HOME FORUM Materiaal en techniek Winterschoenen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Het mooie artikel “Winterkledij” heeft mij wat vragen opgeroepen, mbt het onderdeel schoenen:

De buitenkant van een goede winterschoen bestaat uit leder. Bij lederen schoenen is goede behandeling van het leer noodzakelijk om de schoenen waterafstotend te houden zodat het leder minder gemakkelijk vocht opneemt. Vocht leidt er namelijk toe dat de schoen ’s nachts gaat stijf bevriezen (bij winterbivaks). Voorts helpt een waterdicht en ademend membraam vb. GTX© in de schoen om vocht afkomstig van natte sneeuw wat langer buiten te houden en biedt de voeten nog een tikkeltje extra warmte.

Tot op heden heb ik nooit leather lined schoenen gehad, maar lees dat er al dan niet persoonlijke voorkeuren bestaan om dit te verkiezen boven GTX. Is dit adequaat voor situaties met veel sneeuw of hebben we het hier per definitie over leren schoenen met een GTX laag?

Synthetische schoenen zijn niet praktisch? Deze nemen meer vocht op?

Daarnaast:

Bergschoenen met een voldoende stijve zool, minstens type C. Zeker in bergachtig terrein heb je hierdoor meer stabiliteit vb. bij het traverseren, en ze zijn ook warmer.

In de lokale buitensport zaak werd mij vertelt dat een C schoen overbodig is bij het sneeuwschoenen, daar de stijfheid al door de sneeuwschoen zelf gegeven wordt. Iemand die mij dit kan toelichten?

Alvast bedankt!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Wat we hebben voorgesteld is het ‘ideaalbeeld’ van een bergschoen. Laat ons duidelijk zijn, het lukt met andere schoenen ook. Voor je eerste wintertocht hoef je niet perse meteen een nieuw paar schoenen te kopen als je geen extreme gebieden opzoekt.

Type B, ook met hoge schacht, bieden heel weinig steun aan de enkel. Vooral bij het traverseren voel je de druk die op dit gewricht ontstaat. Je kan je voet namelijk niet perfect recht zetten als in de zomer aangezien de sneeuwschoen ‘op de sneeuw’ loopt en je je dus moet aanpassen aan de helling. Een stevigere schoen biedt veel meer steun. Bovendien heb je bij sommige types sneeuwschoenen (met name Tubbs en MSR) dat je zool rust op de sneeuwschoen zelf en niet in een voorgevormde plastiek zool als bij TSL. Zet je de schoen op stijgstand (en klip je dus de hendel naar boven) dan rust je hiel op die hendel. Hoe rigider je zool, hoe minder efficiëntieverlies je dus hebt.
    Daarnaast zijn C-schoenen ook wat beter afgewerkt dan B’s; het leer is wat dikker en van betere kwaliteit waardoor ze voor de harde wintercondities beter geschikt zijn. Het voortdurend contact met de sneeuw doet het leer echt afzien, maar leer is nog altijd voor te verkiezen boven synthetisch materiaal. Vandaar dat het nog altijd een heel belangrijk materiaal is in de productie van wandelschoenen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Een goede winterschoen kan langs de buitenkant zowel uit leder als synthetische stof bestaan, maar allebei geven ze vroeg of laat problemen als je de schoen niet regelmatig en op de gepaste wijze behandelt. Als het om leder gaat heb je echter nog grote verscheidenheid aan ledertypes met elk andere eigenschappen. Hoog kwaliteits leder dat in C/D-schoenen wordt gebruikt is veel beter geschikt voor winterse omstandigheden (tenslotte is het de bedoeling om deze schoenen in het hooggebergte op sneeuw en ijs te gebruiken). Het leder op C/D-schoenen is relatief dik (2,5 tot 3mm), stijver en is meestal ruim behandelt met siliconen tijdens het looiproces. Daardoor is het leder op C/D-schoenen goed waterafstotend en ademend waarbij het die eigenschappen relatief lang behoudt vooraleer behandeling met de gepaste producten weer noodzakelijk is.

B-schoenen worden normaliter gebruikt in 3-seizoensomstandigheden en daarom gebruiken fabrikanten op hun B-schoenen meestal andere soorten leder dan op C/D-schoenen en dat is dan meestal leder dat dunner is (rond 2mm), soepeler en waarbij vaak een minder efficiënte behandeling tegen vocht kan worden bekomen en die sneller degradeert zodat regelmatig behandelen noodzakelijk is. Wil je met B-schoenen op wintertrekking zal je extra aandacht moeten schenken aan een goede behandeling van het leder en de DWR-finish (idem met synthetisch materiaal). Doe je dat niet dan zal het leder op de wintertrekking gemakkelijk vocht kunnen opnemen en samen met de goretex liner in de schoen maakt dit dat de schoen vrijwel niet meer zal ademen. Je kan het dan vergelijken met een goretex regenjas waarbij het DWR op de buitenkant van je regenjas zodanig afgesleten is dat de jas niet meer water afparelt maar net water opneemt. De jas ademt helemaal niet meer en je wordt nog sneller nat in je jas door je eigen lichaamsvocht dat niet meer kan ontsnappen. Met B-schoenen is dit proces op wintertrekking vrijwel onvermijdelijk, zeker als je het leder nooit met de nodige aandacht hebt behandeld. Daarom als je met B-schoenen door de sneeuw gaat stappen op een meerdaagse tocht is de beste strategie om tijdens de bivak je schoenen niet te laten bevriezen door ze in een plastiek zak mee in de slaapzak te nemen. Doe je dat niet, heb je kans dat je schoenen ’s ochtends stijf bevroren zijn (door het vocht dat het leder heeft opgenomen). Het is dan moeilijk en erg onaangenaam om in je schoenen te geraken als je ze niet op voorhand kunt laten ontdooien. Het risico op het oplopen van trenchfoot vergroot in zulke omstandigheden alleen maar.

C/D-schoenen bevatten verder ook extra isolatie in de schoen en zijn dus sowieso warmer terwijl je het in B-schoenen bij gebrek aan een voldoende isolerende voering sneller koud zult hebben in de winter, tenzij je gaat kijken naar een specifieke winterwandelschoen (waarbij evenzeer goede behandeling van de buitenkant nodig is).

Om aan te tonen welke verscheidenheid aan ledertypes fabrikanten in hun schoenen gebruiken, kijk bijvoorbeeld hier eens bij Scarpa. Hier kan je nalezen hoe je schoenen goed moet behandelen. Kies voor het behandelen best wel de producten die de fabrikant zelf voor de schoen aanraadt.

Hopelijk is het wat duidelijk nu waarom je zo’n verschillen kunt ervaren tussen B- en C/D-schoenen op wintertrekking.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Dzjow,

Dank je voor je uitgebreide uitleg. Het is mij helemaal duidelijk.

Aangezien ik momenteel nog last heb van een overbelasting aan de voorvoet is het uberhaubt wel prettig om op C te lopen, daar de zool volledig stijf is en ik zodoende minder afwikkel.

Heb voor een leuk bedrag de Hanwag Ferrata Combi gekocht. Kan er prima met twee paar sokken in. Had misschien liever volledig leer gehad maar ik ga het hier eens mee proberen.

Nu nog m’n voetblessures wegwerken en dan kan ga ik eens flink sneeuwstappen! 🙂

Scabiosa
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Beste collega’s,

Volgende week ga ik een weekje rondtrekken in het noorden van Noorwegen, sneeuwige condities dus en er zal zeker ook een tocht op sneeuwraketten met overnachting in tent bijzitten.

M’n schoenen zijn dringend aan vervanging toe en ik zit met een vraag, tot nu steeds voor een bergbottine gekozen met goretex, dit omdat het me noodzakelijk leek voor tochten in de sneeuw.  Nu hoor ik ook geruchten dat bijvoorbeeld het Noorse leger absoluut geen gortex toelaat omdat die schoenen nooit droog te krijgen zijn en dat leer, mits correct behandeld, voldoende moet zijn om vocht buiten te houden.

Wat is jullie advies hieromtrent?

Mijn oog is gevallen op de Aku Superalp NBK, zonder goretex (deze schoen is toevallig binnen in de winkel en past goed, ik heb nogal moeilijke voeten op dat vlak).  De vraag is: is een dergelijke schoen ok voor wintertrekkings of vriezen mijn tenen er binnen de 3 dagen af?  🙂

De vraag is eigenlijk: to goretex or not to goretex?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Voor wat het waard is:

Ik begrijp dat de schoenen gaan dienen voor meer dan die week in Noorwegen en ook moeten dienen voor andere tochten de rest van het jaar.

En dat je in de week niet de ganse week in een tent moet verblijven (en dus vermoedelijk ook avonden in warmere omstandigheden zal verblijven?.) en zo de kans hebt ze tussendoor te drogen.

De enige ervaring die ik heb met vol leder schoenen zonder gtx is er een met de meindl perfect.

Zelf zou ik het wel aandurven om ermee naar noorwegen te trekken. Het lastige is dat het beter zou zijn dat de winterschoen wat groter is dan de zomerschoen al is het maar om wat meer/dikkere sokken (liner/wollen sok) te kunnen dragen misschien best ook met een VBL liner (met in zijn meest simpele uitvoering een paar plastiek zakjes om infiltratie van zweet te beperken in de koude). Je zal zelf eens moeten nadenken over een goed gemiddelde tussen de twee.

Als ik de schoen bekijk https://www.aku.it/en/product/catalogo_en/backpacking/superalp-nbk-ltr_en.html zie ik heel wat naden.

Bij dat soort schoenen zou ik wel zorgen dat je goede getten hebt om nattigheid/sneeuw minder kans te geven/dus de schoen goed ‘omhullen’. Tochten met sneeuwschoenen geeft alvast het voordeel dat het risico op smeltende sneeuw op de schoenen een stuk wordt verminderd.

Tijdens langere tochten is het toch onvermijdelijk dat er langzaam vochtinfiltratie zal zijn. Uit ervaring weet ik met mijn maat van voeten dat het onmogelijk is om de schoenen ijsvrij te houden tijdens de nacht omdat mijn slaapzak dat volume niet aankan. Pak de schoenen misschien wel mee de binnentent in. Laatst geprobeerd om 1/2u voor ik de schoenen aan deed, in iedere schoen een petflesje te steken met heet water en de opening af te dekken. Dat maakt de schoenen ook soepel genoeg om ze zonder al te veel problemen over de voeten te krijgen.

Benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen. Als je gedurende de nacht de voeten goed kan laten drogen (extra dikke sokken aan in de slaapzak) is het niet zo’n probleem om doorheen de dag met natte voeten te lopen (in de andere seizoenen dan de winter)

Scabiosa
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Dag Ivo,

bedankt voor de reactie.  Na wat getwijfel ben ik toch voor die Aku gegaan, heb ze zowel met dunne als met 2 paar kousen geprobeerd en dat lukt prima.  Lijkt me een degelijke schoen, voelt leuk van een klein en ethisch verantwoord bedrijf te kopen.

Over het feit dat het zonder goretex is, weet ik niet goed wat ik kan verwachten.  Van de ene hoor/lees ik dat schoenen met goretex 3x langer duren om ze droog te krijgen, de ander zegt dat schoenen met goretex net sneller drogen.
    Sowieso komt het erop aan ze zo goed mogelijk droog te houden…  Die ene nacht in de tent zullen we wel overleven 😉

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Mijn ervaring is dat leren schoenen zonder GTX hoe dan ook traag drogen. Je moet gewoon vermijden dat ze nat worden, maar dat is niet zo simpel. 🙂

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.