HOME FORUM Materiaal en techniek Welke slaapzak kopen?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Hey iedereen,

Ik zoek een degelijke slaapzak.

Momenteel heb ik volgende slaapzakken op het oog:

Tnf blue kazoo

Tnf gold kazoo

Marmot never winter

De blue en gold kazoo heb ik bij as adventure al kunnen testen en deze liggen echt zalig.

Het is de bedoeling om 4 keer per jaar een weekend met de tent weg te gaan. Het eerste jaar in België. Daarna iets verder maar ik zie ons niet in het hooggebergte blijven overnachten.

Mijn slaapmatje is de thermarest xlite large. Dit ter info

Wat is jullie mening hierover.

Wat kies ik het beste?

Alvast bedankt

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Hangt er vooral vanaf bij welke temperaturen je wil kamperen. Als je niet in de winter weggaat en ook niet in het hooggebergte gaat, lijkt me een blue kazoo misschien wat overkill. Tenzij je natuurlijk van jezelf weet dat je een koude slaper bent… Ik weet niet ook onmiddellijk hoe de North Face is met zijn temperatuur ratings, de ’temperature rating’ die ze gebruiken, dat verschilt namelijk van bedrijf tot bedrijf.

Misschien moet je eerst een wat eerder proberen omschrijven wat voor tochten je van plan bent. De experts hier aanwezig zullen je zeker wat meer (technische) info kunnen verschaffen.

Kristofvg
    Deelnemer

Alvast bedankt voor je reactie Thomas.

Wel dit weekend zijn we weg  richting  vlaamse ardennen met de tent. Ik heb momenteel een synthetische slaapzak met comfort 0 graden maar zoek iets lichter en vooral compacter.

Ik ben meer een warme slaper. Mijn voorkeur gaat uit naar de gold kazoo. Dit is enkel omdat ik die heb kunnen testen en deze voelde goed aan.

Graag had ik van de experts hier wel nog raad gehad. Wel of niet kopen.

Zijn er mss beter opties dan de slaapzakken dat ik hier aanhaal?

De komende tochten zullen in de ardennen zijn en volgend jaar mss richting Duitsland.

Meestal zullen het weekendjes weg zijn.

Ik zoek een slaapzak die ik het hele jaar door kan gebruiken. Als het in de winter te koud is zou ik er een liner in stoppen en als de temperaturen te veel zakken blijven we thuis.

Als jullie nog iets willen weten vraag maar.

Alvast bedankt.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Een slaapzak kopen die voor alle seizoenen geldt, bijna ondoenbaar. De TNF slaapzakken zijn betaalbaar en bieden redelijke kwaliteit. Ik heb er ook zo één, op zich wel tevreden van. Als je echt in alle seizoenen wilt stappen, kies je  beter voor een iets warmere slaapzak die je dan opengeritst gebruikt bij warmere nachten. Met de Blue Kazoo heb je nog iets meer marge bij koude nachten dan de Gold Kazoo, maar als je natuurlijk echte vriesnachten vermijdt en geen ambities hebt in het hooggebergte, heb je met de Gold Kazoo voldoende. Cumulus is overigens ook een interessant merk omwille van prijs-kwaliteit, in België vind je die bij Mounteqshop.

Je Therm-a-rest Xlite zal voor de winter niet genoeg zijn wegens te weinig isolerend en te veel convectie in het matje, ik raad je aan om een extra moussen matje mee te nemen en op je luchtmatrasje te leggen bij koude nachten.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Wat ik niet goed begrijp van de bedenkers bij TNF is dat ze gebruik van zowel Hongaarse ganzendons (650+FP) als van Climashield Prism in een slaapzak.
    De levensduur van die twee soorten isolatie ligt nogal ver uit elkaar.
    De marmot isoleert te weinig.
    Van de drie voorstellen blijft, los van andere overwegingen voor mij enkel de blue kazoo over als ik uit de drie zou moeten kiezen

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

TNF biedt inderdaad een redelijke kwaliteit, al is het meestal wel nogal optimistisch over zijn temperatuurswaarden (ook al pronken met de EN13537-norm). – 4° voor de Gold Kazoo lijkt me heel optimistisch; enkele graden boven 0° lijkt me realistischer. Voor de Blue Kazoo idem al is het daar minder overdreven: -4 ° of zo i.p.v. -9°. Misschien haal je hun waarden wel, maar ik ben hier toch liever wat conservatiever.

Zelf heb ik een donzen slaapzak met temperatuur rond 0°. En is die ruim genoeg om, indien nodig, ook nog een donsjas aan te doen waarmee ik tot –  5° of tot – 10° kan.

Kristofvg
    Deelnemer

Het Ivo,

Bedankt voor je reactie.

Ik sta voor alles open. Ik haal enkel tnf aan omdat ik daar al heb kunnen inliggen en deze lagen comfortabel.

Wat zijn je andere overwegingen?

Kristofvg
    Deelnemer

Hey Woubeir,

Jij ook bedankt voor je reactie.

Ik lees hier al een paar keer ‘redelijke kwaliteit’ bij de tnf slaapzakken.

Misschien best iets anders kiezen dan?

Of zijn die nog steeds een goede keuze?

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Er is al veel over gezegd & geschreven op dit forum, maar Cumulus-slaapzakken zijn betaalbaar & kwalitatief.
    Zelf heb ik een Cumulus Comforter M350 & daar valt weinig op aan te merken. Verliest geen veren, is comfortabel tot -5 (zoals aangeduid op Cumulus) & indien het nodig is kan hij best klein worden gecomprimeerd (al is dat laatste te vermijden).

Mijn vriendin heeft een Blue Kazoo. Hij is best warm, maar verliest vrij veel veren & is niet zo compact op te bergen.

Wat Cumulus betreft, daar kan ik je de Lite Line 400 wel aanbevelen. Met 400 gram 800 FP Pools ganzendons kan je (afhankelijk van het soort slaper) tot net onder het vriespunt slapen, wat hem tot een mooie 3-seizoenenslaapzak maakt.
    Cumulus kan wel wat nauw zijn aan de schouders, maar je kan de slaapzakken passen in Mounteq in Harelbeke & bij Verreweg.

Een andere fabrikant die betaalbaar & degelijk is, is Alpkit. Met hun donzen slaapzakken heb ik persoonlijk geen ervaring, maar ze worden algemeen als dik ok beschouwd.
    Andere zaken van Alpkit die ik kocht, waren meer dan ‘dik ok’. Nadeel van Alpkit is dat ze enkel werken via het internet; passen is dus niet mogelijk.

Er valt, zoals bij alle outdoormateriaal, over donzen slaapzakken veel te zeggen. Laat je niet enkel leiden door opgegeven temperatuurswaarden, die zijn nooit objectief.
    Het is ook belangrijk te kijken hoeveel gram dons er in de slaapzak zit & welke vulkracht (vaak uitgedrukt als FP, fillpower) die heeft. Dat laatste wordt vaak uitgedrukt in waarden als 650 tot 900. Hoe hoger de vulkracht, hoe warmer de slaapzak voor eenzelfde of lager gewicht (kort uitgelegd). Hogere vulkracht betekent vaak ook een hogere prijs, hoewel dit bij Cumulus niet echt opgaat.
    Tenslotte is het ook belangrijk om te kijken naar het soort dons. Ganzendons is warmer, lichter en duurzamer (en duurder) dan eendendons.

Enfin. Om een lang verhaal kort te maken: Cumulus maakt goede slaapzakken voor een goede prijs.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Wat mijn andere overwegingen waren?
    Arne heeft er al een paar opgelijst
    -wanneer hij het had over de vulkracht: 650 is een ondergrens maar afgaand op je verhaal is de slaapzak niet bedoeld om mee op trektocht te gaan maar om met de auto naar een camping te gaan. Corrigeer me als dit fout is. Hij mag dan wat zwaarder en meer volume hebben.
    Los van de kwaliteit van de buitentijk van de slaapzak: in een TNF zitten veel meer veren dan in dons van bv 800 cuin,
    dan zal er al wel sneller eentje naar buiten willen.
    De scherpe pennen van de veertjes prikken zonder probleem door de stof. Donsclusters zie ik dat niet doen.
    En daar zitten heel veel veertjes in een slaapzak dus, daar mogen er al honderden verdwijnen zonder dat dit de isolatie aan zal tasten.
    Het zal vooral de kwaliteit van de dons zijn die prijsbepalend gaat zijn voor de koper.
    Anderzijds heb ik zo mijn twijfels als je zgn “super dons” in de slaapzak laat steken.
    Het is wat gelijk de sjoemelsofware en een auto testen op een testbank.
    In realiteit wordt het een ander verhaal.
    Ik hoop dat er ooit eens een test komt die in beeld brengt wat er overblijft van het isolerend vermogen van twee slaapzakken die in identieke omstandigheden zijn gebruikt, vochtopname in de clusters inbegrepen tegen de achtergrond van hun cuinwaarde.
    -mogelijkheid om extra dons toe te voegen?
    -aanpassen van de lengte, breedte mogelijk?
    -centrale rits of rits op de zijkant?
    -quilt of slaapzak?
    Maar zoals gezegd, als het voor enkele weekendjes per jaar op een camping is, dan zou ik me niet te gek laten maken door allerhande overwegingen.
    Als je toch zou besluiten om evt later trektochten te ondernemen waar je de slaapzak echt de ganse dag mee moet dragen dan heeft al dat muggenziften wel weer zin.

Kristofvg
    Deelnemer

Bedankt Arne en Ivo 

Het is wel degelijk om op “trektocht” te gaan. We vertrekken thuis. Stappen naar het station om de trein te nemen naar onze startplaats en zo zijn we weg voor een 3 tal dagen.

We stappen tussen de 15 en de 20 km per dag. We slapen in een tent. En kamperen op bivakplaatsen.

Gewicht is dus wel redelijk belangrijk.

Cumulus ga ik zeker eens gaan testen.

Tnf laat ik beter achterwege als ik het zo lees.

Woubeir
    Deelnemer

@ivovm

Redenering van TNF is dat die Climashield Prism daar is omdat dons makkelijker comprimeert. Een redenering als een ander. Alleen:

1. wil ik ook op de rugzijde vergelijkbare isolatie
    2. ben ik geen zijslaper

@iedereen

Oppassen met fillpower-waarden. Er zijn verschillende manieren om deze te meten en de meeste fabrikanten testen volgens de manier die de hoogste waarde geeft. Dus die 650 bij TNF is er volgens de conservatievere Europese methode maar iets van 625 of zelf minder.

Verder zijn TNF-slaapzakken ok, maar vaak ook duur voor de kwaliteit die je krijgt.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

@Woubeir

Klopt, maar kort samengevat kun je wel stellen dat hoe hoger de vulkracht van het dons hoe warmer voor eenzelfde of lager gewicht van een slaapzak.

Ik wou enkel aantonen dat dons van TNF een lagere vulkracht heeft dan pakweg Cumulus, zowel volgens de Europese standaard als andere testwaarden. Terwijl de prijs een stuk hoger ligt.

Kristof, hopelijk vind je snel de juiste slaapzak. Als je vragen hebt over bepaalde modellen laat ze gerust komen 🙂

Woubeir
    Deelnemer

@ArneL

klopt hier inderdaad. Ik bedoel als je 2 slaapzakken hebt en de één heeft een FP van 650 en de ander heeft een FP van 625, dan kan je die regel niet zomaar meer toepassen en moet je weten volgen welke norm die FP gemeten is.

Overigens is er eigenlijk geen ondergrens of bovengrens aan de FP-waarden. Dat kan lager zijn dan 600 en ook hoger dan 900. Meer dan 1000 is zeker al gemeten, maar het meetresultaat is niet consistent genoeg om effectief ook een FP van 1000 op het label te zetten.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.