HOME FORUM Materiaal en techniek Waar bio afbreekbare zeep en tandpasta kopen?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

Net even de colruyt binnen gestapt met het gedacht dat ik dat daar wel zou vinden. Maar op het eerste zich was er geen enkele tandpasta bij die biologisch afbreekbaar was (niet alle verpakkingen in detail bekeken maar je zou toch verwachten dat dat er in het groot op een verpakking zou opstaan).

Dus hierbij mijn vraag, waar kopen jullie deze handel?

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

As adventure, Kariboe, Avventura, Berghut, Mounteqshop, …

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Ik koop zeep / tandpasta / … gewoon in de bioplanet of de lokale natuurvoedingswinkel.

Verder kan je die dingen ook zelf maken, maar daar is wat geduld en wat opzoekwerk voor nodig. Op het net vind je links en rechts recepten.

Zeep neem ik wel niet meer mee. Ondersteunend met tandpasta neem ik ook een mini potje natriumbicarbonaat (te koop in supermarkt bij de bakproducten) mee: tandenborstel met tandpasta even in doppen en schrobben maar!

Abisko
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

As adventure soms. Ik heb het idee dat je op het juiste moment moet komen om biologische dingen te vinden. Ofwel op internet nakijken of ze op voorhand hebben.

Ze verkopen tandpasta in mini tubes met tandenborstel tegen hoge prijs. Zo heb ik al 3 trekkingenstandenborstel liggen. Trekkingswinkels kunnen nogal duur zijn voor zo’n simpele dingen.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

in de AS Adventure, Bio Soap van Care Plus. Kan je ongeveer alles mee wassen, het ruikt goed en je kan er je tanden mee poetsen; al weet ik niet of dat laatste ook daadwerkelijk de bedoeling is.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ik gebruik al een aantal jaren het tandpoeder van PerBlan, lichtgewicht en biologisch afbreekbaar.

In de natuurvoedingswinkels te verkrijgen waar je tevens afbreekbare zeep in allerlei vormen en maten vindt.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Sinds ik mijn opplooibare waskom thuis heb gelaten gebruik ik onderweg geen
    zeep meer maar schuur me met mijn washandje proper al moet ik zeggen dat dat,
    bij koud weer niet iedere dag gebeurt.
    Bio afbreekbaar is geen synoniem voor onschadelijk vandaar dat ik het voor mezelf niet meer kon maken om mij langs een stroompje of meer te wassen. In de tijd van de waskom kon ik nog een eind van het water gaan staan. Nu heb ik geen reservoir meer dat voldoende ruim is om als wasbak te dienen.
    Tandpasta: bij het bezoek aan de tandarts pak ik enkele staaltjes mee.
    Kom ik het jaar niet door met de kleine verpakkingen dan druk ik gewoon de grote tube uit de badkamer tegen de kleine en pers er opnieuw wat tandpasta in.
    Ik neem wel een 30ml flacon geconcentreerd afwasmiddel mee om mij evt toch wat te ontvetten op het eind van de tocht. Heel dikwijls eindigt dat op een camping en dan is er in de doucheruimte altijd wel ergens een bus douche gel achter gebleven die ik “scheef” sla

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Ola,

ik vind het steeds leuker om al die kleine buitensportweetjes- en vraagjes te lezen.
    Ikzelf giet gewoon wat Ecoverafwasmiddel in een busje dat ik nog van vroeger heb ( kan je goed dichtschroeven). Dat spaart op de kosten van die kleine pulletjes uit de buitensportzaken…

En wat betreft ‘washandjes’ ik heb er altijd twee bij – een rechter- en een linkerwashandje- ja dus letterlijk ‘mijn eigen handen’. In de tientallen jaren dat ik al reis was dat een van de eerste dingen die ik heb thuis gelaten. Nat, klein, waar steek het, want niet iedereen wil een nat washandje aan je rugzak zien hangen. Thuis laten die handel. Ik was me gewoon met mijn handen.
    Vloeibare bio- afbreekbare zeep heb ik wel al eens gekocht, maar ik neem ze zeker niet altijd mee. Ik neem wel soms eens een klein stukje zeep mee van uit een hotelletje of B en B.

Maar dat is zelden. Je wassen met water lijkt me het beste. Bij goed weer duik ik soms in de waterbak van een berghut of in een ‘ijskoud bergmeer’.. ( minder dan een minuut).
    Enfin, Leve de WASHANDJES.

Ignacio

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Wat zeep is wel handig als je flink met zonnecrème heb mogen insmeren en je het plakkerig gevoel kwijt wilt voor je de slaapzak inkruipt. Ik koop die ook in de bioshop, dat is een natuurvoedingswinkel in mijn gemeente. Persoonlijk koop ik een grote bus Ecover shampoo en doe die dan in een kleiner plastiek flesje zoals je ze in de buitensportzaak kan kopen. Idem voor de tube tandpasta.

Zeep nooit rechtstreeks gebruiken in het meer of de rivier, maar op een afstand. Zo kan de bodem nog wat zuiveren voor het water terug in het grond- of oppervlaktewater terechtkomt.

Persoonlijk neem ik een klein stukje vod mee. Ik hou er namelijk niet van om me ‘rechtstreeks’ met ijskoud water te wassen. 🙂

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

even een aanvulling op wat verschillende anderen hier al kort aanhaalden:

Zelfs bio-afbreekbare zeep is niet bio-afbreekbaar in water. Daarom altijd het vervuilde water weggieten voldoende ver van open/stromend water. En niet elke bio-afbreekbare zeep is even milieuvriendelijk (toxische afbraakproducten en eutrofiëring – m.a.w. bemesting – van de bodem)

https://www.nudge.nl/blog/2014/07/01/vakantietip-ook-natuurlijke-zeep-is-slecht-voor-de-natuur/

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.