HOME FORUM Materiaal en techniek 'Water column' bij Nordisk Halland 2 LW (2000 mm.)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Beste,

In mijn zoektocht om een nieuwe tent te kopen (vorige is meer dan 8 jaar oud en weegt meer dan 3,5 kilogram), bekeek ik ook de infofiches van de recentste lichtgewichttenten.

Zo lees ik dat de lichtgewichtversie van de Nordisk Halland 2 (1500 gram) slechts een ‘water column’ zou hebben van 2000 mm.
    De buitentent is gemaakt van Nylon (Rip Stop – geweven) en heeft zou een 3-laagse Siliconenlaag hebben.

Ik dacht dat een beginwaarde van 3000 mm (buitenzeil) een absoluut minimum was. Daarna
    Weet iemand hoe Nordisk het lage cijfer motiveert ?
    Heeft dit te maken met de manier waarop het buitenzeil geweven is ?

Groet,

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Onder andere. En ook bvb. hoe dik de coating is. De norm voor waterdichtheid ligt rond 1500 mm volgens de standaard, maar ik zie regelmatig in vooral Amerikaanse onderkomens dat die ‘maar’ een HH hebben van 1200 mm en bepaalde materialen halen zelfs niet de 1000 mm. Hoeft ook niet direct een probleem te zijn, want 1000 mm (of dus 1 m) water of de windgedreven waterdruk die er mee overeenkomt, heb je misschien niet zo vaak. Dus die 2000 mm is vaak genoeg. Maar die 3000 mm houdt ook al rekening met veroudering van de coating en bouwt dus reserve in.

Trouwens, als een siliconencoating voor jou niet waterdicht genoeg is (in de praktijk), kan je er zelf nog wat ‘bijverven’ om zo de HH te verhogen.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Ter vergelijking: mijn MSR Hubba Hubba HP heeft een waterkolom van ‘slechts’ 1000 mm.

Ik heb, zelfs na nachten regen na elkaar, tot op heden geen druppel regen door dat zeil zien komen.

Dus ik durf gerust te stellen dat die 2000 voldoende is.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.