HOME FORUM Tussen pot en pint Te koop of gezocht Welk fototoestel raden jullie aan?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Dag allen,

Graag zou ik tegen men volgende grote trip in de zomer naar Noorwegen een degelijk fototoestel willen kopen. Nu ben ik niet echt thuis in dit wereldje en na een dag google werk begin ik enkel nog meer te twijfelen wat nu juist de beste aankoop is.

Dit zijn mij vereisten van dergelijk foto toestel:

– Max 300 euro

– Goede kwaliteit foto’s (goede combi tussen MP en beeldsensor)

– Optische zoom die nog steeds degelijke kwaliteit verzorgt

– Wat mogelijkheden om mee te spelen en te ontdekken. Moet geen professioneel toestel zijn maar mag wel iets van opties inzitten zodat het wat meer is dan een gewoon kodakje.

– Gewicht/compactheid speelt iets minder een rol, liever extra kwaliteit aan wat meer gewicht.

Volgende toestellen vond ik nog interessant, hoewel het zeer moeilijk is om te weten wat al die specs nu juist zeggen:

– http://www.amazon.com/Canon-PowerShot-Digital-Camera-3-Inch/dp/B009B0MYSQ

– http://www.amazon.com/Canon-PowerShot-SX700-Digital-Camera/dp/B00I58M26Y

– http://www.amazon.com/Panasonic-DMC-LX7K-Digital-Optical-3-0-inch/dp/B00

– http://www.amazon.com/Panasonic-digital-camera-optical-DMC-TZ40/dp/B00B7FNGIK

– http://www.amazon.com/Olympus-Compact-System-Camera-3-Inch/dp/B009DH437M (nog extra lens nodig??)

Alvast bedankt voor jullie tijd, hopelijk kan er iemand van jullie mij het ideale toestel aanwijzen!!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Met een LX7 van panasonic zit je wat boven de prijs maar over het algemeen tijdens mijn zoektocht naar een camera veel goede zaken over gelezen.
    Echter, het blijft toch iets persoonlijks. Als je bv graag vanuit een heel laag standpunt foto’s maakt is een uitklapbaar scherm toch wel handig.(al kan je bij een LX7 ook een zoekertje kopen)
    Begin ook eens na te denken, als je geen stopkontakt in de buurt hebt, hoeveel batterijen je moet kopen.
    Als ik iets geleerd heb tijdens mijn zoektocht dan is het dat er steeds opnieuw nieuwe modellen op de markt komen en bestaande types soms met grote kortingen worden verkocht om van de voorraad af te geraken.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

De laatste in je lijstje, de Olympus EPL5 is een systeemcamera (dit type is al even uit productie en daarom vind je die hier en daar nu nog aan sterk lagere prijs). Een systeemcamera wil zeggen dat je daar aparte lenzen op monteert (bijkomende investering) zoals op een DSLR. Als je niet zo onderlegd bent in het spelen met diafragma en sluitertijd, zou ik hier niet voor kiezen.

Je andere toestellen, daar zitten er ook weer paar oude modellen tussen. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar indien je daarvoor kiest, kijk dan goed of je voor het toestel nog reserve accu’s kunt vinden.

Sowieso zou ik het aantal foto’s dat kan worden genomen met één accu tussen de toestellen vergelijken. Je gaat sowieso aan reserve accu’s moeten denken en hoe meer je er nodig gaat hebben, hoe hoger nog eens de bijkomende kosten voor die accu’s.

Met de Canon SX700HS kan je extreem ver inzoomen (750mm in 35mm equiv.). De Panasonic TZ40 gaat ook heel ver maar minder extreem (480mm). Met de andere twee toestellen kan je nauwelijks tot niet inzoomen in het telebereik.

Ik denk dat de SX700HS en de TZ40 het best aansluiten bij jou eisen, waarbij de TZ40 de beste accuprestatie heeft (300 shots vs 250).

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Ik zou je willen waarschuwen voor de Canon Powershot S110, de eerste op je lijstje. Ik heb zijn twee voorgangers gehad en nu deze en eigenlijk is het model alleen maar achteruit gegaan. De laatste toevoeging is een touch screen, iets wat elk elektronisch apparaat dezer dagen blijkbaar moet hebben, maar wat voor je batterij rampzalig is. Ik ben ondertussen gewoon om de laatste dagen van een tocht de batterij eerst voldoende warm te maken in de jas en er nog eens goed op te blazen voor hem snel in het toestel te steken om dan nog sneller te pointen en te shooten (analoog zoomen moet ik al helemaal niet aan denken), maar plezant is anders.

Zijn er nog modellen met touch screen op je lijst? Blijf ervan weg!

Een goede site voor fototoestellen: http://www.dpreview.com

ivovm
    Sleutelbeheerder

Zo zie je maar weer dat je uiteindelijk zelf zal moeten beslissen
    wat je echt belangrijk vind aan een camera.
    Wil je wat meer telelens of is macro belangrijk?
    De ene lens laat wat meer licht binnen dan de andere.
    Zelf ben ik sober van aard maar misschien hou je wel van snufjes als Wifi en gps.
    Wat wil je met de gemaakte foto’s doen?
    Afdrukken en tegen de muur hangen
    of gewoon herinneringen ophalen vanaf het computerscherm.
    Bij die laatste optie zal het niet veel uitmaken welke keuze je maakt.
    Ik heb met de adviezen van dpreview uiteindelijk ook gebruikt om een keuze te maken.

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

De Panasonic TZ40 is alleen in het Japans.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Dat klopt als je via amazon koopt.
    Ik zou dan, als ik dat type zou kopen eerder richting http://www.kamera-express.nl/
    gaan. Ze hebben een vesting in antwerpen.
    Een stuk gemakkelijker af te spreken als er iets fout gaat.

Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Thx allen voor de nuttige tips!

Ja merk inderdaad dat het zeer persoonlijk is, wat het ook wat moeilijk maakt om nu juist te bepalen wat ik nodig heb als leek.

Ga die DPreview eens goed doorlezen en kijken wat er het best bij mij zou passen.

Inzake die batterijen, is het mogelijk om het fototoestel ook op te laden via een auto oplader of werkt dit niet?

Eerlijk, ik heb nog nooit gehoord van het verschil tussen een telelens en een macro lens. Maar na wat opzoeken zie ik dus dat een macro lens beter geschikt is om dingen van dichtbij foto’s te maken en een telelens meer van ver. Dus dan is een telelens voor mij belangrijker.

Liefst van al zou het een camera moeten zijn die ook wat foto’s kan maken in donkere omstandigheden, dus eentje die veel licht opvangt.

Daarnaast lees ik ook veel dat de MP niet zoveel uitmaken maar het eerder de beeldsensor (in sq/mm), ISO waarde, aperture (waarbij onder de f/2 al een zeer goed is),…. Daarnaast is de hoekgroote ook verschillend, vinden jullie een grote hoek beter voor landschappen te trekken of maakt dit niet veel uit?

Zoals je ziet, veel vragen, ga maar eens beginnen die site te doorspeuren.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Gooi voor die laatste vraag de titel van volgend artikel eens door Google

Ge weet niet waar beginnen met lezen.
    Ook voor de “accu laden” vraag kan je nadat je het type batterij weet op zoek gaan naar laders voor dat type. Heel dikwijls kan het via de sigarettenaansteker.
    Probleem is als er veel geladen moet worden, je lang rond de auto zult moeten blijven hangen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Bij fotograferen blijft de fotograaf het belangrijkste. Een duur toestel maakt van iemand niet ineens een goede fotograaf. En zelf met een goedkoop toestel van minder dan €100 kan een goede fotograaf prachtige foto’s maken.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Welke soort foto’s wil je trekken?
    – Landschap? Wide angle lens nodig
    – Portrait? Zijnde iemand zijn gezicht. Dan heb je een beetje zoom nodig
    – Tele? Iets in de verte inzoomen, bijvoorbeeld het kruis op een berg. Telelens
    – Macro? Iets kortbij. Macro functie van de lens. Hier worden de lenselementen verplaatst binnen in de lens.
    Hier heb je een goede uitleg erover http://www.four-thirds.org/en/special/lens_knowledge.html
    Let wel op dat het aantal mm van een lens afhankelijke is van de grootte van de sensor. Je kan het aantal mm van de lens alleen vergelijken als het 35mm (full frame) equivalent gegeven is. Of als jezelf omrekend.
    Een goede lens is er eentje die je kan wisselen. De vaste lenzen zijn niet slecht, maar ook niet ‘goed’. Hier ga je wel wat afwijkingen hebben.
    Nu een goede lichtsterke lens, of F nummer lager dan f/2, betaal je 600 euro tot 2000 euro voor en meer. Als ik je budget zie; dan ga je best voor een camera met lens. En niet een systeem waar de lens eraf kan.
    Kwestie van gewicht, de compact toestellen, met niet wisselbare lens, zijn niet te verslaan op dit punt.
    Kwaliteit; zorg voor zo groot mogelijke pixels. Dit tegenstrijdig aan de hoeveelheid Mega pixel. Je moet dus zorgen voor een zo groot mogelijke sensor. En een gemiddeld aantal Megapixel.
    http://www.gizmag.com/camera-sensor-size-guide/26684/pictures#1 Een 1″ (inch) is dus beter dan een 2/3″ sensor.

Woubeir
    Bijdrager

Je kan het aantal mm van de lens alleen vergelijken als het 35mm (full frame) equivalent gegeven is. Of als jezelf omrekend.

Klopt niet helemaal. Er zijn lenzen die die cropfactor al meegerekend hebben en waarbij bvb. een 35mm-lens op een toestel met APC-S-sensor ook echt 35mm geeft i.p.v. dat de waarde op dat toestel 35mm/cropfactor wordt.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Als je je niet per se wil verdiepen in fotografie, zou ik eerder opteren voor een toestel met veel zoom. De tz40 die je vernoemt is dan wel een goede optie (algemeen vind ik Panasonic wel goed qua prijs/kwaliteit).

De lx7 die je opsomt heb ik een tijdje geleden eens geprobeerd als potentieel vervangen van mijn reflextoestel, maar uiteindelijk toch gegaan voor een Sony rx100. Heel compact toestel met toch grote sensor (1 inch). Beide toestellen zijn hebben wel wat minder bereik, en zijn eerder gericht op mensen die graag spelen met sluitertijd, diafragma, iso,…. Wil je je er niet in verdiepen, zou ik deze toestellen links laten liggen.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Woubeir; eigenlijk zeggen we hetzelfde.
    35mm Is de grootte van de sensor. Hier 36mm op 24mm. De millimeters van de sensor grootte hebben niets te maken met de millimeters van de lens. Alleen stichten ze verwarring.
    Een lens van zoveel mm moet je goed opletten of dat op de sensor gegeven word of als 35mm equivalent. Het zou beter geweest zijn mochten lenzen niet in mm gespecificeerd worden maar in een hoek. Die hoek is onafhankelijk van de sensorgrootte en zou heel wat verwarring voorkomen. En die hoek is eigenlijk hetgeen de klant geïnteresseerd is.
    Om om te rekenen van lens mm naar 35mm equivalent of omgekeerd heb je dus die cropfactor nodig. Die cropfactor heeft niets met de lens te maken maar is hoe de sensor zich vergelijkt naar een 35mm sensor in grootte.
    Een lens van 50mm is eigenlijk een rotslechte specificatie die niets zegt. Allen is dat historisch zo gegroeid. En gebruikt iedereen dat. Met alle verwarring vandien.

Woubeir
    Bijdrager

Daar heb je op zich gelijk in. Fotografie is weten waarover je het hebt en meer dan eenvoudig op een knop drukken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 45)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.