HOME FORUM Materiaal en techniek Wandelstokken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Afgelopen weekend eens een dood stuk hazelaar afgebroken en als wandelstok gebruikt. Beviel goed, met name bij stijl stijg en daalwerk of het vullen van een fles in een beekje omringd met brandnetels. Ook bij het opzetten van de tarp kwam mijn stok weer van pas… 🙂

Nu overweeg ik om op korte termijn wandelstokken aan te schaffen, de vrienden van Bever bieden 20% korting. Maar voor het lopen zelf weet ik niet zo goed wat ik er van moet verwachten, zal toch anders (en hopelijk bruikbaarder) zijn dan een enkel stuk hazelaar. Maar nagenoeg alle plaatjes die ik zie van in mijn ogen goede tarp opstellingen zijn opgezet met een of twee wandelstokken. En alle mensen wiens avonturen ik volg lopen er volgens mij mee 🙂

Ik heb ‘Hoe word ik bergwandelaar?’ er eens bijgepakt en daar las ik een aantal praktische tips, zoals lange handvatten om wat hoger of lager te kunnen pakken en het mechanisme om te verstellen. Zijn er mensen die meer advies hebben? Ik ben zelf totaal onbekend op dit gebied en ken niemand in mijn omgeving die gebruik maakt van wandelstokken.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik heb jaren zonder wandelstokken gelopen en heb er vooral leren mee werken in IJsland (omdat ik ze toen toch meehad voor de doorwadingen) en in de winter. In het begin is het wel een aanpassing omdat je zowel op je voeten als je wandelstokken moet letten. Je moet ze eigenlijk leren ‘actief’ gebruiken om er de voordelen eruit te halen, voornl. ontlasten van de knieën. Twee wandelstokken zijn hoedanook aan te raden voor je stabiliteit en evenwicht.

Tegenwoordig heb je heel lichte exemplaren op de markt, die een soort plooimechanisme hebben (en geen snel- of draaisluiting meer). Kijk dus zeker naar het gewicht als je een paar wandelstokken koopt. Aan de andere kant denk ik dat te lichte exemplaren misschien minder stevig zijn om de tarp op te stellen, maar daar weten de echte materiaalexperten misschien wat meer over.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Er zijn twee groepen plooibare/opvouwbare wandelstokken te krijgen.  De ultralichten, zoals Raidlight, Mountain King, Camp enz.  wegen tussen 100 en 200 gram per stuk en zijn bedoeld voor trailrunning en Adventure Races. Ze zijn waarschijnlijk niet helemaal sterk genoeg om een tent of tarp te houden.

De zwaardere opvouwbare stokken wegen meer dan 200 gram per stuk en kunnen volgens de ervaringsberichten uitstekend met een tarp overweg. Dit zijn de stokken van Black Diamond(Distance, Ultra Distance en Distance FL) en de Leki Vario Micro Carbon.

massimo
    Deelnemer

Bedankt voor jullie reacties, ik eens kijken naar de laatst genoemden.

Zijn er nog voorkeuren/eigenschappen voor bepaalde materialen, zoals dat van de handvatten?

Werner
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Zelf heb ik verende wandelstokken van Leki. Die vering is op zich een goed principe maar het probleem ermee is dat die vering in 2 standen gezet kan worden (matig, veel) en dat het mechanisme hiervoor niet goed doordacht is. Tijdens het stappen ‘verspringt’ het mechanisme ongevraagd van stand. Dus best even de stok demonteren en van naderbij te bekijken. Als je wil stuur ik je wel een foto van het ‘foute’ mechanisme.

Wat ook aangenaam is, is wanneer je handvaten wat schuin naar voren staan. Dat voelt natuurlijker aan. En zo’n extra mousse op de stok is zeer handig ’s winters bij traversées en stijle beklimmingen (bv. met tourskis of sneeuwschoenen). Zorg dan ook voor brede tellers (dat zijn die rondje plaatjes boven de punt).

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik hoor al eens de voorkeur voor kurken handvaten, maar zelf nog nooit problemen gehad met kunststof. De reden: ik laat mijn polsen zoveel mogelijk laat in de polslussen hangen, dan hoef je die handvaten niet (krampachtig) vast te houden. Mijn handvaten zijn overigens recht, geen idee hoe het lopen is met scheve handvaten.

Destijds raadde een verkoper mij de ‘verende’ stokken af omdat ze weinig meerwaarde bieden (in vergelijking tot de prijs). Intussen zullen ze wel al serieus verbeterd zijn maar hoe gesofisticeerder de stok, hoe groter de kans op falen. Ik denk dat de meeste niet-verende stokken hebben.

Verder blijkt de snelsluiting van vb. Black Diamond duurzamer dan de draaisluiting van vb. Leki (die op den duur zotgedraaid en niet meer vast te zetten is).

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Omdat ik enkele jaren geleden rap rap nog een stel stokken nodig had omdat de dag voor vertrek de leki stok begon te haperen bij het vastzetten mij opnieuw eenzelfde leki makalu aangeschaft. Hij begint opnieuw kuren te verkopen.
    De belangrijkste is dat tijdens het lopen hij zz spontaan “losdraait” als ik de punten in een losse ondergrond zet en onbewust kleine draaibewegingen maak vanuit de pols tijdens het lopen. Om de zoveel tijd moet ik dan even stil staan om ze terug vast te draaien. Indertijd is mij door de handelaar geadviseerd de stok vast te draaien met de kracht vanuit de vingertoppen en niet de stok in volle hand te houden omdat je dan teveel kracht zet op het mechanisme (een kunststof moer die draait over een metalen schroefdraad) en gemakkelijk “zot” gedraaid kan worden. Dat verende mechanisme binnenin maakt het allemaal veel te complex met een grotere kans op falen
    De volgende wordt dus zeker een ander type.

massimo
    Deelnemer

Bedankt voor jullie adviezen.

Het assortiment waar ik uit kon kiezen bestond uit diverse Leki & Black Diamond stokken.

Het draaimechanisme heb ik op aanraden van jullie adviezen vermeden. De vouwstokken waren veel lichter dan de niet-vouwstokken, maar vaak wel ten koste van stugheid. (bekeken als mogelijkheid tot ‘zwabberen’ van de stok bij het er op leunen)

De Black Diamond Distance leek bijzonder stug voor zo’n lichte stok (340 gram per paar) en leek als enige vouwstok stevig genoeg voor tarp gebruik, maar deze hadden een aantal nadelen. Ten eerste waren de handvatten enkel recht verkrijgbaar. Ten tweede waren de handvatten niet doorgetrokken naar onderen om de stok lager vast te kunnen houden. Ten derde begreep ik dat deze stokken niet geschikt waren voor winterwerk, daar er geen grotere tellers onder gemonteerd zouden kunnen worden.

Uiteindelijk prijs en functionaliteit in afweging genomen kwam ik op de Black Diamond Trial Ergo Cork. Na de korting voor +/- 70 euro per paar aangeschaft, inclusief tellers voor sneeuw. a 516 gram per paar wel heel wat zwaarder dan de Distance, maar dan ben ik voorlopig klaar voor 4 seizoenen.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Met verstelbare wandelstokken heb ik de beste ervaringen met Black Diamond en Fizan. Leki is voor mij verleden tijd. Leki heeft als nadeel dat hun verstelmechanisme (in tegenstelling tot dit van Fizan) helemaal niet duurzaam is. De tsjoepkes moet je veel te vaak vervangen en als je het eens vergeet zit je op de volgende tocht met een stok die je niet meer naar de gewenste lengte kunt aanpassen. Vering in de stokken heeft geen enkele meerwaarde en of de handvaten nu recht op de stok zitten of onder een hoek heb ik nog nooit als een opvallend verschil aangevoeld (heb ze allebei gehad), dus maakt naar mijn gevoel ook niks uit. Bij de vouwstokken bestaat er naar mijn persoonlijke normen nog geen goede stok. De Distance poles van Black Diamond hebben als grote nadeel dat de teller vast zit op de stok zodat je stok veel te vaak achter struikgewas of andere zaken blijft haken, een vaak gehoorde klacht waar ze bij Black Diamond maar geen oren naar krijgen. Met de lichtere wandelstokken moet je toch oppassen want ze zijn inderdaad veel fragieler. Met de Trail Ergo zul je zeker wel een duurzame stok hebben waar je veel plezier zult mee kunnen beleven.

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Daar geef ik je gelijk in Dzjow. Ik heb mijn stokken van Leki ondertussen ook vervangen  door Black Diamond. Door het lavazand dat tussen het verstelmechanisme kwam te zitten kreeg je ze niet meer degelijk vast gezet. Waardoor de stokken van hun eigen begonnen in te schuiven. Ik heb ook beide handvatten gehad en ik merkte hier ook geen verschil in. Bij Leki had ik de kurken handvatten bij Black Diamond zijn ze van een soort schuim. Ik vind deze persoonlijk comfortabeler zitten en de lus vind ik ook veel beter afgewerkt bij Black Diamond.

massimo
    Deelnemer

Zo te lezen heb ik de juiste keuze gemaakt. 🙂

Heb twee paar gekocht, voor mijn vriendin en mijzelf. Mochten ze gekke kuren vertonen dan zal ik hier even updaten, wie weet weer nuttig voor degene na mij.

massimo
    Deelnemer

Praktische vraag – hoe neem je wandelstokken het beste mee op een vlucht?

Was van plan zo centraal mogelijk in mijn backpack te stoppen, maar gaat wat lastig. Iemand adviezen?

Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ik haal de mijne uit elkaar bij die van Black diamond is dit vrij simpel. En dan stop ik ze zoals je al zei centraal in de rugzak samen met mijn statief. Ze zijn toch altijd heel aangekomen…

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik haal ze niet uit elkaar maar steek ze (uiteraard wel ingekort) in de rugzak, ergens in een hoek en dus niet centraal. Dat neemt inderdaad wat plaats in. In de winter komt daar nog eens een shop bij, dan is het nog meer puzzelen. 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Tijdje geduurd eer ik de bestelknop heb ingedrukt. Gekozen voor duurzaamheid en zekerheid eerder dan de ondergrens qua gewicht af te tasten.
    Carbon? Geeft voor de trail pro van blackdiamond
    die ik uiteindelijk heb gekozen amper een winst van 30 gr terwijl een stok uit dergelijk materiaal bij een foute belasting echt breekt en je met aluminium eerder met een gebogen segment zit opgezadeld. Maar verder waarschijnlijk wel functioneel blijft.
    Vermits de stokken deel uit maken van de slaapaccommodatie wilde ik mij kopzorgen besparen.
    Had de mogelijkheid om ze via amazon.com aan te kopen voor de prijs van 77 euro.
    Ook korter bij huis kan je soms aankopen onder de officiële prijs die BD hanteert op hun site.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.