HOME FORUM Wandelgebieden Wiener Höhenweg?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Dag iedereen

Samen met de vriend waarmee ik vorig jaar de Stubaier Höhenweg bewandelde, wil ik deze zomer terug op stap. Sinds een aantal weken heb ik mijn oog laten vallen op de Wiener Höhenweg. Ik ging al eerder naar de Hohe Tauern (Virgental) en ik vind het daar prachtig stappen.

Volgens de beschrijvingen is de Wiener Höhenweg wel niet van de minste, vooral de sleutelpassage over de Hornscharte (of de andere route over de Klammerscharte) blijken zeer technisch te zijn en gaan over een stukje gletsjer. Op verschillende sites wordt aangeraden of zelfs verplicht om stijgijzers, pikkel en touw mee te nemen, terwijl andere verslagen daar niet over spreken.

Nu, heeft er iemand ervaring met deze route? Is deze passage echt zo technisch als staat aangeduid, waardoor dat materiaal onontbeerlijk is?
    Ik weet dat mijn vraag nogal specifiek is maar soms twijfel ik of ik genoeg ervaring en materiaal heb om deze tocht te kunnen doen. Anders wordt het nog even wachten..

Alvast bedankt.
    Groetjes! Bob

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Tja, dat ligt eraan. Als de gletsjer ‘aper’ is kan je erover zonder gerief. Anders niet. Stijgijzers, 1 a 2 kompanen, ingebonden aan een touw. En iedereen onderlegd in voldoende ‘hoe red ik mij of mijn team uit een gletsjerspleet’-technieken.
    Aper betekend dat je alle spleten ziet liggen. De sneeuw erop dus gesmolten is. Hoe later op het jaar, hoe meer kans op aper. Je moet dan wel nog weten waar je de gletsjer over moet. Maar dat kan je navragen aan de huttenwacht in de berghut.

Hier bijvoorbeeld is de gletsjer niet aper:
    DSC04128
    Je ziet grote spleten. Maar diegene die je niet ziet zijn het probleem. Aan de rand van de spleet zie je dat er nog ongeveer een meter sneeuw op ligt.

Dit is er eentje die aper is:
    132_3290
    Hier loop je over ijs.

Bob
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Ja, inderdaad.

Ik denk wel dat het eerder een zeer uitgebreid sneeuwveld is dan een gletsjer vol spleten. Maar dat is inderdaad iets waar ik rekening mee moet houden.

Ik had de twee verslagen van de Wiener Höhenweg die hier op de site staan al gelezen en het zal waarschijnlijk echt van de weers- en sneeuwomstandigheden afhangen. Misschien stel ik deze tocht toch nog even uit tot ik er echt meer ervaring mee heb (met pikkel en stijgijzers en het traverseren van gletsjers).

roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

Periode: 02/08/08 t/m 08/08/08

Na een laatste inspanning kom je op de pas net boven het sneeuwveld langs de kant van de Nossberger Hütte uit. De pas zelf was sneeuwvrij. Langs de kant van de Elberfelder Hütte waren er geen wolken en kon je zowel de hut als het begin van het pad van morgen zien liggen. Je kijkt uit op een kom vol steenslag.

Als de weersomstandigheden het toelaten, rust je hier beter wat uit, want het eerste deel van de afdaling langs de kabels vraagt zowel concentratie als spierkracht.

Onmiddellijk onder de Hornscharte vind je het begin van de eerste kabel tegen de rechter wand (van boven af gezien). Als je Klettersteighandschoenen bezit, doe deze dan aan. Je gaat met het grootste deel van je gewicht aan de kabel hangen in zeer steil terrein, terwijl je met je voeten wat steun zoekt tussen het puin. Aan het einde van de eerste kabel vind je bijna ogenblikkelijk de tweede. Het gaat verder volgens het zelfde recept naar beneden. Op een bepaald ogenblik is er een haak uit de wand geschoten en dien je je in rappel over te laten hangen om zo een steun in de rotswand te vinden en vervolgens de afstap te maken naar de steenslaghelling en verder af te dalen. Na de tweede kabel vind je de derde met nog meer van hetzelfde. Aan het einde van de derde kabel kan je weer je stokken van je rugzak halen voor het vervolg van de afdaling via een pad door de puinhelling. Het pad maakt een ruime bocht in de kom, in de richting van een klein pasje, waar je een klein beetje moet steigen om vervolgens definitief af te dalen richting Elberfelder Hütte.

RoVer

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.