HOME FORUM Materiaal en techniek wanneer tracking device?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Ik ben benieuwd wanneer het raadszaam is om een spot tracker of iets dergelijks mee te nemen. En dan specifiek als je solo gaat. Doen jullie dat altijd of verschilt dat per gebied?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Veel hangt af van het GSM-bereik, hoe snel je aan de bewoonde wereld zit en of je solo reist of niet. In IJsland hoor ik dat het bereik steeds beter wordt, terwijl je zelfs al in de Pyreneeën dagen geen GSM-bereik kan hebben. Wie alleen op stap is, zal ook nog sneller een SPOT nodig hebben want er is niemand die hulp kan halen als je zelf niet meer mobiel bent. Zeker in afgelegen gebieden kan zelfs een zwaar verstuikte enkel dan problematisch worden. Veel hangt dus af van je reisplannen.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Hey,

Indien je ooit de aankoop overweegt van zo’n device, er zijn reeds meerdere spelers op de markt. Ik gebruik al een 2-tal jaar SPOT2, maar ben daar eigenlijk niet zo tevreden van, want het werkt ver van 100% betrouwbaar, zeker in afgelegen gebieden. Zelfs in de zogenaamd goed gecoverde areas als de Franse Alpen laat de coverage het soms serieus afweten.

Ik overweeg binnenkort een ander toestel aan te kopen, en het zal zeker niet SPOT zijn.

Lees ook deze review =>
    Satellite Communication: SPOT 2 – review and warning

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Vanaf het moment dat je je in een afgelegen gebied begeeft waar je over meerdere dagen geen GSM-ontvangst hebt en waar mogelijke hulp van toevallige voorbijgangers erg klein is, kan dit nuttig zijn om zowel jezelf als het thuisfront gerust te stellen. Of indien je een erg risicovolle activiteit doet op een afgelegen locatie (wildwaterpackraften, alpinisme in een afgelegen gebied,…) is dit de oplossing om snel hulp te kunnen inroepen. Niet iedereen echter voelt de noodzaak om zoiets meteen mee te nemen. Ik persoonlijk zou zulke toestellen voor mezelf op een trektocht met enkel hiken niet snel meenemen, maar het thuisfront beslist daar anders over. Zulke toestellen worden vandaag de dag aangeprezen als een noodzaak terwijl nog niet eens tien jaar terug de meesten onder ons zonder GSM op pad gingen en toen vertrouwden op hun spiegeltje en noodfluitje om hulp proberen in te roepen (waar is den tijd). Hiken is nu niet direct een activiteit met hoge risico’s. Het is denk ik dus vooral eerder subjectief voor jezelf en het thuisfront aanvoelen of je hiermee geruster op stap gaat of niet.

Je kan tussen 3 zaken kiezen:
    – PLB (Personal Locator Beacon)
    – SMD (Satellite messenger device)
    – Satelliettelefoon

Als je het thuis kunt verkocht krijgen om niet dagelijks een berichtje te krijgen dat alles goed gaat en iedereen zich er dus goed bij voelt met het idee dat geen nieuws goed nieuws betekent, dan heb je niet meer dan een PLB nodig want de hulpdiensten ermee verwittigen is het enige dat zo’n toestel kan. Dit is op termijn altijd de goedkoopste oplossing (geen dure abbonementen). Bekendste PLB is de Macmurdo Fastfind.

Met een SMD kan je wel berichtjes verzenden naar het thuisfront. Delorme Inreach, Yellowbrick en Cerberus Briartek Cerberlink zijn hier de voornaamste spelers die allen werken op het probleemloos werkende Iridium netwerk. De SPOT behoort hier ook tot deze groep toe maar deze doet niet waarvoor het eigenlijk gemaakt is (gebrekkige Globalstar netwerk) en heeft geen wereldwijde dekking. Resultaat met de SPOT is dat je vroeg of laat zult gaan meemaken dat het thuisfront doodongerust hulpdiensten gaat inroepen omdat ze al enkele dagen geen berichten meer van je ontvangen terwijl jij doodleuk dagelijks berichtjes zit te verzenden zonder flauw vermoeden dat er geen één toekomt. Ik heb het mee moeten maken en Willem intussen ook al. Als je de SPOT kiest zou ik hem enkel als PLB gebruiken want het thuisfront gerust stellen kan dit toestel door verdere gebreken niet. Sowieso zal je toch regelmatig afgelegen tochten moeten maken om de aanschaf van een SMD verantwoord te maken.

De satelliettelefoon als laatste kan een optie zijn, vooral als je niet vaak afgelegen tochten maakt vermits satelliettelefoons gemakkelijk te huren zijn. Het zou kunnen dat je ook wel eens een SMD te huur kunt vinden.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Andrew Skurka heeft intussen een artikel geschreven over de diverse systemen: http://andrewskurka.com/2015/plbs-satellite-messengers-phones-pros-cons-my-picks/.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Een paar jaar geleden op de GR20, zuidelijk gedeelte, gemerkt dat het daar totaal niet nodig is. Als je geen GSM ontvangst hebt loop je een berg verder en daar is er meestal wel ontvangst. Een 2e batterij samen met een ‘old school’ toestel (lees een week met 1 batterij kunnen doen) is alles wat je nodig hebt.
    Ik heb op verschillende locaties met het thuisfront gebeld. En dat was nodig om mij moed in te spreken. (’t Was daar verschrikkelijk hondenweer ;-))

Voor dingen die op satelliet netwerken werken is alleen het iridium netwerk wat overal dekking heeft. Daar hou je, en het thuisfront, best rekening mee.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Bedankt voor de tip Debbie!

Ik ben zojuist terug uit de NW Highlands waarbij ik op een gegeven punt 8 dagen zonder mobiel bereik zat. Tevens was er een Search & Rescue operatie gaande en was ik op het punt waar 2 jaar eerder iemand dood was gevonden…na veel zoeken.

Ik kreeg veel response van andere hikers die vreemde capriolen uithaalden en routes verlegden om mobiel bereik te hebben. Wat ben ik blij met mijn Spot2…… Een onbetrouwbare Spot is nog altijd beter dan niets.

Er zijn in ieder geval twee Nederlandse websites die de spot verhuren voor zo’n 2-4 euro per dag. Dat zal veel goedkoper zijn dan het kopen van een eigen Spot en abonnement. Gezien de prijs zal ik de meeste mensen aanraden te huren.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.