HOME FORUM Materiaal en techniek Windstopper jacket

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Het klopt wel wat Dzjow zegt over te veel nadruk op het ademend vermogen, maar een minimum van 5 CFM lijkt me toch aan te raden. Er zijn er inderdaad veel met minder ademend vermogen en ik denk dat dat wel eens de reden zou kunnen zijn waarom ik soms hoor klagen over doorweekte kledij daar onder.

Ik betwist niet dat er omstandigheden kunnen optreden waarbij het ademend vermogen van een stof te beperkt is om al het transpiratievocht af te voeren zodat onderliggende laag/lagen meer en meer vocht gaan absorberen, maar daar zomaar een cijfer op plakken en daarmee in feite stellen dat alle windshirts met een CFM onder 5 eigenlijk enkel nog goed zijn als laagje tijdens de pauze omdat ze te weinig ademend vermogen bezitten voor een activiteit als hiken, dat vind ik erg recht door de bocht en strookt niet met mijn persoonlijke ervaringen in de praktijk.

De hoeveelheid transpiratie bij een persoon is persoonsgebonden en zo variabel naargelang kledij, activiteit en meteorologische condities. Daarbij komt dat de effectieve hoeveelheid lucht dat door een bepaalde stof heen gaat geen constante is, maar net variabel is met de windsnelheid. Bijgevolg is het vochttransport dat naar buiten toe kan worden afgevoerd ook afhankelijk van de windsnelheid. Je zit dus met zoveel variabelen dat het punt waarop dat fenomeen van nefaste vochtophoping ook zo variabel is naar gelang de omstandigheden en het onmogelijk is om daar zomaar voor heel het scala aan condities één standaard richtlijn op te plakken.

Ook die 35CFM van Nisley als “optimale waarde voor een windshirt” wordt denk ik weer erg relatief als je het afkoelend effect van de wind er ook weer bij betrekt.

Ten tweede denk ik, is het vaak beter (en interessanter) om proefondervindelijk na te gaan hoe het één en ander wordt ervaren in de praktijk (gelukkig zijn er soms ook mensen die bijna een kleerkast aan windshirts hebben verzameld, bloos). Als ik het te warm krijg en begin te zweten in een windshirt, dan trek ik dat gewoon uit. Als er mensen dan klagen dat hun kledij doorweekt raakt onder hun windshirt, stel ik me de vraag waarom die personen dan überhaupt een windshirt blijven dragen in die omstandigheden. Vochtophoping onder je windshirt kan je eenvoudigweg vermijden door je windshirt uit te trekken. Bij een hardshell wil je dat in de regen uiteraard niet doen, maar bij een windshirt buiten regen net wel en is de hogere convectieve/evaporatieve afkoeling dan meestal voldoende om niet meer overhit te raken en persoonlijk kan ik me nog geen situatie voor de geest halen waarbij het voor mij dan zonder windshirt meteen niet comfortabel werd.

Om dieper in te gaan op mijn ervaringen met de windshirts die ik hierboven heb vernoemd. De RAB Cirrus heeft inderdaad 2 CFM, de RAB Alpine ongeveer 20 CFM volgens de fabricant (maar veel hoger volgens de test van Nisley, maar over dat verschil wil ik hier nu niet verder uitwijden). Als ik puur gevoelsmatig de luchtpermeabiliteit van de stof van de andere windshirts moet beoordelen ten opzichte van de twee RAB gevallen (Cirrus = 2 ; Alpine = 20), zou ik de Marmot en Raidlight een cijfer 2 geven en de Helium een cijfer 3. In de praktijk ervaar ik de Cirrus/Marmot/Raidlight/Helium als gelijkwaardig met het enige echte verschil dat de Marmot bij harde wind goed koelt door de verluchtingspanelen. Met de Alpine voel ik echter een overduidelijk verschil. Boven ongeveer 15°c is het voor mij te warm om een windshirt te dragen, tenzij er weer meer wind bij komt kijken. Tussen 5-15°c draag ik het liefst de Alpine zolang er niet teveel wind staat. Komt er lichte regen bij kijken in die omstandigheden, dan heeft de Alpine nog een bijkomend pluspunt. Bij harde wind echter, voel je de lucht zo door de Alpine blazen en koel je te sterk af zodat ik sneller wissel voor mijn hardshell. Is het 5-15°c en ik verwacht ook vaker omstandigheden met veel wind, dan verkies ik toch de Raidlight of de Cirrus die je bij harde wind nog steeds kunt blijven dragen zonder te hard af te koelen. Bij temperaturen rond het vriespunt en zeker als daar een beetje wind bij komt kijken, voelt de Alpine sneller oncomfortabel aan door te groot afkoelend effect. In dat geval verkies ik de Cirrus/Raidlight. Daarbij is het denk ik ook meteen duidelijk of de Alpine echt warmer is dan de Cirrus. De wind ondervind ik hier dus als een veel crucialere factor door het grote verschil in luchtpermeabiliteit waardoor de Alpine minder goed inzetbaar is in koudere omstandigheden.

Om dan helemaal terug te komen op de vragen van de topic starter. Je moet je eens inbeelden wanneer je een windshirt zou dragen in een klimaat als op Cuba waar het ’s nachts meestal 15-20°c is en overdag 25-30°c en soms meer en er zelden echt veel wind staat. Vaak zal een windshirt daar dus niet gedragen worden en als het wordt gedragen dan zal het wel ’s ochtends of ’s avonds zijn wanneer het wat harder waait. Ik denk dus niet dat het ademend vermogen voor dit occasioneel gebruik de doorslaggevende factor mag zijn. In mijn ogen kiest de topic starter beter een windshirt dat het best voldoet voor het gebruik na zijn reis naar Cuba.

Het pakvolume van de Alpine is trouwens ongeveer het dubbele dan dat van de Cirrus.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Natuurlijk is iedereen anders en natuurlijk is alles proefondervindelijk dingen kunnen vaststellen beter en natuurlijk moet je je de vraag stellen of je echt een windshirt nodig hebt in Cuba.

Maar ik weet uit mijn eigen ervaring dat een windshirt van een stof met een CFM van 5 voor mij werkt (en dat de CFM zelf iets meer mag zijn voor mij) en die 5 CFM is bovendien niet uit de lucht gegrepen, maar ook naar boven gekomen in een discussie op BPL als optimaal evenwichtig. Misschien is een shirt met een lagere CFM ook voor sommigen echt te doen en voor anderen is een CFM van 5 (veel) te laag, maar ik neem aan dat het niet is van een shirt te kopen, uit te proberen, vaststellen dat het toch niet ademend genoeg is, en een nieuw te kopen. Dus die 5 is dan bij gebrek aan tijd en de nodige info een beredeneerde gok.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Om even te reageren op de noodzaak van een windshirt voor Cuba.

Deze is natuurlijk niet alleen voor Cuba bedoeld maar ook voor toekomstige reizen en hikes. Maar omdat ik tot nu toe voornamelijk de Scandinavische landen deed was het achterwegen laten van een hardshell geen optie. Om dan niet met teveel pakgewicht rond te lopen beperkte ik mij tot de hardshell als windstoppende laag indien nodig gecombineerd met een trui/hemd.

Nu voor Cuba heb ik geen zin om een serieuze hardshell mee te gaan nemen omdat het zoals aangehaald daar altijd wel warm blijft. Wat regen met sneldrogende kledij is dan geen probleem. Nu kan het in de ochtend en de avond daar wel eens waaien en als je dan wat regen combineerd met 15°C koel je al snel wat af puur door de wind die je natte kleding afkoelt. Daarom dacht ik om ipv een kawé of een andere slecht ademende regenshell een windstopper mee te nemen. De DWR zou genoeg moeten zijn om je droger te houden dan een trui en ze drogen snel terug op. Doordat ze de wind dan blokken zou je niet te hard mogen afkoelen. Dit gecombineerd met laag pakgewicht en klein pakvolume leek het me wel een handig alternatief voor een jas mee te nemen (die dan nooit gebruikt gaat worden).

Deze windstopper kan dan in de toekomst ook gebruikt worden voor te dragen als het te koud is op de fiets nog voor een trui alleen of shirt en dat het blokken van de wind voor een aangename temperatuur zorgt. Handig omdat vaak eenmaal aangekomen ergens ik het irritant vind om mijn jas ergens te leggen (wegens nogal dure jassen) en ermee rond wandelen heel de tijd ook niet aangenaam is.

Het ademend vermogen van de Cirrus kan voor die activiteiten misschien te laag zijn. Al ben ik ook wel van het idee dat je het altijd kan uitdoen.

De Norrona Bitihorn is dan wel aantrekkelijk vermits Woubeir aangeeft dat deze een Cfm zou hebben van 15 zogezegd.

Dzjow: u geeft aan dat het pakvolume groter is bij de Alpine., het dubbele zegt u. Als ik dan denk aan het volume van een Nalgene drinkfles, is dit wat correct dan?

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Waarom pak je voor Cuba dan niet gewoon een poncho mee? Zolang je niet boven de boomgrens zit zou dat goed moeten werken. Voor mij werkt dat perfect op Bali, ook op de scooter. Poncho’s wegen +- 200 gram, en als je echt licht wil gaan en weinig regen/wind verwacht kan je zelfs gewoon een noodponcho van 50 gram meenemen. (mijn  keuze in de ardennen bij +15 en weinig regen)

DaemonAngel
    Deelnemer

Bij deze voor de geïnteresseerden een antwoord gekregen van Norrona over de bitihorn Aero 60:

This jacket has no DWR coating. So its just a wind jacket, not a water repellent jacket.

Sven; ik vind poncho’s niet zo aangenaam dragen. Vooral bij veel wind. Maar ik vermoed dat dit nu geen probleem gaat zijn daar, maar toch.

Woubeir
    Deelnemer

Die DWR kan je zelf toevoegen dus dit zou me niet tegenhouden.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

De technische uitleg gaat me weer mijn petje te boven. 🙂

Ik heb de Rab Cirrus waar ik erg tevreden over ben. Het is een stuk flexibeler en lichter dan mijn vroegere softshell. En de kap heeft me al veel deugd gedaan.  Ik kan beamen dat de stof wel wat kwetsbaarder is, heb hem al moeten repareren omdat ik per ongeluk tegen mijn stijgijzer zat, en de waterafstotende laag is inderdaad snel weg, maar hij houdt de wind tegen, wat zijn voornaamste functie is. Voor de regen heb je hoedanook een volwaardige regenjas nodig, die tegenwoordig ook licht en compact zijn, en veel praktischer dan een poncho dus.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Misschien is een shirt met een lagere CFM ook voor sommigen echt te doen en voor anderen is een CFM van 5 (veel) te laag

Ok Woubeir, volledig mee eens. Uit je eerdere korte reactie kwam deze visie echter helemaal niet naar boven, vandaar.

Dzjow: u geeft aan dat het pakvolume groter is bij de Alpine., het dubbele zegt u. Als ik dan denk aan het volume van een Nalgene drinkfles, is dit wat correct dan?

Voor wat het waard is, ik heb even snel beiden licht gecompreseerd in een maatbeker en het pakvolume gemeten:
    Alpine: 11dl
    Cirrus: 5dl

Woubeir
    Deelnemer

Dan was ik dus niet duidelijk dus bij deze.

DaemonAngel
    Deelnemer

Bij deze alvast bedankt voor alle reacties op mijn topic.

En speciale dank naar Dzjow en Woubeir voor hun professionele en gedetailleerde inbreng!

Ik heb gekozen voor de Norrona bitihorn Aero60.

Eenmaal dat ik de jas heb zal ik er ook wat meer info over geven in deze topic maar alvast even mijn onderbouwing voor mijn keuze.

Van de mogelijke opties viel de Quecha redelijk snel af door de te smalle mouwen (ik heb gespierde onderarmen) en deze zijn heel moeilijk aan/uit te doen en onmogelijk om op te stropen. Plus de minder ideale vorm van de kap. Hier bovenop misschien een beetje een bias die ervoor zorgt dat ik niet zo een super fan ben van Quecha voor mijn technische spullen die wel wat gebruik gaan zien (perfect voor de once-a-year-gear) .

De Patagonia Houdini wordt veel aangehaald maar schijnt tegenwoordig niet meer zo ideaal te zijn wegens een verandering van materiaal (ademend vermogen veel minder). Deze jas is bij ons ook zo goed als onvindbaar dus dit maakt het ook weer gemakkelijker.

Een andere optie zou de Arcteryx Squamish kunnen zijn maar deze viel onmiddelijk af wegens de veel te hoge prijs.

Uiteindelijk heb ik dus zitten twijfelen tussen de Norrona Bitihorn Aero60, de Rab Cirrus en de Rab Alpine.

Even kort hun voordelen zoals ik de informatie verwerkt heb van het internet ( ! geen gebruikservaring !)

Rab Cirrus:

Positief:

+ Veel lovende woorden erover en populaire jas

+ Licht gewicht (130 g volgens specs)

+ DWR coating die toch ervoor zorgt dat je nog even door wat lichte regen kan gaan

+ Sneldrogend

+ Blokt wind perfect

+ Zeer compact te verpakken (5dl volgens Dzjow)

Negatief

– Ademend vermogen enorm laag (~2 cfm)

– Fragiel

– Pasvorm ?

De mouwen zijn met een soort elastiek aanpassend gemaakt. Maar zoals eerder aangehaald zijn mijn onderarmen redelijk fors en gaat het opstropen van de mouwen dus niet zo geweldig gaan. Eenmaal opgestroopt gaat ook de elasticiteit snel verdwijnen.

Dit was voor mij een belangrijke factor samen met het slecht ademend vermogen om de jas niet te nemen.

Rab Alpine

Positief:

+ DWR coating die zeer effectief is en blijft

+ Beter ademend vermogen (Van 15-20 cfm tot 100 cfm lees ik waarden).

Negatief:

– Groter pakvolume (Dzjow geeft 11 dl aan)

– Hoger gewicht (206 g)

– Hogere prijs

– Minder goed windstoppend vermogen

– Hogere prijs

– Pasvorm (zelfde comments als hierboven)

Deze jas sprak me origineel enorm aan door zijn beter ademend vermogen en betere DWR. Maar ook minder aan door het grote pakvolume en hoge gewicht (en hogere prijs). Als windstopper in deze klasse leek de Rab Zephyr of Rab Boreas me interessanter. Uiteindelijk niet gekozen omdat ik eerder voor de Rab Zephyr zou gaan indien ik gelijkaardige prestaties zou willen. En deze is goedkoper en steviger (wel minder waterdicht).

Norrona Bitihorn Aero60

Positief:

+ Laag gewicht, wel zwaarder dan de Rab Cirrus (180 g)

+ Goed ademend vermogen (15 Cfm indien wat ik las klopt)

+ Klein pakvolume

+ Aanspan koord aan de kap en onderaan de jas

+ De mouwen kan je breedte aanpassen met een velcro sluiting. Lijkt me handiger voor de mouwen op te stropen.

+ Meer vertrouwen dat de algemene pasvorm van de norrona me beter zou zitten dan de Rab (waar smalle borst vaak naar boven komt).

+ Prijs gelijkaardig aan de Rab Cirrus

Negatief

– Geen DWR, maar zoals aangehaald kan ik dit zelf aanbrengen

– Iets zwaarder met 50 g meer

Doorslag voor deze jas was bij mij de mogelijkheid om de kap aan te spannen en de mouwen aan te passen op een andere manier dan met de elastieken. Ik heb een down jas van Haglöfs die van Pertex Quantum buitenstof is en die heeft ook dergelijke mouwen. Deze zijn voor mij onmogelijk om op te stropen. Ook de betere cfm waarde was een belangrijke factor die opwoog tegen de afwezigheid van een DWR (die toch snel slijt en ik zelf kan aanbrengen).

Bij deze dus mijn redenering :-).

Eenmaal de jas in bezit en getest zal ik zeker laten weten of het overeenkomt met mijn verwachtingen. Hopelijk al nuttig voor andere mensen die de thread volgen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Waar ga je die Norrona kopen? Heb je die dan kunnen passen? Anders blijft het wel wat gissen naar de pasvorm, hé.

DaemonAngel
    Deelnemer

Die heb ik hier gekocht: http://www.roughgear.co.uk/p-854-norrona-bitihorn-aero60-jacket.aspx

Maar blijkbaar was het de laatste, want de voorraad staat nu op 0 precies :p.

Pasvorm blijft inderdaad altijd gissen, ik heb de jas niet kunnen passen. Maar de meeste merken houden een algemene pasvorm aan doorheen hun verschillende producten. Ik kende de Norrona pasvorm van regenjassen al. Van Rab heb ik over de pasvorm voornamelijk gelezen en afgaande op de bouw van die hun mensen (beschrijving en foto’s).  Vermits de Zephyr ook aangekocht is (via facewest.co.uk) zal ik iets meer over de pasvorm zeggen eenmaal gepast. Maar omdat die wat meer stretch heeft had ik minder schrik voor het te hard spannen rond de borst en schouders.

Off topic: The North Face zit voor mij niet zo goed, te boxy (eerder voor algeheel zwaarder gebouwde mensen en minder voor een V shape). Jack wolfskin, Bergans,  Haglöfs en Millet zitten het beste. Waarvan Millet het meest aanpassende/getailleerd is en ook strakste rond de schouders. Bergans zit in het algemeen het beste bij mij. Voelt als gegoten aan en tijdens bewegen ook nooit restrictie of tegenwerking van het materiaal. 

66° North houdt geen rekening met gespierde armen of borst. In IJsland rondlopende en de locals te zien is dit inderdaad ook niet echt nodig :p. Dus die fit is aan de krappe kant. 

DaemonAngel
    Deelnemer

Update op de pasvorm sinds de jas aangekomen is.

De jas zit zeer goed en zit ruim genoeg om er nog iets onder aan te doen maar geeft toch niet het gevoel van een zak aan te hebben. De fit die ik van Bergans gewoon ben lijkt hier sterk op.

De kap is heel goed aantrekbaar dus zelf zie ik er geen probleem in. Ook een aangename versteviging vanvoor om de kap in vorm te houden. Het lijkt me dat deze kap goed de wind van je hoofd houdt en ook mogelijke regen.

Hier zie je de fit mooi, hij komt goed overeen met op het filmpje: https://www.norrona.com/en-GB/Products/0752-09/1225/bitihorn-aero60-jacket-m/

De aanpasbare mouwen ben ik enorm tevreden mee. Zelfs met mijn iets bredere armen krijg ik de mouwen gemakkelijk omhoog tot aan/over mijn biceps als ik ze helemaal losdoe. En je kan ze goed aanspannen rond je polsen.

De down jacket van Haglofs die ik heb heeft als buitenmateriaal Pertex Quantum. De stof van de Aero60 voelt veel zachter en minder plastiekerig aan de de pertex stof. Met de ‘adem door de stof’ test lijkt de Aero60 ook veel beter te ademenen dan de pertex quantum stof van de down jacket. (niet 100% vergelijkbaar natuurlijk, maar komt overeen met wat erover geschreven wordt van data).

Gewogen zelf komt de jas op 184 g .

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.