HOME FORUM Wandelgebieden West Highland Way – Beginner hulp nodig

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hey iedereen,

Ik ben Frederick en samen met mijn vriendin Elien ga ik de West Highland Way in Schotland afstappen. Wij hebben hier enkele vragen over maar zal starten met wat informatie.

– Wij zijn beide 24 jaar

– Wij hebben GEEN ervaring

– Gepland van 12/07 tot 22/07

– Overnachten in de tent op een camping of een voorziene kampeerplaats (niet wildkamperen)

– Stappen van slaapplaats naar slaapplaats (zelf zakken dragen)

Wij hebben al veel informatie opgezocht en al veel gelezen over rondtrekken met de rugzak, wij hebben echter toch nog enkele vragen:

– Moeten wij onze slaapplaatsen goed uitstippelen en reserveren?

– Is er de mogelijkheid om ergens een gsm/fototoestel op te laden?

– Kan je eenvoudig een stuk met de bus afleggen als we een rustdag moeten nemen?

– Zijn er bepaalde tenten, matjes en slaapzakken aan te raden, waar moeten we op letten?

Groetjes Frederick en Elien

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Pittige tocht voor een stel zonder ervaring, ik weet niet hoe jullie fysiek zijn, maar realiseer je dat Schotland niet altijd even vergefelijk is, bijvoorbeeld met het weer. 10 dagen, is dit inclusief reizen? dan hou je 8 loopdagen over voor 155km, dat is bijna 20 per dag, met een rugzak + eten + weinig ervaring. Laat ik het zo zeggen: pittige combo 🙂 Er is ook een rugzak service. Deze brengt je rugzak van A naar B.

– Ja uitstippelen moet je doen, soms is er een stuk ‘niks’, reserveren is ook een must, zeker in het hoog seizoen. Misschien niet voor alle locaties, maar als je niet wild wil kamperen zou ik het risico niet nemen.

– Bij verschillende accommodaties (er staan een aantal dorpjes/hotels/hutten langs en om de route) kan dit, kan je altijd navragen als je toch gaat reserveren. Een powerbank mee voorkomt teleurstellingen

– Nee dit kan niet altijd eenvoudig

– Tsja dat ligt er aan wanneer je hem gaat lopen? Goede 3 seizoenen slaapzak is aan te raden, ook in de zomer. Evenals een tent met binnentent (midgies!). Een beetje fatsoenlijk tent is aan te raden omdat je ook wel is 3 dagen regen kan hebben, en dan wil je niet dat deze gaat lekken. Maar goed je laatste vraag kan je vast wel genoeg info over vinden hier op het forum.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Alles jullie vrij zijn zou ik me inschrijven voor het lenteontmoetingsweekend in april omdat je dan twee dagen ervaringen uit kan wisselen.

Je zicht gaat krijgen op mogelijk materiaal dat mensen mee nemen onderweg, misschien zelfs uit kan proberen. Verder verwijs ik naar de tips en tricks (zie bovenbalk) en de zoekfunctie.

Als je de kaart van de WHW bekijkt zie je dat hij toch relatief kort bij een grote verbindingsweg naar het noorden ligt. Zelfs via google maps kan je een zicht krijgen op mogelijke verbindingen met het openbaar vervoer als je twee plaatsen opgeeft. Verder is er natuurlijk http://www.traveline.info/

De WHW is zo goed beschreven via allerhande bronnen (om er één te noemen) dat met enige voorbereiding je niet voor verrassingen hoeft komen te staan. Het nadeel van populaire routes is dat iedereen op dezelfde plaats wil landen.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Ik heb zelf de route niet gelopen, alleen de laatste etappe. Maar door een rustdag in Kinlochleven heb ik veel wandelaars ontmoet, waaronder ook beginners. Er was een groepje jongeren (met z’n vieren) die onvoorbereid op stap zijn gegaan. De afstanden lopen en met de zware rugzakken viel ze erg tegen, daarom hebben ze besloten de rugzakken te laten vervoeren. Hierna hebben ze volop genoten en hoewel ze geen ervaring hadden geen enkel probleem gehad met de moeilijkheid van de route of het navigeren. Ze waren erg enthousiast. Ik heb nog meer beginners gesproken en de meeste hadden dezelfde ervaring.

Het weer zal de tocht voor een goot deel bepalen. Een week in de regen lopen is mentaal veel zwaarder dan lopen bij mooi weer, dus daar moet je geluk mee hebben. Ook de midgets (kleine mugjes) kunnen je soms tot waanzin drijven, dus zorg voor een tent die mug vrij is.

Over de bus: Ik ben tweemaal met de bus naar Fort William geweest over de weg die Ivo benoemd. Hij reed, en stopte in de meeste plaatsjes van de WHW. Ik denk dat een etappe overslaan dus mogelijk is. Ook stopte de bus een aantal keer om gestrande wandelaars langs de weg op te pikken en ze in het volgende dorp af te zetten (ook op plaatsen waar geen halte was, kwestie van zwaaien).

Ik denk dat het vooral belangrijk is om wat te trainen met rugzak en te werken aan je conditie, dan moet het zeker lukken! (en de rugzakken zo licht mogelijk houden).

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Persoonlijk is dat een ideale beginners route (was trouwens ook mijn eerste trektocht in mijn iets jongere jaren).

Er is online heel veel info te vinden over de WHW en er zijn veel opties (vervoer bagage, slaapplaasten, bussen etc)

Dus qua route zitten jullie alvast goed.

Maar er zijn nog wel meer dingen nodig om dit tot een goed einde te brengen:

– fysieke conditie (wandelen jullie wel vaker? enig idee wat het effect is van een zware rugzak? al langere dagtochten gedaan?)

– materiaal: slechte schoenen, rugzak en tent kunnen een tocht hoe simpel ook volledig om zeep helpen. Dus hier zeker ook het nodige opzoekwerk rond doen

Ik zou ook het lenteweekend van HA aanraden en al zeker 1 testweekend in de Ardennen plannen (HA doet wel vaker een weekendje weg)

Op dit weekend kan je dan zelf ervaren wat het is om dit te doen, wat er goed of niet goed loopt en waar er nog aan gewerkt moet worden.

Frederick
    Deelnemer

Alvast bedankt voor de vele antwoorden !

Wij komen om 12/07 in de vroege ochtend aan en rekenen er op diezelfde dag nog een stuk te stappen, dan hebben we 10 dagen om de 155 km af te leggen 🙂 .

De rugzakservice hadden we ook al ontdekt, deze zouden we gebruiken als het echt zou tegenslaan.

Over onze fysieke conditie, laat ons zeggen dat we 2 gezonde mensen die dit weekend gaan oefenen 😀 .

Wij gaan al het nodige materiaal, zoals rugzakken, schoenen, matje, slaapzak, enz… nieuw kopen, en gaan zorgen voor degelijk materiaal.

De grootste moeilijkheid op deze moment is de slaapplaatsen uitstippelen. Hoe begin ik hier het beste aan? Als ik bijvoorbeeld “Campings Drymen” Google vind ik niet zoveel.

Nogmaals bedankt voor de vele antwoorden ,

Groetjes Frederick & Elien

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Frederick,

ik weet niet wat je verwachtingen zijn dat google jou moet afleveren.

Er is een camping in Drymen, meer moet dat toch niet zijn?

http://www.scottishcamping.com/link.php?n=523

Lees verslagen van anderen dat helpt ook om een etappe indeling te maken.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Als je nog schoenen moet kopen: nu doen. En loop ze in. Niet met nieuwe schoenen de tocht aanvatten. Dat is miserie vragen.
    De whw is te doen als je een goede fysieke conditie hebt. Anders wordt het knap lastig. Dus 20km ++ met bepakking in heuvelland moet te doen zijn zonder overbelastingspijnen te krijgen.
    Wat je kan doen is iedere dag ergens gaan eten. Eten daar moet je voorstellen alla Mac Donnalds maar dan veel beter. ’t Is te zeggen dat je in iedere pub zowat kan eten. Scheelt een hele hoop gewicht in de rugzak. En je hebt minstens 1x warm gegeten per dag.
    IMG_2759

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

De gids van Cicerone vermeldt ook accommodatieplaatsen.

Makkelijk te verkrijgen, licht & handig.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Ik heb het met mijn zus gedaan en ze had ook geen ervaring. Ze heeft bij momenten serieus afgezien maar is een doorbijtertje

* Uitstippelen lijkt me niet echt nodig, je kan bijna niet verkeerd lopen en de weg is goed aangegeven. wij hadden wel een kaart mee.

* Wij hebben meestal in de tent geslapen (soms in het wild soms op een kamplaats), twee keer in een zogenaamde hobbithut. Die reserveer je best.

* GSM opladen geen probleem geweest bij ons.

* Openbaar vervoer is op de meeste plaatsen ook geen probleem mocht je een stuk willen inkorten (maar dat wil je toch niet 😉 )

Hoewel wij de tocht redelijk makkelijk hebben uitgelopen heb ik onderweg ook wat wandelende lijken tegen gekomen. Zo kwam ik een ier tegen die tegen een slakkegangetje achterwaarts de berg afging omdat dat minder pijn deed 🙂 Hangt allemaal beetje af van je fysieke paraatheid zeker, maar voor twee jonge mensen mag het geen probleem zijn denk ik.

Onze tocht op de WHW

Frederick
    Deelnemer

Wij gaan onze schoenen dit weekend kopen en gaan deze zo lang mogelijk inlopen.

Bedankt voor alle informatie ! Wij zullen nog wat verslagen lezen en hiermee onze etappe’s plannen 😀

Liz
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Hoi Frederik, dit was ook mijn eerste tocht die ik onervaren, met te veel bepakking, katoenen kleding, en voedsel in blik heb gelopen, maar ondanks deze ‘beginnersfouten’ heb ik een geweldige tocht gehad! Ik lees dat je vooral de slaapplaatsen  nog aan het uitstippelen bent: wij hebben destijds geen campings gereserveerd en dat was ook niet nodig. Ik heb de Lonely Planet van wandelen in Schotland en daarin staat ook de West Highland Way beschreven met alle praktische info zoals slaapplaatsen (ik kan de betreffende pagina’s evt scannen en toesturen mocht je dit willen) Succes met voorbereiden en alvast veel plezier!

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Hoi Newbies 🙂

Eerst alvast een antwoord op jullie vraag.

– Moeten wij onze slaapplaatsen goed uitstippelen en reserveren?
    -> Wildkamperen MAG in schotland, lees wel even de voorwaarden.
    -> Tevens zijn er “Bothys” die je GRATIS kan gebruiken om te overnachten.
    -> Uitstippelen, mja toch wel handig, zeker als beginner en dat je niet wilt wildkamperen.

– Is er de mogelijkheid om ergens een gsm/fototoestel op te laden?
    -> Ik neem altijd een zonnepaneeltje mee, werkt ook met slecht weer hoor 🙂

– Kan je eenvoudig een stuk met de bus afleggen als we een rustdag moeten nemen?
    -> Hier is de beste site om dat te plannen -> http://www.travelinescotland.com/ <-

– Zijn er bepaalde tenten, matjes en slaapzakken aan te raden, waar moeten we op letten?
    -> MIDGES ! Kleine venijnige beestjes die bijten! Vanaf Juni tot September. Beste remedie, en er is geen andere! SMIDGE, werkt altijd! MAAR gebruik tevens ook een hoofdnetje, eens zo fijn om die rotbeesten te weren van je gezicht. Deze heb je in de AS Adventure van Careplus.
    -> TENT : Zorg ervoor dat deze goed waterdicht is en tegen een(wind)stootje kan!
    SCHOTLAND = Regen en wind a volenté ! 😀
    Heb je een zware tent ( bv 4kg ) verdeel de tent in 2 rugzakken.
    -> Matjes : niet echt, let er wel op dat je ondergrond zo zacht mogelijk is, bv gras of mos, altijd veel comfortabeler. Hoe lichter en steviger je matje… hoe duurder ( Exped, Thermarest, ect ) Maar er zijn ook goedkopere alternatieven ( Decathlon , Robens ect ) maar wel uitkijken met je ondergrond, zorg er eerst goed voor dat er geen scherpe voorwerpen liggen onder je tentje. Bij de meeste matjes zit ook een reparatiepatch bij, mocht het nodig zijn. En vergeet die schuimen oprol matjes… Is enkel goed als ondergrond.
    -> SLAAPZAK : Snachts kan het best koud zijn, zeker als je wat open ligt. Een Comfort 10°C is dan wel de minimum. Ik ga meestal in Mei, dan is een C10°C voldoende, dus is Juli zeker geen probleem.

Voor de rest zou ik zeggen…. Veel plezier, eens je in Schotland bent geweest, ben jeje hart daar verloren, allez ik toch 🙂 Ik vertrek dit jaar voor de 6e keer.

Mochtje nog wat advies op maat nodig hebben, je mag me gerust een mailtje sturen.
    Kenny@bushcrafting.be of eventueel via FB messenger.

Succes.

Lea en Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

Schotland , staat ook nog op ons verlanglijstje . Maar je kan natuurlijk niet overal zijn , met midges hebben wij natuurlijk in Zweden ook veel ervaring . Wij gebruiken dan “JUNGLE OIL ” bijna overal verkrijg in Zweden . Myggspiraler , een spiraal die je moet aansteken en die dan zachtjes opsmeult is bijzonder effectief s’avonds . Natuurlijk is een kampvuur met wat rook ook een afdoend middel .

Frederick
    Deelnemer

Dag Allemaal 🙂

Beter laat dan nooit maar we wilden toch nog even laten weten dat de tocht ons zeer goed bevallen is.

Wij zijn ondertussen onze volgende tocht al aan het plannen 🙂

Als er iemand ook de West Highland Way zoekt te stappen en ook geen ervaring heeft, aarzel dan niet om het te vragen 😀 Wij kunnen ons nog goed alle newbie vragen inbeelden 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.