HOME FORUM Materiaal en techniek Warmte slaapzak

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Dag iedereen ,

Ik heb een tijdje geleden een slaapzak van regatta gekocht met een comforttemperatuur van 13 graden en ik heb er nog een liner van thermolite bij gekocht die in theorie de comforttemperatuur met 8 graden moet verhogen.

Eind mei zou ik een 3- daagse trektocht maken in de ardennen/ hoge venen waar de temperatuur op grotere hoogtes kan zakken tot ong. 5 graden in deze periode.

In de zomer ( eind juli ) maak ik nog een trektocht in noordelijk zweden. Ik heb de temperaturen van vorig jaar bekeken en op de koudste nacht ging de temperatuur naar 2 graden. Nu heb ik het gevoel dat deze slaapzak die aanvankelijk gekocht was om in de zomer in warmere temperaturen te slapen zelfs met de liner en thermisch ondergoed niet warm genoeg zal zijn. Al ben ik wel totaal geen koukleum. Mijn vriendin is dat wel ­čÖé Zou mijn gevoel kloppen ?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Martijn,

ik geloof thermolite niet en ik vrees dat je een nieuwe slaapzak zal moeten kopen. Het temperatuurbereik is onvoldoende voor je plannen. Voordeel van de kungsleden is dat je ook binnen kan slapen zonder dat je moet boeken maar tegen het eind heb je dan al zoveel geld uitgegeven dat je een nieuwe slaapzak had kunnen kopen.

Waarschijnlijk is die regatta een synthetische slaapzak. Die degradeert een stuk sneller en zal nu minder isoleren dan bij aankoop. (ik hoop dat die uit de compressie zak is gehaald bij het opbergen want daar kunnen dit soort slaapzakken slecht tegen!!)

Om je gevoel te toetsen aan de praktijk zou ik deze avond buiten gaan slapen in je tent . Buitentemperatuur gaat 5┬░C worden. Als je wakker wordt van de kou kruip je gewoon in je bed. Dat is vrees ik de enige manier om daar iets zinnigs te zeggen.

Lees ook volgende eens om geïnformeerd je aankoop te doen.

https://forum.hikingadvisor.be/2018/03/17/een-slaapzak-kiezen/

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.