HOME FORUM Materiaal en techniek Waterdichte hoes voor kaarten

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Hallo iedereen,

Ik ben nog op zoek naar een handige en lichte manier om een kaart waterdicht te verpakken en tevens te gebruiken. Ben erg benieuwd naar jullie methoden. Vooralsnog is mijn oog gevallen op een simpele kaartentas van Ortlieb. Ik hoor graag jullie mening!

Arend

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik gebruik ook een kaartentas van Ortlieb, wel een iets breder model dan de A4 nl. 27 op 27cm: http://www.berghut.be/reisartikelen-en-zakjes/waterdicht/waterdichte-documententas/kaartentas-d13 (er zit altijd een koordje bij). Ik vind dit formaat het meest praktisch voor wandelkaarten. De tas hangt aan mijn nek en ik steek er ook één arm door zodat hij wat links of rechts blijft hangen. Het koordje kan wel snijden in de blote huid, daarom doe ik altijd een buff aan.

Arend
    Bijdrager

Dat formaat lijkt me inderdaad handiger. Ik zie dat dat model ook wordt verkocht bij de lokale Bever, dus dat is helemaal fijn. Wat ik me afvroeg is of er toevallig ook nog mensen zijn die ervaringen hebben met een ultra light & low budget optie: hersluitbare plastic zakjes?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ja, ik stop de kaart in een grote ziploc zak met dubbele sluiting (26x27cm ; 10g). Daarvoor ook even een aloksak XL (30x30cm ; 31g) gebruikt maar deze zijn minder duurzaam dan een simpele ziploc zak en vandaar daar dus vanaf gestapt. De kaartentas die ik lang geleden gebruikte vind ik minder handig werken dan een simpel ziploc zakje en is tevens véél te zwaar voor wat het is. Keep it simple hier dus, waarmee ik niet wil zeggen dat jij of eender wie het even fijn werken gaat vinden. Uitproberen daarentegen kan nooit kwaad.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Joery, ik vermoed dat je die kaart dan niet rond je nek kan hangen?

Qua gewicht valt zo’n Ortlieb best mee hoor: 70 gram. Ik gebruik hem ook als waterdichte tas voor al mijn kaarten, vliegtuigtickets. En in dorpjes/steden als ‘sjakosse‘. Vandaar dat het niet slecht is dat die wat meer gewicht aankan. 😉

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Ik heb ziplock, aLoksack en Ortlieb geprobeerd;

• aLoksack ben ik geen fan van, het is een soort dure ziplock die uiteindelijk toch gewoon kapot gaat.
    • ziplock gaat ook kapot, maar kost niks, weegt niks, en je kan er altijd nog een extra meenemen.
    • Ortlieb is duurder, zwaarder en gaat niet kapot.

Zelf vind ik een Ortlieb A4 uiteindelijk het meest prettig. Die maat is voor mij groot genoeg en weegt 55 gram.

Conclusie: gewoon proberen en kijken wat het beste bevalt 😉

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 189

Iedere doorzichtige plastiek zak die niet kapot gaat bij de minste wrijving en goed water afsluitend is, is te gebruiken als kaartenzak.

Wat je nog een verbetering kan zijn is een koortje eraan zodoende dat je deze kan verankeren aan hals, broeksriem, rugzak,… ’t Is lastig om te navigeren als je kaart weggevlogen is 😉

Andere verbetering is dat de plastiek geen chloor bevat. Dit verkleurt naar mate het in contact komt met zonlicht. En dat is juist de plaats waar je op je kaart kijkt. De kaartenzak van Ortlieb wordt geadverteerd als zijnde ‘geen PVC’. Die C staat dus voor chloor.

Ook leuk is als de kaartenzak licht is. Je draagt hem nu eenmaals mee.

Ik gebruik ook de A4 versie. Kwestie van wat overzicht te hebben en toch geen grote lap naast je te hangen hebben.

Arend
    Bijdrager

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat een kaartenzak vooral handig is op tochten waar je de kaart veel moet gebruiken om te navigeren en/of je handen zo veel mogelijk vrij moet/wilt hebben. In andere gevallen is een ziplock zakje een optie die waarschijnlijk volstaat. Voor mijn komende tocht in de Hardangervidda verwacht ik dat een ziplock voldoende zal zijn. Met het oog op de toekomst, wil ik misschien toch gaan kijken hoe een kaartenzak bevalt. Daarnaast zie ik net als Debbie ook wel de toegevoegde waarde in van een veilige en handige opslag voor andere belangrijke papieren. Nu blijken er ook mensen te zijn die de A4 gebruiken. Op internet vind ik dat de A4 80 gram weegt, maar nu lees ik in jouw reactie, Jan-Ivo, dat het eigenlijk 55 gram is? Om te kijken welk formaat uiteindelijk mijn voorkeur heeft, kan ik denk ik het beste toch even met kaart(en) en al naar de Bever gaan.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Zo’n kaartentas rond je nek blijft toch een persoonlijke keuze. Persoonlijk bvb. heb ik een tijd die Ortlieb-kaartentas gebruikt, maar omdat ik maar één of een paar keer naar een kaart moet kijken om dan min of meer een foto van de route voor de eerstkomende uren in mijn hoofd te hebben, is voor mij iets rond de nek of zo om geregeld naar die kaart te kunnen kijken, eigenlijk niet nodig. Iets waterdicht is voor mij/ons dan op zich voldoende. Maar da’s dus persoonlijk, maar beïnvloedt tegelijkertijd dus ook wel de keuze.

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Een kaartentas eigenlijk zelden in gebruik doordat het gewiebel rond de nek niet prettig voelt. Een veel gebruikte methode hier is de kaart waterdicht beplakken met boeklon (bijv bij de HEMA te koop). Is wel even een nauwkeurig werkje. Bijkomend voordeel is dat de kaart duurzaam is en dus geen scheurtjes/gaten gaat vertonen door de vouwen in de kaart. Nadeel wellicht is het gewicht als je meerdere kaarten op 1 tocht mee moet nemen.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

De kaarten van de Trage Paden -serie(Nederlandse wandelkaarten) passen heel slecht in de Ortlieb tassen, maar wel in sommige modellen van Silva, Sea to Summit of zelfs Defensie-materieel.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.