HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Wie wil mij eens helpen met een introductie GPS

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Dag iedereen,

Is er iemand uit het Gentse of het Meetjesland die mij eens wil initiëren in de wondere wereld van de GPS. Op dit ogenblik gebruik ik de app OsmAnd op mijn telefoon maar ik overweeg de aankoop van een echt GPS-toestel (bv. Garmin ETrex 35 Touch). Maar daar heb ik geen enkele ervaring mee? Moet je bv. extra kaarten van Garmin kopen of bestaan er ook Open Source Maps? Hoe gedetailleerd zijn is die vooraf geïnstalleerde Topo Active Europe Map? 1:25.000 of 1:50.000? Hoe stippel je routes op je computer of tablet uit en zet je die over naar je GPS? …. Je kan van alles lezen op fora maar ik denk met een initiatie van pakweg 1 à 2 uur ik heel wat wijzer zal zijn en nadien veel doordachter mijn aankoop zal kunnen doen.

Alvast bedankt voor de service.

Groetjes,

Werner

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Als je toevallig ooit eens rond Oostende bent, wil ik dat met plezier doen, maar:

1. Koop geen kaarten van Garmin. Die hebben enkele voordelen (ingetekende GR’s, data van topografische instituten) maar die wegen niet op tegen de nadelen (kostprijs & datering). Een goede gratis kaart zijn deze van Freizeitkarte.

2) De vooraf geïnstalleerde kaart zijn OSM-kaarten, lichtelijk aangepast door Garmin. Die kaart is ruimschoots voldoende. Neem gerust nog een papieren kaart mee van 1:100 000 als overzichtskaart & back-up.

3) De schaal bij digitale kaarten kies je zelf afhankelijk van je zoomniveau.

4) Je stippelt (nog) geen routes uit op een tablet of smartphone. Dit doe je met een computer met een gratis programma, Garmin Basecamp.
    Hier heb je een online tutorial.

Maaaaaar… hoewel ik vroeger nooit op pad ging zonder mijn Oregon 600, laat ik die tegenwoordig thuis. De Garmin gaat enkel mee in winterse omstandigheden of wanneer er serieus off-trail zou worden gestapt.
    En dan nog… De gps doet niets wat mijn iPhone niet kan.

Wel gebruik ik Basecamp als primaire tool voor mijn routeplanning. Zeer erg handig.

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

Nog enkele sites voor goede kaarten:

http://garmin.opentopomap.org/

als je met de MTB onderweg gaat

https://openmtbmap.org/

Als je met de gewone fiets onderweg gaat (incl knooppunten)

https://www.velomap.org/

Tip: geeft de kaarten een zinnige naam (vb topo_belgium.img) voor je ze naar de SD kaart copieert en zet je kaarten steeds op de microSD kaart onder de “garmin” folder (haal de kaart uit je unit en steek deze hiervoor in je PC. Zo overschrijf je nooit per ongeluk de kaart op de GPS unit.

Zoals Arne al schreef: Basecamp dowloaden en installeren (daarvoor hoef je zelfs geen garmin GPS te hebben) en je kan al beginnen met tracks (kruimelspoor zonder richting aanwijzingen) of routes (met richting aanwijzing als je kaart “routeerbaar” is) te plannen. Je kan ook duizenden tracks downloaden van het net en daar beginnen mee spelen.

Routes/tracks op je GPS unit zetten is simpel: export naar de SD kaart van je GPS die via USB aan je pc hangt. De SD kaart is daar beschikbaar als een externe drive.

Vervolgens de track of route activeren (zichtbaar maken) en volgen maar.

De handleiding eens goed lezen en alles wijst zichzelf uit.

Gent is helaas niet in de buurt (ik ben uit het hageland), anders graag.

Je kan ook naar tweedehands toestellen kijken. Functioneel is er de laatse 6 jaar niet zo heel veel veranderd. Echt oudere toestellen (> 10 jaar) kan je beter mijden, die zijn dikwijls minder gebruiksvriendelijk wat betreft track/routes. Kies wel eentje waar je een SD kaart kan in steken.

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Heb ik nog een review gedaan over de Garmin GPS.

Misschien ook handig…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.