HOME FORUM Materiaal en techniek Welke waterdichte jas

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Hallo,

Mijn naam is Joury en ik ben sinds kort beginnen wandelen. Ik heb mij intussen Lowa Locarno GTX schoenen gekocht, Falke kousen, … maar ik ben nog op zoek naar een betaalbare (spat)waterdichte jas.

Min budget is maximum €150. Vandaag ben ik gaan wandelen (tocht van 10 km) en mijn trui was nat, wat alles behalve een leuk gevoel is.

Ik heb al zitten lezen op het forum over de verschillende soorten bescherming ed. maar ik geraak er niet zo goed wijs uit.

Ik zag bv de The North Face Quest jas, maar dat ziet er echt een puur regenjas uit zonder binnenvoering. Misschien wat koud tijdens de winter? Misschien beter een 3-in-1 jas kiezen dan wat dan meer iets is voor alle seizoenen?

Met COVID-19 is het onmogelijk om langs te gaan in een speciaalzaak, dus betrouw ik mij op jullie ervaring en expertise.

PS: ik heb het Nikwax Twin Pack omdat ik daarmee mijn andere jassen was en soms opnieuw impregneer, maar toch komt de reden er nog door (zijn geen echte “wandeljassen” natuurlijk).

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1011

Welkom Joury

Dat jouw trui nat was, was dat omdat je geen jas droeg terwijl het regende of werd je nat onder je huidige regenjas (in dat geval welke heb je nu?. Ik kan me niet voorstellen dat je geen regenjas hebt voor dagelijks gebruik)

Kort mijn traject: Mijn eerste aankoop was een heel degelijke van arc’teryx maar daar betaal je nu 500 euro voor (maar ik gebruikte hem het ganse jaar door, ook voor dagelijks gebruik). Toen die versleten was na meer dan 15 jaar kocht ik een goedkopere van quechua. (https://www.decathlon.be/nl/p/waterdichte-wandeljas-mh500-voor-heren/_/R-p-9770) Dat is voor algemeen gebruik ook mijn basis wanneer het regent. Kost nu 70 euro. Een ideaal regenjas is het niet. De ritsen lopen niet soepel, de kap is moeilijk in te stellen en bij echte hevige regen zijn de ritsen ook niet echt waterdicht. Misschien is de MH900 wel beter. Nadeel blijft ook het gewicht en het pakvolume in vergelijking met mijn eerste aankoop. Daarom ben ik voor langere tochten overgeschakeld op een (zelfbouw) poncho die veel minder zweterig is, kleiner pakvolume heeft dan die quechua regenjas (maar deze gaat wel mee wanneer ik bv naar scandinavie ga voor wintertochten. Ik heb hem ook extra groot gekocht zodat ik er genoeg kleren onder kan dragen wanneer ik mijn kampplaats heb bereikt

Als je de beperkingen er wat bij neemt is die quechua wel een goede regenjas voor zijn prijs. Een regenjas draag je alleen maar als het regent (terwijl ik toch veel mensen hun regenjas zie dragen in andere gevallen. Ik ben daar geen voorstander van ivm gevaar voor oververhitting en zweten/daar worden de kleren ook nat van). Ik zou zelf nooit een 3 in 1 regenjas kopen. Dat is voor mij een veel te weinig flexibel systeem maar zou kiezen voor een ‘pure’ zoals je zelf zegt. Isolatie haal je uit andere lagen die je onder je regenjas draagt. De regenjas is enkel de laatste schil (die echter nooit 100% zijn werk kan doen omwille van de beperkingen van gtx en andere). Ga naast je regenjas op zoek naar een niet waterdicht, wel  ademend/relatief winddicht jasje dat je kan gebruiken als windstopper over je fleece trui. Zo hou je je warmte beter vast wat met je fleece trui alleen niet goed gaat lukken. Ik heb mijn windstopper zelf gemaakt. Misschien dat anderen iets kunnen adviseren wat in onze streken te verkrijgen is. Met softshell’s heb ik zelf geen ervaring. Dat is weer zo’n kombinatieprodukt (relatief regenbestendig en isolerend) waar ik het wat moeilijk mee heb in mijn hoofd. Als het echt begint te regenen heb je toch weer een regenjas nodig. Al dan niet een regenbroek en welke is de volgende vraag.

Er bestaat geen algemeen zaligmakend systeem. Iedereen op forums komt aandraven met zijn eigen ideeën. Uiteindelijk zal je zelf iets moeten kiezen en zien wat voor jouw werk of niet werkt. Durf ook te veranderen en heb vrede met de beperkingen wanneer je buiten bent.

JouryDM
    Bijdrager

Hallo Ivo,

Bedankt voor je uitgebreide tekst. Ik heb inderdaad geen echte regenjas op dit moment. Ik heb gewoon jassen die ik in de winkel koop (Jack & Jones, Hollister, …) die hoogstens in het begin waterafstotend zijn maar zeker niet waterdicht.

Graag zou ik een all-round jas hebben die ik het heel jaar door kan dragen. Ik ben ook niet van plan €300 voor een jas te betalen aangezien ik die hoogstens 1x in de week ga aan doen om te wandelen als het dan zou miezeren of regenen.

Ik heb op andere fora veel goeds gelezen over deze: https://www.thenorthface.eu/shop/nl/tnf-be/dryzzle-futurelighto-jas-voor-heren-4ahm?variationId=JK3

Het nadeel is dat dit puur een regenjas is, en ik dus er onder nog andere lagen moet aan doen zoals je hierboven aan gaf.

Misschien kijk ik beter naar de jas bij Decathlon zoals jij aanhaalde (MH900).

Bedankt voor je expertise!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hallo Joury,

Zoals Ivo aanhaalt vergeet je 3 in 1 jassen. Die zijn niet breed inzetbaar.

“Het nadeel is dat dit puur een regenjas is, en ik dus er onder nog andere lagen moet aan doen zoals je hierboven aan gaf.”

Lees eens wat meer over het lagensysteem. Als de jas het hele jaar door inzetbaar moet zijn, dan ben je niets met een dikke warme 3 in 1 jas tijdens de warme maanden. De bedoeling van de “pure regenjas” is net die flexibiliteit waarbij je zoveel lagen eronder kunt dragen dan nodig is afhankelijk van de temperatuur. Sowieso zou ik een jas nemen met okselritsen gezien je er het jaar rond mee wil kunnen lopen.

Met een budget van 150€ kan je kijken naar:

– 2,5-laagse jas: deze zijn erg licht, compact in de rugzak maar de goedkopere jassen in deze categorie hebben geen okselritsen en verwacht niet dat ze lang meegaan. Afgaand op mijn ervaring met 2,5-laags bij regelmatig gebruik is de kans eerder klein dat je er 5 jaar mee haalt vooraleer membraan scheurt. Op lange termijn daarom dus niet altijd de goedkoopste oplossing. Jassen binnen jouw budget in deze categorie zijn de budget jassen van de grote merken zoals Marmot Precip varianten (Marmot jassen hebben veelal te korte mauwen), RAB Downpour, Mountain Equipment Zeno, enz. Kies voor deze categorie als gewicht en pakvolume voor jou het allerbelangrijkste is.

– 2-laagse jas: deze zijn zwaarder en volumineuzer in de rugzak en velen hebben tegenwoordig geen okselritsen. Duurzaamheid is normaal beter dan 2,5-laags gezien hier zwaarder face fabric moet gebruikt worden. Dit zijn vooral goede jassen voor dagdagelijks gebruik, maar je kan ze natuurlijk ook op trekking gebruiken ook al gaan ze meer plaats in de rugzak innemen. TNF Quest die je vermelt valt in deze categorie, net als bv. Haglofs Buteo en bij Vaude zal je ook wel paar zulke jassen vinden.

– 3-laagse jas: Duurdere jassen. Duurzaamheid is variabel en vooral in verhouding tot face fabric dat gebruikt wordt. Neem je geen te lichte 3-laagse jas, dan is duurzaamheid meestal beter dan een 2,5- of 2-laagse jas (al zijn er uitzonderingen maar daar gaan we nu niet verder op in gaan). Het zal moeilijk zijn om een 3-laagse jas te vinden die binnen jou budget valt en zeker één met gore-tex. Als je goed zoekt kan je er nu misschien nog wel één afgeprijsd vinden net binnen je budget en als je er één met okselritsen kunt vinden, dan zou ik zeker overwegen hiervoor te gaan. Een Bergans Letto of Patagonia Torrentshell bijvoorbeeld zou je misschien nog net binnen je budget kunnen vinden.

De jassen van Decathlon zijn beetje van een andere wereld. Quechua MH500, MH900 en Forclaz Trek 500 valt allemaal binnen je budget, maar zoals je van Ivo zijn ervaring kan lezen heb je bij Decathlon altijd mindere pasvorm en mindere kwaliteit in de ritsen. Als je daarmee kunt leven dan zijn deze jassen ook te overwegen, maar binnen jou budget is er beter te vinden.

– Poncho: Niet iedereen is er enthousiast over (vooral diegenen die er nog nooit mee hebben rondgelopen en niet weten wat ze missen), maar als je beperkt budget hebt zou ik een poncho eerder overwegen dan een regenjas. Let erop dat je er één neemt die genoeg ruimte heeft voor je rugzak.

– Paraplu, eventueel aangevuld met chaps. De Euroschirm Dainty is de trekkingparaplu bij uitstek. Ga je niet echt in de bergen wandelen of over geaccidenteerder terrein, dan neem ik gewoon vaak deze paraplu mee in plaats van een regenjas.

Tot slot kan ik alleen maar herhalen wat Ivo al zei. Best zoek je ook een winddichte wind shell die je draagt als het niet regent. De fout een regenjas constant te dragen in het koudere seizoen als windbreaker, dus ook wanneer het niet regent, wordt vaak gedaan door “beginnende” wandelaars, maar is nu eenmaal niet zo comfortabel. Er bestaat geen regenjas waar je nooit problemen met condensatie gaat hebben (mensen denken te vaak dat de regenjas niet waterdicht is in de regen terwijl het vocht op de binnenzijde gewoon condens is zoals je soms hebt op de binnenzijde van een tent). Met een wind shell heb je dit condensprobleem zo niet meer en houd je je toch warm in de wind.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Joury,

i.p.v. een eindeloos lange uitleg te geven, ga ik direct zeggen wat ik zou doen: zowel een lichte windshell nemen + een poncho.

Die windshell (zonder fleecevoering) beschermt niet alleen tegen de wind, maar ook tegen miezer of zelfs een licht buitje.

Als de regen erger is, kan ook de poncho aan.

JouryDM
    Bijdrager

Vandaag stond deze jas op Zalando Lounge voor €149:

https://www.bergfreunde.nl/hagloefs-grym-evo-jacket-regenjack/?cnid=84334aad0b93d833a111c44b2ec4d&fbclid=IwAR1YYwn6lFabkf-Re3cAfsvIVuWd2ZY24hjKNernfCKZ2fAoSh0PzG0HCog

Ik had gekeken op Google naar reviews, en zou een heel goede jas zijn. Ben benieuwd … volgende week zou ik ze al hebben.

Linjo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Hey ik post hier maar even aangezien ik ook een vraag over jassen heb. Ik heb steeds 2dehands goretex jassen gebruikt tot nu toe. Aangezien ik binnenkort voor het eerst een langere trail wil gaan lopen (Te Araroa) zoek ik nu toch een iets deftiger model. Maar moeilijk om te kiezen tussen de verschillende fabrics, layers, zips of niet, etc!

Wat ik zeker wil: armpit zips voor ventilatie, een kap die goed meebeweegt en het zijzicht niet te veel bederft, uitstekend water/windproof (weer kan uitdagend zijn in NZ zag ik), duurzaam (langer dan 5jaar iig!)

Wat minder belangrijk is voor mij: gewicht, packability, winter condities (ik ga heel zelden in de winter hiken)

Vraag: Is een 3L overkill voor zo’n trek? Is de duurzaamheid van een 3L zoveel beter dan 2L?

De Patagonia Torrentshell die hier aangehaald werd lijkt me alleszins een goede optie voor me. Nog tips van modellen in die richting?

Mijn budget: 300 zoiets, eventueel meer als dat ten goede gaat van de duurzaamheid.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1011

Ik wil je vooral een goede reis wensen.

Hierboven is al veel gezegd dat het moeilijk is om er nog iets aan toe te voegen.

Overkill heeft voor mij niets te maken met de laagjes van een regenjas.

Ik denk dat je je gewoon over je twijfel heen moet zetten en een beslissing neemt.

Of het een goede keuze was is zoals bij veel zaken iets dat pas inhoud krijgt bij de terugblik.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.