HOME FORUM Materiaal en techniek Waterdichte jas, vorige heeft het begeven

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Hallo,

Mijn vorige jas heeft mij het voorbije weekend in de steek gelaten. Was een Berghaus GTX-active shell 3L. Na een paar uren was het nat vanbinnen en niet van het zweet. Ik verwacht van een hardshell dat ik regendroog blijf na een dag stappen en zeker bij de drukpunten van een 70liter-rugzak. Ik zoek iets op het niveau van een GTX Pro of vergelijkbaar.

Ik heb een budget van max 400 euro (liefst minder natuurlijk) om een andere te kopen, maar weet niet goed welke. TNF Point-Five NG, Arc’teryx Alpha, …. Ik geef liever iets meer uit als het moet, maar voor mij is het vooral belangrijk ik er op kan betrouwen in moeilijke omstandigheden.

Alvast bedankt om mee te denken.

Patrick

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Patrick,

Sorry dat we je dromen doorprikken, maar geen enkele hardshell zal je droog houden wanneer je in beweging bent, om de simpele reden dat die niet ademend genoeg zijn. Die drukpunten waar het nat wordt, is wel degelijk van het zweet.

Mag ik een lans breken om af te stappen van het klassieke hardshell verhaal als outer layer voor niet-winterse omstandigheden? Vergeet GTX of eVEnt hardshells. Kies voor 2 jasjes in je outfit , wat perfect kan met het budget die je noemt. 1 ademende softshell en 1 regenjas ( niet van GTX of event of whatever membraan die toch niet voldoende ademt voor bewegende hikers met rugzak)

Ik bedoel dan een softshell jasje die zeer ademend is en je zal beschermen tegen (koude) wind en tegen de occasionele regenbui. Combineer dat met een regenjas met voldoende waterkolom die je enkel in heftige regen aandoet.

Ik kan voor minder dan 400 gram een combo maken van 2 jasjes voor minder dan 400 euro:

vb. softshell Rab Vapour-rise Lite Alpine Jacket

vb. regenjas PATAGONIA Alpine Houdini Jacket

patria
    Bijdrager

Steve,

Al bedankt voor de respons.

Misschien iets bijkomend verklaren. Vorige week gewandeld met rugzak in de regen. Na enkele uren (6-tal) was het nat. Ik had gezweet, dus ’t was logisch vond ik.

Voorbije zondag nog eens aangedaan om in een stad rond te lopen. Wat had ik aan:  T-shirt (geen katoen) korte mouwen, lichte fleece (100 grams) en daarover dat jasje. Rustig rondgeslenterd zonder rugzak en zeker helemaal niet gezweet. Na een 3-tal uren overal natte plekken.

Ik doe niet snel een regenjasje aan omdat de soft-shell een buitje kan opvangen. Ik prop die regenjas dan ergens in een zijvak van de rugzak. Daarom vraag ik mij af of het membraan stuk gegaan is en dus lekt. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar goed. Kan misschien gebeuren.

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

Beste Patrick,

Wegens tijdsnood en omdat ik niet in (eindeloze) debatten wil treden ga ik niet in (technische) details treden.  Maar alvast dit:

– De GTX die in jouw Berghaus zit is nog van ‘oude’ generatie (lees: met polyurethaan). En die vereist condensatie opdat hij begint te ademenen. Dat verklaart hoogstwaarschijnlijk (mede) de natte plekken. Nat worden is dus eerder de regel dan de uitzondering (meestal is het dan wel ‘warm’ nat).
    – een membraan kan inderdaad beginnen te lekken. Heb je al visueel de jas geinspecteerd (naden, slijtage,…)?
    – Heb je al een poging ondernomen om de waterafstoting te herstellen (vakjargond ‘DWR’)? Quid wassen in bvb. Nikwax? Een goede DWR verbetert aanzienlijk het ‘ademend vermogen’ en kan misschien het probleem (deels) verhelpen (lees: en misschien een uitgave besparen).
    – +1 uitgangspunt Steven. De RAB vapour-lite kan misschien wel te warm zijn zomers/zonnige omstandigheden. Ikzelf zou eerder een lichtgewicht ‘windshirt’ aanbevelen (wat een forumbericht op zich waard is).  Maar jij bent de beste rechter ter zake.
    – Als je toch stevig wilt/moet investeren in een nieuwe regenjas, en in de hypothese dat ze (ook) dient voor de zomer: eentje met eVent (want: geen polyurethaan – google is uw vriend voor meer info ter zake). Mijn voorkeur gaat uit naar een jas met drie lagen (in het vakjargon: ‘3L’), en dus niet met 2,5 lagen (want voelt comfortabeler aan + veelal duurzamer). Voorbeelden van goede merken: RAB, Montane, OMM (Niet geheel verrassend allen Brits, maar er zijn uiteraard nog talloze anderen). De NIEUWE Pro van GTX is ook een gelijkaardige optie, maar biedt nauwelijks meerwaarden t.o.v. eVent en zal veelal duurder zijn (noot: GTX produceerde in het verleden ook een ‘Pro Shell’, dus met gelijkaardige naam, maar die bevat wel polyurethaan). Tenzij ik een nieuwe evolutie heb gemist/een vergetelheid bevatten alle andere membranen polyurethaan. Dus niet aanbevolen door mij (tenzij het budget niets anders toelaat).  Ikzelf ben dus geen grote liefhebber van de Patagonia Alpine Houdini.
    – Quid een jas met extra verluchtingsoptie? Ik heb voldoende met de sluitingsrits, maar anderen niet. Jij bent dus de beste rechter ter zake.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Hey,

Ik ben mijn dons-, wind- en regenjas aan het vervangen. Ziehier het topic:

Misschien vind je er wat inspiratie in.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773
    • GTX nieuwe generatie heet PRO en niet meer Pro SHELL (Gore heeft de aanduiding ‘Shell’ laten vallen).
    • Ik ben het ermee eens dat geen ENKELE waterdichte stof je effectief droog gaat houden (wat geen ramp is want je wil warm blijven en niet noodzakelijk droog). Maar duurdere stoffen zoals GTX Pro, eVent, Neoshell, … zou ik niet zomaar uitsluiten omdat die onder de ‘waterdichte’ stoffen nog altijd het best ademen
    • Pro t.o.v. eVent: eVent zou veel onderhoud (lees: zeker frequent wassen) vergen om het ademend vermogen op peil te houden. Pro is nog te nieuw om nu al te zeggen of en welke problemen het kent.
    • om de DWR te hernieuwen, moet je eigenlijk eerst weten wat de fabrikant oorspronkelijk gebruikt heeft, want de chemische basis kan verschillen en is niet zomaar onderling verwisselbaar
    • ipv een lichtgewicht windshirt kan een lichte ‘softshell’ genre Rab Boreas, Rab Ventum of Black Diamond Alpine Start een betere keuze zijn, omdat die redelijk laag gewicht vaak aan een hoog ademend vermogen koppelen
    • afhankelijk van wat je denkt nodig te hebben, kunnen extra verluchtingsopties en minstens een goed ontwerp nuttig zijn
    DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Misschien de goedkoopste oplossing. Gewoon naar de winkel gaan met je jas en onder garantie laten oplossen ;).
    Veel mensen raden neoshell of eVent aan en ik zie inderdaad voordelen bij die technologie maar er is maar 1 reden dat ik het niet zou doen en dat is garantie.
    Goretex geeft je levenslang garantie!
    Als je jas lekt en er is geen fysieke schade zoals een scheur ofzo gewoon met je jas teruggaan en goretex lost dit normaal positief op.
    Alles begint te lekken na een tijd, wat je ook kiest. Membranen slijten nu eenmaal. Maar als je zo een dure jas koopt wil je niet na 3 jaar weer een nieuwe moeten kopen. Ik heb de ervaring met motokledij opgedaan. Alles lekt na een tijd en bij goretex krijg je lekker een nieuwe dan.

Steve zijn uitleg makes sense. Je kan op outdoorgearlab eens kijken bij rain shells (goedkoper dan hardshell) en dan bij softshell of windshell om zo een combo op te stellen.
    Zelf zou ik het ook zo doen tenzij ik in regio’s ben waar je constant in shitty weer zit. IJsland, UK, scandinavische landen in bepaalde periodes. Daar heb je vaak langdurig je rain shell aan en dan vind ik een membraan wel fijn.
    Alhoewel mijn reispartner in IJsland ook gewoon softshell + decathlon regenjas doet.

Mag ik even vervelend doen en er wel op wijzen dat een active shell jas niet dient voor onder een 70 liter rugzak.

Woubeir
    Bijdrager

Garantie lijkt me inderdaad de eerste stap, en dan zou eerst naar Berghaus moeten worden gestapt en dan pas eventueel naar Gore.

Wat betreft het idee van een goedkope rainshell, een aparte windlaag sluit niet uit dat je toch bij een regenjas uitkomt die duur is. Heb hier bvb. zelf een ‘goedkope’ jas met Pertex Shield+ en die is me veel te zweterig. En ik draag die pas wanneer het te hard regent en draag dus voor de rest een windwerende laag, zelf in lichte regen.

Trouwens, Active (Shell) niet onder rugzak ? OK, volgens Gore niet. maar hangt wel af eigenlijk van het gebruik, de gebruikte stoffen in de constructie, .. Gebruik al ruim 10 jaar een Paclite op een manier waarvoor het volgens Gore niet gemaakt is en dat heeft nog geen (zichtbare) schade opgeleverd.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Ik heb de Point Five jas en ben er zeer tevreden mee. Heb er afgelopen zomer een keer in de stromende regen mee gelopen en toen ben ik goed droog gebleven. Ik heb de jas vorig jaar met flinke korting bij de Bever gekocht (van 400 naar 270 euro) en ik zie met even googlen dat hij nu bij de A.S.adventure in de aanbieding is.

patria
    Bijdrager

Hallo,

Bedankt al allemaal voor de mening/suggestiess.

@ Wim: dat van die Polyurethaan wist ik niet. Iets om in het achterhoofd te houden. Mijn Berghaus is een 3L en is Brits. Ik gebruik de regenjas niet voor een beetje gedruppel, want de softshell houdt mij gemakkelijk anderhalf uur droog en dan begint het door te sijpelen, weet ik uit eigen ervaring. Een wasbeurt om de DWR kan ik nog proberen. Ik was vooral verbaasd over het grote oppervlak waar het nat was, terwijl ik 100% zeker ben dat ik niet aan het zweten was.

@Toon
    : ik heb die topic doorgenomen, maar wilde ze niet kapen.

@DaemonAngel
    : “Mag ik even vervelend doen en er wel op wijzen dat een active shell jas niet dient voor onder een 70 liter rugzak.” Neen je mag, dat is geen probleem 🙂 en ik heb dat ook al gelezen maar ik zie niet echt iets aan het stof. Wordt ook wat weerlegd door Woubeir.

Nu weet ik ik wel dat het vanbinnen wat nat kan worden en dat is niet erg. Dat hoort bij het hiken, anders moet ik mar in de salon blijven zitten. Maar de mouwen tot aan de ellebogen waren nat, de voorzijde links voor de helft. Rechtsachter een hele vlek. Op de schouders zelf niets en ook niet onder de kap.

Maar ik wil vooral grotendeels droog blijven als ik ’s morgens vertrek met regen en ’s avonds stop met regen. Komt niet zo vaak voor maar er zijn regio’s waar de kans wel bestaat.

De nieuwe TNF Point Five NG lijkt mij wel wat, maar zo zijn er nog merken natuurlijk.

Woubeir
    Bijdrager

1) Active Shell gebruiken onder een rugzak is vooral ook kwestie van de gebruikte buitenstoffen en die verschillen nu eenmaal in kwaliteit (en dus ook de prijs die je betaalt).

2) een membraan uit polyurethaan (PU) is niet noodzakelijk minder qua gevoel en kwaliteit. Het is het mechanisme dat telt en dat klammer gevoel heb je sneller bij porieloze, hydrofiele membranen (of membranen die ook zo’n laag bevatten). PU kan ook microporeus zijn. En Gore-tex heeft, op Pro na, zo’n porieloze, hydrofiele laag ondanks de reclame van ‘poriën die te klein zijn voor waterdruppels, maar vele  malen groter dan waterdampmoleculen’.

Flemke
    Bijdrager
    Aantal berichten: 11

Over Pro gesproken, heb deze 3L jas http://arcteryx.com/product.aspx?language=EN&model=Alpha-FL-Jacket met het nieuwe ‘Pro’ membraan al een tijdje in mijn bezit en mijn bevindingen zijn de volgende:

1/ ”Pro ademt beter” volgens Gore. Heb hier ook positieve ervaringen mee. Had al enkele jaren een 2.5L (MTB) gore jas met Active shell en ik merk toch dat het nieuwe pro membraan beter ‘ademt’. Als je testen zoals deze ( vergelijking Pro versus Pro shell) ziet dan kan het ook niet anders 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=_PfR2dRe4T4.
    Als je de ‘oude’ Gore membranen (Pro Shell, Active shell) vergelijkt met Event of Neoshell (https://www.youtube.com/watch?v=6TmzwZgEVmA), dan zie je ook dat Gore een achterstand goed te maken had.

2/ Zoals hierboven al meermaals gemeld, klam worden doe je toch, afhankelijk van niveau van inspanning. Het nadeel van deze jas voor jou dan is dat hij geen armpits heeft (net omdat het membraan zo goed zou moeten ademen…). Ikzelf heb deze nog niet gemist.

3/ Ze hebben geprobeerd om deze jas zo licht mogelijk te houden, dus verwacht geen toeters en bellen (maar 1 zakje aanwezig)

4/ prijs/kwaliteitsgewijs vond ik dit een goede aankoop.

Nadelen zijn misschien te weinig zakken (rugzak/broek–> plaats genoeg voor mij) en de armpits misschien (zoals ik zei, ik mis ze niet)

Woubeir
    Bijdrager

Ach, al die marketingwaarden. Als ik het mij correct herinner ademt volgens Gore Active net iets beter dan Pro en zou het komende GTX met C-Knit nog beter ademen dan Active. Pro is (en blijft voorlopig) het enige luchtdoorlatende membraan van Gore.

Op het terrein vindt van personen die beiden gebruiken/gebruikt hebben, de één Active comfortabeler en de ander Pro,

JelleIJ
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

Ik heb ook de point five van TNF. Ben er zeer content mee. Pasvorm en de functionaliteit van de jas vind ik echt ideaal voor trektochten. Zoals bijvoorbeeld een goede capuchon, ventilatieritsen en de mogelijkheid om de mouwen op te stropen en de jas half los te dragen. Ook de ritsen zitten hoger zodat je erbij kunt als de heupband vast zit. Qua waterdichtheid.. begint hij helaas op de armen door te lekken heb ik het idee, afgelopen zomer in de silvretta een volle dag regen gehad: door blijven lopen om niet af te koelen is dan het devies. Ik ben nu het lichtelijk doorlekken van jassen maar gaan accepteren, al zo veel jassen gehad ondertussen (waar dit aan ligt? Ik geloof gewoon niet meer in waterdicht en ademend). Garantie is wel een goed punt. Decathlon heeft trouwens ook prima jassen voor lage prijzen. Mijn broer kocht van de week een 3-laags jas voor 80 euro. Ziet er prima uit, niet zo doorontwikkeld van de point five uiteraard, maar prima.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.