HOME FORUM Wandelgebieden Winterhiken Scandinavië/Finland

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo,

Ben nieuw hier, maar ik las hier al interessante info, dus stel ik ook maar eens mijn vraag:

In zou begin Februari graag een winterhike ondernemen in Scandinavië. Ik ben vorig jaar in diezelfde periode gaan wandelen met sneeuwschoenen in Oekraïne en had daar echt een topervaring. In Oekraïne zijn er echter niet zo veel hutten om te overnachten. Ik las al op veel plaatsen dat de voorzieningen in Scandinavië heel goed zijn, in Noorwegen en Zweden zijn die echter wat duurder, terwijl hutten in Finland weinig tot niets kosten (las ik hier). Daarom mijn vragen over winterwandelen in Finland:

– Is februari geschikt om in Finland te wandelen? Of ga ik best niet te noordelijk (voor temperatuur, daglicht, …)?

– Welk gebied vinden jullie het mooist, of lijkt jullie het best voor meerdaagse tochten langs hutten? (ik hou van open vlakten, geen te dichte bossen 😉 )?

– Is wandelen met sneeuwschoenen aan te raden in Finland (ik las hier ook dat tourskieën dé manier is om rond te trekken in Scandinavië, maar heb daar zelf geen ervaring mee)?

Bedankt alvast!

Juliette

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Dag Juliette,

de open wilderness hutt in Finse parken zijn idd gratis.

Ik ben al in Pallas-Yllastunturi geweest en in Oulanka.  Eerste bevat de populaire Hetta-Pallastrail, kleine 60km?  Die heb ik met de ski’s gedaan, wat maakt dat we niet over maar rond de tunturi gingen (10km extra).  Met sneeuwschoenen kan je er uiteraard overheen stappen.    Wij zijn toen veel verder geraakt dan Pallas, maar op sneeuwschoenen minder leuk voorbij hotel Jeris denk ik.  Afwisselend bos / vlaktes.  Maar wel ‘last’ van de langlaufers en de geprepareerde pistes voor hen.

In Oulanka heb je de Karhunkierrostrail (grote berenpad), die is eigenlijk niet te doen met ski’s, zeker wel met sneeuwschoenen wat wij eind mrt dit jaar deden.  80km, uit te breiden met lusjes.  Quasi alles door bos.

Zoek beide eens op op internet voor wat meer uitleg / foto’s en stel daarna gerust meer gedetailleerde vragen.  Begin feb is wel vroeg.  Op Wikiloc vind je mijn tracks (gebruiker Jef Dries) terug om idee te hebben wat wij deden.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik weet zelf niets van wintertochten in finland en was ook verrast over je vroege start maar na wat opzoekwerk lijkt het in die streken een stuk normaler om zo vroeg op het seizoen tochten aan te bieden

https://www.felltrek.fi/7 (om maar een te noemen). Misschien kan je via die weg wat ideeën op doen om zelf iets uit te werken

De reistijd van Jef naar zijn startpunt was ook een stuk korter dan ik zelf gewoon ben wanneer ik naar zweeds lapland ga. Daar openen de betalende hutten in die regio pas tegen eind februari. Overweeg je om de tent mee te nemen of is het de bedoeling om in hutten te slapen? Als je de discipline hebt om ‘snachts de tent op te zoeken is het best comfortabel bivakkeren rondom de hut voor weinig geld terwijl je van alle comfort kan genieten die bij een hut hoort.

Ik hou ook van open landschappen (maar ook weer niet te vlak) vandaar dat ik zit te hopen dat er hier iemand komt langs gegleden die mij ook warm kan maken voor een bepaald gebied in finland zonder bomen. Niet dit jaar want mijn reis is al geboekt.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ik kan uit je bericht niet goed afleiden hoeveel ervaring je hebt met hiken en specifiek wintertochten en of je die tocht(en) zelfstandig georganiseerd hebt. Oekraine is niet zo een voor de handliggende bestemming.

Als je wilt gaan sneeuwschoenwandelen dan lijkt het grote berenpad, een goede bestemming te kunnen zijn.
    In de andere (openere) gebieden wordt er vooral gelanglaufd en/of getourlanglaufd (is dus een heel andere discipline dan het tourskiën). Op de langlaufloipes ben je absoluut niet welkom met sneeuwschoenen.

Mocht je die nog niet ontdekt hebben: bekijk onze winterartikels eens https://forum.hikingadvisor.be/winterartikels/

Juliette
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo,

Bedankt voor de reacties!

In Oekraïne hebben we de tocht zelf uitgestippeld. Ik ben ook reeds gaan winterhiken in de Vogezen met tent, in Oekraïne hadden we die mee voor het zekerste, maar uiteindelijk niet nodig gehad. De hutten waren er wel niet zo comfortabel en op verre afstand. Omdat ik nog studeer is begin februari (lesvrije week) de enige optie. Ik weet dat het dan een stuk kouder kan zijn, heb ik ook gemerkt in Oekraïne, vandaar dat ik dit jaar naar Finland wil trekken waar de hutten mij er iets beter uitgerust lijken (dus deze keer met de bedoeling geen tent mee te nemen).

Ik ben niet zo thuis met het tourlanglaufen of tourskiën, sneeuwschoenen kan ik van thuis meenemen wat ook al een pak makkelijker is 😉 Alleszins bedankt voor de tips, ik zal ze eens verder bekijken!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.