HOME FORUM Materiaal en techniek Waterdichte kousen voor op de bivakplaats

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Aansluitend bij mijn forumtopic over ‘natte voeten’ ben ik op zoek naar een paar waterdichte kousen voor op de bivakplaats (of eventueel ook voor rivierdoorwadingen). Vroeger had ik Sealskinz sokken maar die zijn vrij zwaar en dik. Zijn er alternatieven? En vooral, waar vind je ze?

Ze moeten in de eerste plaats waterdicht zijn, maar als ze ook wat isolerend zijn, is dat mooi meegenomen.

chaplain
    Deelnemer
    Aantal berichten: 20

Debbie,

Kan je geen normale sokken nemen en die insmeren met verschillende lagen latex? Zo maak je zelf op goedkope manier waterdichte zokken. Doe enkele extra lagen op de bodem voor de stevigheid.

Ik zag ooit op Youtube een filmpje van iemand die met een simpele sok en een spuitbus met latex, waterdichte sokken maakte.

Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Vele groetjes

Bram

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Maar ze zo inspuiten met latex maakt ze ook niet meer ademend.

@Debbie

Gore Bike Wear GTX sokken ? Vooral voor op de fiets, maar voor (sporadisch) wandelgebruik ok.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Met simpele kleine plastic zakken of vbl-sokken kan je gewoon je slaapsokken gebruiken om in je natte schoenen te stoppen. Je wollen sokken kan je dan lekker in je slaapzak aanhouden 🙂

Woubeir
    Deelnemer

@Koen

worden die slaapsokken dan geleidelijk aan niet nat van het zweet (want voeten zweten altijd wel, zelfs bij inactiviteit) ?

Koen
    Deelnemer

Ik bedoel dat je die waterdichte zakken enkel gebruikt als je je natte schoenen aantrekt rond kamp. 🙂

Woubeir
    Deelnemer

Ja, dat begreep ik, maar waarom dan riskeren dat je slaapsokken klam (genoeg) worden van het zweet ? 🙂

Koen
    Deelnemer

In dat geval zweten je voeten meer dan die van mij of je bent langere tijd aan het rondstampen rond je kampeerplek 😉

Woubeir
    Deelnemer

Grote kans dat mijn voeten meer zweten dan die van jou ( 🙂 ). En voeten zweten ook als je gewoon stil zit.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Intussen wat aan het rondkijken geweest. Een overzicht van Goretex-kousen heb ik hier gevonden: http://www.gore-tex.com/products/men/gloves-accessories/socks/gore-tex-accessories/. Die van Gore Bike Wear zouden hier wel verkrijgbaar moeten zijn, maar ik vraag me af hoe dik ze zijn. Iemand ervaring hiermee?

Eloi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Hallo Debbie,

ik kan je niks over de sokken vertellen. Enkel dat ik onlangs in Schotland ook gewoon plastic zakje op kamp gebruikten om rond het kamp rond te lopen. Werkt goed en is denk ik een stuk goedkoper dan de “waterdichte” sokken. Ook omdat ik al meerdere malen heb gelezen dat deze toch wel snel slijten.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Dag Debbie,

Wat bedoel je exact met ‘hoe dik ze zijn’? De dikte van het materiaal? Reken op ietwat stroever materiaal van een milimeter of twee (lees: te combineren met een dunne ‘liner’). Elk nadeel hebben zijn voordeel: het materiaal is relatief duurzaam.
    De kousen hebben wel nauwelijks ‘stretch’, wat verplicht om ze ietwat voorzichtig aan te trekken (op straffe van het scheuren van de schacht van de kous indien men de voet er met te veel macht in wilt krijgen).
    Het voetstuk van de kous is wel een maatje groter dan verwacht. Maar het zou me niet verbazen dat dat de bedoeling is. Stoort niet indien gecombineerd met een ‘liner’).

Desgewenst wil ik je wel een paar opsturen als je eerst wilt testen. De maat is 43/44. PM me met je adresgegevens.

Wim

Woubeir
    Deelnemer

Passen zou ik sowieso aanraden want ik heb de Rocky GTX-kousen geprobeerd en eerst kreeg ik die zelf niet aan en pas met een nylonkous aan lukte het mij (maar echt maar net en met veel moeite). Ze uitdoen was nog veel moeilijker.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.