HOME FORUM Materiaal en techniek Winterkamperen: hoeveel brandstof per persoon per dag?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Ik probeer een beetje een inschatting te maken voor hoeveelheid mee te nemen brandstof voor in de winter (om sneeuw te smelten). Wat ik online zoal vind is 2 a 3 keer zoveel als in de zomer, of rond de 100 gram per persoon per dag. Wat is jullie ervaring hiermee?

Een paar weken geleden wat uitrusting getest en de Alpkit Koro was geen heel groot succes. Ook even zitten rekenen, en uitgaande van het bovenstaande kan voor 2 personen na 4 of 5 dagen een benzinebrander zelfs een lichtere optie zijn. Het gewicht van al die gasblikken telt nogal op.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Stevige sneeuwval geweest zie ik.

was je niet bang dat door het gewicht van de sneeuw de punt het niet zou houden?

Uitermate benieuwd waarom de gasbrander niet voldeed.

Ik vond volgend handvat van Joery. Zelf heb ik dat vorig jaar getest zodat ik ook wat houvast had.

Veel zal afhangen hoeveel water je wil maken.

Ik heb geen leeg primus blik staan. Een leeg campinggas bus voor 450 gr gas weegt 180 gr (dat zal vergelijkbaar zijn met wintergas denk ik). Kan je zelf uitrekenen en vergelijken met het gewicht van een benzinebrander en brandstoffles.

LFone
    Deelnemer

Het was geen vredige nacht met zoveel sneeuw maar ik maakte me meer zorgen over de ventilatie omdat aan een kant het gaas dichtvroor door condens en sneeuw. Mijn zelfgemaakte carbon tentstok begon ook iets te buigen maar uiteindelijk was de belasting geen probleem. Al was het interieur van de tent wel behoorlijk gekrompen…

Nadelen van de Alpkit Koro vond ik:

• Gesputter en oranje vlammen (dit is zonder modificatie met koperdraad).
    • Brander is licht en slang stijf dus als het gasblik beweegt gaat de brander mee.
    • Standaard geen steuntje om blik ondersteboven te zetten en als het blik ondersteboven staat zit het kleine stelventiel onder het blik.
    • Slecht regelbaar (grote vertraging).

Ik denk dat de Optimus Vega een beter doordacht ontwerp heeft. Wat gewicht betreft heb ik een vergelijking gemaakt tussen de Optimus Vega en de Primus Omnilite Ti. Eigenlijk komt het er op neer dat de Omnilite lichter is zodra je meer dan één groot gasblik meeneemt. Met 2 personen is dat al heel snel het geval.

Ik verwacht ook dat we meer verbruiken dan die 55 gram van Joery. Op basis van jou test denk ik dat we rond de 75 gram per persoon per dag zouden zitten.

Ik denk dat ik binnenkort een eigen ijsblokkentest moet gaan inplannen. 🙂

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Hoeveel brandstof je gaat nodig hebben, hangt voor een belangrijk stuk ook af van je stookgedrag. En wat je precies moet doen natuurlijk bvb. moet je keer op keer sneeuw gaan smelten of is er stromend water ?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

@Lfone:

over je brander: ivm “slecht regelbaar/vertraging”. Dat is normaal bij het werken met omgekeerd blik denk ik omdat eerst de brandstof in de leiding moet worden weggewerkt eer de brander reageert op de nieuwe instelling. Dat is ook te zien bij de naverbranding bij het dichtdraaien van de knop. Ik heb het ook bij mijn brander. Gewoon staande is hij iets gemakkelijker en nauwkeuriger te regelen.

LFone
    Deelnemer

Veel euro’s lichter maar een titanium benzinebrander rijker heb ik vanochtend ook wat testen uitgevoerd.

Brander, fles en pannetje met 1l water komen allemaal uit de diepvries (-16?), temperatuur buiten 3 graden.

Test 1 (heel laag vuur)

• alle ijs gesmolten na 24:30
    • kokend water na 35:00
    • brandstofverbruik 37 gram

Test 2 (vol vermogen)

• alle ijs gesmolten na 9:00
    • kokend water na 10:30
    • brandstofverbruik 42 gram

Ik heb nu geen ijsblokken meer maar ga de test nog een keer herhalen met reflecterende bodemplaat en windscherm.

LFone
    Deelnemer

De test vandaag nog een keer herhaald:

• bodemplaat van 4 mm kurk voorzien van aluminium tape (25 gram)
    • titanium folie windscherm (18 gram)
    • Fire Maple FMC-K2 pot met warmtewisselaar (333 gram)

Test 3 (maximale efficiëntie)

• alle ijs gesmolten na 10:00
    • kokend water na 14:00
    • brandstofverbruik 27 gram

Zelf ben ik wel positief verrast met de resultaten. Een brandstofbesparing van 27% t.o.v. heel laag vuur en veel minder tijd nodig.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.