HOME FORUM Materiaal en techniek Winterslaapzak temperatuur

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Hallo iedereen,

deze lesvrije week gaan we terug op wintertrekking, met de tent naar de bergen (in Frankrijk 2000 a 3000m hoogte) en ik wil een winterslaapzak kopen. Ik zit wat in de knoop met welk temperatuursbereik ik nodig heb.

Persoonlijk dacht ik eerst aan comfort -15°C (bv. de Cumulus Teneqa 850). Ik heb er met wat andere mensen over gebabbeld en die zeiden dat het in de tent toch altijd warmer is dan buiten, dat je al afgeschermd zit van de wind en dergelijke, en dus misschien met een minder dikke slaapzak ook toekomt.

Toch bleef ik bij het idee om beter een warmere slaapzak te kopen dan een die dan misschien iets te koud is. Nu zou ik deze slaapzak ook willen kunnen gebruiken om bv in de winter in een hut te slapen. Is -15°C comfort dan te warm?

Ik weet dat 35% van de warmte via de grond verloren gaat, het matje dat ik gebruik is een therm-a-rest van 25 jaar oud (kaki-groen, er staat geen modelnaam op) gecombineerd met een schuimmatje eronder, dus ik denk dat ik hier wel goed zit.

Wat zijn jullie aanbevelingen voor het temperatuursbereik? Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen -15°C comfort en -10°C comfort of daar ergens tussen, maar dit ligt zeker niet vast. Ik sta open voor advies en aanbevelingen.

Bedankt!

Roeland

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

weet je welke streek ?

Roeland
    Deelnemer

Deze winter naar Les Ecrins, maar algemeen vooral de Alpen, misschien in de toekomst Scandinavië of de Pyreneeën, alleszins nog even in Europa

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Neem maar -15°C. In februari kan het makkelijk zo koud worden op dergelijke hoogte. In een bemande hut wordt het dan uiteraard veel te warm maar dan moet je hem maar gewoon open ritsen, hé.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik zou ook voor -15°C gaan. Als ik ook lees dat je op termijn nog wintertochten gaat doen dan lijkt die -15°C eerder een ondergrens om bv naar Scandinavië. Kijk de waarden eens na binnen artikels rond wintertrekking. Daar komt binnenkort een artikel rond slaapzakken. Ik vond het overzicht op randonner leger over temperatuurbereik gedurende het jaar voor berggebieden een goed handvat voor een ruwe selectie.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Erg interessant artikel, Ivo. Dank voor het delen.

N;a.v. de formules in het artikel, kent misschien iemand ook een formule voor het berekenen van de “upper comfort limit”, ofte de maximum temperatuur waarbij de slaapzak comfortabel blijft (niet teveel zweten)?

Roeland
    Deelnemer

Fantastische bron inderdaad! Ook de tabel met verschillende modellen is heel handig.

Bedankt voor jullie hulp!

Groeten Roeland

Woubeir
    Deelnemer

Die tabel op RL wordt niet geupdate en is eigenlijk ondertussen redelijk gedateerd. Slaapzakken die nog wel vermeld worden, kunnen ondertussen gewijzigd zijn.

Die formules zijn wel leuk, maar kan je er echt op vertrouwen ? Neem bvb. eens een slaapzak zonder vulling. De IC is dan 0. De minimumtemperatuur zou dan 9,92 °C zijn. Laat ik zeggen dat ik daar toch mijn twijfels over heb. 😀

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ach,

ik zou daar niet over gaan muggenziften. Ze hebben daar ook maar een vergelijking in elkaar gebokst  zich baserend op slaapzakken met een gekende waarde. De grootste variabele binnen heel de formule blijft het manneke of vrouwke zelf. De formule kan worden gecontroleerd door de waarde van een EN geteste slaapzak te gebruiken.

Ik vind de gram maal cuin toch een goed handvat om slaapzakken te vergelijken met elkaar.

Verder is het zo dat de luchtlaag tussen twee stoffen ook een thermische weerstand heeft (zie ook dubbel glas ed) en isolerend werkt. Nisley heeft daar ooit eens cijfers over gegeven. Google gaf na wat zoekwoorden volgende….waar het ook ter sprake komt. http://www.autexrj.com/cms/zalaczone_pliki/5_013_11.pdf

Het fijne weet ik er ook niet van dus zwijg ik er verder maar over en laat het gezond verstand zijn werk doen.

Woubeir
    Deelnemer

Natuurlijk.

Alleen, ik ga gewoon telkens als ik zoiets zie de robuustheid testen. Aard van het beestje, zeg maar. 🙂

En dat een luchtlaag tussen 2 textiellagen ook isoleert, is voor mij evident. Alleen niet genoeg om alleen daarmee tot 10 °C comfortabel te kunnen slapen.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik blijf me toch afvragen of een slaapzak van -23 (zeg maar de cumulus teneqa 850) ook comfortabel in te zetten is bij, zeg maar, tussen -1 en -10. Of heb ik daarvoor beter nog een andere slaapzak?

Ik heb op dit moment nog geen winterslaapzak, maar ik heb al een paar keer te warm geslapen in een drie seizoenen slaapzak (1 keer met gevolg een vochtige en loft-loze slaapzak). Ik weet niet of dit door te trekken valt naar winterslaapzakken?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Sven,

voor mij zou dat maar een marginaal probleem zijn.

Ventileren is nog altijd gemakkelijker dan isoleren.

Gewoon de slaapzak open ritsen/hem als deken gebruiken zodat de warmte kan verdwijnen, been naar buiten steken….

Enige probleem zie ik bij slaapzakken met een verkorte rits of met een rits die centraal is geplaatst

(spreek uit ervaring met een lafayette van valandré

patria
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Ik zou ook wat reserve nemen op de ondergrens. Zoals hierboven gemeld, ventileren is makkelijker dan isoleren. Sommigen zeggen ook om naakt te slapen ipv met kleren om het warmer te krijgen. Zelf geloof ik in 1 thermische laag maar zou die bewering van dat naakt slapen met -5 en lager eens wetenschappelijk gestaafd zien voor een doorsneepersoon. (Ik weet dat er koukleumen bestaan en “hete” personen; maar gewoon een gemiddeld persoon.)

Woubeir
    Deelnemer

Ventileren is inderdaad makkelijker, maar of je dan maar direct voor elke situatie een aparte slaapzak gaat nodig hebben, is iets anders.

Over dat naakt slapen: larie en ik zou zelf kunnen zeggen waarom, maar dat vraagt wel wat tijd, is niet altijd zo makkelijk om te begrijpen en ik heb eigenlijk ook geen zin om dat nu te beginnen uit te leggen. Maar eigenlijk moet je gewoon dit onthouden: naakt slapen is nooit warmer.

patria
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

@Woubeir,

Mij moet je niet overtuigen :-). Ik geloof in een thermische laag, maar ik hoor dat hier en daar eens regelmatig dat naakt slapen opduiken. Ik vermoed van mensen die nooit tegen en onder vriespunt heb geslapen.

Mijn uitlegvoorbeeld is steeds dat je in de herfst bij je thuis met open slaapkamervenster onder een dekbed slaapt met pijama aan en tegen zeg maar +5. Dan is het winter, vriestemperatuur  en je slaapt even goed met een venster open, met hetzelfde dekbed en dan zou je het warmer krijgen door naakt te gaan slapen. Maar dat is natuurlijk op basis van logisch redeneren en niet op basis van wetenschappelijke staving. Ik weet ook wel van de VBL en droge koude versus vochtiger koude, enz…. Maar ’t is soms op het werk ’s middags aan tafel een issue.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.