HOME FORUM Wandelgebieden Slovenië

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Volgend jaar trekken we in juli voor twee weken naar Slovenië, met vermoedelijk een trekking in het Triglavgebied en een tocht in de Kamnische Alpen. Er zijn diverse uitgeverijen van wandelkaarten en ik zou graag weten welke kaart als het beste wordt beschouwd: zowel qua detail van terrein als betrouwbaarheid van de aangeduide wandelpaden.

Andere tips zijn uiteraard meer dan welkom, al start mijn eigen zoektocht wel altijd bij ‘een blik op de kaart’ om de mogelijkheden te zien.

Het Cicerone-gidsje over ‘Trekking in Slovenia’ ga ik ook nog aankopen.

Groeten,

Debbie

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Hendrik Morkel schreef over cicerone boekje en kaarten voor de sloveense alpen; https://hikinginfinland.com/2012/08/the-julian-alps-of-slovenia.html

Hier is een kaart die hij aanraadt: http://www.amazon.com/gp/product/8083895210/

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Ik gok dat je ondertussen al meer weet, maar als je wil hoor ik eens bij mijn kinesist. Die zijn net terug van het Triglavgebergte. Volgende date met de kine is eind volgende week. Wat ik er voorlopig uit kreeg was dat “het onderweg goed aangeduid was”, maar da’s niet bijster gedetailleerd. Ik moet eens doorvragen : )

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

In de Julische Alpen heb ik altijd rondgelopen met de 50k Freytag & Berndt kaart. Ook al is het reliëf niet zo duidelijk op deze kaarten, meer heb je daar niet nodig. Paden/routes zijn er inderdaad zeer goed aangegeven met de typische rode cirkel met witte stip en in het algemeen geen probleem om te blijven volgen in mist. De Kompass of Sidarta kaarten voldoen even goed. De aangeduide routes op al die kaarten zijn volledig betrouwbaar. Slovenië is Albanië of Montenegro niet.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor jullie tips. Ik heb intussen mijn kaarten aangekocht voor Slovenië. De Freytag & Berndt-kaarten bevielen me uiteindelijk het meeste, al blijkt die van de Julische Alpen wel het meest recent. Een kaart voor de volledige Kamnische Alpen wat moeilijker te vinden.

Nu twee andere vraagjes:

1) Hoe moet ik de klettersteigs inschatten die op de kaart staan? Her en der vind ik terug dat de steigs niet zoveel beveiligd zijn. Is het doenbaar om dit met een rugzak met kampeermateriaal te doen? Een helm doen we zeker mee maar is het ook nuttig om een via ferrataset mee te nemen?

2) In welke mate is het mogelijk om te bivakkeren in Slovenië?

Chris
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Ik heb begin november 2015 een 5-daagse trekking gedaan in het Triglav gebied, en had de luxe om beide kaarten bij te hebben: de “Freytag & Berndt 1:35.000” en de “Sidarta 1:25.000” (kunnen lenen), beiden van het Triglav gebied. De Sidarta kaart was duidelijk meer gedetailleerd en accurater (maar toont een ietsje kleiner gebied). Maar deze tip komt blijkbaar ietsje te laat…

Wij hebben bewust geen technische (klettersteig) passages gekozen, aangezien we ons dat gewicht wilden besparen. Wel niet evident, want vele trajecten bevatten moeilijkere stukken.
    Aangezien we er van uitgingen om geen al te best weer te hebben, kozen we een route gebruik makend van de hutten. Qua aantal zijn er vrij veel hutten, maar buiten het seizoen zijn ze bijna allemaal gesloten, en slechts weinigen hebben een winterruimte. Een zeer handige site indien je hiervan toch gebruik zou maken vind je hier: http://en.pzs.si/koce.php Men kan grafisch de hutten lokaliseren, gemakkelijk uitvinden of ze open is en welke faciliteiten er zijn.

De Cicerone gids had ik ook kunnen lenen, maar daar heb ik weinig aan gehad. Op verschillende websites zijn ook beschrijvingen te vinden van tochten, waaronder deze interessante:  http://www.hiking-trail.net/mountain/triglav/1/1

Als je wenst te bivakkeren heb ik wel een aandachtspunt: water! Bronnetjes zijn er schaars, en uiteraard essentieel. Wij overnachten o.a. hier: Bivak pod Luknjo (http://www.pzs.si/koce.php?pid=59) en er was gelukkig een kraantje. Bij vele (gesloten) hutten waar we passeerden was er buiten geen kraantje te bespeuren.

Veel plezier gewenst in deze schitterende streek.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Het is nog niet te laat, Chris, bedankt voor de tip! 😉 Goeie link trouwens met veel foto’s van een hele lijst aan routes, dat helpt om wat in te schatten wat we kunnen verwachten.

Bivakkeren zal inderdaad niet evident zijn, maar we willen ook wat flexibiliteit behouden qua planning en zijn ook niet zo’n grote huttenfanaten. Zoals het er nu naar uitziet, gaan we via ferrata- & bivakuitrusting meenemen. Om gewicht te besparen gaan we zoveel mogelijk proberen te bevoorraden. Indien nodig slapen we eens in een hut maar ik ga niets reserveren.

Kan je kort aangeven welke route je precies hebt gedaan?

Chris
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Kort samengevat: een 5-daagse lus vertrekkend vanuit Youth Hostel Barovc Kransjka Gora met deze volgende slaapplaatsen:
    1)Bivak pod Luknjo

2)Winterruimte hut Koca pri Triglavskih jezerih

3)Hostel pod Voglom Bohinj

4)Pension Kamp Klin Soča
    De laatste 2 dagen zijn heel ambitieus (26 à 30km met serieuze hoogteverschillen). We hebben het gehaald met behulp van openbaar vervoer en autostop. ’t Het is een heel verhaal eigenlijk; ik zal eens een uitgebreide fiche invullen met wat meer gedetailleerde info.

Kaartje: https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z6QKwdvlGuVY.kuKxTRedU798&usp=sharing

Debbie
    Sleutelbeheerder

Intussen terug uit Slovenië, de Freytag & Berndt-kaarten waren voldoende maar zeker niet perfect. Er staan zelfs enkele fouten op, en daardoor zijn we 2 keer mislopen. De Sidarta-kaart (1:25.000) was voor het Triglav accurater geweest maar ja, dat weet ik pas achteraf. Van de Kamnische Alpen bestaat er geen kaart die de Via Ferrata’s aanduidt, wat een gebrek is.

De foto’s van onze twee tochten zijn hier te vinden:

• Kamnische Alpen: 4-daagse van Robanov Kot naar Zgornje Jezero, opvallend rustig gebied, best ruig en enkel ervaren bergwandelaars kunnen de Slovenian High Level Route bewandelen.
    • Julische Alpen: 8-daagse van de Vrsic Pass, met een lus langs Jalovec, richting Bohinjsko Jezero met een extra grote lus in het Triglav-gebied. Triglav zelf was erg druk, maar eenmaal je wat verder weg gaat in de toppen rondom, is het kalmer. Hier enkele pittige via ferrata’s gedaan maar je kan ze ook wel vermijden. Toch vind ik dat de meeste paden in dit gebied bij wijlen best uitdagend zijn en je beter voldoende tredzeker bent en over een goeie fysieke conditie beschikt.

Het is uiteindelijk een combinatie geworden van het overnachten in hutten en bivakkeren. Veel bivakmogelijkheid is er overigens niet. Het terrein is overal vrij steil en rotsig. En gezien je iets discreets moet zoeken omdat bivakkeren verboden is, zijn de goeie plekken erg schaars, laat staat dat je een waterbron in de buurt hebt.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Intussen een eerste verslagje geschreven: Dwars door de Kamnische Alpen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

En mijn verslag van onze ontdekkingstocht in de Julische Alpen is intussen ook af.

Lilou
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo iedereen,

Is het nodig om op voorhand de hutten te reserveren? We zouden deze maand  (in juli dus) naar de Julische Alpen gaan.

Alvast bedankt!

DieterDeVos
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Hallo,

van 10 tem 18 mei trek ik naar Slovenië, uiteraard is het de bedoeling om daar een paar stevige wandelingen mee te pikken. Mijn gezelschap is niet zo geoefend, dus al te uitdagende dingen zijn geen optie. Iemand aanraders voor tochten van 15 à 20km over een glooiend terrein (geen hooggebergte!)

Qua weer neem ik aan dat sneeuw op de hoogtes die we gaan aandoen geen probleem meer zal zij…

Alvast bedankt!

Debbie
    Sleutelbeheerder

En welke hoogtes ga je precies doen?

DieterDeVos
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Goh, ik denk dat we maximaal tot een 1000-1200m zullen gaan. Hangt volledig af van de eventuele wandelmogelijkheden, liever een mooie hike op 600m dan bijvoorbeeld een minder interessante op 1000m…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.