HOME FORUM Materiaal en techniek Welk tentje?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Hallo,
    Ik ben nieuw in hiking, dus ik heb nog wel wat aankopen te doen.
    Een eerste belangrijke vraag lijkt mij welke tent ik moet aanschaffen. De bedoeling zou zijn om samen met mijn broer meerdaagse trektochten te gaan doen. Opbouwen: eerst binnenland, daarna wat verder weg.
    Ik zoek dus een 2 persoons trektentje, bij voorkeur niet te duur en liefst met een luifeltje waar je kan onder zitten bij regen.
    Hebben jullie tips?
    alvast bedankt.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Kan je nergens geen tent lenen?
    Andere ‘uitprobeer optie’: huur een trekkerstentje. Er zijn een paar buitensportzaken (bv K2 in Antwerpen) die dit doen.
    Verder zou ik de tweedehandsmarkt afschuimen op zoek naar goede deals.
    Natuurlijk zijn er goedkopere nieuwe tenten te vinden maar echt duurzaam zijn die meestal niet.
    Paar minuten aan het zoeken geweest.
    Op het eerste zicht lijkt
    http://www.2dehands.be/caravans-kamperen/tenten/overige-tenten/helsport-stjernetind-2-158655707.html?qq=tent&start=35 wel overeen te komen met jouw wensen.
    Afgaand op een internetwinkel blijkbaar een tentje dat in de uitverkoop zit.
    http://www.outdoorfair.de/p-en-64-stjernetind-2-sale-price-save-40-discontinued-model.aspx?VariantID=89
    Nu is “een luifeltje waar je onder kan zitten bij regen” wel een luxe die toch wat nadelen heeft. Het maakt het ontwerp ruimer dan nodig en vangt hij bv veel meer wind dan een minimalistischer tentje.
    Ik denk dat velen onder ons bij slecht weer in de slaapzak kruipen ipv onder het luifeltje te gaan zitten.
    Ruimte om de rugzak op te bergen of een plekje om te kunnen koken is wel handig. Hou dit laatste veilig. Benzinebranders bv zijn hier geen optie.
    Benieuwd wat het uiteindelijk is geworden en hoe de eerste tochten zijn bevallen.

mimal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Trekkerstentje huren inderdaad misschien wel een optie. Ik wist niet dat dit kon.
    Tentje op 2dehands ziet er ook wel leuk uit.
    Verder hebben we nog een oude Lafuma liggen, maar dat weegt iets meer dan 6 kg en dat lijkt ons nogal veel om mee te nemen.
    Alleszins al bedankt voor de tips. Ik laat weten wat er is beslist.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Voor mij zijn de criteria waarmee ik de ene 3-seizoenstent verkies boven de andere (1) de tent is makkelijk op te stellen, (2) er zijn voldoende scheerlijnen om de tent extra te ondersteunen bij veel wind en (3) er zijn 1 of 2 grote luifels waar ruimte is voor materiaal & koken (gas of benzine mag geen verschil maken) en (4) het buitenzeil staat niet te hoog van de grond (bij slagregen en veel wind erg belangrijk). Veel lichtgewichttenten scoren slecht op één of meerdere van deze criteria. Eens rondkijken in diverse buitensportzaken is de boodschap.

Ik weet niet hoe groot je budget precies is. Enkele merken die volgens mij prijs-kwaliteit bieden zonder té duur te zijn: Vaude, Terra Nova (onlangs nog in een Quasar light geslapen: zeer handige tent), Marmot. Maar natuurlijk zijn er ook goedkopere tenten zoals die van Quechua in Decathlon. Bij goedkopere tenten ben ik altijd wat voorzichtiger omdat de kwaliteit vaak een stuk minder is maar mits je wat kritisch bent bij de aankoop en ze goed opstelt (met de scheerlijnen) en op eerder beschutte plaatsen, kan je ze wel relatief breed inzetten. Behalve dan misschien in Scandinavië of IJsland waar de wind heel hard tekeer kan gaan en van beschutting weinig sprake is.

Een tentje huren kan wel nuttig zijn om een inzicht te krijgen wat belangrijk is bij de aankoop van een tent, als ze tenminste lichte trekkerstenten in de verhuur hebben.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

http://www.sackundpack.de/product_info.php?cPath=77_191&products_id=3101

350 euro en 1200 gram, leuke prijs/gewicht verhouding.

Ik probeer er zelf momenteel ook een te bemachtigen.

Ik ken de tent verder niet dus ik kan niet instaan voor kwaliteit.

EDIT: Zie net dat je een luifeltje zocht, dat heeftie niet, zal net voldoende voor tas+schoenen zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.