HOME FORUM Wandelgebieden Winter trekking Sarek Februari 2015

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

Na Rondane, Sylan en Hardangervidda zouden we komende winter graag een wintertrekking gaan doen in Sarek.

We plannen onze tocht in de Krokusvakantie van 13 febr 2015 tem 22febr 2015 (kunnen niet anders). Dit jaar valt die zeer vroeg en zitten we dus een stuk voor het “seizoen” in het Noorden. Om tijd te winnen zouden we vliegen op Kiruna en van daar openbaar vervoer nemen.

Daar zit de eerste moeilijkheid, want in die periode geraken we nog niet op alle “startplaatsen” van Sarek. De vluchten tot Kiruna sluiten goed aan en we hopen van zaterdag tot vrijdagavond te kunnen stappen (8 dagen dus).

Tweede zeer belangrijk punt is dat het in die periode extreem koud kan zijn in combinatie met serieuze stormen. Zoiezo zullen we tijdens de tocht dus een groot stuk van het weer afhangen. Bijkomend is dat de dagen nog wat kort zijn, maar in Sylan (dec-jan) heeft dit ons ook niet echt beperkt

Aangezien er op dit forum al wel een aantal mensen ervaring hebben met Sarek in de winter, wilde ik eens graag eens even hun mening of advies horen voor we verder gaan met onze plannen concreet te maken.

Alvast bedankt

Kevin

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik kom er waarschijnlijk wel nog op terug
    -het is inmiddels al erg laat-
    maar ik vraag me af of je tijdswinst gaat hebben door op kiruna te vliegen.
    Waarschijnlijk moet je toch nog een overnachting regelen om de volgende dag tot de eindbestemming te geraken. (wat die ook gaat zijn)
    Van Kiruna gaat het meestal toch richting gallivare.
    Ik vraag me af of dat nog op die dag geregeld kan worden?
    Met de nachttrein vanaf stockholm kom je aan in de voormiddag aan in gallivare om dan de aansluiting te maken naar bv Ritsem.
    De volgende dag konden we uiteindelijk van start gaan
    Zo liep de “aanlooproute” van ons maar misschien is jouw route iets sneller.
    Gedachten, gewoon uit het hoofd zonder tijdtabellen te hebben opgezocht.
    Waar zou je willen starten?
    Het weer?
    Wij waren er midden maart.
    Eigenlijk stralend weer gehad.
    De week ervoor zijn de meeste expedities gewoon niet doorgegaan of afgebroken omwille van een omslag van het weer.
    Gewoon vingers kruisen en hopen dat je geluk hebt.
    Die VBL gaat echt wel van pas komen.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Voor de volledigheid copy-paste ik mijn antwoord die ik aan Kevin stuurde op dezelfde vraag via email:

Persoonlijk vind ik halfweg februari echt wel vroeg voor Sarek, al ken ik er die er in de eerste week van februari zijn geweest. Zij vonden het redelijk confronterend om in arctische omstandigheden begin februari rond te dolen. Ronddolen hebben ze zelfs redelijk snel opgegeven wegens te koud en stormachtig (ze hadden nochtans slaapzak van -40*C mee). Als ik het goed begrepen heb, hadden ze hun tocht onderbroken en zijn ze gewoon op een meer blijven camperen en deden dan wat korte dagtochtjes rondom hun tent. Reken op slechts 8-9u daglicht en zeer koud tijdens de nacht (quasi zeker -25*c of minder). Stormen in februari zijn niet ongebruikelijk en dan is het echt hels!

Vanuit Gallivare rijden de bussen ook maar vanaf 5 maart naar Ritsem (toegangsmogelijkheid 1)

Klik om toegang te krijgen tot ltnbd_linje_93_3.pdf

Kvikkjokk is wel bereikbaar in de winter (toegangsmogelijkheid 2)

Klik om toegang te krijgen tot ltnbd_linje_47_3.pdf

Als ik jou was zou ik mijn reis naar Sarek uitstellen tot de paasvakantie (aangezien je inhet onderwijs zit…)…
    of voor februari iets zuidelijker te blijven.

Maar zoals Ivo zegt, het kan natuurlijk anders zijn ook, voor hetzelfde geld vallen de klimatologische omstandigheden wel mee…

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik zou Sarek ook afblazen gezien de korte periode en de onmogelijkheid om er te geraken.
    Ook in de tijdstabellen gezien:
    Zeker als je richting Ritsem wil klopt het wat Steve zegt.
    Van Saltoluokta fjällstation bv is in jouw periode nog enkel het winterruim open.
    Dat zegt ook al iets.
    Zou je toch naar Kvikkjokk willen dan is vliegen op Kiruna nog ongunstiger.
    De aanloop vanaf daar loopt de eerste dag door niet al te boeiend gebied en je moet om een rondje te maken later alweer terugkeren.
    Via Noorwegen is de aanloop nog langer.
    Verder geen ervaring met andere gebieden om en rond Kiruna

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Wij hebben vorig jaar gevlogen op Kiruna (BRU-Kiruna op 1 dag), daar snel overnacht en ’s anderendaags de trein naar Gallivare, en daar dan bus Ritsem. Daar dan eindelijk rond 16-17u kunnen beginnen (enkel meer kunnen oversteken). Voor terug te keren vanuit om het even welk punt zul je ook 2 dagen moeten rekenen. Dan blijft er nog maar weinig tijd over om de toch af te leggen (en al zeker omdat je bufferdagen zal moeten inbouwen, in geval van sneeuwstorm zul je die moeten uitzitten, en met wat pech kant dat wel even duren).

-25 qua temperatuur is zeker niet onrealistisch, wij zijn in april tot -28°C gegaan….

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Zoals gezegd is Sarek vrij ontoegankelijk tijdens februari en heb je te weinig tijd om er een tocht te kunnen maken zonder tijdsdruk. Bovendien moet je goed weten waarmee je bezig bent om in februari of vroeger naar ginder te gaan gezien je met weersituaties kunt te maken krijgen die standaard zijn op poolexpedities en er geen schuilmogelijkheden zijn.

Vermits je op Kiruna vliegt kan je veel beter vanuit Kiruna naar het nabij gelegen Nikkaluokta gaan (wel geen idee of de bus hier rijdt in februari) en van daaruit een rondje doen doorheen de valleien rond Kebnekaise. Dit gebied is sterk vergelijkbaar met Sarek en in tegenstelling tot Sarek kan je hier bij extreme weersituaties nog toevlucht zoeken tot enkele hutten. Wel zul je ermee rekening moeten houden dat in februari de kans op extreem weer hier even groot is als in Sarek. In de nauwe west-oost georienteerde valleien van dit gebied dien je erg op te passen en is het raadzaam om hier niet te bivakkeren als het niet nodig is vermits hier ’s winters de extreemste windsnelheden voorkomen uit heel Scandinavië. Het automatisch weerstation aan de Tarfala hut is zo bekend om zijn anemometer die vaak ’s winters kapot wordt geblazen. Elke winter worden hier meermaals windsnelheden ver boven 150km/u opgetekend (het record hier is 291km/u!). Even statistieken voor de minimum temperatuur te Nikkaluokta opgezocht voor rond 20 februari:
    – Gemiddelde minimum temperatuur: -21°c
    – +/-20% van de tijd minimum temperatuur onder -30°c
    – +/-5% van de tijd minimum temperatuur onder -40°c
    – Record temperatuur voor Februari is er -48°c.

Dus weet waar ge mogelijk aan begint en maak een tochtplanning met voldoende uitwijkmogelijkheden naar de hutten in het gebied. Als je toch liever naar Sarek gaat, plan dan een tocht later op het jaar en zadel je dan niet opnieuw met een krap tijdsschema op.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

De bus naar Nikkaluokta rijdt volgend jaar pas vanaf 26/2, dus dat lijkt mij ook geen optie. http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_92_3.pdf

Tenzij een peperdure taxi een optie is, blijft m.i. enkel open: de trein naar Abisko en/of Katterat. Bvb. trein naar Katterat, door Noorwegen -> Kebenkaise massief -> Abisko. herinner: in Noorwegen heb je meestal een universele DNT-sleutel nodig voor toegang tot de hutten (+ lidmaatschap van bvb. STF of DNT.). Voor het seizoen zullen aan de Zweedse zijde evenwel slechts de noodruimtes van de hutten open zijn (normaliter wel met hout, kachel, bedden(dek) en keukenmateriaal, maar geen gas).

Het betreft is overigens mijn traject voor deze winter. Ik vertrek wel twee weken later (week februari – maart). Vlieg bovendien via Noorwegen (Narvik), maar via Kiruna zijn Abisko & Katterat ook relatief vlot bereikbaar.

Wim

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.