HOME FORUM Materiaal en techniek Welke brander?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Deze zomer gan ik voor (waarschijnlijk) een ruime maand naar Norland en Lapland, voornamelijk door Sarek. Ik twijfel over welke brander ik mee zal nemen. De keuze ligt voornamelijk tussen de Jetboil (Carbon, 1L) en een Trangia 27-3 setje. Voordeel Jetboil: heel compact, hoge efficientie, licht. Nadeel, te heet om andere producten dan water te koken? Andere pannetjes zijn wel beschikbaar maar waarschijnlijk onhandig. Voordeel trangia: ruimer inzetbaar, compact met meerdere pannetjes in elkaar, ook goed geschikt bij wind, iets goedkoper, maar best war zwaarder.

Hebben jullie tips? Ervaringen? Of een ander idee? Ik hoor het graag! Bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Luukie25,

Ik zit nog met een paar vragen. Ik ga ervan uit dat je richting gasbrander wil gaan.
    Een brander voor een solist, een duo ….?
    Om echt te koken, gerechten te laten sudderen of om voornamelijk water aan de kook te brengen?
    Moet hij ook dienen voor winterse toestanden?
    De keuzes die je ons voorlegt liggen erg ver uit elkaar.
    Voor ik het vergeet,
    welkom luukie25.

luukie25
    Bijdrager

Bedankt voor dereactie (en het welkom)! Ik was inderdaad nog vergeten het een en ander aan te vullen, maar zag niet of ik mijn originele bericht nig kon aanpassen, en bedacht mij zo snel niet dat ik gewoon op mijzelf kon reageren. Een deel van de tocht alleen, maar voornamelijk duo. Ik wil voor het grootste deel gebruik maken van vriesdroogmaaltijden, waarvoor de jetboil helemaal goed is natuurlijk, maar verwacht daar ter plekke minder makkelijk vriesdroog te kunnen kopen en dus meer tot het prepareren van ‘gewone’ maaltijden ‘gedwongen’ te zijn. Dus wat pasta ofzo, iets dat weinig brandstof gebruikt. Hij hoeft niet winterse omstandigdheden aan te kunnen, er zullen geen omstandigdheden komen waarbij ik een benzine brander nodig heb. Ik heb niet persé een voorkeur voor gas of alcohol (/spiritus), vandaar dat ik beide heb voorgelegd. Voorstellen was ik mee bezig! Ga ik doen!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Luuk,

een bericht aanpassen is mogelijk. Klik eens op details bij jouw naamkaartje in het bericht.
    Zelf ben ik eerder een voorstander van het apart kopen van brander en kookpot. Dat is een flexibeler opstelling dan de jetboil afhankelijk van omstandigheden en grootte van de groep.
    Ik zou, omwille van het volume en gewicht de trangia niet kopen (waarvan ik dacht dat je voor de gasuitvoering zou gaan).
    Eerder gaan voor een lage brander met brandstofleiding. Die staan steviger en hebben genoeg aan een veel lager windscherm. Edelrid opilio bv is een heel lichte maar het groot nadeel is de kleine branderkop die het gevaar van aanbranden een stuk groter maakt als je wil gaan koken.
    Ik heb de primus gravity 3 (niet de multifuel versie) eens bekeken. Het lijkt me een brander die jouw wel eens zou kunnen bekoren. De windpro van msr is geroemd om zijn degelijkheid.
    Je moet het op termijn zien. Ik lees dat je ook in de winter weg gaat. Misschien wil je op termijn wel met de tent gaan dan heb je alvast een brander die ideaal is voor winterse toestanden.
    Is dat laatste geen meerwaarde voor jouw en heb je liever een klassieke gasbrander waar de branderkop op de bus is geschroefd dan koop je gewoon een licht branderkopje.
    Zie bv

Kijk ook eens bij aankooptips
    https://forum.hikingadvisor.be/aankooptips-materiaal/

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Hey Luuk,

Zelf heb ik IJsland gedaan met een trangia met gasbrander.
    Zeer handig ding, zeer windbestendig.
    Neemt wel veel plaats in en is niet de lichtste dat er is.

Nu heb ik Zweden onlangs gedaan met mijn eigen brander, een MSR Reactor.
    Dit is een insane ding. Vlamt er als een jetengine vandoor wanneer de wind andere taken onmogelijk maakt.
    Aan de kust van Zweden mee zitten koken (filmpje van gemaakt ook waar je onze kledij alle kanten uit ziet waaien, de hond zijn haren helemaal scheef en hij moet schuin staan, wind raast door de microfoon en onze waterflessen vielen om) en het ding had op 3 min een volle pot water (meer dan genoeg voor 2 vriesdroog zakjes) gekookt.

De MSR is wel echt alleen nuttig voor water koken maar is er wel enorm goed in.
    Met de trangia hebben we op het 2de deel van onze reis ook gewoon gekookt, maar zzzz.
    Je bent zoooooooveel tijd kwijt met gewoon eten te koken op zoiets. We hadden toen 2 vuurtjes en nog was het een avond activiteit.
    Daarom heb ik zelf gewoon een brander die alleen gericht is op water koken. Ik vind andere dingen koken saai vervelend. En dit is sneller en lichter.

http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Stove-Reviews

Veel stove reviews.
    Mocht ik ooit een andere kopen voor andere doeleinden zou ik waarschijnlijk zo een whisperlite universal kopen. Kan zowat alles mee. Maar vermits in onze groep een Trangia beschikbaar is vind ik het wel handig zo.
    De windboiler gaat btw een betere optie zijn nu dan de reactor.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

En vooral goedkoper.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik heb de door Ivo vermelde msr windpro, en ben daar wel tevreden van. Een pak veiliger dan een model dat je op je gasblik moet schroeven, bruikbaar in de winter, en toch niet teveel gewicht. Maar idd, als het alleen voor water te koken is, is een systeem jetboil of  msr reactor praktischer, maar dan zit je idd gebonden aan het bijgeleverde type pot.

eric en finley
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Ik ben net deze brander tegen gekomen………….. lijkt me multifunctioneel
    http://www.conrad.be/ce/nl/product/1168613/

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

BioLite CampStove Brander BL-CSA
    Gewicht 935 g
    Bof, das wel een heel gewicht.

Ik heb een omnifuel van Primus. 450g en kan vloeibaar en gas branden. Kan traag branden voor echt koken. Eta potten kan je gebruiken voor meer efficiënt je pot te verwarmen.
    Van die pannetjes zou ik me niet veel aantrekken. Ik heb er 2 bij. De grote hangt er vanaf of ik alleen ben of met 2 a 3. Voor meer dan 3 is het lastig koken met zulke ‘kleine’ potten en heb je best een 2e vuurtje bij.
    De brander kan aangestoken worden met een magnesium schraper. Dus geen lege aanstekers.
    Hier zie je mij spaghetti koken, gehakt bakken voor de saus erbij gaat. In de pot die met deksel op de klinkers staat zwemt de spaghetti in juist gekookt water gaar te worden.
    DSCN1686

Bende
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Heb net op de jura wintertocht een TiTri van Trail Design uitgeprobeerd, zalig ding, kan zowel op hout (mijn voorkeur) als op brandspiritus en esbitblokjes. Heel licht (TI, ik schat een 150-200gr zonder pot = ong 200gr), water koken ging snel (een kleine 10 minuten schat ik) en een heerlijk vuurtje erna, gezellig. Wel droog hout zoeken, in kleine porties breken, en constant bijvullen maar dat vind ik net leuk.

Natuurlijk werkt dit niet boven de boomgrens, brandspiritus is dan ook niet de beste keuze omwille van de koude.

Volgende trektocht is gepland in Turkije (Lycian Way) en neem ‘m dan zeker mee. Laat jullie dan nog iets weten.

Bendevuurmaker

luukie25
    Bijdrager

Bedankt voor alle nuttige tips! Toch nog maar even verder kijken dus, met zoveel alternatieven die misschien nog wel beter zijn. Ik ga mij overal verder in verdiepen en laat jullie weten waar de keuze op is gevallen.

Groet Luuk

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Wij hebben afgelopen zomer in Noorwegen deze brander gebruikt:

http://www.vango.co.uk/gb/outdoor-essentials/494-titanium-gas-stove.html

Voornamelijk gebruikt voor het opwarmen van water voor vriesdroogmaaltijden, maar we hebben ook een aantal keer pasta gekookt en zelfs een keer gehakt gebakken voor wraps :). Wij gebruikten een klein kookpotje (voornamelijk berekend op het water voor de vriesdroogmaaltijden). De brander functioneert prima en is lekker licht. Hij is niet meer bij de Bever te krijgen zie ik, maar zo op het eerste gezicht nog wel op diverse internetsites.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.