HOME FORUM Wandelgebieden water zweden rond Torsby

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Hallo,

Ik ga volgende week naar midden Zweden voor een hike van 5-7 dagen.

Ik ben van plan naar torsby of een stad in de buurt te rijden en daar verdere kaarten te regelen en de route bepalen.
    Ik heb alle spullen redelijk compleet, alleen nog geen compas en waterfilter. Compas lijkt me wel handig maar mijn vraag is of ik de waterfilter echt nodig heb ze zijn best prijzig, ik heb al heel veel gelezen en weet waar op te letten maar hoe zit het in september met de beekjes en riviertjes in dat gebied. Weet iemand dat ?
    Groeten,

Martin

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Martin,

ik kende de streek niet. Google maps geeft niet veel info maar als je de online kaart bekijkt kan je al beter een inschatting maken over de aanwezigheid van (liefst stromend) water.
    Het gebied lijkt dooraderd met allerhande boswegen maar zonder woningen
    Bekijk om wat extra ‘veiligheid’ in te bouwen zeker waar dat water vandaan komt.
    Je zal wel genoeg hebben aan wat micro pure fort tabletten om te ontsmetten.
    Toen ik het gebied bekeek kon het me toch niet erg boeien. Niets wat eruit springt. Ik vind er ook weinig info over van mensen die daar zijn gaan wandelen.
    Hopelijk ge je het je niet beklagen na al die uren rijden naar het noorden om dan aan te komen in Torsby zonder een echt plan.
    Ik zag dat Finnskogleden in de buurt ligt

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Martin,

Je redt het zeker zonder waterfilter, het water koken of micropur forte tabletten gebruiken, zal voldoende zijn.

Ik zou ik toch de raad van Ivo opvolgen en op voorhand al min of meer een plan hebben Je hebt tenslotte maar een week ofzo. Het internet en dit forum geven je volop de mogelijkheid.

Ik weet niet wat je wensen of verwachtingen zijn. Natuur is ginder volop aanwezig maar als je niet naar de hoger gelegen bergen trekt, zal je vooral veel (mooie) bossen en meren aantreffen al dan niet doorspekt met rotsen en heuvels en venen.

Bekijk bv het Bohusleden eens, dat is met het openbaar vervoer makkelijk te bereiken vanuit Goteborg.

Martin
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Bedankt voor jullie antwoord en reactie, die tabletten zal ik voor de zekerheid meenemen.

Ik ben al maanden aan het kijken en zoeken maar vind het erg moeilijk. Ik zoek een gebied van bossen rievieren meren etc. Echte natuur.

Al is het wel mooi als er bergen in de buurt zijn ook omdat je dan meer stromende beekjes hebt neem ik aan. Ik heb contact gehad met het vvv kantoor in torsby en die hebben me verteld dat hun kaarten en info hebben over de wandel gebieden daar dus vandaar de reden dat ik daar heen rij en me route bepaal. Het liefst zou ik natuurlijk van te voren mijn route al bepalen maar dat vind ik echt lastig.

Ik heb ook de route finnskogleden opgezocht en hiervan zou ik ook een stuk kunnen lopen, moet ik alleen kijken hoe ik weer terug bij mijn auto kom.

Verdere tips en info zeer welkom

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Een ander alternatief is de Sawyer Mini waterfilter. In de EU door Care Plus uitgegeven: http://www.bever.nl/care-plus-waterfilter-care-plus-obapa82001

Erg licht + goedkoop.

Als je hem vaak wilt/verwacht te gebruiken moet je de schoonmaakspuit meenemen. Bij troebel water(na flinke regenbuien) wilt hij snel verstopt raken.  Maar ik verwacht dat je bijna al het water in Zweden kan drinken zonder te filteren.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

+1 voor de sawyer mini – een chloorsmaak wil je niet met zo’n zuiver water in de omgeving. Een filter is, zoals Koen stelt, misschien al niet nodig.

De echte natuur in zweden is Sarek, maar daar is geen bos denk ik. Voor je lijstje hoef je het ook niet zo ver te zoeken. Er zijn overdadig veel bossen in heel Zweden, jouw startpunt is vast wel wat. Ik zou er graag zitten. Zoek misschien ter inspiratie ook eens op google naar de termen bushcraft en Zweden. Niet dat je daarom aan bushcraft moet doen, maar zij weten de mooie bossen en meren wel zitten.

Zie ook blogpost Jolanda Linschooten ter inspiratie, ze zat in Rogen.

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Voor “echte natuur” ben je volgens mij in Rogen (en aangrenzend Femundsmarka) zeker beter af dan in de buurt van Torsby, maar het ligt natuurlijk wel een eindje verder naar het noorden. Ik was er in juni (cfr. foto’s en blog).

Bart
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Ben enkele jaren terug vaak  naar de regio rond Torsby geweest. Telkens voor een dag of tien in de winter. We huurden er een huisje en deden vandaaruit dagwandelingen. Steeds leuke tijd gehad.
    De streek springt er inderdaad niet uit, maar is rustig en er zijn zeker (zoals bijna overal in Zweden) mooie wandelingen te doen. De bossen zijn meer loof- en berkhout in tegenstelling tot de noordelijker provincies waar de typische dennnenbomen staan.

Vooral het noorden van de provincie Värmland (ten noorden van Torsby) sprak me aan (minder bewoning en de natuur wordt ruwer).

Alternatief: Zweden heeft een publiek huttensysteem verspreid over het land. Dat kan ook een startpunt zijn om je tocht te plannen. Misschien ook handig om de ligging van de hutten als leidraad van een trektocht te gebruiken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.