HOME FORUM Materiaal en techniek Wandelschoenen of trailschoenen?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Beste leden,

Ik ben van plan om in 2017 terug voor een jaartje naar Zuid Amerika te gaan en ik ben nu al eens aan het rondkijken voor een geschikte schoen.

Ik kom uit West Vlaanderen dus ga ik normaal naar as adventure voor schoenen maar voor mijn  volgende schoen zal dit zeker ergens anders zijn….

Ik was zojuist eens aan het kijken naar de trailschoenen op all 4 running en daardoor ben ik beginnen twijfelen of ik deze keer voor trailschoenen ga of de wandelschoenen A.

Ik denk persoonlijk dat ik bij trailschoenen snel vochtige voeten kan krijgen. ( Bv: als het regent)  Als gevolg dat ik snel blaren krijg op mijn voeten want ik heb een teer velletje 🙂

Betreft wandelschoenen A:

Mijn eerste wandelschoen was van ecco. Ik was daar zeer content van maar jammer genoeg zijn de schoenen die ze nu maken heel wat minder.

Deze die ik nu heb zijn van meindl. Dure schoenen en ik ben er ook niet zo content van… En na 9 maanden bijna volledig versleten.

<span style=”line-height: 1.5;”>Dus wat is jullie ervaring van beide type schoenen?</span>

Hebben jullie nog voorstellen van andere merken? type A

Iemand ervaring met het merk altra? Trailschoen Altra the lone peak lijkt me nog boeiend…

En ik heb brede voeten dus heel wat merken liggen me niet omdat ze te nauw zijn.

Iemand voorstellen welke kousen er “best” geschikt zijn voor Zuid Amerika?  Want dit is ook niet zo evident om de correcte kousen te vinden.

Alvast bedankt!

Grtz

kieran

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Qua trailschoenen: als je ook kan te weten komen of dat model ook goed draineert, is nat eigenlijk niet zo’n probleem (of is het dat niet noodzakelijk). Water kan er snel in, maar ook weer snel uit. Ik heb al redelijk wat blaren gehad in wandelschoenen en nog maar één in mijn trailrunners en dat was zeker niet van het vocht.

Voor de rest: passen, passen en passen.

Merken: Hanwag, Lowa. Scarpa, La Sportiva, Aku, Kayland, Zamberlan, Mammut, TNF, Merrell, Keen, Inov8, Salomon, Viking, Altra, …

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Het enige voordeel dat A-schoenen hebben t.o.v. trailschoenen is de duurzaamheid. Ik heb nu al een 3-tal paar trailschoenen binnen het jaar versleten en overweeg nu om terug naar iets zwaarders over te schakelen.

Qua nat worden, maak je alvast geen illusies. Heel wat A-schoenen en trailrunschoenen hebben een GTX-membraam die in het begin je voeten nog mooi droog houden, maar dat duurt niet lang. De flexibele zool zorgt er namelijk voor dat het membraam snel verslijt daar waar je je voet plooit, en dat je schoenen dus nat worden. Het komt er dan vooral op aan om een schoen te hebben die snel droogt, en leren schoenen hebben het daar wat moeilijker mee tenzij je ze geregeld invet (maar dat komt het ademend vermogen dan wel niet ten goede).

Woubeir
    Deelnemer

Ik heb nu al een 3-tal paar trailschoenen binnen het jaar versleten en overweeg nu om terug naar iets zwaarders over te schakelen.

Let op, dit hangt af van welk model, de aard van het gebruik, je looppatroon, … Ik reken op 1 á 2 paar per jaar voor mijn soort gebruik (terrein van modderig tot rotsachtig, weersomstandigheden van warm en droog tot serieus koud en pakken sneeuw, bepakking van geen tot zware rugzak). Reken er niet op dat je met verschillende paren trailrunners toch goedkoper gaat zijn dan een paar (hoge) wandelschoenen; vaak is de totaalprijs ongeveer gelijk en soms zelf duurder.

Werner
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Lees zeker ook eens deze post: https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/ervaringen-lage-trailrunschoenen-als-hikingtrekking-schoen/

Na mijn Asics vond ik de Salomon Speedcross supercomfortabele schoenen. Maar het probleem was dat die zool na pakweg 100km. compleet versleten was. Deze zomer heb ik dan vele kilometers op geaccidenteerd terrein gestapt met Salomon X Ultra 2 en die zool ziet er nog zeer goed uit. Dus: zeker ook uitkijken naar de samenstelling van het ‘zoolmateriaal’ en de structuur (bovenliggende noppen verslijten veel sneller)

Qua kousen: lichte kousen van bv. X Socks, Bridgedale of Falke… maakt niet zoveel uit vind ik.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Inderdaad echt sterk afhankelijk van het model.
    Mijn salomon speedcross slijten zeer snel. Mijn doel is ze dan ook alleen te gebruiken voor in de sneeuw of modderig gebied. Inov-8 slijt ook enorm snel.
    De wings pro slijten al iets minder snel, al de s-lab varianten van salomon slijten sneller maar geven meer grip (gebruik ik om te lopen dus doen minder kms).
    Ik ben recent toch terug gewisseld naar de XA 3D pro’s voor de komende grote reis.
    Die houden het echt lang vol.
    @Debby, jij vond deze niet goed omdat ze de afrol van je voet belemmerde herinner ik me nog. Maar als je aan een A schoen denkt is dit of de ultra X misschien terug een optie? Ik vind het precies nog meevallen in degene die ik nu heb. Ik heb ze voornamelijk gekozen voor slijtage en grip. Hun andere modellen zijn op natte steen niet echt geweldig. Al zouden de nieuwe wings beter moeten zijn (nog niet getest). Slijtage doen ze het wel goed. De GTX variant heb ik heel de winter voor wandelingen en wandelingen met de hond gedragen en er is nog niets weg van de zool.

kieran
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Alvast bedankt voor de snelle reacties. Er staat hier heel wat informatie en type schoenen die ik eens zal bekijken en passen.

Debbie: wat bedoel je met zwaarder? Andere categorie van schoenen?

Het probleem is dat ik hoge schoenen niet echt kan “verdragen”. Meer wrijving, “zwaardere'”voeten, minder flexibel. Of moet je dit gewend geraken?

Het blijft toch moeilijk om geen miskoop te doen. En er is nog altijd twijfel welke soort ik wil…

Want ik zoek toch wel iets die comfortabel zit ( niet te nauw aan de voet, niet duwend aan de wreef), “lang” mee gaat ( min. 1000km), dat de top van de schoen goed is beschermd ( want daar begint meestal de slijtage) , en redelijk goeie grip heeft en gebruikt kan op verschillende soorten ondergrond. ( junglegebieden maar ook berggebieden)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Eventjes wat extra toelichting bij mijn reactie 🙂

Ik heb geen slechte ervaring met de zolen van trailrunners want ik selecteer net die meer agressieve zolen, maar wel met het ‘bovenwerk’. Elk paar trailrunners die ik al had zijn binnen het jaar versleten en ik draag ze echt tot ze bijna van mijn voeten vallen. Slechts één paar heb ik het gebergte gebruikte, en dan waren ze er al na 2 weken aan. De andere tijdens eendaagse en meerdaagse tochten in de Ardennen en omstreken. Tegenwoordig maken ze sommige trailrunners wat steviger, zoals de Saucony Xodus, maar ze zijn daardoor voor mij te stroef geworden om te wandelen (ik ervaar klachten aan mijn wreef).

Bijna alle gewone wandelschoenen zijn ‘zwaarder’ dan trailrunners. Ik overweeg gewoon om terug over te stappen naar A- of B-schoenen die voor mij meer de balans tussen draagcomfort en stevigheid lijken te vinden.

Woubeir
    Deelnemer

Ik heb geen slechte ervaring met de zolen van trailrunners want ik selecteer net die meer agressieve zolen, maar wel met het ‘bovenwerk’. Elk paar trailrunners die ik al had zijn binnen het jaar versleten en ik draag ze echt tot ze bijna van mijn voeten vallen. Slechts één paar heb ik het gebergte gebruikte, en dan waren ze er al na 2 weken aan.

Twee weken maar ? Dat is wel erg snel. Als ik zie waarvoor ik de mijne allemaal kon gebruiken (dag- en meerdaagse tochten, in alle seizoenen en in elk soort terrein), dan zou ik ook niet tevreden zijn.

patria
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Ik loop op vlak en heuvelachtig terrein op Salomon X Ultra 2 en die zool ziet er ook nog zeer goed uit na een paar honderd kilometer. Het minder eisend terrein helpt natuurlijk mee. In de bergen hou ik het liever op de B’s.

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Mijn The North Face Hedgehog GTX XCR’s  gaan minimum 2 jaar mee, en dan was ik daar nog niet helemaal tevreden mee (zool en buitenmembraan aan de wreef). Voor de meer technische delen schakel ik wel over naar steviger schoeisel. Na een reis gaan ze wel in de doos. Op dagdagelijkse basis gebruik ik goedkopere. Als ik dan hoor hoelang die van de diehard trailrunner gebruikers maar meegaan, schrik ik toch. Nog nooit Salomon’s gedragen… Ik vertrouw het uitzicht al niet….

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.