HOME FORUM Tussen pot en pint Te koop of gezocht Welk fototoestel raden jullie aan?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Berichten
  • patria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Glenn,

    Anders moet je deze eens bekijken: Panasonic dmc-TZ55 (220 gr) voor 219 euro bij Vandeborre.

    Zowel mijn vrouw als ik hebben een TZ60. Kan aan de schouderriem en trekt + filmt (HD) prima. Zelf trek ik steeds in RAW en niet in JPEG om de allerhoogste kwaliteit te hebben. Die is iets duurder.

    Niet alleen mag je denken aan de reservebatterij, maar zeker ook aan een degelijke geheugenkaart. Ik werk enkel met de Sandisk Extreme Pro. Ik gebruik diezelfde kaartjes ook in mijn professionele toestellen.

    Wat betreft de mm’s. Lenzen behouden steeds hun zelfde mm. 35 = 35, 300 is 300. Door de sensor krijg je een uitsnede waarbij een vergrotend effect wordt bekomen. Voor Nikon is dit x1,5 en voor Canon 1,6 (behoudens enkele duurdere types waar je buiten fullframe ook aan een factor 1,2 kan fotograferen.)

    Maar eigenlijk is dit niet van belang. Wat wel van belang is, is dat het met een optische zoom moet zijn. Digitale zoom is niet echt bruikbaar en gaat ten koste van de kwaliteit. Stroomvreters zijn het achterscherm en het gebruik van in- en uitzoomen. Sommige toestellen hebben een optische zoeker en kan je het achterscherm afzetten. Voor breedbeeld is dat zeker goed bruikbaar.

     

    Succes

    Patrick

     

    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

    Maar eigenlijk is dit niet van belang.

    Niet dus. Ik heb bvb. nog een oude, analoge SLR en zou ik de lens daarvan nu op een DSLR zetten met APS-C sensor en ik zou geen weet hebben van verschillende soorten sensoren zoals bvb. FF en APS-C, dan wordt bvb. 28mm op mijn DSLR ineens maar iets rond een 42mm worden op mijn analoge SLR. Als ik dan op die DSLR een gelijkaardig resultaat verwacht als op die analoge SLR, dan wordt dit gegarandeerd een tegenvaller. Dus wel degelijk van belang.

     

    Over een geheugenkaart: eerst nagaan welke getest zijn op het apparaat want anders riskeer je een kaart te kopen die het apparaat niet erkent.

     

    patria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    “ik zou geen weet hebben van verschillende soorten sensoren zoals bvb. FF en APS-C, dan wordt bvb. 28mm op mijn DSLR ineens maar iets rond een 42mm worden op mijn analoge SLR. Als ik dan op die DSLR een gelijkaardig resultaat verwacht als op die analoge SLR, dan wordt dit gegarandeerd een tegenvaller. Dus wel degelijk van belang.”

    Daar ben ik volledig mee eens, maar ….

    “Maar eigenlijk is dit niet van belang.”

    Hiermee wordt bedoeld dat de TO zijn vraag geen uitstaans zal hebben met een al dan niet crop-factor/FF, gezien het budget van max. 300 euro.

     

    Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

    Als je een standaard fototoestel koopt (en daarmee bedoel ik lens en body in 1), doen de mm er ook niet zoveel toe, en al zeker niet in het lagere register; al die toestellen hebben een bereik waar wel iets mee aan te vangen is. Ik heb ook nog geen enkele fotograaf weten zeggen dat hij een pulitzer is mislopen omdat hij net die 5mm tekort kwam. Al het gedoe over mm en sensors is hier denk ik niet aan de orde, en verwarren hoogstwaarschijnlijk de thread starter.

    De opmerking van hierboven, om enkel naar optische zoom te kijken en de digitale te negeren, zou ik zeker wel in acht nemen.

    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

    Als je een standaard fototoestel koopt (en daarmee bedoel ik lens en body in 1), doen de mm er ook niet zoveel toe, en al zeker niet in het lagere register; al die toestellen hebben een bereik waar wel iets mee aan te vangen is.

    Op zich inderdaad juist. En ook weer niet. Als ik bvb. over een 28mm-lens praat, maar niet zeg dat die op een FF staat en je koopt een apparaat met een sensor 1,5 keer kleiner dan een FF en je gaat er van uit dat een minimum van 28mm op de lens die er op komt, zeker ok is omdat dat voor mij ook ok is als minimum, dan praat zonder het te weten over iets anders.

     

    Ik heb ook nog geen enkele fotograaf weten zeggen dat hij een pulitzer is mislopen omdat hij net die 5mm tekort kwam.

    1. een Pulitzer of World Press Photo krijg je dan ook omdat je als fotograaf dat beeld weet vast te leggen met die compositie, die lichtinval, …
    2. Je weet eigenlijk niet, zelfs als je genomineerd bent, waarom je die prijs uiteindelijk niet gehad hebt
    3. De foto zelf die gewonnen heeft krijgt de aandacht, maar het apparaat of de lens waardoor die foto genomen is, blijft meestal onbekend
    Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

    Eerst en vooral iedereen bedankt voor de vele nuttige tips! Deze kan ik zeker meenemen in het bepalen van mijn keuze. Heb ondertussen al veel verder gekeken en gebruik gemaakt van die dpreview etc. Ben er tot nu toe nog niet volledig uit geraakt. Heb de indruk dat ik de ideale camera zoek, maar deze bestaat natuurlijk niet in deze prijs range (200-300 euro). De sony cybershot RX100 lijkt zeer interessant maar ligt dan ook meteen boven mijn budget (naar de 400 euro toe). Het zal dus wrs wat wikken en wegen worden wat het uiteindelijk wordt.

    Als ik mijn verschillende opties wat heb, ga ik ze hier eens posten want heb de indruk dat er hier wel wat fotografisch verstand zit 🙂

    Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

    Alvast succes met de zoektocht! Doet er mij aan denken dat ik misschien eens een review over mijn toestel moet schrijven… Alleszins kunnen dingen die buiten je budget vallen altijd goedkoper scoren tweedehands.

    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

    Wij hebben hier trouwens ook een toestel uit de Nikon Coolpix-reeks (de SS3300 dacht ik) en voor de prijs (± 80 €) zijn de foto’s best ok en het toestel past in een borstzak.

    Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

    Een vraagje, voor mooie foto’s te trekken bij valavond of de sterren gedurende de nacht, wat moet je toestel hiervoor hebben? Een voldoende grote beeldsensor?

    Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

    Voornamelijk een statief 😉

    Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

    En een lange shutter speed? In combo met statief dan? (ben mezelf aan het inlezen voor wat elk item in een camera te gebruiken is om zo nog een betere keuze te maken) 🙂

    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

    hoe trager de shutterspeed, hoe meer belichting. En een statief om bij zo’n trage shutterspeed, geen beweging te krijgen en dus wazige beelden.

    patria
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

    Wat Woubeir en Thomas schrijven is correct.

    Principe is op een stevig statief, lage ISO als je die kan instellen, een digitale ontspanner maar als je die niet hebt kan de zelfontspanner ook gebruikt worden als je die op bv. 10 seconden zet. Je kan de voorkeur op ‘diafragmavoorkeur” zetten en de tijd door het toestel laten kiezen. Diafragma zet ik minstens op f8.

    De mooiste foto’s maak je ongeveer een halfuur na zonsondergang. (“Het blauwe uurtje” en niet voor sterrenfotografie). Dan is er ook nog mooi licht met het blauwe licht en eventuele lantaarns, dorp-lichtjes die goudkleurig dan zijn…

    In de marge: Bij sommige toestellen is er een soort deadpixelfoto die in eenzelfde beweging door het toestel wordt gemaakt als de sluiter heel erg lang open blijft staan, maar zit je in het hoger segment.

    Wil je startrails fotograferen kan je de BULB-instelling gebruiken als je die hebt.

    De mogelijkheden hangen dus een beetje van welk toestel je hebt en over nacht-avondfotografie  bestaan boeken over (bibliotheek). In elk geval zijn hier pagina’s over te schrijven.

    Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

    Bedankt voor de uitleg! Heb ondertussen al van alles opgezocht over iso, aperture, mp, shutter speed, sensor grootte. En merk na wat vergelijkingen op de dpreview dat volgende camera’s nog op men lijstje achterblijven.

    Algemeen merk ik dat de beste camera (die weliswaar net boven mijn budget ligt) de sony cybershot RX100 is. Deze is natuurlijk 400 euro (zonder extra batterij, hoesje, geheugenkaart) dus ik denk dat ik deze toch links zal moeten laten liggen.

    Dan blijven er nog 7 tal over die serieus in prijs range verschillen.

    Om jullie een zo goed mogelijk overzicht te geven zal ik ze benoemen van lage prijs naar hoger met mijn bedenkingen.

    – Canon powershot SX170: zeer goedkoop (120 euro): vooral lagere iso (1600), iets minder optische zoom dan de andere (16x), iets slechtere aperture (3,5 t.o.v. 3,2 bij de meeste), minder schermresolutie en zeer lage fps (0,8 t.o.v 10 bij de meeste andere) en 300 tal foto’s wat gemiddeld is.

    – Panasonic lumix TZ55 of ZS35: 169 euro: lagere minimum shutter speed (4 sec) en 300 foto’s.

    – Panasonic lumix TZ40 of ZS30:  229 euro: <span style=”line-height: 1.42857143;”>iets lagere maximum shutter speed (1/1200 sec) en slechts 260 foto’s. </span>

    – Canon powershot SX700: 249 euro: grote optische zoom (30x), wel slechts 250 foto’s.

    – Sony cybershot HX50v: 249 euro: hoge MP 20 maar zelfde beeldsensor (=mindere kwaliteit of niet?), 30 x optische zoom, goede shutter speed, hoge iso,  hoge resolutie en 400 foto’s!

    – Olympus sytlus SH1-zwart: 269 euro: iets betere aperture (3 ipv 3,5), goede shutter speed, 380 foto’s!

    – Panasonic lumix LF1: 309 euro: lager MP (12) maar bij betere sensor 1/1,7′ ipv 1/2,3′. hoge iso, maar lage optische zoom (slechts 7,1), betere aperture (2 ipv 3), zeer goede shutter speed, iets minder foto’s (250).

    Mijn grootste vraag is, in welke mate is een hoge MP nog van meerwaarde als de sensor hetzelfde blijft. Kan het zijn dat een lagere MP dan beter is bij dezelfde sensor of een betere sensor zoals bij de panasonic lumix LF1?

    Dus wat denken jullie hiervan, of zijn er belangrijke die rond deze prijzen zitten die in mijn lijstje ontbreken?

    Bedankt alleszins! Ik maar vordering naar mijn zoektocht!

    bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

    Die MP’s zijn boven de pakweg 12MP niet van echt belang. Wel de absolute grootte van je sensor. Eigenlijk de absolute grootte van je pixel en wanneer deze sensor gemaakt is. Nieuwere sensoren zijn veel beter dan die 5 jaar oud zijn. Hoe nieuwer je sensor en hoe groter je pixel hoe minder donkerstroom. Die donkerstroom doet je de das om bij laag omgevingslicht, valavond dus.
    Hoe een lager F getal je lens heeft, hoe duurder die lens maar ook hoe meer licht er invalt. Dus in een omgeving met weinig licht, valavond, ga je met een slechtere sensor een even goede foto maken als met een betere sensor en een lens met hoger F getal. (F/1.8 is lager dan F/3.5, kwestie van verwarring te voorkomen omdat dit eigenlijk een breuk is.)
    Belangrijk voor foto’s bij weinig licht is dat je de shutter speed zelf kan instellen. Als dat niet kan dan ben je eraan voor de moeite om bijvoorbeeld lichtstrepen te trekken.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.