HOME FORUM Materiaal en techniek Wandelstokken als handbagage

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

Ik ga binnenkort op weekendtripje in mallorca om daar te hiken. Lijkt me ideaal, goedkope ryanair vlucht en enkel handbagage mee, al zo vaak gelezen. Maar ik kom er achter dat wandelstokken bij de handbagage verboden is. Dit vind ik wel jammer, ik vind ze erg handig ook voor bv als tarp pole.

Hoe doen jullie dit? Zijn wandelstokken gewoon onmogelijk in landen waar je geen koffer wil meesleuren? (en extra voor betalen in goedkope vluchtmaatschappijen) Beetje jammer want ik heb ze net voor uitdagendere gebieden in het buitenland gekocht.

Daarnaast nog een vraag, welke grootte van wandelrugzak nemen jullie mee? Een 30-50 liter rugzak lijkt me ideaal voor een paar dagen maar deze komen bijna altijd boven de maximum afmetingen uit. Wat zijn jullie oplossingen hiervoor?

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ik neem mijn wandelstokken mee in de koffer. Speciaal kortere wandelstokken gekocht en daarmee naar de kofferwinkel.’Ik will een koffer kopen waar dit in past.’ Maar das dus te groot als handbagage.
    Als je een weekentripje doet, zit je in hotel of gite of camping of … Neem contact met de mensen en stuur je stokken een dikke week voordien op. Regel het me dezelfde mensen voldoende postzegels om ze na de trip terug met de post op te sturen naar je thuis. Zou ik doen.
    Met een tripod voor de camera hebben ze geen probleem als handbagage.

Skalders
    Deelnemer

Opsturen op voorhand is een mogelijkheid ja maar niet echt een ideale oplossing, het kost ook weer geld en voor dat geld kan je al een koffer meenemen op een vlucht, en bij een last minute tripje is het niet mogelijk. Daarnaast is het ook wel veel gedoe voor 2 dagen.. en ik weet niet als ik het zomaar vertrouw om dure wandelstokken door sommige lokale post te laten behandelen.

Ik heb hier al veel verslagen gelezen en meestal gaan ze met het vliegtuig voor een paar dagen tot een week of 2 naar een land om daar een lange trektocht te doen. En telkens hebben ze hun wandelstokken bij. Ik vraag me af hoe ze dit doen want als je in een tent of berghutten gaat slapen kan je toch geen groot koffer meenemen op het vliegtuig?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Soms de winst die je maakt met dergelijke lage kost maatschappijen minder groot dan gedacht en kan je beter wat meer geld neerleggen bij andere maatschappijen terwijl je dan voor 23 kg extra ruim bagage mee mag nemen. Zo zullen de meesten hun wandelstokken op de bestemming krijgen

aanvulling: los van het wandelstokkenprobleem (zou het helpen om ze zo veel mogelijk uit elkaar te halen in losse segmenten, de punten bv in je jaszak door de scanner laten gaan?) kan je ook zoveel mogelijk kleren dragen wanneer je doorheen de controle moet, zakken vullen met alles wat erin past. Het kan helpen om de rugzak wat te verkleinen.

Sommige firma’s zien daar geld in.

http://www.jaktogo.com/

Ik weet niet hoe Ryanair er nu mee omgaat maar in het verleden werkte dat perfect,

afgaande op een reportage op Volt (vrt)

Skalders
    Deelnemer

Soms misschien, maar in ons geval betalen we bij ryanair nog geen 50 per persoon voor heen en terug en de volgende goedkoopste is al 3 keren dat bedrag. Voor dat geld kan ik nog steeds beter de belachelijke prijzen voor een koffer betalen (2 x 20 euro) bij ryanair. maar de bedoeling is dus net enkel met handbagage gaan en het licht houden.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik steek mijn wandelstokken altijd in mijn hoofdbagage. Nu, voor een weekendtrip zou ik ze gewoon thuislaten. Een mens heeft twee benen gekregen om mee te lopen. Strikt genomen lukt het dus ook zonder wandelstokken. 🙂

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Je moet ook niet een grote koffer inchecken. Een kleine kan ook. Bijvoorbeeld je huttenrugzak. Dat mes mag ook niet mee met de handbagage.
    Wandelstokken vastsjorren aan de rugzak en alles in de regenhoes, flightbag of in cellofaan wikkelen. Dat je bagage niet achter de bagage band blijft steken.

Andere optie; voor 10 euro goedkope wandelstokken van pakweg de aldi of zo kopen. Of je een stok fabriceren van een stukje hout ter plaatse. Of een setje huren? Of een setje lenen?
    Of zonder wandelen.
    Of je wandelstokken uiteen halen en toch in de handbagage steken. Het risico is dat als het gecheckt wordt je de onderdelen kwijt bent.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.