is het veel moeilijker om je warm te houden.

Lucius1988
    Deelnemer

Die Alpkit Skyehigh 1000 is toch nog beter als ik het zo lees, niet? De prijs is idd wel duurder…Zou de thermarest Women’s Neo Air dan niet beter zijn dan die regular?

Maar als ik dan nog een matje heb,moet ik er al 2 meedoen op trekking,en dat neemt toch al snel veel plaats uit je rugzak,niet?

Ik heb ondertussen aankoopbonnen van Berghut gevraagd en geld waar ik dat kon vragen :-). Ik ben er ook zeker van dat ik nog kouwlijker ben dan de meeste vrouwen. Ik bevries namelijk ook al op mijn kamer boven bij het studeren.. Ik heb daar ook al minstens 3 lagen aan…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.