HOME FORUM Materiaal en techniek Water filteren in laaggelegen gebieden met kans op vervuiling

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Hey,

Ik vertrek binnenkort en trek door vrij laaggelegen gebied , dichtbij oude industrie. Dit baart me toch enigzins zorgen om aan drinkbaar en veilig water te geraken. Ik denk dat ik vooral water ga moeten halen uit beken ipv stromende rivieren.

Zou het ok zijn om gewoon te filteren met een ‘care plus’ waterfilter ?

Met vriendelijke groet,

Bart

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Over welk gebied/streek heb je het?

Chemische verontreiniging haal je er niet mee uit.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Lijkt me dat je in zo’n gebied ook gewoon kraanwater kan vinden, maar ik kan er natuurlijk naast zitten zonder te weten waar je naar toe trekt.

bartdebacker
    Deelnemer

Het is gr5 door noord frankrijk. De bedoeling is idd proberen aan te bellen om kraanwater te vragen. Veel cafe’s en winkels komen we echter niet tegen. De vraag was vooral om te weten of het raadzaam is te filteren als ik niet aan water zou geraken of ik geen zou krijgen van de plaatselijke bevolking… Ik zou liever niet zonder water vallen.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik zou water altijd filteren. Het gaat wel geen chemische verontreiniging eruit halen.
    Niet filteren uit grote stromen als je schrik hebt voor verontreiniging zou ik denken. Hier durven wel eens rioleringen op uitkomen. Je kan eens kijken op de kaart wat voor stroompjes je tegenkomt?

Verder zijn ze in Frankrijk net als in België verplicht je kraantjeswater te geven als je hier om vraagt. Ze zijn daar zelfs strenger in dan hier want daar krijg je het ook op café en restaurant, soms zelfs automatisch. Dus ik vermoed dat je dit wel zult krijgen.
    Als je niets tegenkomt wordt het natuurlijk wel lastig. Even denken over je dag en of je iets zou tegenkomen en je waterverbruik even in gedachten houden.
    Ik vind het zelf ook een irritant iets om rekening mee te houden. Zeker omdat ik de hond heb ook die niet aangeeft hoeveel die plant te drinken en wanneer.
    Soms draag ik dus wel eens te veel mee…

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Bart,

je moet je er gewoon overheen zetten wanneer je aan een voordeur staat om aan te bellen. Ik vond dat de eerste keren ook vreemd de vraag te stellen  ” avez vous l’eau potable”. Dat went snel. Er is mij nog nooit water geweigerd. Kerkhoven zijn ook goede plaatsen om op zoek te gaan naar een kraantje. Het is bijna een principes kwestie dat ik weiger om een winkel binnen te stappen om water te kopen. Soms is het inderdaad zo dat je meer zit te dragen dan nodig. ik zou het risico niet nemen om uit beken te scheppen in bevolkt gebied voor de Vogezen beginnen.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Den deze claimt chemicaliën eruit te halen:

http://www.cascadedesigns.com/msr/water/treatment/sweetwater-purifier-system/product

Maar inderdaad: in de bewoonde wereld kan je beter aanbellen bij mensen en drinkwater vragen. Zou jij weigeren als er iemand voor je deur staat om water te vragen?

bartdebacker
    Deelnemer

Bedankt iedereen voor de reacties !

Ik ga het erop wagen en geen filtersysteem meenemen. Vanaf de Vogezen ga ik dat wel doen…

Thanx !

Bart

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Mensen zijn trouwens bijna altijd opvallend vriendelijk als je met een rugzak voor de deur staat en doen graag een babbeltje over waar je heen gaat enz.

In zo een streken heb ik mijn sawyer mini meestal enkel bij als back-up. Op de 60 gram steekt het nu ook niet.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bart, zelf zou ik altijd iets van een filtersysteem mee hebben, just in case. Zelf ben ik gebruiker van Micropur Forte. Ik zou me ook niet overdreven zorgen maken. Als je maar eenmalig eens verontreinigd water drinkt na zuivering via tabletten of filter, ga je niet meteen ziek worden tenzij je echt pech hebt natuurlijk. Leidingwater is ook niet altijd 100% veilig als het om een oud huis gaat bijvoorbeeld. Langdurig gebruik is uiteraard gevaarlijker. En een dood beest wat hogerop in een bergriviertje kan evenveel kwaad doen als een gewoon beekje lagerop.

bartdebacker
    Deelnemer

Hey Debbie,

Sorry dat ik niet gereageerd heb op je bericht maar ik ben die dag vertrokken.

Ik heb uiteindelijk geen filter meegenomen voor dit deel wat soms krap was op de warme dagen ( ik ben een dorstige mens … ) .

Volgend jaar trekken we de Vogezen echt in en dat ga ik jouw raad zeker opvolgen en een filter meenemen.

Thanx !

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.