HOME FORUM Materiaal en techniek welke brandstof gebruiken jullie voor je alcohol brander?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Na een lange periode van drankblikjes in allerlei maten en kleuren te verzamelen, heb ik eindelijk dat beetje tijd gevonden om een DIY alcoholbrandertje in elkaar te knutselen.

Dit is het model waarop ik mee baseerde: de top notch stove. Na wat spelen met de juiste verhouding voor pan/branderdiameter en branderhoogte heb ik een duidelijk krachtigere brander bekomen dan de oude Trangia van mijn ouders.

Maar meteen kreeg ik ook flash-backs naar de pick-nicks met mijn ouders op reis en mijn eerste (solo) trektochten in Schotland toen ik 18 was: die typische geur van brandspiritus, die ik verre van aangenaam vind. En zelfs wanneer het brandertje volledig leeg gebrand is, hangt die geur er nog in… Dan ruik ik nog liever mijn benzinebrander!

Vandaar mijn vraag: ik vermoed dat er betere opties zijn dan brandspiritus (85°) die mijn ouders gebruikten? Liefst iets zonder additieven (kleur- en geurstoffen), want ik vermoed dat die (mij) misselijk makende geur daar aan ligt? (ontsmettingsalcohol heeft immers een andere geur)

Zo ja, onder welke naam wordt die alcohol verkocht en waar kopen jullie die? Of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat alcoholbranders niet mijn ding zijn?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Een geur kan levenslang in het geheugen zitten en plots boven water komen gekoppeld aan een misselijk gevoel (van toen). Lijkt wat op een aversieve reactie.
    Geuren worden heel persoonlijk ervaren
    Geen idee wat je kan doen.
    Niet iedere brandalcohol ruikt hetzelfde. Gewoon een ander merk uitproberen waar je hopelijk minder op reageert?
    Of je schakelt over op methanol?
    Daar zitten geen toevoegingen in om hem ondrinkbaar te maken omdat die al giftig is van zichzelf.
    Ik heb het idee dat die minder geurt maar gebruik hem met veel verluchting omdat de dampen ook giftig zijn.
    Ander nadeel is dat hij minder krachtig is dan ethanol (maar misschien minder verschil doordat hij zuiverder is dan de ethanol mix)

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Ik heb wel een antwoord, maar onder zwaar voorbehoud want ik heb deze wonderbrandstof nog niet zelf getest! Het heet Firedragon Gel en is bedacht door de Britse firma BCB. Ik kreeg het correct toegezonden van Bushcraftshop.nl

De Firedragon brandstof is niet-giftig en reukloos. Het kan gebruikt worden in branders voor Esbit of een zelfbouw van branderplaatje, windscherm en eventueel tentpennen(=piketten).

Dit zou wel eens de oplossing voor je probleem kunnen zijn. En ik ben content om Ivo eens een keer voor te zijn op het gebied van materiaalkennis, wat in 99 van de 100 keer niet gelukt.

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Ik brand gewoon methanol uit de doe het zelf zaak. Start gemakkelijker dan de gedenaturaliseerde ethanol die je in Zweden en België kan kopen. je moet er alleen niet van drinken :-).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.