HOME FORUM Materiaal en techniek Waterfilters

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Na een aantal hike-tochten met mijn zoontje (10 jaar ondertussen) is het duidelijk dat de smaak die de ‘micropur forte’-tabletten nalaten niet echt zijn ding zijn.

Dus op zoek naar iets anders met het vooruitzicht van een 8-daagse hike in de Schotse ‘Great Wilderness’ deze paasvakantie.

Internet afgeschuimd…en uiteindelijk bij de ‘Platypus Gravityworks’ terechtgekomen.   Dus nu de onvermijdelijke vraag naar ervaringen, tips & tricks ivm waterfilters.

Aangezien we met z’n drietjes zijn, is het dus belangrijk dat ik redelijk wat water in korte tijd kan filteren dat dan ook snel gebruiksklaar is.

Thx!

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Zelf geen ervaring met een gravity filter, maar heb wel de katadyn hiker pro. Wat ik zelf een voordeel vind van deze filter is dat je hem ook ‘onderweg’ makkelijk kan reinigen, ik weet niet of dit ook bij de gravity filter kan.  Het is bij mij al een keer voorgekomen dat het filter verstopt zat (in IJsland, ik gok op kleine asdeeltjes, en ik weet dat men zegt dat het water er zuiver genoeg is, alleen ik neem liever het zekere voor het onzekere). Doordat ik het filter kon schoonmaken, heeft dit geen gevolgen gehad voor de rest van mij tocht. Daarnaast is hij relatief licht. De output van dit model is ongeveer een liter per minuut. Snel klaar is hij ook, klik de slangetjes erin en gaan.  Ik heb van een vriend wel eens een MSR miniworks gebruikt, een stuk zwaarder, en de pomp beweging vind ik persoonlijk wat onhandiger, maar dat is persoonlijk.

Ahmed
    Deelnemer

Hey Luuk,

Het reinigen van de filter doe je bij de Platypus via ‘backwash’ dus dat zit wel snor.

Hier heb ik een vergelijking gevonden van een paar filters: http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Water-Filter-Reviews/Katadyn-Hiker-Pro

Zoals je ziet leunen de 2 systemen dicht bij elkaar aan…vandaar mijn zoektocht naar ervaringen van gebruikers. 😉

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Ja het voordeel van die platypus is wel dat het weinig energie kost, de boel klaarzetten en dat is het.

Backwash, het kan goed werken, gevoelsmatig zeg ik, een filter ergens  uit  halen en vervolgens wassen en schrobben, is beter als een backwash, maar dit is puur op gevoel. 🙂

Bart
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Ik heb een Sawyer 3 Way Water Filter, wat een erg vergelijkbaar model is met de gravityworks.

Ik ben tevreden van dit systeem. Het gaat voldoende snel om water voor meer dan één persoon te filteren en het is één van de lichtere filters die op de markt zijn.

veel plezier in Schotland!

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Hier ook een Sawyer 3 Way filter (SP122). Bevalt erg goed moet ik zeggen; nooit pompen, superlicht en je hoeft nooit een cartridge te vervangen zoals bij de Platypus.

Backwash werkt perfect, na een paar weken gebruik sluit je het filter achterstevoren aan op een kraan en spoel je alle troep er weer uit. Onderweg reinigen is bij mij nog nooit nodig geweest, maar weet niet of dat in IJsland wel zou moeten. Als je filter echt blokkeert zou je in het ergste geval altijd nog gewoon je water kunnen koken.

Ahmed
    Deelnemer

Owkey guys, de ‘1 million gallons guaranteed’, de mogelijkheid om op camelbags aan te sluiten en de 0,1 micron hebben me overtuigd!

@LFone
    , thx voor het produktnummer…was me al suf aan het zoeken! 😉

@Bart
    : We will! 😉

pellican
    Deelnemer

De Sawyer 3 Way filter (SP122) ziet er inderdaad zeer handig uit. Ik vroeg me alleen af als je met zijn tweeen bent er gelijk twee moet aanschaffen of op de gravity manier met een extra  grote waterzak ?

Waar kan je de Sawyer 3 Way filter krijgen in Nederland of Belgie? of kan ik beter wachten tot de zomer als ik naar Amerika ga?

Ahmed
    Deelnemer

@Pellican: Ik heb hem alleen nog maar bij Sawyer zelf gevonden: http://sawyereurope.com/sp122.

In Amerika is hij de helft goedkoper dus misschien beter wachten! 😉

Wij zijn met ons drietjes en ik ga het in de paasvakantie uitproberen met 1 filter aangesloten op een      3-liter zak.  Vanuit deze zak ga ik dan de 2 andere camelbags vullen.

Ik laat jullie weten hoe het verlopen is.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Ik heb het filter destijds besteld bij MoonTrail. Inclusief verzendkosten kom je dan rond de 50 euro maar er is wel een kans dat je bij aflevering nog douanekosten moet betalen.

Je hebt sowieso maar één filter nodig. Wij gebruiken een 2 liter Platypus Hoser waterzak voor het ongefilterde water en vullen hiermee onze plastic drinkflessen. Het is wel handig als je een waterzak hebt die je ondersteboven ergens aan op kan hangen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Een waterfilter of micropuur is eigenlijk niet nodig voor Schotland als je wat uitkijkt. Als je toch een filter wil meenemen, neem dan inderdaad een Sawyer. De Sawyer filters doen vandaag de dag alle andere filtermerken blozen. De Sawyer Mini, Squeeze, of 3 Way maakt niet uit. Ze kunnen allemaal exact hetzelfde, enkel zien ze er een beetje anders uit en wordt de ene standaard met een wat ander slangetje of pouch geleverd. Het gemakkelijkst filter je door een pouch water door de filter in een platypus of andere fles te nijpen en dat gaat super vlot. Je kan met allen het gravity systeem construeren (voor Mini/Squeeze moet je dan nog een bijkomende adapterslangetje nemen of je maakt dat zelf thuis) maar je kan al evengoed zelf een paar pouchjes door de filter jagen met de hand. Of gewoon met de filter rechtstreeks uit de rivier drinken, wat je wellicht het meest zult doen in een gebied als Schotland.

Om een Sawyer filter te kopen zoek je best een goede online shop in de VS. Denk eraan dat een aankoop uit de VS vrij is van BTW en andere douanekosten onder een bepaald aankoopbedrag (je betaalt dus alleen de bijkomende verzendkosten). Je kan dit hier nagaan.
    Bij highwaterfilters heb je een Sawyer Mini voor 18$.

Ahmed
    Deelnemer

Uitkijken doen we zeker Dzjow…en zo snel sla ik niet aan het filteren maar met mijn zoontje erbij heb ik graag een backup bij! 😉

Nog eens bedankt voor de invoer-calculator…als ik deze mag geloven dan heb ik een sp122 (promo bij Moontrail) voor 72,42 €. (tegenover 101,54€ via Sawyer-Europe)

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

In IJsland moet je inderdaad echt niet je water filteren hoor :-).

Niet drinken van de rivieren die een troebel water hebben omdat dit gletsjer water is en dus fijngeschuurd sediment bevat. Verder is daar alles ok.

Meerdere weken IJsland al gedaan en altijd van de rivieren gedronken en niets gehad. En ik ben echt super gevoelig aan dergelijke zaken.

Die platypus leek mij wel interessant. Ik had ook gekeken op de site van outdoorgearlab 🙂 Die manne zijn zalig in hun reviews. Jammer genoeg ontbreken de Scandinavische merken wel.

Voor Cuba neem ik een Steripen mee. Wegens virussen e.d in dergelijke landen.

Noorwegen enzo heb je daar geen last van en is een mechanische filter goed genoeg.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.