HOME FORUM Materiaal en techniek Waterfilter of thee zetten (in de Kaukasus)?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Over een waterfilter aanschaffen twijfel ik voor de Kaukasus voor ons 2-en.
    Je zou ook iedere ochtend gewoon >2 liter Marokkaanse muntthee (perfecte gezonde dorstlesser) kunnen zetten voor onderweg? Eventueel met druivensuiker?
    Misschien prettiger dan lauw water… met dat plastic bijsmaakje van die flexibele zak… die door de theesmaak onderdrukt wordt?
    En mogelijk dat je gewoon water uit de bergbeek kunt drinken zonder filter of koken daar op een aantal plekken? Vaak zat gedaan – ook in de Pyreneeën > 2200 – zonder ziek van te worden (ook al zag je daar soms wel nog koeien en gemzen).

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Wel of geen waterzuivering toepassen vind ik een kwestie van risico-inschatting. Persoonlijk zuiveren wij het water altijd om het risico te verminderen een aantal vakantiedagen last te hebben van je darmen. Ik ben ervan overtuigd dat dit lang niet altijd noodzakelijk is. In de Kaukasus op grote hoogte ook eens water geschept uit een kraakhelder beekje, waar even hogerop in hetzelfde beekje een groot rottend beest bleek te liggen….

Water zuiveren dmv koken kost je extra brandstof, ook een afweging.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik heb zelf ooit water uit een beek gedronken in de Oostkantons zonder te zuiveren. Maar ik was dan ook vrij zeker dat het vrij was van ziekteverwekkers.

Water nemen uit een beek, een rivier of wat dan ook, is inderdaad een kwestie van risicoinschatting. Wij nemen nooit een filter mee; hebben er zelf geen. Een beetje Micropur Forte gaat mee voor de zekerheid, maar meestal komt die ongebruikt mee naar huis.

Bovendien is z0’n filter ook geen sluitende garantie. Virussen bvb. houden de meeste filters al niet tegen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.