HOME FORUM Wandelgebieden West Highland Way

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hallo,

In september doen ik en enkele vrienden de West Highland Way. We gaan de tocht op 10 dagen doen en overnachten telkens in een tent (die we ook heel de tocht meedragen). We hebben alle drie nog niet zoveel ervaring met hiking. Vandaar enkele vragen voor zij die deze tocht al deden.

• Hoeveel km is haalbaar om te wandelen per dag in Schotland?
    • Moeten we een kaart meenemen of is alles duidelijk aangegeven?
    • Waar vinden we goede informatie over deze tocht?
    • Eventueel nog interessante weetjes voor we vertrekken?;)

Alvast bedankt!

Groetjes,

Annelies

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Annelies,

Welkom op het forum!

Ikzelf heb geen ervaring met de WHW maar ongetwijfeld krijg je nog reacties van mensen die de tocht al ondernomen hebben.

Heb je de reisverslagen over de WHW op onze site al gelezen?

De WHW is normaal gezien goed aangegeven, toch raad ik altijd aan om een kaart mee te nemen om je positie te bepalen in geval van nood, te weten hoe ver je gevorderd bent op je etappe, een alternatieve route te kiezen indien nodig… Enkel zo leer je omgaan met een kaart. Zonder kom ik gewoon niet buiten.

Yanick
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 23

Hey Annelies,

Ik sluit me aan bij Debbie: de WHW is goed aangegeven maar een kaart is handig. Persoonlijk vond ik deze overzichtskaart het handigst (http://www.rucsacs.com/books/west-highland-way/) omdat je er niet alleen de route, het aantal km maar ook de voorzieningen op kan vinden. Er is natuurlijk ook de website van de National Trail (http://www.west-highland-way.co.uk/theroute.asp) waar je heel wat praktische info kan vinden.

Ivm de afstanden zal het afhangen van het weer: bv. de eerste dagen zijn het veldwegen en verharde paden. Dat is bij minder goed weer nog steeds goed doenbaar. Vanaf Loch Lomond zit je met regelmatig wat steenblokken waardoor je iets minder snel vordert, zeker in geval van slecht weer. Je kan met 10 dagen vlot toekomen normaliter. Afhankelijk van je eerste dagen wandelen kan je eventueel herplannen onderweg.

En enkele tips om onderweg zeker even halt te houden/te kamperen: Bridge of Orchy en Kingshouse hotel zijn aanraders. De hikers pub in Kingshouse hotel is echt een aanrader om interessante gesprekken te hebben met andere hikers. Je kan er bovendien zeer mooi bivakkeren aan het riviertje net over het brugje.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Tien dagen lijkt me ruim voldoende voor de WHW, wij deden het op zeven dagen en mijn zus had ook niet zoveel ervaring. Is ook een perfecte tocht als je nog niet veel ervaring hebt denk ik.
    Vergeet geen regenkledij 😉

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Op de site van Yanick kan je al heel veel info vinden.

Tocht is een ideale starterstocht om je makkelijk kan bevoorraden, je kan zelfs ettapes doen met bagagevervoer.

Regenkledij zeker niet vergeten want kan vochtig zijn :-).

En als je in een periode gaat van de midges (Schrik van Schotse Hooglanden) : je hier zeker op voorzien. Volgende link kan je er al meer info over vinden:

http://www.buitensport-schotland.nl/natuur/midges.php

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Klik om toegang te krijgen tot west-highland-way-_-verslagen-_-hiking-info.pdf

IMG_2759

Een tijdje terug ook de whw gedaan. Het is een pittige tocht maar doenbaar voor beginners. Hierboven verslag en foto’s.

https://www.bol.com/nl/p/west-highland-way/9200000050423149/

https://www.bol.com/nl/p/west-highland-way-xt40/1001004005955461/?country=BE

Bovenstaand boekje gebruikt. Hierin staan alle overnachtingsplaatsen en bevoorraadpunten. Is best wel handig. Ook bovenstaande kaart.

We hadden een gps mee. Je moet er rekening mee houden dat in Schotland je in een white-out kan geraken. Gewoon mist. Maar je ziet geen meter meer voor je hand. Dan is het handig om een kaart en kompas / gps te hebben om niet te verdwalen. De whw staat goed aangeduid. Maar in zeer slechte omstandigheden kan het een probleem zijn om zonder navigatie op stap te zijn. Je moet wel kunnen werken met kaart – kompas / gps.

Qua wandel afstand mag je de whw vergelijken met stevige Ardennen. Een 15km a 20km per dag is te doen mits ’training’. Dus niet als je de eerste keer je rugzak opheist en met splik splinter nieuwe schoenen uit het vliegtuig stapt. Maar iedere sportieveling met wat dag ervaring in de Ardennen is goed genoeg.

AnneliesVL
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Dag iedereen,

Bedankt voor alle tips! We zijn de reis volop aan het plannen nu, dus alle informatie komt goed van pas;)

Groetjes,

Annelies

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.