HOME FORUM Tussen pot en pint Te koop of gezocht Welk fototoestel raden jullie aan?

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Moest het nog binnen budget vallen, zou ik een Panasonic lx7 ook nog aan het lijstje toevoegen. Mits wat zoekwerk, vind je die wel voor ca. 320ā‚¬. Heel tof toestel, dat heel vlot bedient. Ga ook eens naar een winkel en neem wat toestellen in de hand, kans is groot dat je enkele modellen dan onmiddellijk afschrijft (zo moet je mij geen Canon reflex geven, bijvoorbeeld, ligt me echt niet aangenaam).

Tsja, kiezen is verliezen šŸ™‚

Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Lijkt me een zeer mooi fototoestel, enkel net zoals de panasonic lf1 ook weinig optische zoom (3,8x en de lf1 7,1x). In welke mate zou ik dit missen denk je? Is natuurlijk persoonlijk, maar vraag me af, hoeveel keer maken jullie gebruik van die optische zoom?

En inderdaad, kiezen is verliezen zal hier sowieso wel gelden! Bedankt voor de tip ook qua aanvoelen, is inderdaad nog een nuttige tip om ook in de gaten te houden.

Wat ik me ook nog afvroeg, zijn die camera’s ook op te laden via sigaretten aansteker in de auto? Of werkt dit niet? Of moet je een speciale oplader hiervoor hebben? Aangezien mijn eerste grote trip een type rondreis wordt in Noorwegen en ik hem dan even goed wat kan opladen in de auto ipv extra batterijen mee te nemen.

Tenslotte qua geheugen? Hoeveel heb je zo gemiddeld nodig voor een trip van 2 weken? Hangt natuurlijk af van de kwaliteit waarin je de foto’s maakt. Maar van een gemiddeld fototoestel zoals degene die ik hierop gezet heb? Heb je dan voldoende met eentje van 16gb of moet dat meer zijn?

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Wat ik me ook nog afvroeg, zijn die cameraā€™s ook op te laden via sigaretten aansteker in de auto? Of werkt dit niet?

Bij onze Coolpix kan dit alvast niet.

Tenslotte qua geheugen? Hoeveel heb je zo gemiddeld nodig voor een trip van 2 weken? Hangt natuurlijk af van de kwaliteit waarin je de fotoā€™s maakt. Maar van een gemiddeld fototoestel zoals degene die ik hierop gezet heb? Heb je dan voldoende met eentje van 16gb of moet dat meer zijn?

Wij hebben een 16GB-kaart en kunnen er duizenden foto’s mee trekken (in jpeg-formaat denk ik). Hangt natuurlijk af van het toestel, de fotokwaliteit, … Gebruik wel best de aanbevolen kaarten want anders kan je dus voorhebben wat wij voorhadden: eerst een willekeurige 32 GB gekocht en die werkte totaal niet in het toestel. Wil je ook filmpjes maken, best ook kijken naar de Classe: 10 aanbevolen, maar 6 nog wel ok.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Toevallig ook al mensen hier die last hebben gekregen van DSL-arm? (devil) šŸ˜€

Glenn A.
    Bijdrager

Ik heb ondertussen al heel wat fototoestellen geƫlimineerd (via vergelijkingen etc) en heb er nu nog 5 over. Heb ervoor gekozen om niet boven de 300 euro te gaan, mede omdat ik nog een beginner ben in de fotografie wereld en ik dus nog niet goed weet wat ik precies wil in een fototoestel.

Nu heb ik nog een 5 tal keuzes over waar ik nog over twijfel:

– Panasonic TZ 40:Ā http://www.camerashop.be/product/279721/category-70376/panasonic-lumix-dmc-tz40-black.html

– Panasonic TZ 55:Ā http://www.camerashop.be/product/423268/panasonic-lumix-dmc-tz55-zwart.html#product_specifications

– Panasonic TZ 57:Ā http://www.camerashop.be/product/554716/panasonic-lumix-dmc-tz57-zwart.html

– Sony cybershot 50xv:Ā http://www.camerashop.be/product/321859/sony-cybershot-dsc-hx50v-black.html

– Sony cybershot wx350:Ā http://www.camerashop.be/product/434376/sony-cybershot-dsc-wx350-black.html

Heb ze vergeleken met DPreview maar merk niet super veel verschillen tussen deze camera’s. Enkele extra vragen om men keuze af te werken.

– Sensor 1/2,3 of 1/2,33 maakt dit veel verschil uit? Of is dit te verwaarlozen.

– Beter de minder MP of meer?

– 20 of 30 optische zoom kiezen?

– Minimum shutterspeed 4 sec t.o.v. 15 seconden, hoe moet ik dat in praktijk vertalen. Maakt dit veel verschil uit in bijvoorbeeld een foto van vloeiend water?

– Tenslotte het aantal foto’s dat je kan maken verschilt van 400 tot 250. Betekent dit dat je met een volle batterij 400 fotot’s kan maken en hoeveel tijd zou er dan gerekend zijn per foto?

– Er zit een groot prijsverschil tussen de TZ55 (169 euro) en al de rest (250 euro). Nochtans bij de specificaties is er niet veel verschil. Wat denken jullie?

Alvast bedankt šŸ™‚

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

1/2,3 of 1/2,33 is te verwaarlozen

je hebt maar 6 MP nodig als je je foto’s wil afdrukken voor in een fotoboek. 12 MP als je een poster wil afdrukken op A3 formaat. Hoger is ofwel marketing ofwel voor professionelen (reclamepaneel afdrukken bv).

Optische zoom maakt niets uit, wel de afstand tussen jou en het object dat je wil fotograferen. Voor portretten wil je 50 Ć  85mm FF equivalent, voor safari of wilde dieren wil je meer dan 450mm FF equivalent en voor landschappen ben je blij met 28 Ć  35mm FF equivalent.
    De TZ55 heeft: f = 4.3 – 86.0mm (24 – 480mm in FF equiv.) en dekt dus ongeveer alles.

Voor vloeiend water kom je toe met een shutterspeed van 4 seconden.

Het verschil tussen de camera’s is vooral in de features (gps, 3D, …), niet in de fotokwaliteit. Fotokwaliteit zal vergelijkbaar zijn. Zie bv; http://snapsort.com/compare/Panasonic-Lumix-TZ40-vs-Panasonic-Lumix-TZ55

Glenn A.
    Bijdrager

Thx voor de uitleg en tips daar kan ik wat mee!

Qua zakje om in op te bergen, hoe doen jullie dat of wat gebruiken jullie hiervoor? Iets waterdicht of niet en waar steken jullie fototoestel tijdens het wandelen?

En wanneer zou een 4 seconden shutterspeed te kort schieten en heb je 15 seconden nodig, of voor welk type fotografie gaat het dan?

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Tuur je niet blind op de specs, koop gewoon wat je nodig hebt. Als je de specs blijft volgen kom je uit op een Hasselblad of Mamya van 10.000 euro.

Opbergen doe ik in een ziploc (dubbele sluiting) en die ziploc nog eens in een ziploc. Of in een aLoksac.

Glenn A.
    Bijdrager

Ik ben er bijna zo goed als uit. Nu wil ik vooral men keuze laten bepalen afhankelijk van de kostprijs van de batterijen en de capaciteit ervan (en de geheugenkaarten). Ik heb deze site gevonden voor goedkopere batterijen te kopen namelijk:Ā https://www.123accu.nl/Camera-accu/Canon/Canon-PowerShot-series/Canon-PowerShot-SX280-HS-p791322.html.

Deze verschillen al gauw de helft tot meer in prijs. Nu vroeg ik me af of er iemand ervaring mee had. Ze hebben steeds iets minder mAp maar dan de officiƫle maar voor de helft van het geld denk ik niet dat de duurdere het waard zijn om te kopen. Daarnaast, kan ik 100 % zeker zijn dat deze batterijen werken op mijn fototoestel?

Om een voorbeeld te geven bij de TZ55:

OfficiĆ«le:Ā http://www.camerashop.be/product/324162/423268/jupio-dmw-bcm13.html

OnofficiĆ«le:Ā https://www.123accu.nl/Camera-accu/Panasonic/Panasonic-Lumix-DMC-series/Panasonic-Lumix-DMC-DMC-TZ-series/Panasonic-Lumix-DMC-TZ55-p790398.html

Zelfde verhaal met geheugenkaartjes, deze had ik gedacht om van het officiƫle merk te kopen, maar zou van een goedkoop merk dit ook werken?

Tenslotte nog een praktisch vraagje, mijn eerste grote aanstaande trip is 18 daagjes noorwegen, daar heb ik normaal nooit beschikking over elektriciteit (behalve dan de auto maar een sigarettenoplader met usb kabel werkt niet om een fototoestel op te laden in de meeste gevallen had ik gehoord?). Het komt er dus op neer dat ik voldoende batterij en geheugen nodig heb om deze te overbruggen. Qua geheugen had ik gedacht aan zo’n 16 GB, is geen 1000 euro fototoestel en trekt geen foto’s in raw maar jpeg dus in beslag name per foto zou nog moeten meevallen. Is dit voldoende denken jullie?

En dan nog de batterijen, er vanuit gaande van de keuzes die gemiddeld ongeveer 300 foto’s kunnen trekken per batterij (volgens de officiĆ«le testmethode). Hoeveel batterijen zou ik dan zo kunnen gebruiken? Er zit er al 1 standaard in, ik had gedacht aan 1 maar misschien eerder 2 batterijen bij te kopen. Is goed dan voor zo’n 800-900 foto’s wat me voldoende lijkt, of sla ik hier de bal mis?

Alvast bedankt weer šŸ™‚

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Glenn,

goedkopere geheugenkaartjes kan je proberen, maar er is geen garantie dat die ook met je toestel gaat werken. Een voorbeeldje: toen wij onze compact kochten, moest er ook nog een geheugenkaart in (het intern geheugen was al na een paar foto’s vol). Eerst een merkloze en in reclame zijnde geheugenkaart gekocht en in het toestel gestoken. Niets, nada, rien du tout, …; je begrijpt het ondertussen wel. Dan maar een compatibele geheugenkaart gekocht en voila.

16GB is (voor ons) voldoende en we trekken daarmee al jaren zonder die ooit te hebben moeten leegmaken ( wij kunnen er 1000den foto’s mee trekken)

Glenn A.
    Bijdrager

Ik ga waarschijnlijk voor de TZ55 gaan (slechts 149 euro bij coolblue). Kan ik wat experimenteren en zo aan de lijve ondervinden wat ik nodig heb in een duurdere camera later. Heb momenteel toch sowieso een fototoestel nodig en deze lijkt me qua prijs/kwaliteit echt de max.

Enkel nog een vraagje, je kan de TZ55 toch handmatig instellen hƩ (shuttertijd, iso, diafragma enzo) of hoe kan je dit vinden? Want dit is wel absoluut een vereiste!!

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

PASM : doe knop zit erop dus je kan alles instellen. Of toch meer dan voldoende. Het kan zijn dat de witbalans wat verder verstopt zit. Reviews lezen en je komt er wel achter.
    Zie de coolblue site en de foto van de camera vanboven.
    P : automatisch; laat de camera kiezen.
    A : apperture voorkeur. Diafragma opening.
    S : sluitertijd. Dus belichtingstijd of integratietijd instellen om in het donker te kunnen trekken bijvoorbeeld.
    M : alles manueel. Voor als je lang wil prutsen šŸ˜‰

Stroom is stroom. Als die batterij past en ze kan de piekstroom leveren dan zal die werken. Zelden dat vervang batterijen niet werken.

Geheugenkaartjes; dat is een moeilijke. Als je het al kan vinden moet je diep in de technische handleiding zijn om te weten tegen welke snelheid de interne bus van de geheugenkaart werkt. En welke protocollen ze ondersteund. Die goedkope geheugenkaarten kunnen de nieuwe protocollen wel eens niet ondersteunen en daardoor niet werken. Proberen is hier de boodschap.
    Het heeft geen nut om een geheugenkaart te kopen die 4 maal sneller is dan de interne bus van de camera. Je betaald meer om geen performantie voordeel te hebben.

Er bestaan universele accu laders waarvan de de pootjes van de + en – in afstand kan instellen. Deze zijn te koop in de elektronica winkel op een luchthaven. Online zal je dat wel vinden als je zoekt. Kan zijn dat voor jou batterij er zo een wel past.
    Of je koopt een DC AC omzetter voor in de wagen. Dat steek je in de sigaretten lader van de wagen en aan de andere kant heb je een normaal stopcontact voor de lader van je batterij. Dit kan niet veel stroom aan, maar voor de batterij van je fototoestel is dat meer dan voldoende. Let wel op dat je dit geen 20 keer achter elkaar doet want dan start de wagen niet meer omdat die zijn batterij leeg is.
    http://www.conrad.be/ce/nl/product/512375/Omvormer-VOLTCRAFT-PI-75-12-75-W-12-VDC-12-138-V-Zonder-ventilatie-Sigarettenaanstekerstekker-Geaarde-contactdoos?ref=list

KleineReus
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

Heb je die cameraĀ de voorbije maanden al kunnen testen? Ik ben ook op zoek naar een camera en die Panasonic TZ55 lijkt inderdaad niet slecht (en vooral betaalbaar), daarmee :p

Glenn A.
    Bijdrager

Ik heb de camera ondertussen al erg goed kunnen testen!

En ik moet zeggen dat ik er wel tevreden van ben voor zijn prijs. Het toffe aan het toestel is dat het foto’s trekt in goede aanvaardbare kwaliteit maar waar je toch zelf al eens wat kan prutsen aan de instellingen. Daarnaast heeft het een aantal standaard instellingen (zonsondergang, mensen, landschap, sterrenhemel, bij donkere omstandigheden enzovoort) en kan je ook mooie foto’s maken in expressieve beelden en zwart wit.

Wat ook handig is, is dat het scherm kantelbaar is, dus gemakkelijk als je zeer laag bij de grond een foto maakt.

Ik kon gemiddeld toch zo’n 400 foto’s maken per batterij dus dat is ook niet slecht (ik heb me er wel een tweede gekocht, maar een goedkopere variant op 123accu.nl.

Dus al bij al voor zijn prijs een tof toestel en zeker zijn geld waard! Ā Ideaal voor mensen die mooie foto’s willen maken zonder er al te veel geld aan uit te willen geven. Zelf ga ik me wel in de toekomst een betere kopen (ala DSLR of mirorless) maar dat is dan ook dat ik me erg graag bezig hou met foto’s te maken en ik me hier meer in wil verdiepen.

Hopelijk heb je er wat aan? Moest je nog vragen hebben, shoot!

KleineReus
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

Ik ben blij dat je er tevreden mee bent! ‘k Zat ook heel wat op DPReview en winkelwebsites te kijken en op den duur werd ik zot van alle cijfers en details. Mensentaal heeft toch z’n voordelen!

Bedankt voor je mooie review,Ā nu ben ik wel zeker dat ieĀ geschikt gaat zijn!

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.