HOME FORUM Wandelgebieden wij zijn twee meisjes en zouden graag op trektocht gaan! help ons :)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Ik en een vriendin (17 en 18jaar) willen doodgraag op trektocht gaan ( we komen uit Belgie) . We zijn al een tijdje dingen aan het opzoeken en aan het plannen, maar we zouden toch graag informatie krijgen van jullie, want je hebt nooit informatie genoeg! Zoals wat we nodig hebben, wat het beste is voor ‘beginners’, wat we best niet kunnen doen,..

Alvast bedankt 🙂

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Hangt ervan af wat je wil doen. Dus eerste trektocht.
    Zomer? Winter? Koud? Warm?
    Hoe ver reikt de verplaatsing? Gebonden aan trein? Of al een rijbewijs en auto? Vliegtuigadepten? Binnen of buiten Europa?
    Low budget? Of is geld geen probleem? Bijvoorbeeld nieuwe uitrusting kan direct duur en licht zijn. Of een vliegtuigticket van 1000 euro is geen probleem.
    Of toch liever, leen een rugzak 😉
    Wil je de bergen in? Wil je met de hond op stap? Wil je wildkamperen? Of toch liever eerst de camping op? Of is dat restaurant naaste de camping toch beter dan het gasvuurtje?
    Scouts / Chiro ervaring? Kan je kaartlezen? Kan je het weer lezen? Kan je met een kompas overweg? Kan je met je GPS overweg? Of is een GPS een dure uitgestelde investering?

Emily
    Deelnemer

We zouden in juli of augustus willen gaan. Het weer maakt ons niet zoveel uit, zolang we niet dood vriezen uiteraard! We moeten ons verplaatsen met het openbaar vervoer en dus is het het beste om binnen Europa te blijven lijkt me 🙂 We proberen met zo weinig mogelijk geld te gaan ( we hebben al wel redelijk wat uitrusting dus dat is onze grootste zorg niet). Ik kan zelf goed kaart en kompas lezen en we zouden graag wildkamperen in de natuur (dus met de rugzak)! :p

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Dan zou ik zo spontaan denken aan Frankrijk.
    Reden 1 is dat je goedkope hogesnelheidstreintickets kan vast krijgen 3 maand op voorhand. Waarschijnlijk heb je wel een visa/master card nodig om de online aankoop te doen. Aan de ervaringsdeskundigen hier op het forum om me aan te vullen/verbeteren.
    Of je doet taxistop. Genoeg Vlamingen die dan die kant uittrekken met nog plaats in de wagen.
    Check eens welke bank aan studenten gratis visa kaarten uitgeeft. In mijn tijd was dat de KBC. (Ik ga ervan uit dat je nog student bent.)
    Reden 2 is dat wildkamperen toegelaten is in Frankrijk. 1 Uur wandelen van de verharde weg af. De verschillende natuurparken hebben ieder een eigen regeling. Soms mag het niet, soms mag het bij de berghut, soms mag het vanaf 2000m hoogte. De regeling vind je wel met wat zoeken. Of het staat hier ergens op de site.
    Andere optie is Schotland of Scandinavië. Het allemansrecht geld daar; wildkamperen toegelaten. Maar Scandinavië is duur om er te geraken. Schotland zit je lang op de boot wat ook redelijk geld kost. Of je doet Ryanair. Ook goed op voorhand boeken voor lage prijzen.

Emily
    Deelnemer

Ik ga eens  bij de bank navragen en nog wat extra info zoeken over deze gebieden! Al bedankt voor je hulp, zijn we al heel veel mee!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Emily, ben je al gaan stappen in bergterrein? Je voorgaande wandelervaring maakt wel één en ander uit waar je best mee begint als je meerdaagse tochten wilt ondernemen. Zelf heb ik als beginner veel gehad aan GR-routes. Dit zijn bewegwijzerde langeafstandsroutes die er in zo goed als heel West-Europa bestaan. In sommige landen aangeduid met witrode markering, andere landen hebben hun eigen soort bewegwijzering.

De GR5 vind ik bijvoorbeeld een interessante route omdat het langzaamaan opbouwt. De route start in Nederland maar je kan bijvoorbeeld in België starten, daarna door Luxemburg naar de Vogezen en de Jura trekken, en daarna de bergen in. Dichtbij huis kan je al in diverse weekends stappen. Vogezen en Jura zijn vanaf begin april grotendeels sneeuwvrij. Tot slot doorkruis je de Franse Alpen, doenbaar vanaf pakweg juli tot september (zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt, ga je beter wat later op stap). Je vindt heel wat info en reisverslagen van de GR5 online vb. http://www.gr5.info/.

Ik denk dat je op deze site ook al wat achtergrondinfo gaat vinden. Kijk eens naar de landenpagina’s onder Europa en de diverse artikels onder ‘Techniek’.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

+1 voor de GR5. Hoelang willen jullie ongeveer gaan?

De GR5 in de Vogezen – als je nog geen ervaring zou hebben althans – is misschien wel de perfecte kennismaking met trekken in de bergen.

Je wandelt meestal op & langs de hoofdkam, passeert de hoogste toppen en je krijgt mooie vergezichten voorgeschoteld.

Daarnaast zit je nooit ver van de bewoonde wereld en zijn er voldoende campings & chambre d’hôtes te vinden.

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74
    josephine
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

hallo

Ik kom ook uit België en ben 18 jaar en zou ook heel graag doen wat jullie gaan doen, alleen weet ik al naar waar ik zou willen gaan. Ik zou graag een trektocht doen in Schotland (West Highland Way) en zoek daarvoor reisgenoten. Zelf hou ik ook van natuur, avontuur en trektochten. Voor de rest is de vraag een beetje hetzelfde (i.v.m. geld,…) Intresse? laat gerust iets weten.

groetjes
    Josephine

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.